NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة منقول عشق الجاسر | السلسلة الثالثة | (للكاتبة مروى عبد الجواد) ـ سبعة وعشرين جزء

ناقد بناء

معاون
طاقم الإدارة
معاون
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
إنضم
17 ديسمبر 2021
المشاركات
9,628
مستوى التفاعل
3,162
نقاط
22,080
الجنس
ذكر
الدولة
كندا
توجه جنسي
أنجذب للإناث
➤السابقة




الفصل الأول


مرت الاعوام سريعا وكبر الصغار بعد مرور حوالي عشرون عاما …٢ نقطةفي بيت جاسر الحديدي .
,
, هبط جاسر من الدور العلوي صباحا بصوت مرتفع قليلا .
,
, — يادودو يادنيا يا دنيتي انتي فين ٢ نقطة
,
, -بدر جاسر الحديدي يمتلك من العمر ٢٦ عاما طويل القامه ذات جسد ممشوق شعره عسلي اللون عيونه رصاصي قاتمه فاتح البشره يشبه والدته كثيرا ولكنه يمتلك عقل ذكي مثل عقل والده جاد في عمله جداا ، تخرج من كليه الهندسه والتحق بعدها عاما بالكليه الحربيه حتي صار الان رائد مهندس بالجيش المصري ويعمل ايضا بشركات والده جاسر الحديدي .
,
, -ياسين جاسر الحديدي عمره ٢٦ عاما متوسط الطول قمحي اللون ذات شعر اسود ليلي ويمتلك عيون بنيه و يحب الضحك والهزار والبنات ايضا ، يعمل معيدا في كليه الطب صباحا و طبيبا في عيادته الخاصه ليلا فهو طبيب اسنان ٢ نقطة
,
, -خالد جاسر الحديدي عمره ٢٦ عاما يافع الطول والجسد يشبه جده كثيرا يحب العمل جدا تخرج من كليه التجاره قسم اقتصاد ويعمل في شركات والده ٢ نقطة
,
, -ادم جاسر الحديدي عمره ٢٣ عاما وهو توام سيلا طويل القامه ذات شعر كثيف خريج كليه الاعلام ويعمل بشركه والده في قسم العلاقات العامه والإعلان ٢ نقطة
,
, اما سيلا متوسطه الطول تشبه والدتها في نسبه الجمال ولكن ليست بجمال دنيا ذات شعر ذهبي وعيون عسليه خريجه كليه الاداب قسم الترجمه وتعمل مع والدها في شركاته في قسم الترجمه ٢ نقطة
,
, تجلس امينه علي الاريكه وبجوارها خالد وسيلا وادم ٢ نقطة
,
, خالد : غمز لجدته بهزار ، ماما فوق يا بابا تلاقيها في اوضه بدر .
,
, جاسر : بضيق ، في اوضه بدر بتعمل ايه ٢ نقطة
,
, سيلا : بتريقه ، ما اهو نن العين بقي لازم تصحيه وتدلعه وتهننه علشان ينزل يفطر ٢ نقطة ايه ده هي سابتك نايم وراحت تصحي بدر .
,
, ادم : شكلها راحت عليك يا ميجو يا جامد .
,
, امينه : بصت للولاد بضيق مصطنع ، بس يا ولاد متضايقوش باباكم .
,
, جاسر : وقف قصاد ولاده ، متحترم نفسك من ليها ٢ نقطة صباح الخير يا ماما .
,
, امينه : بابتسامه ، صباح الخير يا حبيبي .
,
, دنيا : هبطت واتت من خلفه بضيق ، كده اخوكم نزل من غير ما يفطر .
,
, سيلا : بتريقه ، ايه نسي ياخد الرضعه .
,
, ادم : بسخريه ، ابقي حطهاله في الببرونه وانا اوصلهاله في وحدته .
,
, دنيا : بقي كده يا ولاد جاسر طيب عقابا ليكم مفيش فطار .
,
, جاسر : لدنيا بصوت خافت ، وانا كمان مش هتفطريني .
,
, دنيا : ضحكت بصوت عالي ، الفطار يا سعديه .
,
, خالد : بتذمر ، لا كده في تفرقه عنصريه ٢ نقطة
,
, وضعت الخادمه سعديه الفطار علي السفره وجلس الجميع يفطروا .
,
, سيلا : فين البيض بالبسطرمه بتاعي .
,
, دنيا : كلي وانتي ساكته هو ده الموجود ، البيض بالبسطرمه يتعمل وبيدو موجود بس .
,
, سيلا : بتريقه ، ليه هيتمنع ولا هيسحبوا من السوق .
,
, دنيا : لا ياخفيفه بس مش هيبقي ليه طعم وبدر مش هياكل منه .
,
, ادم : لسيلا ، كلي وانتي ساكته مش هتسلكي معاها .
,
, جاسر : بهمس لدنيا ، مش قلتلك كذا مره متبقيش تدخلي اوضه الولاد لوحدك .
,
, دنيا : ضحكت بهمس لجاسر ، انت بتتكلم جد دول ولادي .
,
, جاسر : بس شباب ورجاله وكبروا ،وبتحذير متتكررش تاني ٢ نقطةاصحي من النوم الاقيكي جمبي فاهمه .
,
, دنيا : بطل جنان يا ميجو انت عايز تمنعني من ولادي .
,
, جاسر : همس بضحك ، ما انتي بتحرميني منك اومال فين بوسه الصبح بتاعتي .
,
, دنيا : بخجل ، عيب الولاد ٢ نقطة
,
, سيلا : قاطعتهم ، انتوا بتقولوا ايه .
,
, ادم : لسيلا ، بحبوا في بعض انتي مالك .
,
, جاسر : لسيلا ، اه فعلا انتي مالك ثم نظر لادم ٢ نقطة ايه ده وانت مالك انت كمان هي ايه العيال اللمضه دي ٢ نقطة
,
, خالد : بعدما انهي فطاره وقف ، انا رايح المينا علشان اخلص اجراءات شحنه التنكات
,
, امينه : كمل فطارك ياحبيبي .
,
, خالد : تمام كده ياتيته شبعت ، سلام .
,
, دنيا : لخالد متتاخرش علي الغدا .
,
, جاسر : ماشي يا خالد روح انت ، ثم نظر لدنيا اومال ياسين فين .
,
, سيلا : قاطعته ، نايم سعاده البيه .
,
, جاسر : لحد دلوقتي نايم ليه يعني .
,
, سيلا : اصله راجع امبارح متاخر يا بابا .
,
, دنيا : لسيلا ، اتهدي يابوتجاز ، ونظرت لجاسر هينزل دلوقتي .
,
, ادم : لدنيا ، الا هو كان فين يادودو .
,
, جاسر : لادم بتحذير ،ولد محدش يقولها يادودو غيري سامع.
,
, ادم : بتذمر ، سامع .
,
, سيلا : لادم ، كده تعاكس المزه بتاعته مش تاخد بالك .
,
, جاسر : لسيلا بتحذير ، بنت … ثم نظر لدنيا وبهمس كده اصحي من النوم والبس وملاقكيش جمبي .
,
, دنيا : همست له ، محبتش اقلق .
,
, جاسر : بهمس ، لا اقلقيني وملكيش دعوه انتي ٢ نقطة
,
, دنيا : بكره ابقي اقلق بقي .
,
, جاسر : لا انا هطلع دلوقتي واعمل نفسي نايم وانتي تصحيني.
,
, دنيا : بضحك ، لا انت كده بتدلع .
,
, سيلا : ما دلعوني معاكم انتوا بتقولوا ايه .
,
, جاسر : لسيلا ، انتوا قاعدين ملاقيط انا ماشي رايح الشركه وقسما عظما لو اتاخرتم علي ميعادكم لاخصملكم من المرتب والحوافز .
,
, ادم : لا كله الا الحوافز انا عايز اجدد العربيه .
,
, سيلا وادم انهوا الطعام بسرعه ، لا لا احنا ماشيين اهو .
,
, دنيا : لجاسر ، براحه علي الولاد يا ميجو سيبهم يفطروا براحتهم .
,
, جاسر : ضحك لدنيا وبص لادم وسيلا طيب خلاص خلصوا فطار براحتكم وتعالوا .
,
, سيلا : اوعدني يارب بعريس يحبني ويدلعني كده .
,
, دنيا : لسيلا بضحك ، و**** لو لفيتي الدنيا ماهتلاقي زي باباكي .
,
, ادم : مين يشهد للعريس .
,
, جاسر : بتحذير لادم وسيلا ، خلصوا اكل ، ثم اقترب من دنيا وهمس ، متتاخريش عليا في الشركه .
,
, دنيا : بهزار ، ليه هتخصملي انا كمان .
,
, جاسر : بتوحشنيي يا بطل العالم ٢ نقطة
,
, دنيا : بضحك ، هخلص الفطار واجي ٢ نقطة
,
, جاسر : بحنيه خلصي براحتك ، ثم نظر لادم وسيلا يلا قدامي علي الشركه .
,
, سيلا وادم : بتذمر، مكملناش فطار .
,
, جاسر : بتحذير ، يلا قدامي علي الشغل ٢ نقطة
,
, ثم غمز لدنيا بعبث واعطاها قبله هوائيه … ونظر لوالدته عايزه حاجه يا ماما ….
,
, امينه : ضحكت بتريقه ، مش عايزني اجي معاكم الشركه .
,
, جاسر : بضحك ، تنوري يا ست الحبايب ٢ نقطة
,
, ذهبت سيلا وادم بسيارتهم وخلفهم الحراسه وكذلك جاسر بسيارته التي يقودها السائق ٢ نقطة
,
, هبط ياسين من اعلي الفيلا وجلس علي السفره مع دنيا وامينه وبدا بالاكل ٢ نقطة
,
, ياسين : ايه ده هما لسه منزلوش ايه الكسل ده .
,
, دنيا : انت اتعميت والاطباق اللي فيها الاكل دي بتاعت مين انت ايه اللي اخرك كده امبارح ٢ نقطة
,
, ياسين : كان عندي كشف خاص يا دودو ، ايه هو ميجو مروقش عليكي النهارده قلباها عليا ليه كده .
,
, دنيا : ولد احترم نفسك ، باباك لو عرف انك بتسرمح وداخل البيت الفجر هيبهدلك .
,
, امينه : كشف ايه ده يا ياسين الفجر دا انت دكتور اسنان .
,
, دنيا : لوت فمها بسخريه ، اساليه يا ماما .
,
, ياسين : انا مش فاهم و**** انتوا محسسني اني ولا اللي لسه طالب في ثانوي انا دكتور دكتووور ٢ نقطة وبعدين واحده اتصلت عليا قالتلي الحقني يا سونه ضرسي بيوجعني ب**** عليكم مش يبقي عيب عليا ملحقهاش .
,
, دنيا : ونبي ايه درسها وجعها الفجر .
,
, ياسين : بهيمان ، ده هو ده وقته والدنيا هاديه والجو رايق ….
,
, دنيا : هاديه ورايقه و**** انا حاسه ان نهايتك هتبقي سوده ،قول ان شاء **** .
,
, ياسين : بتريقه ، ما انا لو بدر مكنتيش قولتي كده شاهده يا تيته .
,
, دنيا : هو في زي بدر في ادبه ورزانته واحترامه عمره مازعلني ولا تعبني .
,
, ياسين : طيب يلا الحقي روحي الشركه لجاسر بيه يكدرني بسببك ، لو عرف اني سبب تاخيرك عليه .
,
, دنيا : ضحكت بكسوف وبصت لامينه ، انا رايحه الشركه يا ماما٢ نقطة
,
, امينه : ضحكت ، سلميلي علي جاسر .
,
, ياسين : اقترب من امينه بجذعه العلوي ، والنعمه انتي اللي فينا ياقمر ومنور حياتي انت ٢ نقطة
,
, امينه : بضحك ، بس يا اونطجي ، كنت بتهبب ايه لحد الفجر بره ياواد .
,
, ياسين : بتنهيده ، ياا ياتيته كانت كانت حته فبريكه دلع ايه وجسك ايه وقوام ايه و٢ نقطة
,
, امينه : قاطعته ، ولد عيب .
,
, ياسين : بهزار مش انتي اللي بتسالي يا تيته .
,
, امينه : بهزار ، و**** علي راي دنيا وقعتك هتبقي سوده فعلا٢ نقطة
,
, ذهبت دنيت الي الشركه وذهب ياسين الي كليه الطب ليلقي محاضراته ٢ نقطة
,
, ★★★★★
,
, فاق يوسف الشناوي صباحا وهو علي سريره و نهي بالخارج مع منه بنتها يجهزوا الفطار ٢ نقطة
,
, فهد يوسف الشناوي عمره ٢٤ عاما ٢ نقطةنقيب بالجيش قمحي البشره ذات شعر اسود ناعم ويمتلك ذقن خفيفه وجسد قوي مثل والده ٢ نقطة
,
, — منه يوسف الشناوي عشرون عاما جميله فاتحه البشره ذات شعر مموج عسلي هادئه الطباع والملامح ٢ نقطةتدرس في كليه تجاره قسم علوم سياسيه .
,
, نهي دخلت الغرفه علي يوسف .
,
, نهي : ده كله نوم طبعا ما انت راجعلي امبارح وش الفجر ، كل يوم كده اومال لو مش متجوز ومخلف وعيالك علي وش جواز كنت هتعمل ايه .
,
, يوسف : وهو بتمغط علي السرير بصوت ناعس ، هي دي صباح الخير بتاعتك انا مش عارف اللي سحبتك سحبتك من لسانك .
,
, نهي : لا سحبتني من حته تانيه تحب اقولك ايه هي .
,
, يوسف : جذبها من مرفقه فوقعت عليه وهمس بصوت رجولي في اذنها ، لا احب استكشف بنفسي .
,
, نهي : ضحكت بدلع ، وانت بعد الشحطين اللي بره دول مكتشفتش لسه .
,
, يوسف : اقترب اكثر بهمس ، نكتشف تاني .
,
, قاطعهم صوت منه .
,
, منه : ماما ٢ نقطة بابا الفطار هيبرد .
,
, يوسف : ابعد نهي عنه بسرعه وتركها وخرج ، جايلك يا نونتي ٢ نقطة
,
, نهي : بغيظ عضت علي شفايفها وتمتمت ، يا واطي .
,
, وذهبت خلفه .
,
, جلسوا علي الفطار ٢ نقطة
,
, فهد : لوالده ، صباح الخير يا سياده اللواء ٢ نقطة
,
, يوسف : صباح الخير ياسياده النقيب ، ايه اللي اخرك كده علي شغلك انت عارف الساعه كام .
,
, فهد : وهو ياكل ،عندي ماموريه النهارده هطلع عليها مش رايح المكتب.
,
, يوسف : عايزك ترفع راسي كده ٢ نقطة
,
, فهد : عيب يا وحش ابنك بطل .
,
, نهي : بسعاده ، **** اكبر **** اكبر خمسه وخميسه ابني حبيبي اللي مشرفني .
,
, يوسف : بسخريه ، ما تروحي تشحتي عليه في اشاره المرور احلي ٢ نقطة
,
, منه : انا يادوب اتحرك علشان متاخرش علي المحاضرات .
,
, فهد : لمنه ، استني اوصلك .
,
, نهي : خلي بالك منها .
,
, ذهب فهد ليوصل منه في طريقه الي الجامعه ٢ نقطة
,
, يوسف : جذب نهي من مرفقه وهي تجلس بجواره وهمس علي شفايفها ، كنا بنقول اللي سحبتك سحبتك منين بقي .
,
, نهي : ضحكت بدلع ، مش هقولك .
,
, يوسف : وقف وحملها وهمس بصوت رجولي ، طيب يلا علشان اكتشف بنفسي .
,
, ودخل بها الي الغرفه ٢ نقطة
,
, وصل فهد منه الي الكليه .
,
, فهد : لمنه وهي نازله ، استني ادخل اوصلك جوه القاعه .
,
, منه : بهزار ، توصلني ولا عايز البنات يعاكسوك وانت بافلور الجيش.
,
, فهد : عيب عليكي اخوكي محترم .
,
, منه : بضحك ، طيب سلام يا محترم انا عارفه طريقي ٢ نقطة
,
, وتركته ودخلت الي الكليه وذهب فهد ٢ نقطة
,
, صادفها خالد جاسر الحديدي .
,
, خالد : بسعاده ، منه اذيك .
,
, منه : اندهشت بكسوف ، خالد ، الحمد**** .
,
, خالد : عامله ايه .
,
, منه : بخجل ، تمام الحمد**** .
,
, خالد : بحب ، انا كنت جاي اخلص ورق هنا في الكليه ليا ، ومبسوط اني شفتك .
,
, منه : بسعاده ، طيب .
,
, خالد : مقلتيش وانا كمان يعني .
,
, منه : بتوتر ، وانا ايه .
,
, خالد : يعني مش مبسوطه انك شفتيني .
,
, منه : بخجل وتوتر ، ان انا اتاخرت علي المحاضره ٢ نقطة
,
, وتركته وذهبت بسرعه وهي في قمه سعادتها ، خالد تطلع علي اثارها بسعاده ، يخربيت كسوفك ومرمطي وراكي .
,
, ★★★★★
,
, في شركه شريف المصرى .
,
, معاذ شريف المصري الطفل الذي تبناه شريف ، عمره ٢٤ عاما خريج كليه الهندسه طويل القامه عريض الجسد فاتح البشره .
,
, معاذ : فين يا استاذه اوراق التوريدات ده كله تاخير .
,
, امل : السكرتيره ، لسه هرحلها علي جهاز الكمبيوتر يا معاذ بيه .
,
, معاذ : ايه ، لسه ايييه ،وهي الشركه لسه هتستناكي مخصوم منك تلات ايام ، امشي بسرعه رحليهم علي الجهاز حالا .
,
, خرجت امل بدموع فقابلها شريف وهو يدخل مكتب معاذ.
,
, شريف : ايه ياشريف امل بتعيط ليه .
,
, معاذ : صباح الخير يا بابا ، مستهتره لسه مرحلتش اوراق مهمه علي الجهاز وده هيسبب تاخير علي المخازن وهياثر علي خروج البضاعه .
,
, شريف : بابتسامه ، اهدي يا معاذ متخدش كل حاجه علي اعصابك كده وتوتر نفسك وتوتر الموظفين معاك.
,
, معاذ : الشغل لازم يمشي مبسوط انا مبحبش الهرجله دي .
,
, شريف : بابتسامه ، طيب انا رايح مكتبي ولو عايز حاجه تعالالي .
,
, معاذ : هاجي لحضرتك لما امل تجبلي باقي الاوراق علشان تمضيها ،علشان اروح اخرجها من الشحنه .
,
, شريف : ما قلتلك اعلملك توكيل علشان تصرف براحتك وانت اللي مش راضي علشان تروح المينا وتستلم وتخرج اي بضاعه براحتك .
,
, معاذ: معلشي يا بابا انا كده مستريح اكتر .
,
, شريف : اللي يريحك يا حبيبي ، متتاخرش علي العشا لمامتك مدخلنيش الفيلا بسببك .
,
, معاذ : فتح درج المكتب واخرج علبه حمراء قطيفه وبها سلسله ذهب بها لفظ الجلاله .
,
, شريف : **** ، سلسله لمين دي ياشقي وانا اللي بقول عليك محترم وملكش في الكلام ده .
,
, معاذ : بضحك ، دي هديه ماما كمان يومين عيد الام ، ايه رايك فيها هتعجبها .
,
, شريف : بسعاده ، اه طبعا انت اي حاجه بتجبها بتعجب سمر ، وبحزن مصطنع يعني اللي عمل عيد الام مكنش يعرف ان في اب موجود .
,
, معاذ : بسعاده ، اخرج طقم اقلام مدهب واعطاه لشريف ، كل سنه وانت طيب يا بابا .
,
, شريف : التقط الطقم بسعاده ، ده لمين .
,
, معاذ : بتريقه ، اصل اللي عمل عيد الام قالنا نهادي الاب علشان ميزعلش.
,
, شريف : ضحك بسعاده ، شاكرين افضالك يا عم معاذ .
,
, معتز : وقف واتجه ناحيه شريف وقبل راسه ويده ، **** يخليك ليا .
,
, شريف : بهزار، في واحده حلوه هتيجيلي دلوقتي ابقي دخلها علي طول ٢ نقطة
,
, معاذ : نظر للهاتف بتصنع ، يا ماما .
,
, شريف : خبطه بخفه علي كتفه ، علي **** امك تعرف .
,
, معاذ : بضحك ، ماشي ياعم **** يسهلوا .
,
, شريف : البت شقرا اوعي عينك تزوغ عليها .
,
, معاذ : بهزار ، هو انا بتاع الكلام ده ، دا انا تربيتك .
,
, شريف : وقف بضحك ، ياريتك كنت تربيتي كنت اتلحلحت شويا ٢ نقطة
,
, وتركه شريف وذهب لمكتبه ، فرن جرس هاتف معاذ وكان المتصل سمر .
,
, معاذ : ست الحبايب وانا بقول الموب ناور ليه .
,
, سمر : بطل بكش ياواد ، باباك وصل ولا لسه .
,
, معاذ : ضحك بهزار ، اه اتصال تجسس مش بتطمني عليا .
,
, سمر : بتحذير مصطنع ، انت عارف لو كذبت عليا هو بقاله نص ساعه خارج من الفيلا معقول لسه موصلش .
,
, معاذ : لا اطمني يا ست الحبايب وصل من عشر دقايق .
,
, سمر : خلي بالك من نفسك يا حبيبي و اوعي تتاخر علي العشا .
,
, معاذ : حاضر عيوني .
,
, سمر : منحرمش منك ياقلبي .
,
, ★★★★★
,
, في فيلا معتز الخولي .
,
, جاسر معتز الخولي يبلغ من العمر ٢٣ عاما يشبه والده كثيرا في الشكل والملامح والطول عيونه سودا فاتح البشره ذات شعر اسود وجسد رجولي ، خريج كليه تجاره يعمل في شركه الحديدي .
,
, لينا معتز الخولي عشرون عاما متوسطه الطول جميله الملامح ذات شعر بني قصير وعيون خضراء قاتمه في كليه تجاره قسم علوم سياسيه
,
, خرجت لينا من غرفتها متجها الي الاسفل ، فوجدت والدها و والدتها وجاسر يجلسون علي الفطار .
,
, ساره : وهي تاكل ، اتاخرتي ليه يلا علشان تفطرى .
,
, لينا :بابتسامه قبلت والدها من خده ، صباح الخير يازيزو صباح الخير يا سوسو ، منور يازوزو .
,
, جاسر : بعصبيه ، بت متقليش زوزو دي تاني انا اسمي جاسر.
,
, ساره : ل لينا ، متضايقيش اخوكي .
,
, معتز : ل لينا ، صباح الورد يا قطتي .
,
, لينا : بتجاهل لحديثهم تناولت عيش توست ولنشون ونظرت بسعاده لوالدها وهي تاكل ، حبيبي يازيزو هتوصلني ولا اطير انا .
,
, ساره : شوف البت اقعدي افطرى .
,
, لينا : هتاخر علي محاضراتي يا طمطم .
,
, معتز : ترك فطاره ، يلا يالولو علشان اوصلك .
,
, ساره : لمعتز ، اقعد كمل فطارك .
,
, معتز : شبعت ، هروح اوصل لينا .
,
, لينا : سحبت معتز من يده خطوات بهزار ، يلا يا بابا هياخرونا .
,
, جاسر: استنوا انا جاي معاكم .
,
, لينا : لا انت معاك عربيتك .
,
, جاسر : ضربها بخفه علي راسها وبهزار ، انا رايح شغلي .
,
, معتز : عايزه حاجه يا ساره من بره .
,
, سمر : بابتسامه ومحبه ، خلي بالك من نفسك .
,
, ذهب جاسر للشركه وذهب معتز ليوصل لينا لكليتها .
,
, دخلت لينا باتجاه الكليه وشاهدت الطلبه خرجوا من المحاضره ومن بينهم صديقتها منه .
,
, لينا : خلصتوا اول محاضره ولا ايه .
,
, منه : اه لسه طالعين ايه اللي اخرك .
,
, لينا : راحت عليا نومه .
,
, منه : بسعاده ، مش انا شفت خالد النهارده و روت لها ما حدث ومصادفتها لخالد الحديدي .
,
, لينا : يابت هتفضلي عبيطه لحد امتا اتلحلحي شويا .
,
, منه : يعني اعمل ايه ثم هو مكنش جاي علشاني ده جاي يخلص ورق لكليته .
,
, لينا : ارحمني يارب هتفضلي هبله كده كتير ، واحد مخلص كليه بقاله اكتر من اربع سنين ورق ايه اللي جاي يخلصه ، دي تماحيك يا عبيطه .
,
, منه : هو كل اللي قالهولي ، انه مبسوط انه شافني .
,
, لينا : وانتي قولتيله ايه .
,
, منه : سبته ومشيت طبعا انتي عايزه دكتور سيد ميدخلنيش المحاضره .
,
, لينا : يخربيتك ليخربيت دكتور سيد اللي قارفنا ، طيب وهو جاي مجبش ادم اخوه معاه .
,
, منه : دكتور سيد .
,
, لينا : دكتور سيد مين خالد .
,
, منه : لا معتقدش ، تحبي لما اشوفه تاني ابقي اساله .
,
, لينا : يخربيتك تساليه علي مين .
,
, وذقتها قدامي نروح نفطر هتودينا في داهيه .
,
, ★★★★★
,
, في فرنسا .
,
, حور طارق الرويعي ٢٥ عاما محجبه بيضاء اللون ذات عيون خضراء وشعر ذهبي طويل ملامحها تتسم بالبراءه والجمال الطبيعي الخلاب خريجه جامعه هارفرد.
,
, زياد طارق الرويعي ٢٥ عاما طويل القامه ذات ملامح حاده شعر خفيف وذقن خفيفه خريج جامعه هارفرد .
,
, في فيلا منار .
,
, منار : وقفت بضيق ، انتي هتجننيني عايزه تعملي فيا ايه ، بقي يبقي عندنا اكبر شركه استيرد وتصدير وتروحي تشتغلي بره ، ما تشوف اختك ٢ نقطة
,
, زياد : ما تسبيها براحتها يا ماما طالما مرتاحه كده .
,
, حور : هو انا مضيقاكي في ايه كل واحد حر وانا مرتاحه كده .
,
, منار : يعني اول ما دخلتي ثانوي قولتي عايزه اتحجب وقلت اوك ، قلتي عايزه اشتغل واصرف علي نفسي قلت ماشي يمكن عايزه تعمل زي صحابها ، وبعد ما تخرجتي برضو اصريتي تشتغلي بعيد عني ودلوقتي بعد ما الشركه اللي كنتي شغاله فيها قفلت عايزه برضو تروحي تدوري علي شغل بره ، انتي ماشيه بدماغك كده ليه .
,
, حور : انا مرتاحه كده وحابه كده انا بس ضايقتك في ايه .
,
, منار : وانا بقي بقولك مفيش شغل بره .
,
, حور : ماما ٢ نقطة انا عايزه انزل مصر .
,
, منار : بصدمه جلست ، ايه .
,
, حور : بحزن ، انا زهقت من هنا .
,
, منار : مستحيل مستحيل .
,
, حور : بحزن ، ليه خايفه من ايه يا ماما وكل ما اقولك ننزل مصر تعترضي ، انا المرادي اخدت قراري ومش هتنازل اني منزلش مصر وانتم براحتكم بقي .
,
, زياد : قاطعها ، تنزلي مصر تعملي ايه هو احنا لينا ايه ولا مين في مصر .
,
, حور : بصتله بنظره امل ، لينا بابا ولا نسيته يا زياد ٢ نقطة
,
, منار : ……., خارج القائمة
 
الفصل الثاني


حور : بحزن ، ليه خايفه من ايه يا ماما وكل ما اقولك ننزل مصر تعترضي ، انا المرادي اخدت قراري ومش هتنازل اني منزلش مصر وانتم براحتكم بقي .
, زياد : قاطعها ، تنزلي مصر تعملي ايه هو احنا لينا ايه ولا مين في مصر .
, حور : بصتله بنظره امل ، لينا بابا ولا نسيته يا زياد ٢ نقطة
, زياد : بعدم اهتمام ، مين اللي يدور علي التاني احنا ولا هو ده لو كان يعرف له اولاد او كان لسه موجود اساسا .
, منار نظرت لزياد بتعجب وضربات قلبها تزداد .
, حور : متقولش كده علي بابا اكيد عايش ، وبعدين احنا منعرفش ظروفه ايه .
, ثم نظرت لوالدتها ، ولا ايه رايك يا ماما .
, منار : بتوتر ، انا معرفش عنه حاجه من وقت ما سافرنا ، انا قلتلك قبل كده اننا اختلفنا في الشغل فاطلقت وسافرت مصر وخدتكم معايا ، ومن وقتها معرفش حاجه عنه وبعدين هتروحي تدورى عليه فين ، انتي فاكره مصر دي اوضه وصاله هتدوري فيها .
, دخل وائل الصفتي عليهم ، فالتقطت حور ال**** من جانبها بسرعه و وضعته علي شعرها ثم نظرت لوالدتها .
, انا خدت قراري خلاص وهبدا في اجراءات السفر .
, وتركتهم وصعدت لغرفتها .
, منار : نظرت لوائل ، الحقني يا وائل ، حور عايزه تنزل مصر .
, وائل : جلس بجوارها ، وفين المشكله .
, زياد : لوائل ، هو ده اللي بقوله لماما فين المشكله .
, منار : لزياد ، انت قاعد بتعمل ايه ، انت خلصت مناقصه شركه فيوتشر داي .
, زياد : وقف ، حاضر هروح اشوف اجراءتها وانهيها .
,
, وتركهم وخرج .
, وائل : لمنار ،في ايه مكبره الموضوع ليه .
, منار : هو ايه اللي مكبره الموضوع ليه ، ولما حور تعرف ان ابوها مات واني كنت سبب موته ٢ نقطة
, وائل : ابتسم بحنق ، ولما تعرف ان طارق مات هتروح تدور عن مين اللي قتله ، ما اللي مات مات وخلاص .
, منار : ولو عرفت اني السبب في موته .
, وائل : انتي سافرتي قبل ما يموت وبعدها متعرفيش عنه حاجه .
, منار : والقضيه واسمي .
, وائل : انتي مش سافرتي وقت الحادثه بتاعته ومتعرفيش عنه حاجه ، ابقي قوليلها يمكن حرامي اتهجم عليه بعد ما سافرتوا وسفركم ده اللي خلا اسمك يجي في القضيه وانك متعرفيش حاجه عن الموضوع اساسا ولا القضيه .
, منار : باستهزاء ، والهبل ده هيدخل عقل حور .
, وائل : الهبل ده اللي حصل فعلا وانتي لازم تصدقيه علشان تقنعيه بيها وتقنعي زياد كمان ، ان يوم الحادثه انتوا اتخانقتوا وسبتيله البيت وسافرتي وارد بقي في نفس اليوم يكون حرامي دخل عليه حد من غرايمه زي جاسر الحديدي مثلا يكون بعت حد يخلص عليه بسبب الخلافات اللي بينهم .
, منار : ابتسمت بحنق ، وارد برضو ، لكن برضو ازاي اسيبها تنزل مصر لوحدها .
, وائل : اقولك انزلي معاها .
, منار : اتزل فين مصر انت عايزهم يمسكوني في المطار واتسجن .
, وائل : انتي خلاص عدي علي جريمتك ٢٥ سنه كده الحكم سقط وتقدرى تنزلي مصر في اي وقت .
, منار : بسعاده ، بجد اللي بتقوله ده .
, وائل : اه طبعا واسالي اي محامي .
, منار : والشغل والشركات هنا .
, وائل : بحنق ، انا من رايي تسبيها تسافر لوحدها وهي لما تسافر مصر وتعرف ان ابوها مات ومتلاقيش حد معاها هترجع فرنسا تاني .
, منار : تفتكر .
, وائل : فكرى فيها .
, بالاعلي تتحدث حور مع صديقتها رهف المصريه المقيمه في فرنسا.
, حور : بخوف وقله حيله ، خايفه قوي يا رهف ياترى هلاقيه عايش فاكرني هيتقبلني لما يعرف اني بنته هطيب هيفتكرني.
, رهف : ملكمش اي قرايب في مصر تسالي عليه او حتي تعرفي عنوانه .
, حور : لا معرفش حد في مصر خالص غير ٢ نقطة
, رهف : مين .
, حور : ولا حاجه .
, رهف : اممم ، صديق الطفوله .
, حور : ابتسمت بسعاده ، بدر جاسر الحديدي .
, رهف : انتي نازله تدورى عليه بقي مش تدورى علي باباكي.
, حور : لا و**** عايزه انزل ادور علي بابا .
,
, رهف : بضحك ، مصدقاكي .
, حور : طيب و**** عايزه اعرف بابا عايش ولا ٢ نقطة
, رهف : يعني زي ما بتعملي سيرش علي الفيسبوك باسم جاسر وعرفتي انه اتخرج من كليه الهندسه وبقي رائد في الجيش وجبتي صوره معرفتيش تعملى سيرش باسم والدك وتعرفي اي معلومه عنه .
, حور : عملت سيرش باسمه وصورته ومظهرليش اي حاجه عنه غير صوره القديمه مع ماما وانه رجل اعمال ناجح ، واخر خبر عنه انه اشهر افلاسه ومن وقتها مفيش اي اخبار نزلت عنه تاني .
, رهف : طيب هتنزلي مصر ازاي وهتعملي ايه لوحدك .
, حور : انا محوشه مبلغ كويس من شغلي هحجز مع شركه سياحه واحجز اوتيل لفتره لما اشوف هعمل ايه .
, رهف : بمكر متصنع ، وهتشوفي صديق الطفوله .
, حور سرحت بخيالها بسعاده .
, ★★★★★
, بسرعه هائله قادت سيارتها ، تطيح بمن يقف امامها بسرعه الصاروخ لا شيء يهمها او يوقفها جمالها الباهر وثقتها بنفسها جعلتها لا تكترث باحد بل ونفوذ واموال جدها جعلها تطيح بمن يفكر ان يوقفها انها چانيت ٢ نقطة چانيت شريف المصرى فتاه عشرينيه في اخر سنه لها بكليه الطب فبرغم دلالها إلا أن الغول اهتم بدراستها وبتعليمها في اعلي واغلي المدارس.
, جرت بسيارتها الاخر موديل حتي طاحت بسياره امامها وخبطتها واطاحت بفانوس السياره وتركتها واكملت قياده دون حتي ان تلتفت لمن اصطدمت او تكترث ان قد تمت اصابت من بداخلها او لا ٢ نقطة
, صاحب السياره بصدمه : يا بنت المجنونه .
, وبصدمه من عدم اهتمامها بانها صدمت سيارته جن جنونه وضغط علي فرامله بضيق وعصبيه وهو يسبها بضيق٢ نقطة
, اسرع بسيارته خلفها وهو يضغط علي صوت التلكس حتي تقف هي ،وبعلو صوته وعصبيته .
, — ااااااقفي اااأقفي بدل ما افرمممممممممك .
, لم تكترث هي بل زادت من سرعتها اكثر حتي ابتعدت عنه قليلا ، فجن جنونه اكثر وزاد من سرعه سيارته بغضب .
, — لو مسكتك هطيررررك من العربيه ، ااااقفي بقوووولك .
, هدأت چانيت سرعتها حتي تساوت سرعه سيارتها مع سيارته ، فصار بسيارته بغضب بجوار سيارتها وهو يجن جنونه منها ويسبها حتي
, التفتت له بدلال وبابتسامه ساحره وهي تزيح خصلات شعرها علي الجانب الاخر وتغمز له بعبث فامتصت غضبه بثوان ، و بدون شعور منه بادلها الابتسامه وهو مغيب لثوان من دلالها ونظره عينيها الفاتنه ٢ نقطة
, فجأه زادت چانيت من سرعه سيارتها وتركته وصارت بسرعه الصاروخ .
, هو بصدمه : يا بنت المجنونه انتي رحتي فين جريتي ليه .
, جرى وراها بسرعه ولكنه لم يلحقها وبضيق ، يخربيتك فرسه .
, وصلت چانيت الكليه وسط انبهار زمايلها بجمالها الفاتن وملابسها التي تبرز انوثتها الفتاكه ودخلت لمحاضراتها وكالعاده لم تلتفت لاحد الا لصديقها فادي داخل القاعه .
, فادي : يابنتي لمي لبسك ده شويا جننتي الشباب .
, چانيت : بضحك ، هما اللي عيونهم فارغه ، دكتور مين علينا النهارده .
, فادي : معرفش لسه الاسبوع ده الدكاتره اتغيرت .
,
, دخل هو ياسين جاسر الحديدي بهيبته وطلته الجذابه وسط انبهار البنات بشياكته وجذابيته وسامتهووالولاد ايضا برشاقته وجسده الرجولي ولا سيما من شياكته ، تهامس الطلبه عليه وعلي طلته ، بينما چانيت ضحكت بسخريه عليه فهو من استهزءت به صباحا بسيارتها ، فسمع ياسين صوت ضحكتها فالتفت لها بدهشه وسعاده فبادلته ابتسامه ساخره .
, ياسين : بصوت مرتفع اشارعليها ، انتي .
, چانيت : ابتسمت بثقه ، انا .
, ياسين : بابتسامه ، اه .
, چانيت : وقفت بدلال ، نعم .
, ياسين : بررره .
, چانيت : بصدمه ، نعم .
, ياسين : بصوت حاد ، برررره ، المحاضره هنا للدراسه مش للضحك والمسخره ، اطلعي بره .
, والتفت واعطاها ظهره وهو يعض علي شفايفه يفتح اللاب ، يخربيت جمالك .
, بعصبيه التقطت چانيت ادواتها وخرجت بضيق وعصبيه وتوعد ، لو معلمتش عليك مبقاش انا چانيت .
, وذهبت للخارج بجنون بعدما تناولت الايس كاب والجاكيت وذهبت لتبحث عن سيارته وسط مكان سيارات الدكاتره حتي وجدتها ، فذهبت باتجاه سيارته حتي اوقعت احد ادواتها وهي قشاره الاسنان بجوار سيارته وانخفضت لتلتقطها وخلال لحظات غرزتها بكاوتش السياره و وقفت كان لم يحدث شيء ، وكررت هذه العمليه علي الثلاث فرد كاوتشات الاخرى بخفه دون ان يراها احد ، فالمكان يكاد يكون معدوم من الطلبه لانه مخصص لركن سيارات الدكاتره فقط ، وبتمويه اكثر حتي تختفي من كاميرات المراقبه ارتدت الايس كاب علي راسها وارتدت الجاكت الاحمر اللذان كان في سيارتها قبل دخولها هذا المكان ، ثم ذهبت للتواليت وهمست لاحد الطالبات التي ترتدي نفس درجه البنطلون الجينز الابيض التي ترتديه هي والكوتشي الابيض المماثل للون كوتشيها .
, — بليز في بنت ادتني الجاكيت والايس كاب دول وخرجت تعمل مكالمه لان التواليت مفهوش شبكه ممكن تخليهم معاكي لحد ما تيجي تدهولها لاني لازم اروح محاضرتي للدكتور ميدخلنيش .
, البنت : مفيش مشكله واخذت منها الجاكيت والايس كاب .
, وذهبت چانيت وتركتها بعدما اوقعتها في الفخ ٢ نقطة
, بعد انتهاء ياسين من محاضراته ذهب لسيارته وبغضب شاهد ما حدث لكاوتش سيارته الفارغ .
, نادي علي الامن فانكر الامن ما حدث ، فذهب ياسين الي مكتب كاميرات المراقبه وهو متاكد ان هذه الفعله بفعل فاعل فالأربع عجلات صاروا ارضا ،قبض الامن علي البنت التي بيدها الجاكيت الابيض والايس كاب بعدما راقبوا تحركاتها بالكاميرات .
, البنت : بخوف في ايه انا معملتش حاجه .
, ياسين : بغضب ، انا هوديكي في داهيه وهحرمك من دخول الامتحان تاني ، ايه اللي عملتيه في عربيتي ده .
, البنت : بخوف ودموع ، و**** ما عملت حاجه يا دكتور ٢ نقطة انا معرفش انت بتتكلم علي ايه .
, الامن : الكاميرات صورتك وانتي بتخربي عربيه دكتور ياسين .
, وشغلوا الفديو الذي فيه تحركاتها وتخريبها للسياره.
, البنت : بانهيار ، و**** ما انا و**** دي ما انا .
, ياسين : انتي هتستعبطي يابت الايس كاب اللي كنتي مداريه بيه وشك في ايدك والجاكيت والبنطلون والكوتشي وكل لبسك اللي في الفديو هو اللي كنتي بيه في الفديو ، عملتي كده ليه انطقي .
, البنت : بانهيار ودموع ، و**** العظيم دي ما انا دي بنت وانا في التواليت ادتني الجاكيت ده والايس كاب وقالتي في واحده …
, وحكت لهم ماحدث .
,
, التفت ياسين للفديو الشعال بتهكم وهو يلاحظ ان شعر البنت بني قصير بينما في الفديو شعر البنت ويفي اسود طويل قليلا وتذكر للحظات عندما صارت الفتاه بسيارتها صباحا وهي تبتسم له وتزيح خصلات شعرها الاسود الطويل .
, — خلاص روحي انتي .
, الامن : ازاي يا دكتور ياسين .
, البنت : بدهشه ، بجد امشي يعني مش هتعملي حاجه يادكتور حضرتك صدقتني .
, ياسين : قولتلك امشي وسيبي الجاكيت والايس كاب ، ثم اشار للامن ان يتصل بالصيانه لعمل اللازم لسيارته ، وطلب سياره من احد السواقين التابعين لشركات والده واخذ الايس كاب والجاكيت معه .
, ★★★★★
, هبط بدر من سيارته بهيبته وملامحه الحاده الجذابه وسط تعظيم الظباط والعساكر حتي دخل لمكتبه وجلس ، طرقت علي بابه النقيب تقي.
, تقي حاتم البرادعي تخرجت من كليه الهندسه والتحقت بالحربيه حتي صارت نقيب مهندس وهي من اكفأ الظباط جميله ذو ملامح جذابه ولكنها تخفي جمالها خلف البدله والزي الرسمي .
, بدر : نعم يا سياده النقيب .
, تقي : موجود ق٢ العلامة النجميةنبلة جمب سفاره ٥ العلامة النجمية لقوها في عربيه مجهوله هناك و …
, بدر : وقف وتناول مفاتيح سيارته ، يلا بسرعه احكيلي التفاصيل في الطريق .
, ذهبا بسرعه الي سيارته وصعدوا بها لينتجهوا لمكان القن٣ العلامة النجميةبله .
, بدر : بلغوا الاسعاف والمطافي .
, تقي : اه اكيد، وباقي الفريق في الطريق ٢ نقطة
, بدر : تمام
, وزاد من سرعته ، اما تقي طول الطريق تنظر لبدر وهي تتامل ملامحه بحب .
, التفت لها بدر بتعجب ، في حاجه يا تقي .
, تقي : بهيام ، حاجه ايه .
, بدر : بتعجب ، اصلك بتبصيلي قوي .
, تقي : بتوتر ، لا لا خالص انا بس كنت بفكر في نوع القن٢ العلامة النجميةبله وهنقدر نفكها بأمان .
, بدر : نظر لها بابتسامه ، متقلقيش طول ما انتي معايا .
, تقي : بحب ، نفسي ابقي معاك علي طول .
, بدر : بدهشه ، نعم .
, تقي : بتوتر ،اقصد ان سيادتك خبره في المفرقعات .
, بدر : اه ، درستها سنه بعد ما دخلت الجيش حبيت المجال ، انتي بس لما تنزلي معانا كتير هتاخدي علي الوضع . يلا وصلنا .
, هبطا الاثنان و وجدوا حشود المواطنين حول السياره والظباط والامن يبعد المواطنين بعدما حاوطوا المكان بكردون .
, نظر بدر للقن*بله ،وجدها من النوع العنقودي 87 تنتج شظايا للعربيات المدرعه والافراد قادره علي اختراق اي جسم او احراقه ومزوده بمفجر fuze الذي ينفجر في الوقت المحدد وهو من النوع المعقد .
, بدر : بدا بفحصها بدقه ، باقي تلات دقايق وتنفجر .
,
, وباعلي صوت الكل يبعد فورا لو انفجرت هدمر المكان باللي فيه .
, الظباط ابعدوا المواطنين بسرعه وايضا هما ابتعدوا مسافه ليست بقليله .
, بدر : لتقي ، باقي دقيقتين ، ارجعي بسرعه علشان افكها .
, تقي : بخوف ، واسيبك تفكها لوحدك ولو حصلك حاجه بقي ، مستحيل اسيبك لوحدك .
, بدر : نظر لها بغضب وبصوت مرتفع ، بقولك ابعدي حالا ، هيحصلي ايه احنا جايين نهزر .
, تقي : لا مش هسيبك لو احتجت حاجه متلاقنيش جمبك يعني.
, بدر : **** ما طول ياروح باقي دقيقه ونص نفذي الامر .
, تقي : اقتربت اكثر ، لا انا كمان نقيب ، وبصوت مرتفع ولا ايه يرضيكوا اسيبه .
, جموع المواطنين بسعاده وهم يستمعون لحديثهم وصوت بدر الغاضب بارتفاع .
, المواطنين : سيبها معاك ٢ نقطة سيبها معاك ٢ نقطة سيبها معاك و وسط ابتسامات الظباط .
, بدر : فكريني بعد ما افك القن٢ العلامة النجميةبله اجازيكي .
, تقي : ابتسمت بسخريه ، علي اساس اننا هنعيش بعدها .
, بدر : خبط يده علي راسه بخفه ، انتي خلاص موتينا .
, تقي : ابتسمت له ، باقي ٤٥ ثانيه .
, التفت بدر بسرعه وبدأ بتفكيكها حتي وصل لاخر سلك واخر ٧ ثواني .
, تقي : قاطعته ، ااااستني .
, التفت لها بدر بدهشه ، فابتسمت له تقي وهي تمد يدها وتمسح جبينه بالمنديل مكان عرقه ، فصفق المواطنون لهم بابتسامات.
, بدر : غمض عينيه وهو يكتم غيظه ثم فتح عينيه مره اخري و التف للقنبله وقطع اخر سلك علي اخر ثانيتين ٢ نقطة
, تقي صفقت بسعاده بصوت خض بدر ، وصفق المواطنون وسط صفير بعضهم وتصفيق بعضهم بسعاده .
, بدر : نظر لتقي بعصبيه ، منك لله .
, وتركها وذهب باتجاه سيارته وصعد بها وخلفه تقي ، فاغلق بدر ابواب السياره في وجهها .
, تقي : بصوت مرتفع قليلا وهي تفتح باب السياره ، انت مش هتوصلني .
, بدر : نظر لها بغضب وتركها وذهب بسيارته .
, تقي : عضت علي شفايفها ، ياواد يا تقيل يا مجنني .
, ذهب بدر للاداره لرئيسه .
, — عملت شغل عالي يا سياده الرائد ، السفاره ٤ العلامة النجمية لسه مكلماني ومبسوطين من مجهودك .
, بدر : شكر يا سياده اللواء ، بس انا ليا طلب بعد اذنك .
, — قول .
, بدر : النقيب تقي انا شايف انها تكون تحت اشراف حد تاني افضل لها .
, — ليه دي نقيب تقي ممتازه وكفاءتها عاليه .
,
, بدر : لكن معايا بتوترني وكفاؤتي انا اللي هتبوظ كده ، دي تالت عمليه تطلع معايا فيها وتقاطعني وتقاطع تركيزي في اوقات حاسمه مره بتمسح عرقي ومره تقولي اضحك علشان لو متنا متبقاش مكشر ومره تقولي بصلي قبل ما تقطع السلك علشان اكون اخر وش انت شفته .
, — ضحك بسخريه ، ما تبصلها يا بدر وتضحك انت خسران ايه ، وبعدين متنساش دي بنت سياده العميد حاتم البرادعي يعني مش اي حد ، لكن اقولك انا هعمل محاوله .
, بدر : بجد انا ممكن اسيب الشغل بسببها دي جننتني في الفتره دي .
, — اجمد يا بطل ياليت الشباب يعود يوما .
, بدر : سيادتك الشباب كله .
, تركه بدر وخرج فقابلته تقي .
, تقي : كده تسيبني اجي في عربيه البوكس احنا مش رايحين سوا ومفروض نرجع سوا .
, بدر : اللهم طولك ياروح .
, وتركها وذهب لمكتبه .
, تقي تمتمت ماله ده.
, ضحك زميله حمزه .
, — اديها ريق يا اخي مالك منشفها علي البت كده .
, بدر : انا مش بتاع كده الشغل شغل ودي هتجنني ده في عز ما انا بحاول اركز وافك القنبله ومش باقي الا سبع ثواني وتنفجر لقتها بتزعق وتقولي استني .
, حمزه : كويس اكيد بتنبهك لحاجه .
, بدر : بسخريه ، دي بتمسحلي عرقي .
, حمزه : ضحك بسخريه ضحك هستيري ، هتموتوا منفج*رين
, بدر : لا لا مستحيل انا وهي نطلع اي ماموريه سوا تاني لو اخر عمليه اطلعها .
, ★★★★★
, دخلت سيلا مكتب والدها دون استأذان وجدت دنيا تجلس علي الاريكه هي و والدها يتحدثان .
, سيلا : ناس ليهم يدردشوا وناس ليهم يتكدروا
, جاسر : انتي هتفضلي لمضه كده لحد امتا ، ثم مش هتبطلي تدخلي من غير استاذان .
, سيلا : انا جايه امضي ورق يا بابا . وجلست امامهم .
, جاسر : قومي ، انتي كمان هتقعدي .
, وقفت سيلا ، في ايه يا بابا بلاش اقعد.
, دنيا : لجاسر ، في ايه يا جاسر .
,
, جاسر : في اننا في شغل تدخل من غير استئذان وتقعد وشويا نجبلها قهوه و ٢ نقطة
, سيلا : قاطعته بهزار ، بس انا مبحبش القهوه هات نسكافيه علشان التركيز وكده.
, جاسر : بصوت حاد ، انا مبهزرش مره تانيه تدخلي بدون اذن هطردك علي طول انا مبحبش استهتار في الشغل ، يلا شوفي شغلك .
, خرجت سيلا بتذمر .
, دنيا : في ايه يا جاسر انت بتزعقلها ليه كده هي عملت ايه يعني .
, جاسر : في انها بنتي واخواتها معاها في الشركه لما هي تدلع واخواتها يعملوا زيها الشركه هتقع ، اول قاعده لازم تتعلمها هي وادم انها لازم تفصل بين البيت وانها بنت صاحب الشركه والشغل ، والا كل حاجه هتقع والسيستم كله يبوظ .
, دنيا : واشمعنا انا مبتعملش معايا كده .
, جاسر : اقترب منها بهمس ، علشان انتي مش اي حد .
, دنيا : بدلع ، اومال انا ايه .
, جاسر : انتي عشقي يا عشق الجاسر .
, واقترب ليقبلها فقاطعهم دخول آدم .
, آدم : بقولك يا ميجو ،وبابتسامه مكر مصطنع هو انا دخلت في وقت غلط .
, جاسر : بغيظ ، مخصوم منك شهر .
, آدم : بصدمه ، شهر ليه هو انا كنت بقبض منكم كام علشان تخصمولي شهر .
, جاسر : كلمه تانيه وهتتترفد علشان تاني مره تخبط قبل ما تدخل مش وكاله هي تدخل وقت ما تحب .
, آدم : بس لمؤاخذه بقي شهر كتير دا انا لو كنت كسرت باب المكتب مش هتخصملي شهر .
, جاسر : بسخرية ، وماله يا حبيبي كسر و وريني شطارتك .
, آدم : بابتسامه ، طب ما تهزها شويا وتخليهم خصم اسبوعين دا انا زي ابنك برضو يا ابو يا ادم ، ونظر لدنيا ما تقولي حاجه يا ام آدم .
, دنيا ضحكت .
, جاسر : بتحذير ، ما هو علشان ابني العقاب دبل .
, آدم : اه احنا فينا من كده، وبتمتمه ماشي يا دودو حسابنا في البيت ، اسف يا مستر جاسر ، و وضع الملفات علي المكتب وتركهم وخرج .
, دنيا : بضحك ، انت هتعلمهم الادب .
, جاسر : بهمس ، وحشتيني ٢ نقطة
, دنيا : انت في ايه ولا ايه .
, جاسر : ملس علي شعرها بحنان وضمها لصدره ، انا فيكي انتي وليكي انتي وملكك انتي .
, دنيا : بتنهيده ، وبعدين معاك يا ميجو كلامك الحلو ده مبخلصش .
, جاسر : همس في عنقها ، انا لو فضلت اقول فيكي اشعار مش هيخلص .
, ثم استنشق رائحه عنقها وبهمس ، ريحتك لوحدها محتاجه الف كتاب علشان يوصفوا تركيبتها .
, دنيا : ضحكت بدلع .
, جاسر : ايه رايك ناخد اجازه ونسافر أي مكان تحبيه .
, دنيا : والولاد .
, جاسر : مالهم هما لسه صغيرين ، وبعدين هو انا كل ما اقولك ناخد اجازه تتحججي بالولاد .
, دنيا : مقدرش تسيبهم لوحدهم .
, جاسر : بزعل ، بس تسبيني انا لوحدي عادي واصحي الصبح ادور عليكي وملقكيش جمبي عادي برضو صح .
, دنيا : وضعت يدها علي خده ، هو انت صغير.
,
, جاسر : اه صغير وزعلان ومقموص كمان . وادار وجهه بالاتجاه الاخر بحزن مصطنع .
, دنيا : بضحك ، بطل دلع يا ميجو .
, جاسر : لا ميجو زعلان قوي .
, دنيا : لا انت بتدلع .
, جاسر : رمي نفسه في حضنها و وضع راسه علي صدرها وحاوط و سطها بيده ، اه بدلع وعايز ادلع .
, ثم رفع راسه لاعلي وهو يحك ذقنه اسفل رقبتها وبهمس ،دلعيني .
, دنيا : احنا في الشركه .
, جاسر : رفع نفسه وجذبها لصدره وهو يحاوطها بيده ، هو انا بهمني شركه ، وحشتيني عارفه نفسي في ايه .
, دنيا : وضعت راسها علي صدره بحب ، ايه .
, جاسر : اسيب الشركات والشغل وكل حاجه للولاد ونروح الشاليه بتاعنا ونقضي حياتنا هناك انا وانتي وبس .
, دنيا : ياريت يا حبيبي ، بس هسيب بدر لمين .
, جاسر : بتذمر علا صوته ، بدر بدر هو مفيش الا بدر .
, قاطعهم صوت طرق الباب فابتعدت دنيا قليلا عن جاسر .
, جاسر : اوف مين .
, دخل بدر : بسخريه وهو يكرر حديث والده ، بدر بدر هو مفيش الا بدر مين بجيب في سيرتي ، مالك ياكبير هو بدر عملك ايه بس .
, دنيا : كده تطلع من غير ما تفطر النهارده .
, بدر : جلس امامها ، معلشي يا دودو كنت مستعجل .
, جاسر : بنرفزه ، اسمها ماما محدش يقول دودو دي غيرى .
, بدر : بهزار ، ماشي يا كبير مش عايزين نزعلك ، المهم ورق جمارك المطار فين علشان اروح اخلص البضاعه من جمرك امطار .
, دنيا : لبدر ، وتروح انت ليه كفايه عليك شغل الجيش ، ابعت اي حد مكانك او جاسر يروح .
, جاسر : بض لدنيا بتعجب ، يعني خايفه علي ابنك ومش خايفه عليا .
, بدر : اوباااا وقعتي يا دودو .
, دنيا : لجاسر ، هو بيتعب في شغله التاني .
, جاسر : بزعل ، وانا مبتعبش صح .
, وقف من جانبها وذهب لمكتبه وجلس ثم اتصل علي السكرتيره ، شوفي الحسابات خلصت ورق جمارك شحنه المطار ولا لسه .
, بدر : همس لدنيا ، شكلك وقعت يا جميل الحقي صلحي اللي وقع اصل ميجو زعله وحش .
, دنيا : خبطت بدر بخفه علي ساقيه ، زعله وحش معاكم انتم بس .
,
, بدر : اموت فيك وانت مسيطر يادودو يا سيطره .
, دنيا : ضحكت ، لو مشيت من غير ما تفطر تاني هزعل منك بجد .
, يمسك جاسر بعض الاوراق وينظر للورق ولكنه يختلس النظرات بغيره لدنيا وبدر .
, بدر : بحنق همس لوالدته ، لما اقوم اصل خمس ثواني بالظبط وميجو شكله هيرميني من العاشر .
, وقف ، هعدي علي الحسابات وبعدها اروح المطار .
, وتركهم وذهب ، لاحظت دنيا تعبيرات وجه جاسر فوفقت واقتربت منه .
, — في حد زعلان هنا ولا بتهيالي .
, جاسر : هز راسه بالتاكيد .
, دنيا : وقفت خلفه وحاوطت يدها حول عنقه ، زعلان من مين.
, جاسر : جذبها له واجلسها علي ساقيه ، من اللي مبتسمعش الكلام .
, دنيا : ببراءه ، مين .
, جاسر : اللي قاعده تضحك وتهزر ومش ساله فيا .
, دنيا : انا .
, جاسر : ضمها له اكثر وهو يحاوط وسطها ويقرب شفتيه من شفتيها بقبله حاره مليئه بالاشواق وبهمس لو هزرتي مع حد تاني هقطع شفايفك .
, دنيا : عضت علي شفايفها بخجل ، بس دول ولادي .
, جاسر : قبلها بحراره وضغط علي شفايفها ضغطه بعنف قليلا فتالمت دنيا وهمس جاسر بها ، انا بس اللي ابنك وحبيبك .
, دنيا : همست لشفايفه بدلع ، طماع .
, جاسر : همس في عنقها ، طماع في ملكي .
, واعطاها قبله طويله مليئه بالحراره والاشواق حتي طبعت مكانها وبتالم ، ميجو براحه .
, جاسر : علشان تحرمي تهزرى مع حد تاني …
, ★★★★★
, ذهبت نهي لمنزل والدها .
, نهي : اه و**** يا ماما زي ما بقولك كده .
, هانم : كل يوم كل يوم ، ما يمكن في الشغل .
, نهي : يعني كل يوم شغل للفجر .
, رشا : لا يا بت يا نهي اكيد في ان ، طيب ما تسالي ابنك فهد ييجيبك خط سير ابوه .
, نهي : يااااختي بوررريه فهد ٢ نقطةفهد ده مبنطقش بكلمه في شغله مجنني .
, رشا : بحنق ، مش عارفه تجيبيه معاكي دي البت نهي كان نفسها تسلم عليه .
, نهي : نهي حبيبه قلب خالتها يا ما نفسي الواد فهد ده يلين كده ويسمع كلامي .
, هانم : لنهي ، بقولك ايه انا هعزمكم يوم الخميس انتي يا نهي تجيبي فهد ومنه عيالك وانتي يا رشا تجيبي نهي وصهيب خلي الولاد يلتموا علي بعض كده ، اما بقي سياده اللوا يوسف بقي سبهولي وانا اجبلك قراره .
, رشا : لهانم ، ركزي انتي بس يا ماما مع الولاد .
, نهي : لا بقولك ايه سبيها تركز مع يوسف الاول .
, رشا : بتذمر ، انا ولادي ياحببتي مبيجروش ورا حد ونهي الف مين يتمناها .
, نهي : يا بت نهي دي نور عنيا انا بس اطمن علي يوسف وبعد كده ازن علي فهد في موضوع نهي .
, يجلس يوسف مع احدي سيدات المجتمع الراقي .
, الفت : بضحك ، اللي يشوفك ميقولش عليك انك متجوز ولا حتي مخلف .
, يوسف : غمز لها ، اومال اللي يشوفني يقول ايه .
, الفت : اللي يشوفك ميدكش اي سن اساسا .
,
, يوسف : اقترب منها ، وانتي اللي يشوفك وهمس في اذنها ٥ العلامة النجمية فضحكت بصوت مرتفع .
, الفت : انت جريء قوي .
, يوسف : هو انا لسه قلت حاجه .
, الفت : طيب نتكلم في الشغل شويا .
, يوسف : بس انا عايز ادردش شويتين .
, الفت : انت دمك خفيف وانا خايفه اخد عليك واحبك .
, يوسف : خدي بس متاخديش هنا.
, الفت : بضحك ، اومال اخد فين .
, يوسف : جذبها له وبهمس ، فوق في اوضتك .
, الفت : مش بقولك جرئء .
, يوسف : الصراحه من وقت ما شفتك وانا هتجنن عليكي شعرك وشفايفك ورقبتك وجسمك و٤ العلامة النجمية .
, الفت : بضحك ، انت وقعت فيا بقي .
, يوسف : دا انا دوبت خلاص …
, ★★★★★
, في واشنطن عاشت ارسيليا حياتها حتي تاقلمت علي الوضع وتزوجت من رجل اعمال عربي الذي كانت تعمل عنده
, صاحب اكبر شركات السياحه في واشنطن .
, ارسيليا : في وفد جاي من اليابان خلال ساعتين محتاجين مترجمين ، الوفد ده من vip انا بفكر انزل معاهم واستقبلهم لان كل المترجمين السبيشيال مشغولين النهارده .
, وسيم : خليكي انتي يا ارسي تابعي الشركه وانا هستقبلهم ،
, انا كده كده هروح لان في شخصيه مهمه جايه معاهم لازم استقبلها بنفسي .
, ارسيليا : تمام .
, وسيم : حجزتي تذاكر الطيران للقاهره .
, ارسيليا : انا بقول احجز تذكره ليك وبلاش انزل انا علشان الشركه والشغل والسيستم ميقعش .
, وسيم : حضنها ، وانا مقدرش اروح مكان من غيرك علي العموم كلها شهر نتابع مع الفرع الجديد في القاهره لحد ما الافتتاح يخلص ونرجع تاني واشنطن ، ارسي علشان خاطرى تعالي معايا بجد مش هقدر اسافر من غيرك انا متعود تكوني معايا في اي مكان .
, ارسيليا : بقلب مقبوض هزت راسها بالموافقه .
, ★★★★★
, ذهبت لينا لوالدها في الشركه فقابلتها سيلا .
, سيلا : لولو اذيك عامله اي .
, لينا : الحمد**** اذيك يا سولي عامله ايه في الشغل .
, سيلا : توهان يا بنتي يارتني ما تخرجت اساسا .
, لينا : بضحك ، **** يبشرك وانا اللي بقول امتا اخلص الكليه.
, سيلا : خبطت لينا بكتفها بخفه ، الواد دومي بيسال عليكي مش هتحني بقي .
, لينا : بكسوف ، احن ايه بس انا مبفكرش غير في دراستي وبس .
, سيلا : واضح في عنيكي اللي بدور عليه في كل مكان علي العموم هو جاي دلوقتي .
, قاطعهم خروج ادم من مكتبه : سيلا مش معقول وانا بقول الشركه نورت مره واحده كده .
, سيلا : خبطته علي كتفه بخفه ، ليه هي مكنتش منوره بيا .
, لينا : بكسوف ، انا كنت جايه ل بابا اصله وحشني .
, ادم : وانتي كمان وحشتيه قوي ونفسه تحني عليه بقي .
, سيلا : بسخريه ، اجيب شجره واتنين ليمون .
, لينا : بكسوف انا رايحه ل بابا مكتبه .
, وتركتهم وذهبت ، فوكز ادم سيلا .
, — كده تكسفيها .
,
, سيلا : سيبك منها ده كهن بنات .
, آدم : بتحذير ، متقوليش عليها كده .
, سيلا : براحه علينا بس ثم لما هي معجبه بيك وانت بتحبها ليه مش موافقه انك تتقدملها وتتتخطبوا .
, آدم : علشان عايزه تركز في مذاكرتها يا خفه وتجيب تقدير مش زي ناجحه بالزق .
, سيلا : تقدير ولا بالزق هي الواحده ليها ايه في الاخر غير بيتها وجوزها توب عليا يارب ٢ نقطة
, آدم : خبطها علي راسها بهزار ، جوزها طب روحي علي مكتبك بقي .
, سيلا : اظن هتفضل واقف زي التمثال هنا لحد ما هي تخرج من عند عمو معتز .
, آدم : مستر معتز اصل لو وبابا سامعك هيخصملك ، ثم لا انا رايح مكتبي اساسا .
, تركته سيلا وذهبت باتجاه مكتبها وقبل ان تدخل التفتت للخلف وبصوت مرتفع لآدم الذي يقف ينتظرسيلا ، رايح مكتبك صح .
, ★★★★★
, حجزت حور تذكره الطيران من فرنسا الي مصر وبعد عده ساعات من السفر بالطياره وصلت منهمكه ومتعبه هبطت من الطياره وخرجت للمطار وبتوهان وهي تمسك هاتفها لتخرج منه عنوان الفندق ، خبطت بشخص كان يسير امامها وينظر لهاتفه هو الاخر فوقعت بجذعها العلوي عليه
, فالتقطها بسرعه وهو يحاوط يده بوسطها ، نظرت لعينيه بذهول وصدمه ونبضات قلبها تزداد خفوقا بعدما تصادفت عيونها بعيونه بشوق وحنين سرحت للحظات ، اما بدر سرح في لون عينيها الجذابه الذي خطفه من اول نظره واول طله خطفته وهو يحتضنها ويضمها له .
, حور : بكسوف حاولت ان تبتعد عنه لكونها محجبه .
, بدر : بتاسف انه ضمها كرد فعل طبيعي خوفا من ان تقع علي الارض ، انا اسف انتي كويسه .
, حور : ………, خارج القائمة
 
الفصل الثالث


حجزت حور تذكره الطيران من فرنسا الي مصر وبعد عده ساعات من السفر بالطياره وصلت منهمكه ومتعبه هبطت من الطياره وخرجت للمطار وبتوهان وهي تمسك هاتفها لتخرج منه عنوان الفندق ، خبطت بشخص كان يسير امامها وينظر لهاتفه هو الاخر فوقعت بجذعها العلوي عليه
, فالتقطها بسرعه وهو يحاوط يده بوسطها ، نظرت لعينيه بذهول وصدمه ونبضات قلبها تزداد خفوقا بعدما تصادفت عيونها بعيونه بشوق وحنين سرحت للحظات ، اما بدر سرح في لون عينيها الجذابه الذي خطفه من اول نظره واول طله خطفته وهو يحتضنها ويضمها له .
,
, حور : بكسوف حاولت ان تبتعد عنه لكونها محجبه .
,
, بدر : بتاسف انه ضمها كرد فعل طبيعي خوفا من ان تقع علي الارض ، انا اسف انتي كويسه .
,
, حور : هزت راسها بالتاكيد .
,
, بدر : انا اسف ، مستنيه حد .
,
, حور : هزت راسها ، لا .
,
, بدر : هو انتي مبتتكلميش .
,
, حور : ببلاهه ، لا مبتكلمش .
,
, بدر : بابتسامه ، طيب تحبي اساعدك في حاجه ، ثم نظر لشنطه سفرها انا ممكن اوصلك لاي مكان ٢ نقطةعلى فكره انا مش ورايا حاجه .
,
, حور : بخجل ،لا شكرا عن اذنك .
, وتركته وذهبت .
,
, بدر تطلع علي اثارها بسعاده .
,
, ذهبت حور وقلبها يخفق بسعاده وخوف وهي تتمتم ،هو انا ليه معرفتوش بنفسي ٢ نقطة هو لسه فاكرني اساسا واكملت طريقها بسعاده .
, اوقفت تاكسي وركبت فيه واثناء طريقها رن هاتف وبتعجب نظرت لشنطه يدها المفتوحه ، موبايل مين ده وايه اللي جابه في شنطتي .
,
, فلاش باك .
, ( حاوطها بدر وهو سرحان بعيونها فوقع هاتفه في شنطه يدها المفتوحه ) .
, بااك
,
, تطلعت للهاتف بعدما انتهي الرنين فوجدت صوره بدر تمليء الشاشه بوجه الوسيم وملامحه الجذابه فسرحت وهي تطلع بسعاده ، ده موبايل بدر .
,
, بدر : بتنهيده ، يخربيت سحر عنيكي توهتيني ، اومال انا جاي المطار لايه …. يووه اه اخلص ورق الجمارك .
, وذهب لينهي الاوراق ومنها ذهب للشركه مره اخرى .
,
, ★★★★★
, في النادي تجلس دنيا مع سمر .
, دنيا : يعني هو بخونك ولا ايه مش فاهمه برضو .
,
, سمر : اللئيم مش قادره امسك عليه اي حاجه ، الشك هيموتني .
,
, دنيا : بضحك ، يا بت انتي مجنونه واحد بيروح شغله في مواعيده وبيطلع برضو في مواعيده ومش مقصر معاكي ولا مع ابنه يبقي تشكي فيه ليه بقي .
,
, سمر : بشم ريحه برفيوم حريمي علي بدلته مش عارفه بتيجي منين واوقات بلاقي شعر حريمي علي الجاكيت بتاعه ولما بساله يقولي عملا .
,
, دنيا : اقتربت منها بجذعها العلوي وبحنق ، بتلاقي روج علي قميصه اللي تحت الجاكيت .
,
, سمر : اقتربت منها ، لا .
,
, دنيا : خبطتها علي ساقها بخفه وهي تضحك ، يبقي مبخونكيش طالما مقلعش الجاكيت .
,
, سمر : لا و**** .
,
, دنيا : الراجل طالما مقلعش جاكيته يبقي اطمني ، اومال انا اعمل ايه .
,
, سمر : ايه هو جاسر بيخونك .
,
, دنيا : هو يقدر ، بس مجنني بغير عليا جدا ده بغير عليا من الولاد ويبقي يومه اسود لو حد من الولاد دلعني قدامه ده غير عقله بقي صغير اوي وقموص جدا .
,
, سمر : بهيام ، يا بختك .
,
, دنيا : بخت ايه بس احنا بنكبر نعقل وهو بيكبر وعقله بيصغر في موضوع الغيره ده بالذات .
,
, قاطعمهم صوت هاتف دنيا .
, دنيا : التقطت هاتفها ، اهو اتصل وردت ، الو .
,
, جاسر : ايه هتقضي اليوم كله مع صحبتك ولا ايه .
,
, دنيا : يوم ايه بس دا انا لسه سيباك في المكتب من ساعه والسواق وصلني النادي في نص ساعه ومكملتش نص ساعه مع سمر .
,
, جاسر : يااا نص ساعه مع سمر .
,
, دنيا : اه و**** .
,
, جاسر : ده كتير قوي كفايه ربع ساعه .
,
, دنيا : ايه .
,
, جاسر : وحشتيني قوي وهتجنن عليكي هو انا مبوحشكيش.
,
, دنيا : بضحك ، و**** .
,
, جاسر : طيب عارفه اني راكب العربيه ورايح الفيلا دلوقتي وحاسس اني مش قادر اخد نفسي .
,
, دنيا : بقلق ، انت تعبان ولا ايه .
,
, جاسر : تعبان قوي امش قادر اتنفسولا اشم هوا اتنفس ازاي واكسجيني مش جنبي ، دا انا عايش الساعه اللي سبتيني فيها دي بس علي شويه الاكسجين اللي اخدتهم منك في المكتب .
,
, دنيا : عضت علي شفايفها ، بطل دلع .
,
, جاسر : لو حصلي حاجه قبل ما اوصل الفيلا واشوفك ذنبي هيبقي في رقبتك وانتي حره .
,
, دنيا : بعدشر عليك خلاص انا مروحه .
,
, جاسر : هعدي عليكي اصل اكسجيني ناقص خالص فضله تكه .
,
, دنيا : بضحك ، متتاخرش عليا ، باي .
,
, سمر : هو جاسر تعبان ولا ايه .
,
, دنيا : بتنهيده ، مجنني بكلامه .
,
, قاطعها صوت جاسر من خلفها ، مين ده اللي مجننك .
,
, دنيا : شهقت بخضه ، جاسر انت جيت امتا .
,
, جاسر : ازيك يا سمر .
, سمر : الحمد**** ، ازيك يا جاسر بيه .
, ثم نظر لدنيا ، مش انتي قولتيلي متتاخرش عليا ، ينفع اتاخر علي حبيبي .
,
, دنيا : بسعاده ، مش بقول بتدلع .
,
, جاسر : مستنيكي في العربيه وسبقها .
,
, دنيا : بسعاده ، هزت اكتافها ، نكمل كلامنا مره تانيه بقي يا مورا .
,
, سمر : يلا يا حببتي وراه هي دي القعده اللي هتعوضهالي ونحكي لحد ما نزهق .
,
, دنيا : بضحك ، هعوضهالك صدقيني .
,
, سمر : بضحك طيب روحي وانا لما اروح اعمل كبسه علي شريف في الشغل يمكن اقفشه .
,
, دنيا : باي .
,
, ذهبت سمر لشركه المصرى وجدت معاذ علي مكتبه فجلست امامه .
,
, سمر : باباك هنا ولا بره .
,
, معاذ : بدهشه ، ماما اذيك ايه المفاجأه الحلوه دي .
,
, سمر : واضح انا جايه اعمل عليك كبسه انت وشريف .
,
, معاذ : انا هو انتي تعرفي عني كده برضو ، بس بابا …
,
, سمر : بيخوني صح قول .
,
, معاذ : بضحك ، انتي جايه بتتلككي بقي يا مورا يا قمر ، لا الراجل زي الفل وفي مكتبه ومعاه حته بت شقرا تحل من علي حبل المشنقه .
,
, سمر : شهقت بخضه ، وسايني ارغي معاك هنا .
, و وقفت واتجهت لمكتب شريف وفتحت الباب فوجدته يجلس في المكتب يقرأ بعض الملفات .
,
, شريف : بدهشه ، سمر حببتي .
, و وقف واتجه ناحيتها وحضنها وجذبها اتجاه كرسي المكتب لتجلس .
,
, سمر : وهي تفتش بعينها يمينا ويسارا تمتمت ، هي فين .
,
, شريف : بضحك مكتوم ، بدورى علي حاجه ياروحي .
,
, سمر : لا خالص .
,
, شريف : كنتي قوليلي انك جايه ابعتلك السواق .
,
, سمر : انا كنت نازله اقابل دنيا وقعدت معاها شويه في النادي ولما خلصنا قلت اعدي عليكوا نروح سوا .
,
, شريف : تنورى يا قلبي ، عشر دقايق اخلص الملفات دي ونروح سوا .
,
, فلاش باك .
, ( شريف يجلس في مكتبه علي الاريكه وبجانبه عميله شقراء جميله يمسك يدها ويداعبها .
,
, شريف : صوابعك دي ولا صوابع تفاح .
,
, العميله : بهزار ، هو التفاح له صوابع .
,
, شريف : لما يبقي قاعد قدامي يبقي له .
,
, العميله : يعني هتخفضلي في سعر الوحده .
,
, شريف : مسك صابعها الخنصر وقبله ، وحيات الصوبع ده انا مديلك اقل سعر .
,
, العميله : بضحك ، طيب وعلشان خاطر الصباع اللي جمبه .
,
, شريف : قبل صباعها البنصر ، لا يبقي في كلام تاني بقي .
,
, العميله : يبقي تريحني في السعر .
,
, شريف : اقترب منها اكثر ، انا هريحك في كل حاجه .
,
, العميله : بعدت بهزار ، في السعر وبس .
,
, شريف : قبل يدها ، بتعرفي تعملي سي فود .
,
, العميله : بتعجب ، ايه .
,
, شريف : سي فووووود اصل انا نفسي فيه قوي .
,
, العميله : ضحكت بمياعه ، بس مش هنا .
,
, شريف : بضحك ، يبقي اتفقنا .
,
, العميله : سي فود ولا سعر الوحده .
,
, شريف : بضحك ، كله بيطل علي بعضه .
,
, العميله : يبقي بالسعر اللي قلتلك عليه .
,
, شريف : لما اكل السي فود الاول يمكن ميعجبنيش .
,
, العميله : بضحك ، هيعجبك وهتاكل صوابعك وراه ….
,
, بالاتجاه الاخر
,
, عند دخول سمر للشركه اتصل الامن علي معاذ واعلمه بقدوم والدته كما امرهم معاذ ، فاتصل معاذ علي والده الذي يجلس مع العميله .
,
, معاذ : الامن لسه مبلغني ان ماما تحت وطالعه الشركه حالا .
,
, شريف : نهار اسود امك جت .
, وأغلق السماعة ، يلا بقي ياحلوه ، وجذبها ليخرجها من الباب الاخر .
,
, العميله: في ايه بتزقني ليه كده .
,
, شريف : علشان تلحقي تجهزي السي فود .
, واخرجها واغلق الباب في وجهها وحمل كاسه العصير التي عليها طبعه روج العميله والقاها من شباك المكتب وفتح الشبابيك ليخرج اي رائحه برفان بالمكتب وجلس علي مكتبه كأن لم يحدث شئء ) .
, باااك .
,
, معاذ : دخل عليهم المكتب وبهزار ها قفشتيه ولا لسه .
,
, شريف : بتعجب مصطنع ، ايه ده انتي يا سمر جايه تقفشيني ٢ نقطة انتي شاكه فيا ولا ايه .
,
, سمر : ضربت معاذ علي كتفه بخفه ، هي فين الشقرا ماشي حسابك معايا ، ثم نظرت لشريف لا خالص دا انا جايه اطمن عليك .
,
, شريف : بزعل مصطنع ، معقول بتشكي فيا ياسمر في جوزك حبيبك ليه ٢ نقطة ايه اللي يخليكي تشكي فيا دا انا من البيت للكباريه ومن الكباريه للبيت ، اقصد من الشغل للبيت ومن البيت للشغل ، لا لا انا حزين وزعلان معقول امك يا معاذ تشك فيا اديك شايف بتعب في الشغل ازاي .
,
, معاذ : بضحك مكتوم ، شايف علي الاخر مش ملاحق **** يكون في عونك .
,
, شريف : بقي بعد الحب اللي بحبهولك ده كله تشكي فيا بتخونيني يا سمر دا انا شريف اوفه .
,
, سمر : بسخريه ، ما هو علشان عرفاك شكيت فيك ، لا اقصد انا بس بطمن عليك انا واثقه فيك يا حبيبي بس مش واثقه في الستات الوحشه اللي بتبص للرجاله .
,
, شريف : بزعل مصطنع ، لا انا حزين بجد .
,
, سمر : ما خلاص بقي انت هترسم عليا انت وابنك واخلص بقي علشان نروح .
,
, شريف : شايف مامتك يا معاذ بتعاملني ازاي ، حاضر حاضر يا سمر هانم هروح بس لعلمك انا قلبي مجروح وجرحي عمرى ما هيتلم بالساهل كده دي مش اول مره تشكي فيا بس هقول ايه يلا **** يسامحك .
, والتقط اغراضه وتقدم خطوات وخلفه سمر بتوعد لمعاذ وهي تضربه بخفه علي كتفه ، ماشي .
,
, معاذ بضحك مكتوم ، وانا مالي .
,
, وهبطوا من الشركه ، صعدت سمر للسياره وخلفها شريف ومعاذ .
,
, شريف: بهمس لمعاذ ، ابن ابوك ياض .
,
, معاذ : همس بهزار ، نص كلمه كمان وهروح اعترفلها .
,
, سمر : بتقولوا ايه .
,
, . ★★★★★
, ذهب يوسف ونهي ومنه الي منزل عبد**** وكان موجود عبد**** وهانم ورشا وزوجها حسام وابنائهم نهي وصهيب .
, وبعد السلامات .
, رشا : فهد فين يا نهي مجاش معاكم ليه .
,
, نهي : في الشغل هيخلص شغله ويجي .
,
, هانم : طيب يلا يانهي انتي ورشا وخدي المزغوده نهي نانا الصغيره وسخنوا الاكل وجهزوا السلطه .
,
, نهي : حاضر يا ماما .
, وذهبوا للمطبخ .
,
, هانم : غمزت لعبد**** .
, عبد**** : انا هروح اصلي العشا تعالا يا حسام معايا انت وصهيب نصلي .
, وذهبوا .
,
, يوسف بحنق نظر لهانم .
,
, هانم : حبيبي يا جو و**** ليك وحشه ،اكتر من شهر مشوفكش.
,
, يوسف : شغل و**** يا ماما هعمل ايه بس انتي عارفه انا بحبك وبعزك قد ايه .
,
, هانم : و**** يا حبيبي القلوب عند بعضها ، الا البت نهي عامله معاك ايه اوعي تكون مقصره معاك في حاجه قولي وانا املصلك ودانها .
,
, يوسف : بضحك ، لا ابدا نهي دي نور عنيا .
,
, في المطبخ تختلس نهي السمع من وراء الباب .
,
, نانا : لوالدتها ، هي خالتوا واقفه ليه كده
,
, رشا : لنانا ، ركزي انتي بس في السلطة ، ثم اقتربت لنهي ، انتي بتعملي ايه .
,
, نهي : لرشا ، بشوف امك وقعته في الكلام ولا لسه .
,
, رشا : متقلقيش هتجيب قراره ، ما ترني كده علي فهد تشوفيه اتاخر ليه .
,
, نهي : فهد ايه دلوقتي هو انا فضياله .
,
, رشا : بصت لنانا ، ما تتصلي يابت علي ابن خالتك تشوفيه اتاخر ليه .
,
, نانا : وانا مالي واتصل عليه ليه .
,
, رشا : يا بت اتلحلحي الرجاله بتحب البت اللونه االمناغشه مش المدب متبقيش زي خالتك .
,
, نهي : التفتت لرشا ، مالها بقي خالتها يا ست رشا ، ثم نظرت لنانا انا هتصل عليه واجيبه علي ملا وشه .
,
, نانا : نظرت سللطه بتافف .
,
, نهي : مالها بنتك .
,
, رشا : ملهاش اتصلي انتي بس علي فهد .
,
, في الجانب الاخر هانم : اكسر للبت ضلع يطلعلها ٢٤ اه الستات كده طول ما انت مهاودها ومريحها يتعوجوا عليك .
,
, يوسف : ليه يعني .
,
, هانم : انا بس بفطمك الراجل مهما يلف ويروح ويجي ويبص بره ملوش الا بيته .
,
, يوسف : انا مش فاهم تقصدي ايه .
,
, هانم : يعني يا حبيبي لو نفسك تبص بره بص وخد راحتك واهو تغيير للروتين بتاع البيت علشان متزهقش…
,
, يوسف : بدهشه ، انتي بتقوليلي انا الكلام ده ، دا انا متجوز بنتك .
,
, هانم : يا بني الرجاله كلهم بيبصو بره هي جت عليك ، ثم طالما بيلفوا لفتهم وبيرجعوا بيتهم تاني ميضرش .
,
, يوسف : بدهشه ، غريبه قوي .
,
, هانم : المهم الراجل ميحسسش الست انه بيلف من وراها .
,
, يوسف : وازاي بقي ميحسسهاش .
,
, هانم : جيت في ملعبي وطالما سالت يبقي بتعط ياجميل .
,
, يوسف : لا طبعا انا بس بدردش معاكي .
,
, هانم : وماله يا حبيبي انا زي امك برضو ، ريحه هدومه لا يبقي عليها ريحه حريمي ولا روج ولا شعر وميتاخرش علي البيت ويرجع وش الفجر .
,
, يوسف : ضحك بحنق ، وش الفجر طيب ما يمكن برجع وش الفجر علشان وراه شغل .
,
, هانم : غمزت له بسخريه ، شغل الفجر شغل محاره ده ولا ايه .
,
, يوسف : بالظبط بس علي تقيل .
,
, هانم : بقلق ، طيب يا حبيبي علي العموم الراجل ملوش الا بيته ومراته واولاده خصوصا لو ولاده علي وش جواز هيبقي منظره ايه قدام عياله وهو المفروض قدوتهم ومثلهم الكبير ده حتي يقل في نظر عياله قبل مراتهة.
,
, يوسف : هو مين ده .
,
, هانم : الرجاله عامتا .
,
, يوسف : هو عمي اتاخر في **** العشا ليه هو بيصلي التراويح .
, دخلت نهي عليهم وهي مستعجله علي الاخبار .
,
, نهي : ليوسف ، مش هتقوم تصلى يا يوسف .
,
, يوسف : ما انا مصلي العشا قبل ما نيجي .
,
, نهي : اه صح ، فمدت يدها لتشد هانم ، تعالي يا ماما شوفي الاكل .
,
, امام المطبخ .
, هانم : يا بت بتشديني كده ليه هقع .
,
, نهي : ها عرفتي حاجه يا ماما .
,
, هانم : بقلق ، لا بس خلي بالك من جوزك .
,
, نهي : بقلق ، ليه شاكه في حاجه .
,
, هانم وهي تسترجع بفكرها حديثها مع يوسف .
, ( هانم : المهم الراجل ميحسسش الست انه بيلف من وراها .
, يوسف : وازاي بقي ميحسسهاش .
, هانم : جيت في ملعبي وطالما سالت يبقي بتعط ياجميل.)
,
, هانم : انتي تفتحي عينك علي جوزك ده الف مين يتمناه لا هيهمهم متجوز ولا مخلف اه ، وبطلي الهبل اللي في دماغك وشغليها اتلوني كده قدامه واشغليه .
,
, نهي : بقلق ، ماما في ايه .
,
, هانم : اسمعي اللي بقولك عليه احنا مش هنستنا الفاس لما تقع في الراس ، دلعيه وهشكيه ونسيه امه وشغله وكل حاجه اتلوني يا بت متبقيش عبيطه .
,
, نهي : تفتكرى ممكن يكون بخوني .
,
, هانم : اه اقعدي بقي شغلي عقلك في العبط ده لحد ما يطير منك ، انتي تشغلي ده ( واشارت علي راسها ) في ازاي تشغلي عقله وقلبه وبس سامعه .
,
, نهي : سامعه .
,
, دخل عليهم فهد وبعد السلامات والعشاء والتحليه .
, رشا : حبيب قلب خالتك .
,
, فهد : عامله ايه يا خالتوا .
,
, رشا : تعالا يا حبيبي اقعد جمبي وسع يا واد يا صهيب .
, واجلست فهد بجانبها ، يلا يا نانا فين القهوه بتاعت فهد .
,
, نانا : بتذمر ، معرفش .
,
, نهي : خلاص يا رشا سبيها براحتها .
,
, رشا : ما تقومي يا بت تعملي القهوه .
,
, منه : خليكي يا نانا انا هعملها .
,
, رشا : و**** ما حد عاملها لفهد غير نانا .
, وقفت نانا وذهبت للمطبخ وخلفها منه .
, منه احضرت محتويات القهوه وبدات بتحضيرها .
,
, منه : ايه ياعم السرحان مالك .
,
, نانا : بتصل علي شادي مبيردش مش عارفه ليه .
,
, منه : يمكن مشغول .
,
, نانا : لا ، يظهر انه لسه زعلان .
,
, منه : زعلان من ايه .
,
, نانا : عايزنا نخرج بره الجامعه بعربيته وانا مش موافقه .
,
, منه : ان شاء **** عنه ما رد ، اوعي تخرجي معاه لوحدكم .
,
, نانا : مش عارفه بس انا هخاف من ايه يعني ما احنا علي رايه بنتقابل في الجامعه تفرق ايه جامعه من بره الجامعه .
,
, منه : لا طبعا تفرق كتير ، جوه الجامعه انتوا زمايل انما بره الجامعه لا .
,
, نانا : وماما دي اللي مش عايزه تريح دماغها مني ومن فهد .
,
, منه : بتنهيده ، علي فكره فهد بيحب القهوه من ايدك .
,
, نانا : اوف بقي انتي عارفه اني بحب شادي .
,
, منه : انا مقلتش حاجه دي حياتك وانتي حره فيها بس مش معني انك بتحبي شادي انك تمشي وراه وتسمعي كلامه خلي بالك من نفسك يا نانا .
,
, نانا : بضحك ، طيب خلي بالك للبن يفور وخالد يزهق من تقلك .
,
, منه : بتنهيده ، خالد.
,
, نانا : اه خالد لوودي .
,
, منه : انا اصلا مبفكرش في المواضيع دي انا مهتمه بدراستي وبس .
,
, نانا : ياخوفي ليطير منك .
,
, منه : سيبك مني المهم انتي ، طيب ما تتخطبي انتي وشادي
,
, نانا : لا يا ستي ، عايز يخلص جامعه وبعدها يشتغل في شركه باباه وبعدين نتخطب علشان لما يجي يبقي اسمه راجل وبيشتغل مش طالب هو قالي كده .
,
, منه : لوت فهمها بسخريه ، القهوه فارت .
,
, ★★★★★
, في فرنسا تحديدا في شركة منار وائل .
,
, وائل : ها خلصت يا زياد اللي قلتلك عليه .
,
, زياد : كله تمام رحت وتابعت بنفسي وهما بيحطوا الدولارات في كاوتش العربيات اللي طالعه تركيا .
,
, وائل : تمام ، ورق الصفقه باسم مين .
,
, زياد : نفس الشركه اللي خرجتهم قبل كده .
,
, وائل : عايزك بقي تنهي اوراق الشركات القديمه كلها وتوقف نشاطها وتعمل اوراق جديده لخمسين شركه جديده وهميه علشان الجمارك متشكش في حاجه ويفتشوا ورانا ،لازم كل فتره نغير اسماء الشركات ونحهزلهم اوراق جديده اظن انك اتعلمت يا بطل .
,
, زياد : اعتبره حصل .
,
, وائل : منار متعرفش انك متابع معايا انت عارف بتخاف عليك قد ايه وعمولتك محفوظه .
,
, زياد : عيب عليك يا كبير انا لا اسمع لا اري لا اتكلم .
,
, وائل : لو خلفت ولد مكنتش هحبه قدك ، انت اغلي من بناتي دا انا بشوفك اكتر ما بشوف بناتي ٢ نقطة
,
, زياد : منحرمش منك يا كبير
,
, دخلت عليهم منار .
,
, منار : كلمت اختك يا زياد .
,
, زياد : اه وصلت القاهره وقاعده في الفندق ، انا رايح اتابع الشغل .
,
, منار : لو حور قالتلك حاجه قولي.
,
, زياد : هتقول ايه يعني علي العموم حاضر . وتركهم وذهب .
,
, منار : عملت ايه مع المافيا .
,
, وائل : الوسيط اللي جالي منهم قالي انهم بعتوه لما عرفوا مكاني ، ل اسد اللي عليا لتصفي ، انا مش عارف جبوني بسهوله كده ازاي .
,
, منار : ضحكت بسخريه ، بعد عشرين سنه وبتقول بسهوله ،انت بقيت معروف وطبيعي يقدروا يوصلولك بسهوله ، ثم ما تسدهم ما احنا معانا كتير من شغل التهريب حتي بدل ما بتشوف ولادك كل كام سنه وتقابلهم في بلد اوربي تقدر تنزل مصر وتشوفهم براحتك .
,
, وائل : ابتسم بحنق ، انتي بتعملي لنفسك بقي عايزه تنزلي مصر وانزل معاكي .
,
, منار : بتوتر ، ما احنا اكيد هيجي يوم وننزل مصر .
,
, وائل : المشكله ان المافيا عايزه الفلوس بالفوايد من عشرين سنه .
,
, منار : بدهشه ، ايه فوايدهم .
,
, وائل : وطبعا بالفوايد دي ضلعه تقطم الضهر احنا ما صدقنا رجعنا اقوي من الاول .
,
, منار : والعمل .
,
, وائل : انا اقدر اعوض ده كله بس هحاول اقسطهم معاهم والا مش هيسبوني.
,
, ★★★★★
,
, بعد انتهاء محاضراتها ذهبت چانيت لتركب سيارتها واذ فجاه يظهر لها ياسين من الكنبه الخلفيه للسياره .
,
, ياسين : اقفش حرامي .
,
, چانيت : بخضه ، ايه ده خضتني …
,
, ياسين : نظر اسفل عنقها ، ايه ده انتي متخضيش لوحدك ده التوب اتزحلق من الخضه هو كمان .
,
, چانيت : رفعت احدي حاجبيها بحنق وهي تسحب البادي لاعلي ، چانيت : انت ايه جابك في عربيتي .
,
, ياسين : اخرج من جمبه الجاكيت والقبعه ، اصلك نسيتي دول فقولت اجبهملك ، ثم عربيتك كانت مفتوحه اساسا .
,
, چانيت : نظرت بثقه ، ايه دول مش بتوعي .
,
, ياسين : غريبه مع ان كاميرا مراقبه الجامعه بتقول غير كده وانهم بتوعك .
,
, چانيت : اتحداك .
,
, ياسين : شكلك متعبه وهتتعبيني معاكي .
,
, چانيت : انزل من العربيه بقي بدل ما اصوت والم عليك الجامعه واقول امسك متح٣ العلامة النجميةرش .
,
, ياسين : اوووبا هي هتتقلب ضدي .
,
, چانيت : سمعتك سبقاك يادكتره .
,
, ياسين : دا انتي سالتي عليا بقا هو انا شاغل بالك ولا حاجه .
,
, چانيت : بتريقه ، ولا تشغل بال العصفوره اللي عندي .
,
, ياسين : قصف جبهه تمام بس هو في عصفوره بتربي عصفوره .
,
, چانيت : اشارت باظافرها اماما وجه ، انا قطه وبخربش جامد .
,
, ياسين : بتريقه ، نااااااااااو .
,
, چانيت : اول مره اشوف دكتور بيعاكس طالبه .
, ياسين : علي فكره انا عمرى ما عملت كده في الجامعة انا محترم و**** في الجامعه .
,
, چانيت : باستهزاء ، وبره الجامعه .
,
, ياسين : محترم برضو ٢ نقطة بس الا ربع .
,
, چانيت : بضحك ، طيب يلا انزل يا محترم الا ربع .
,
, ياسين : وبالنسبه لتصليح الفانوس والكاواش.
,
, چانيت : اثبت .
,
, ياسين : قادره ،ثم غمز لها بشقاوه بس هجيبك .
, وهبط من السياره .
,
, چانيت : نظرت له من السياره ، كان غيرك اشطر .
,
, ★★★★★
,
, ذهبت حور للفندق الخمس نجوم التي حجزته من فرنسا حتي وصلت و ارتاحت حوالي ساعتين ثم هبطت وذهبت للعنوان القديم لفيلا والدها المدون علي جوجل.
,
, حور : للامن ، لوسمحت كان في شخص عايش في الفيلا دي اسمه طارق الرويعي هو موجود .
,
, الامن : معتقدش ده منزل الدكتور ٥ العلامة النجمية .
,
, حور : طيب مفيش حد هنا كان ساكن من زمان مثلا يعرف السكان اللي كانوا عايشين هنا .
,
, الامن : للاسف معرفش انا جديد هنا .
,
, ذهبت حور وبحثت في المكان والجيران والبوابين والامن دون توصل لشيء فرجعت متاخر الي الفندق دون ان تاكل شيء .
,
, حور : شعرت بدوار بسيط ، فتمتمت يظهر الضغط وطي عليا والدوا نسيت اجيبه ، اووف .
,
, بحث بدر علي هاتفه فلم يجده فاتصل من هاتفه الثاني علي هاتفه الاول ، فرن جرس هاتف بدر فردت حور .
, حور : السلام عليكم ورحمه **** .
,
, بدر : بدهشه ، وعليكم السلام مين .
,
, حور : حضرتك اللي متصل علي فكره .
,
, بدر : اه صح ، ده موبايلي ومعرفش وقع مني فين علشان كده اتصلت عليه .
,
, حور : تمتمت بسعاده ، بدر .
,
, بدر : هو حضرتك الانسه اللي شفتها في المطار الصبح .
,
, حور : اه .
,
, بدر : بسعاده ، طيب انا متصل اقولك اني مش محتاج الموبايل لو عيزاه يعني .
,
, حور : ضحكت بصوت مكتوم ، لا مش محتاجاه .
,
, بدر : بس ممكن تحتاجيه فكرى .
,
, حور : بسعاده ، لا .
,
, بدر : فكري تاني .
,
, حور : وبعدين .
,
, بدر : هشوفك امتا .
,
, حور : بتعجب ، تشوفني .
,
, بدر : اه علشان اخد موبايلي طالما انتي مش عيزاه و مصممه ترجعهولي .
,
, حور : لا مش مصممه ولا حاجه .
,
, بدر : عجبك يعني .
,
, حور : هو ايه ده .
,
, بدر : الموبايل اومال انا مثلا .
,
, حور : طيب شوف انت عايزه فين وانا اجبهولك .
,
, بدر : لا طبعا ميصحش، شوفي انتي اجيلك فين .
,
, حور : تعالا دلوقتي لو محتاجه .
,
, بدر : نظر لساعته وجدها تخطت الثانيه عشر بعد منتصف الليل ، هو الوقت مش متاخر ولا عادي بالنسبالك .
,
, حور : انا قاعده في اوتيل كبير وهنزل ادهولك في الريسبشن واطلع تاني .
,
, بدر : اه ، تمام هاجي دلوقتي مسافه الطريق .
,
, حور : اوك .
, وغلقت السماعه وهي تتمتم ، هاخد الموبايل وانزل اجيب قطره الضغط من الصيدليه وانزل استناه بالمره تحت في الريسبشن علشان اديله موبايله يكون هو جه .
,
, هبطت حور من الفندق وسالت امن الفندق عن اقرب صيدليه ، فاشار لها الامن ان اقرب صيدليه موجوده في اخر الشارع.
,
, الامن : اوقف لحضرتك تاكسي .
,
, حور : متشكره ، مش مستاهله هتمشاها .
,
, سارت حور بسعاده وهي تشتاق لرؤيه بدر الا ان وصلت لمنتصف الطريق ، فاعترض طريقها سياره بها شابان مستهتران اوقفا السياره وهبطا امامها وهما يعترضا طريقها.
,
, — الشاب الاول : مصلحه ولا مروحه .
,
, الشاب الثاني : نظر لجسدها من اعلي لاسفل ، وتكه يا صغنن .
, ومد يده ليشد الطرحه من يدها .
,
, حور : بخوف بعدت عنهم ، ايه ده انتوا عايزين ايه .
,
, الشاب الاول : عايزين ندلع ونبسطك يا صغنن .
,
, حور : بخوف ، ابعدوا عني بدل ما اندهلكم الشرطه .
,
, الشاب الثاني : بسخريه ، ياشرطه يا شرطه احنا الشرطه يا صغنن .
, وبدا بالاقتراب منها ليجذبوها من يدها ، في هذه اللحظه كان بدر يسير بسيارته فشاهدهما فاوقف السياره بسرعه وهبط منها مثل المجنون .
, بدر : وبصوت حااااد جلجل الشارع ، ولااااااااا .
, اقترب منهم وقبض يده ورفعها وضربا احدهم بقوه ضربه اوقعت الشاب علي اثرها ومسك الاخر وضربه في وجهه وجسده حتي وقع علي الارض فجرى الشاب الاول وركب سيارته وتحرك بسرعه الصاروخ .
,
, بدر :بصوت حاااد ، هجيبك ياروح امممممك .
, واكمل ضرب علي الشاب الاخر حتي وقع وقد قطع النفس .
,
, حور : بخوف ودموع عدلت حجابها .
,
, بدر : بصوت حاد اقترب منها ، انتي ايه اللي نزلك الشارع دلوقتي انتي مش قايله هتستنيني في الزفت الريسبشن .
,
, حور : بخوف ورهبه بعدت عنه وفقدت الوعي بعدما انخفض ضغطها ، فحملها بدر بخضه وقلق ، في ايه مالك ٢ نقطة
, ولكنها لم تجيب فادخلها بدر لسيارته وهو يحاول افاقتها بخوف داخل السياره ، ولكنها لم تفق فقاد السياره بسرعه عاليه وذهب الي المستشفي حتي وصلوا ودخلت الغرفه فاتي الطبيب .
,
, بدر : استنا انت رايح فين .
,
, الطبيب : داخل اكشف علي المريضه .
,
, بدر : ليه هو مفيش دكاتره ستات هنا .
,
, الطبيب : بتوتر فيه ، بس عايز الحق الحاله .
,
, بدر : بزعيق ، ملكش دعوه بالحاله وابعتلي حالا زفت دكتوره .
,
, بخوف تراجع الطبيب ونادي علي الطبيبه التي اتت فورا .
, الطبيب : في حاله …
,
, بدر : بصوت حاد اخلصي ادخلي انت لسه هتشرحلها .
,
, الطبيبه : للطبيب في ايه .
,
, الطبيب بخوف ذهب مسرعا وبتوتر دخلت الطبيبه للغرفه .
,
, الطبيبه : وهي تكشف عليها ،حضرتك جوزها .
,
, بدر : انتي هتفتحيلنا محضر هي مالها .
,
, الطبيبه : بخوف وهي ترفع كمام التيشرت لتقيس لها الضغط اعطاها بدر ظهره حتي انهت الطبيبه ، كويسه ضغطها واطي بس .
,
, بدر : الحمد**** .
,
, الطبيبه : اعطتها بعض المحاليل وهي مازالت نائمه .
,
, بدر : بخوف ، هي مش هتفتح عنيها هي مالها .
,
, الطبيبه : شويا وهتفوق اطمن .
, خرجت الطبيبه وجلس بدر بجوارها يتمعن النظر لملامحها البريئه بابتسامه وهو منجذب لها فقد سحرته ببراءتها و وجهها الطفولي ذات الملمس الناعم .
,
, دخلت الممرضه عليه : لو سمحت محتاجه بيانات المريضه اسمها ايه .
,
, بدر : وهو سرحان فيها ، حور .
,
, الممرضه : ايه .
,
, بدر : اسمها اسمها ايه ، بصوت حاد مش لما تفوق نبقي نعرف اسمها روحي دلوقتي هو ده وقته .
, ذهبت الممرضه بخوف
,
, حور : بتعب وهي بتفوق ، انا فين ايه اللي حصل .
,
, بدر : ابتسم بسعاده ، انتي معايا .
,
, حور: ابتسمت بسعاده ، بدر .
,
, بدر : اندهش بتعجب ، انتي عرفتي اسمي ازاي .
,
, حور : ……٢ نقطة
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل الرابع


حور : بقلق وهي بتفوق ، انا فين ايه اللي حصل .
,
, بدر : ابتسم بسعاده ، انتي معايا .
,
, حور: ، بدر .
,
, بدر : بصلها بتعجب ، انتي عرفتي اسمي ازاي .
,
, حور : بتوتر ، من من الموبايل .
,
, بدر : طيب انتي اسمك ايه .
,
, حور : اسمي ، اسمي ايه
,
, بدر : انتي فقدتي الذاكره ولا ايه اه اسمك .
,
, حور : رهف اسمي رهف .
,
, بدر : اسمك حلو قوي .
,
, حور : هو ايه اللي حصل …. اه صح افتكرت .
,
, بدر : تحبي نتصل بحد من اهلك نطمنهم علشان التاخير .
,
, حور : لا انا اهلي مش هنا .
,
, بدر : مسافرين .
,
, حور : اه .
,
, بدر : انتي قاعده في مصر لوحدك ولا ايه .
,
, حور : انا اول مره انزل مصر لسه جايه امبارح ، كنت عايشه بره .
,
, بدر : وازاي هتقعدي لوحدك كده .
,
, حور : هعمل ايه .
,
, بدر : طيب انا مش عايز ارهقك بالكلام الكتير انا هسيبك ترتاحي لحد ما تخلي المحلول .
,
, حور : انا كويسه ، اتفضل انت وانا لما اخلص المحلول هروح لوحدي .
,
, بدر : ايه لوحدك دي مسمعهاش تاني ، انا هفضل قاعد جمبك لحد ما تخلصي وهوصلك الفندق .
,
, حور : مش عايزه اتعبك .
,
, بدر : تعبك راحه يا رهف .
,
, بعدما انهت حور المحلول وخلعته لها الممرضه .
,
, الممرضه : ممكن بطاقتك علشان نسجل البيانات .
,
, حور : بصت لبدر بتوتر ، مش معايا يظهر نسيتها في الفندق.
,
, بدر : خلاص مش مهم انا هديهم بطاقتي .
,
, وبعد تسجيل البيانات ذهبت حور مع بدر في سيارته ليوصلها الي الفندق حتي وصلت و في السياره .
,
, بدر : ممكن موبايلك علشان ابقي اطمن عليكي .
,
, حور : بابتسامه اعطته رقمها .
,
, بدر : بعدما سجل رقمها ، لما تطلعي اوضتك كلميني علشان اطمن عليكي انك وصلتي ، ولا اجي اوصلك .
,
, حور : لا لا شكرا .
,
, بدر : بتحذير ، اوعي تنزلي تاني بالليل لوحدك ولو احتجتي
, اي حاجه رني عليا بس .
,
, حور : بابتسامه ، هزت راسها وفتحت الباب وصعدت لغرفتها
, في الفندق .
, واتصلت عليه ، انا وصلت .
,
, بدر : تصبحي علي خير .
,
, حور : بسعاده ، وانت بخير .
,
, وغلقت الهاتف والقت بجسدها علي السرير حتي نامت و فاقت صباحا فوجدت عده مكالمات من صديقتها رهف فاتصلت عليها وروت لها ماحدث .
,
, رهف : ايه الجنان ده يا حور كان مفروض تقوليله اسمك .
,
, حور : اقوله اسمي ازاي ولما يعرفني بقي .
,
, رهف : وفيها ايه يا بنتي لما يعرفك .
,
, حور : انتي ناسيه ان زمان والده كان خاطفني علشان شاكك ان بابا هو اللي كان خاطفه .
,
, رهف : وفيها ايه دي
,
, حور : فيها ان كان في مشاكل بين والده وبين بابا زمان ٢ نقطة انا لازم اشوف بابا وافهم منه كل حاجه واعرف لسه في خلافات بينه وبين عمو جاسر ولا انتهت ٢ نقطة انا مش عايزه مشاكل كفايه السنين اللي عشتها مع ماما وانا تعبانه من كل حاجه .
,
, رهف : انتي مزوداها قوي ياحور حتي وانتي مع طنط منار هنا كنتي عامله لنفسك شخصيه مستقله عنها خالص ، كمان عايزه في مصر تكذبي علي الشخص الوحيد اللي حبتيه .
,
, حور : بحزن ، انا عمرى ما هنسي ليله ما ماما اخدتنا انا وزياد بالليل وبابا كان واقع علي الاض وبعدها راحت لعمو وائل وكانت بتهزر وتضحك معاه وسايبه بابا لوحده .
,
, رهف : ارحمي نفسك شويا يا حور من التفكير ده .
,
, حور : بحزن ، انا في عشرين سنه اتسرقوا من حياتي من حنيه ام ولا عطف اب حتي بابا اتحرمت منه ، مش عايزه ابدا مع بدر في مشاكل انا مش فهماها ومش هقدر اواجها ولا فهماها لازم ابقي عارفه كل حاجه علشان اقدر اتصرف وارد وميضعش من ايدي تاني .
,
, رهف : بس برضوا انتي غلطانه انك خبيتي عليه اسمك كنتي قوليله حور عادي هو مفيش في البلد كلها الا حور انتي .
,
, حور : خفت اقوله يعرفني حسيت للحظه انه عارفني وحاسسني معرفش ازاي .
,
, رهف : وهتعملي ايه دلوقتي .
,
, حور : هنزل ادور علي بابا تاني واعمل كام انترفيو في المستشفيات علشان لو قعدتي طولت في مصر محتجش فلوس من ماما .
,
, رهف : ماشي يادكتوره حور ابقي طمنيني عليكي علي فكره ممكن انزل اقضي اجازتي السنوية في مصر عندك احجزيلي سرير جمبك بقي .
,
, حور : بجد ، امتا .
,
, رهف : يعني كمان اسبوع كده .
,
, حور : ياريت دي احلي مفاجاه .
, ★★★★
, بسعاده رجع بدر الفيلا فجرا ، بقلق فاقت دنيا من جانب جاسر ارتدت الروب وخرجت لتطمئن علي بدر فوجدت اضاءه غرفته مضاءه طرقت علي الباب ودخلت .
,
, دنيا : بيدو ، ايه اللي اخرك كده ، انت عارف الساعه كام .
,
, بدر : معلشي ياقلبي كان ورايا شغل .
,
, دنيا : جلست امامه ، شعل ايه ده لحد الفجر دا انت لسه مغيرتش هدومك ، وياترى اتعشيت ولا زي كل مره .
,
, بدر : قبل يدها ، زي كل مره طبعا .
,
, دنيا : سحبت يدها منه بضيق ، كل مره كده تفضل طول النهار علي الغدا وايه اللي شغلك قوي كده ومرجعك الفجر من غير اكل .
,
, بدر : بسعاده ، هقولك بس مش دلوقتي .
,
, دنيا : ليه بقي .
,
, بدر : القي بجسده علي السرير ، عايز اناااام مش قادر .
,
, دنيا : نهضت من كرسيها وجلست علي حافه السرير ومدت يدها علي راس بدر وملست علي شعره بحب ، اعملك تتعشا الاول يا حبيبي .
,
, بدر : اناااااام .
, دخل عليهم جاسر فشهقت دنيا بخضه و وقفت ، جاسر .
, جاسر بصلها بضيق وخرج .
,
, بدر : ضحك لوالدته ، اسنلقي .
,
, دنيا : باباك هيعمل مني شاورما .
, وجريت ورا جاسر علي غرفتها .
,
, بدر : بسعاده ، انا مش عايز اكتر من كده نفس حب بابا لماما وبس ، وغمض عنيه وهو يفكر في حور او كما ادعت رهف.
,
, دنيا وجدت جاسر يجلس علي السرير وملامحه عليه الضيق.
,
, دنيا : جلست بجواره ، ايه ياحبيبي اللي صحاك .
,
, جاسر : وكمان مكنتيش عيزاني اصحا علشان اشوفك .
,
, دنيا : ليه كل ده .
,
, جاسر : اسالي نفسك ياهانم قايمه في نص الليل تتسحبي زي الحراميه والاقيه في اوضه ابنك .
,
, دنيا : انت قفشتني مع الواد ولا ايه ده ابني .
,
, جاسر : ابنك مش ابنك انا منبه عليكي كذا مره متدخليش اوضتهم وبرضو مبتسمعيش كلامي .
,
, دنيا : جاسر في ايه انا وخداك علي قد عقلك لكن بجد انت زودتها دي مش تصرفات واحد عاقل.
,
, جاسر : انا مش عاقل .
,
, دنيا : اه مفيش حد بغير من ولاده .
,
, جاسر بزعل تركها وخرج البرانده ودنيا تركته وذهبت لتنام.
,
, لم ينام حتي اتي الصباح وذهب لشركته فدخل عليه معتز .
, معتز : ايه يا بوص ، مصدقتش السكرتيره وهي بتقولي انك جاي من سابعه الصبح .
, لم يرد عليه جاسر .
, معتز : جاسر ٢ نقطة مالك في ايه ، في حاجه .
,
, جاسر روي له ماحدث مع دنيا .
,
, معتز : وفيها ايه ياجاسر ابنها وبتطمن عليه .
,
, جاسر : واشمعنا بدر اللي بتطمن عليه دايما اتعشي نام اكل اتاخر وصل روح …
,
, معتز : ايه يا بني في ايه مش ابنها وكمان بشتغل شغلانه خطر ومش بس كده بشتغل كمان في الشركه يعني شغلنتين طبيعي تطمن وتسال عليه ياسيدي متزعلش بكره يجوز ٢ نقطة
,
, جاسر : وانت فاكر لما بدر يتجوز انا هرتاح .
,
, معتز : اه مش سنه الحياه .
,
, جاسر : ده مش بعيد دنيا تسيني وتروح تعيش معاه ٢ نقطة انت مش فاهم بدر دا عندها حاجه تانيه خالص .
,
, معتز : بضحك ، انت بتغير منه ولا ايه .
,
, جاسر : انت عبيط انا هغير من ابني ٢ نقطة بس برضو ميمنعش انها بتهتم بيه اكتر مني .
,
, معتز : بضحك ، انت فعلا بتغير عليها من بدر .
,
, جاسر : بتذمر ، بعشقها اعمل ايه ومش عايزها تهتم بحد اكتر مني حتي لو الحد ده عيل من عيالي.
,
, معتز : واللي يلاقيك الحل .
,
, جاسر : حل ايه .
,
, معتز : حاتم البرادعي .
,
, جاسر : مش ده العميد .
,
, معتز : بالظبط العميد حاتم البرادعي ، انا و ساره كنا في حفله خطوبه ابنهم ٢ نقطة
,
, جاسر : اه صح انا نسيت اروح الحفله .
,
, معتز : انت عارف ساره اجتماعيه شويا لما كانت قاعده مع مرات العميد حاتم فضلت تسالها عن بدر ما هي بنت حاتم تقي بتشتغل نقيب مع بدر .
,
, جاسر : وبتسال علي بدر ليه .
,
, معتز : ما هما عارفين العلاقه اللي بيني وبينك وبين ساره ودنيا وانهم صحاب ، فيظهر كده انهم حاطين عنيهم علي بدر ، دا حتي ساره بتقولي بنتهم كل شويا تسال علي بدر مجاش حفله الخطوبه ليه ، فالموضوع لو تمام يبقي علي بركه **** .
,
, جاسر : معني كده ان بدر عارف البنت دي طابما زميلته متهيالي لو كان عايزها كان قال .
,
, معتز : علي حد علمي بدر مش مرتبط ومبحبش وده نسب حلو وعيله البرادعي معروفه وبدر كبير ماشاء **** والف بنت تتمناه .
,
, جاسر : فكره برضو ، المهم انت بقي مش هتفارقنا انت كمان وهتفضل لازق فيا كده .
,
, معتز : انت قلبت عليا ولا ايه افارقك اروح فين .
,
, جاسر : تروح شركتك وتستقل بيها بقي .
,
, معتز : بهزار ، لا قاعد علي قلبك .
,
, فلاااش باااك.
, ( قبل اكثر من عشرين عاما
, جاسر : الحسابات كلمتني وقالتلي انك خصمت لساره اسبوع هو في مشكله ولا ايه .
,
, معتز : مش عايزه تفرق بين الشغل والبيت قلت اقرص ودانها .
,
, جاسر : بضحك ، ياعم طنش اذا كان انا نفسي مبفرقش بين الشعل والبيت .
,
, معتز : بضحك ، الشركه شركتك تعمل ما بدالك .
,
, جاسر : بابتسامه ، وشركتك انت كمان يا معتز انت ناسي ان ايدي كانت بايدك طول السنين اللي فاتت دي ٢ نقطة علي فكره يا معتز انا كنت بفكر اعمل خط انتاج لتصنيع قطع غيار لسيارات ٣ العلامة النجمية موديل ٢٠٢٠ ٢ نقطة
,
, معتز : بس احنا معندناش المهندسين اللي يدونا فنش نهائي زي ما بنجيبه من بره ولا حتي المكن اللي يصمم ده .
,
, جاسر : المكن هنشتريه من بره و المهندسين نقدر نجيب اكبر مهندسين من فرنسا يصنعوا هنا .
,
, معتز : بس ليه احنا شغلنا ماشي كويس ٢ نقطة
,
, جاسر : ابدا انت بس واعمل ميزانيه للمشروع وعرفني ) .
,
, باااك
, جاسر : لا بجد كفايه كده واستقل بشركتك .
, معتز : يعني خلتني اعمل ميزانيه المشروع وافتح الشركه بالمصانع ويوم الافتتاح تفاجاني تقولي دي شركتك ومن غير ما ادفع جنيه فيها ولا اساهم باي حاجخ وفي الاخر عايزني اسيبك كده طيب سيبني ارد من جمايل عليا شويه .
,
, جاسر : جمايل ايه يا عبيط انا قلتلك قبل كده ده حقك من وقت ما اشتغلنا سوا واي صفقه بتاخد عليها ٢٠ ٪ وانت اصلا كان مفروض تاخد ٣٠ ٪ انا كنت بديلك العشرين بس وفرق ال ١٠ ٪ كنت بستثمرهم طول السنين اللي فاتت وكنت عامل حسابي وانا بسجل لدنيا عقد بيع الشركات ليها قلت فلوسك هفتحلك بيها شركه علشان لو حبيت تستقل بنفسك وعلي فكره دنيا عارفه كده .
,
, معتز : بس ده كتير قوي يا جاسر .
,
, جاسر : انت لو كنت شغال لوحدك كنت هتعمل اكتر من كده.
,
, معتز : بس انا برضو مش هسيبك انا متابع شركتي ومش سايبها وبرضو هفضل جمبك .
,
, جاسر : اللي يريحك ، وبهزار وادينا بنستنفع منك ومن خبراتك …
,
, ★★★★★
, في الرابعه فجرا تحديدا في غرفه نوم يوسف وهو نائم في ضوء خافت خرجت نهي وهي ترتدي بدله رقص حمراء وبيدها الصاجات وتصدر بهم صوت .
, نهي : ترم ترم ترم ترم .
,
, يوسف : فاق بخضه و سحب مسدسه من علي الكامدينوا واشهره في وجهها ، في ايه .
,
, نهي : رمت الصاجات ورفعت يدها لاعلي ، يالهوي في ايه.
,
, يوسف : بدهشه ، نهي في ايه ٢ نقطة ايه اللي انتي عملاه ده .
,
, نهي : و**** ما عملت حاجه .
,
, يوسف : عدل من نفسه و وقف واضاء النور ونظر لها بتعجب ، ايه اللي لبساه ده .
,
, نهي : وضعت يدها علي صدرها وقلبها ينبض بخوف ، ايه ايه يا اخي حرام عليك بالمسدس في وشي كده .
,
, يوسف : بضحك ، انا برضو اللي ايه ، ثم نظر للصاجات علي الارض ، انتي كنتي بتعملي ايه .
,
, نهي : انا لحقت اتنيل اعمل حاجه ، انا كنت عايزه ارقص .
,
, يوسف : بضحك ، ترقصي بالصاجات الساعه اربعه الفجر وعيالك في الاوضه اللي جنبنا ، ثم وضع يده علي راسها انتي سخنه .
,
, نهي : ذقت ايده ، لا مش سخنه الحق عليا كنت عايزه ادلعك.
, يوسف : تدلعيني اشمعنا .
,
, نهي : ايه بلاش .
,
, يوسف : لا بس غريبه ، ده انتي اول مره في حياتك تلبسي بدله رقص وكمان هترقصي بيها .
,
, يوسف : خبطته بكتفها بخفه علي كتفه وبدلع ، عايزه اروق عليك يا بيبي .
,
, يوسف : التقط الصاجات من علي الارض واعطاهم لها ، روق يا معلم .
,
, نهي : ضحكت بدلع ، طيب شغل الاغاني .
,
, يوسف : فتح صب علي اغنيه شيك شاك شوك .
,
, نهي : بضحك ، اه يا شقي .
,
, شيك شاك شوك٢ نقطة شيك شاك شوك ما تيجي ياحبيبي الراك والروك شيك شاك شوك ٢ نقطة
,
, يوسف التقط الكوفيه ولفها حول وسط نهي وربطها ، بدات نهي تتمايل وهي ترقص بدلع يمينا ويسارا ، ويوسف يمد يده حول وسطها
, شيك شاك شوك . تعالا نرقص بلدي ٢ نقطة
,
, يوسف : وهو يميل وسط نهي بيده ، حلااااااااوه .
,
, نهي : وهي تتمايل تغني مع الاغنبه ، دا البلدي يا نور عيني.
,
, يوسف : حلاااااوه .
,
, نهي : جذبته لها وهي تغني ، تعالا نرقص بلدي حلاوه ٢ نقطة دا البلدي يانور عيني …
,
, يوسف : جذبها له بشده ووقعوا علي السرير ، بيشك .
,
, نهي : ضحكت بدلع ، الرقصه لسه مخلصتش .
,
, يوسف : دا انا اللي هخلص في ايدك .
,
, نهي : بضحك ، هو انا لحقت ارقص .
,
, يوسف : داعب خصلات شعرها وبيده هبط علي الشخاليل التي تزين بدله الرقص وجذبها ، كنتي مخبيا ده كله فين .
,
, نهي : موجود ، بس انت اللي مش فاضي وكل يوم والتاني راجعلي وش الفجر .
,
, يوسف : بضحك ، غيره .
,
, نهي : لا طبعا وانا هغير من ايه .
,
, يوسف : اومال خليتي امك تعزمنا امبارح ليه مش علشان تجرجرني في الكلام وتعرف بسهر ليه .
,
, نهي : بتوتر ، ماما لا معرفش هي قالتلك ايه .
,
, يوسف : القي بجسده فوق نهي ، يا بت انا ميملاش عيني اي ست في الكون غيرك .
,
, نهي : اومال بتسهر لحد لفجر كل يوم والتاني بره مع مين .
,
, يوسف : قبلها بحراره في عنقها ، شغل يا نونتي ٢ نقطة وحياااتك شغل .
,
, نهي : بجد .
,
, يوسف : قبلها اسفل عنها باشواق ملتهبه ، وحيااااتك ٢ نقطة
,
, نهي : بسعاده ، مصدقاك .
,
, يوسف : امووووت انا في كده .
, وجذبها بين احضانه وهو يحرك يده علي شعرها وباقي ملامح انوثتها ويجذبها له بحراره وهو يصك ملكيته بها ٢ نقطة
,
, حتي اتي الصباح وفاق فهد ومنه .
, منه : وهي تحضر الفطار ، بص يا فهد انا من رايي تسيبك من نانا هي مبتفكرش فيك .
,
, فهد : ليه هي قالتلك ايه .
,
, منه : بتوتر ، مقلتش بس انا حسيت من كلامها انها بتحبك زي اخوها .
,
, فهد : متكدبيش عليا يا منه هي مبتحبنيش ٢ نقطة في حد تاني .
,
, منه : بتوتر ، ولا تاني لا تالت هي حره .
,
, فهد : فهمت خلاص يبقي في حد تاني ، علي العموم **** يوفقها .
,
, منه : ايه ده بسرعه كده نسيتها .
,
, فهد : انا اللي ميقدرنيش مقدروش .
,
, منه : بس الحب مفهوش تقدير انت لو بتحبها بجد مكنتش قلت كده .
,
, فهد : ده قبل ما اتاكد ان مفيش حد في حياتها كان ممكن احاول معاها مره واتنين ومليون انما طالما قلبها مشغول يبقي لازم ادوس علي قلبي وانساها .
,
, منه : بس انا مقلتش انها بتحب حد تاني .
,
, فهد : انا قريت في عنيها كده من فتره وانتي بكلامك ده اكدتيلي انها بتحب حد تاني ، علي العموم **** يوفقها .
,
, منه : متزعلش ان شاء **** **** هيعوضك .
,
, فهد : قوليلها تخلي بالها من نفسها .
,
, منه : بتاثر ، حاضر هي ماما ايه اخرها كده في النوم .
,
, قاطعهم يوسف : مامتك مرهقه شويه سبيها نايمه افطروا انتوا.
,
, فهد : هي تعبانه ولا ايه .
,
, يوسف : لا بس يظهر سهرت امبارح علي النت شويا ، انا رايح الشغل .
,
, فهد : خدني معاك .
,
, يوسف : لا وصل اختك انا مش رايح المكتب انا عندي شغل بره .
,
, وتركهم وذهب ليقابل الفت في الفندق .
, يوسف : فوفا وحشتيني .
,
, الفت : جو يؤبرني قلبك ، انا كلمت البوص في لبنان والبضاعه هتوصل خلال يومين عن طريق جمارك بورسعيد.
,
, يوسف : عرفيني امتا الوصول بالظبط وجهزي الشيك وانا هظبط الدنيا
,
, الفت : متقلقش الشيك كله هتاخد دفعه واحده ده اول تعامل والبوص مش عايز يقصر معاك .
,
, يوسف : بس زي ما اتفقنا هير٦ العلامة النجمية وين ودولارات وبس.
, الفت : عيب يا جو وانا هخدعك .
,
, يوسف : تمام ، هروح انا المكتب واشوف الظباط الموجوده في الجمارك واظبط كل حاجه ، اشوفك بالليل يا حب .
, وتركها وذهب فاتصلت الفت علي البوص .
,
, الفت : عملت اللي قلتلي عليه بالظبط .
,
, البوص : فهمتيه انها صفقه كبيره داخله البلد .
,
, الفت : اه والشيك بالعشره مليون هياخدهم في حسابه قبل ما يعمل اي حاجه علشان يطمن .
,
, البوص : تمام ، كده بقي هنعرف انه معانا ولا بيلعب علينا .
,
, الفت : مظنش ان يوسف بلعب علينا .
,
, البوص : يوسف سيرته كويسه ومش سهل يقع .
,
, الفت : بس برضو المبلغ اللي طالبه مش شويا دول عشره مليون دولار مش مصري يعني يبيع ابوه مش شغله بس .
,
, البوص : هنعرف لما البضاعه توصل الجمارك لو عدت بدون تفتيش يبقي معانا ومش خساره فيه ونعوضهم العمليات الجايه انما لو باع يبقي احنا موقعناش وهو اتكشف .
,
, الفت : يعني انت مش هتبعت البضاعه .
,
, البوص : هبعت بس دقيق ابيض و ورق دولارات لعبه …
,
, ★★★★★
, وصلت ارسيليا و وسيم الي القاهره ليتابعوا افتتاح فرع شركه السياحه في مصر .
,
, وسيم : انا اتفقت مع كذا شركه كبار اننا نحضرلهم مترجمين من اعلي مستوي لاي وفد يجيلهم وكمان هنقدملهم تسهيلات لاي شركه هتعمل سياحه في اوربا .
,
, ارسيليا : كويس قوي عايزين ننزل بعروض وتخفيضات وقايمه اسعار لجميع المستويات ده هيساعد الشركه في الانتشار اكتر٢ نقطة
,
, وسيم : شوفي العروض المناسبه واعمليها وخلي الحسابات ينفذوا .
,
, ارسيليا : لما اعرف الاول اسعار الشركات المنافسه في السوق وننزل باقل منهم خدمات عاليه ونفس البرامج واكتر كمان وجميع الخدمات الطبيه والسياحيه والترفيهيه باقل من اسعارهم متهيالي كده عروض جذابه لاي شركه .
,
, وسيم : برافو ، نفذي واشغلي علي طول .
,
, ارسيليا : اوك .
,
, بدات ارسيليا التنفيذ والعمل بجد حتي تنهي فترتها بسرعه في القاهره وترجع مره اخرى الي واشنطن فلا تريد ان يذكرها اي شيء بمصر ولا تريد معرفه اي شيء سواء بالغول ان كان حيا او ميتا ولا حتي بشريف الذي دفنت حبه بقلبها …
, ★★★★★
,
, في كليه الطب في المحاضره تحديدا .
, ياسين الحديدي : في اخر المحاضره ، والأعراض الأولية لتطور تسوس الأسنان تختلف من حالة لأخرى، وهي تتعلق بدرجة التسوس وموقعه، فالتسوس في بدايته قد لا يكون مصحوبًا بأية أعراض أو علامات، لكن كلما اشتد التسوس فقد تظهر أعراض مختلفة ، يعني مثلا زي الحب كده ملوش اي اعراض او علامات فجاه تلاقي نفسك حبيت ازاي وامتا متعرفش وزي ما التسوس بيظهر في الاسنان وتبدا الاعراض ، بيظهر الحب وتبدا المشاكل .
,
, چانيت : قاطعته في المحاضره ، قصدك ان الحب زي التسوس.
,
, ياسين : بالظبط كده زي ما الواحد بيحس باشتياق للشخص التاني من غير ما يعرف انه بحبه زي السوسه تشتد عليك واحده واحده هوب تلاقي السنان سوست .
,
, چانيت : تشبيه مش في محله خالص يادكتور .
,
, ياسين : ازاي.
,
, چانيت : حضرتك شبهت السوسه بالالم والحب برضو بالالم مع ان الحب جميل وكله مشاعر .
,
, ياسين : انتي جربتيه .
,
, چانيت : بسخريه ، الحب ولا التسوس .
,
, ياسين : الحب .
,
, چانيت : لا .
, ياسين : لما تجربي هتعرفي ان تشبيهي في محله شكرا لحضرتك اتفضلي .
,
, واكمل محاضراته وبعد الانتهاء .
, ياسين : انسه چانيت ممكن حضرتك بعد المحاضره تيجي مكتبي .
,
, چانيت : ليه .
,
, ياسين : لما تيجي هتعرفي .
,
, بعد المحاضره ذهبت چانيت الي مكتب ياسين .
, چانيت : خير يا دكتور حضرتك طلبتني .
,
, ياسين : اه اتفضلي .
,
, جلست چانيت علي الكرسي امامه ،و اخرج ياسين هاتفه وشغل فديو امامها وبصدمه شاهدت چانيت فديو وهي تفتح سيارتها وتاخذ منها الجاكيت الاحمر والايس كاب وترتديهم ثم تذهب الي سياره ياسين ومن ثم الي التواليت وخروجها بدونهم .
,
, ياسين : بهمس وهو يقف امامها ، قولتيلي اثبت واديني ثبت .
,
, چانيت : بتوتر ، مش انا .
,
, ياسين : اقترب اكثر منها وهو ينظر لعينيها بشده ،عيني في عينك كده .
, چانيت حاولت ان تقف ولكن ياسين تحكم في يدها واقترب اكثر وهو يقترب ويهمس لشفايفها بتهربي مني ليه .
,
, چانيت : حاولت ابعاده .
,
, ياسين : اقترب منها وطبع قبله حاره علي شفايفها حاولت چانيت ابعاده ولكنه طبع قبلته بحرارة عليها .
,
, چانيت : زقته ، انت اتجننت ايه اللي عملته ده .
,
, ياسين : بعد عنها وجلس على مكتبه ، عملت ايه .
,
, چانيت : بتوتر ، بوس بوستني انا هوديك في داهيه .
,
, ياسين : بسخريه ، اثبتي.
,
, چانيت بعصبيه تركته وخرجت .
, ياسين : لا ال first kiss طعمها مختلف برضو.
,
, اخذت چانيت سيارتها وخرجت بعصبيه حتي وصلت لقصر الغول ودخلت
, الغول يجلس في مكتبه بعدما تجاوز الثمانين من عمره وصحته غير مستقره لكبر السن .
,
, الغول : جوجو حببتي ٢ نقطة
,
, چانيت : جده حبيبي وجلست علي ساقيه بدلع .
,
, الغول : يا بت اتقلتي عليا مبقتش قادر اشيلك .
,
, چانيت : بضحك ، مش قادر تشيلني ولا بدارى العين عنك ،دا انا بدورلك علي عروسه ياجدو .
,
, الغول : بضحك ،عروسه ومين دي اللي هترضي بيا بعد العمر ده كله .
,
, چانيت : انا مش عارفه فعلا انت ليه متجوزتش بعد تيته ما ماتت .
,
, الغول : واسيب مامتك لمين يربيها ٢ نقطة
,
, چانيت : طيب ما تجوزتش ليه بعد ماما ما ماتت .
,
, الغول : بهزار ، واسيبك لمين يربيكي ، ثم ايه اللي فكرك بكده انا لو عايز اتجوز كنت اتجوزت من زمان .
,
, چانيت : هو فعلا يا جدو الحب زي تسوس الأسنان .
,
, الغول : بضحك ، ازاي .
,
, چانيت : يعني بيفضل يسحب يسحب لحد ما يوصل لغرضه .
,
, الغول : بتعجب ، وغرضه ايه .
,
, چانيت : يعمل سوسه في الاسنان ياجدو .
,
, الغول : تصدقي صح بيفضل ينخور في الاسنان لحد ما فجاه تبصي تلاقي السنان سوست زي الحب ماتعرفيش حبيتي ازاي وفجاه تلاقي نفسك حبيتي ، وبمكر انتي حبيتي ولا ايه.
,
, چانيت : لا طبعا احب ايه انا مش بتاعت الكلام ده انا معرفش غير حب جدو وبس .
,
, الغول : اعطاها قبله في خدها ، ايوه كده وزي ما السوس بينخور في السنان ويبوظها لحد ما تتخلع الحب كده بيجيب اجل صاحبه لحد ما يوديه ورا الشمس ويبقي لا عارف يرجع زي الاول ولا عارف يكمل .
,
, چانيت : هو الحب صعب كده .
,
, الغول : الحب سووووس ، امتا بقي تخلص وتمسكي شركات جدك .
,
, چانيت : هانت ياجدو كلها اربع سنين ، بس هعمل ايه في شركاتك وأنا طب اسنان .
,
, الغول : مش انتي اللي اصريتي تدخلي طب ، علي العموم مش مهم المهم تاخدي الشهاده و وقت الشغل هعلمك كل حاجه ، متنسيش تدريب الجود .
,
, چانيت : فاكره ياجدو ، هطلع اغير وننزل نتغدى .
,
, تركته چانيت وهي تفكر ، هو انا ليه مبعدتش دكتور ياسين عني وانا كنت اقدر ابعده لما …
, و وضعت يدها علي شفايفها بسعاده .
,
, ★★★★★
, فاقت نهي من النوم بسعاده وجدت أولادها قد خرجو ، ذهبت لتاخذ شاور وبدات بتجهيز الطعام فاتي اولادها وتغدوا وكالعاده تاخر يوسف في عمله ، فاتصلت عليه نهي لم يرد .
, نهي : بعصبيه ، تاني يايوسف الساعه ٢ بالليل وبرضو بتتاخر .
, ساورها الشك و الغيره تاكلها قررت نهي ……٢ نقطة
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل الخامس


فاقت نهي من النوم بسعاده وجدت أولادها قد خرجو ، ذهبت لتاخذ شاور وبدات بتجهيز الطعام فاتي اولادها وتغدوا وكالعاده تاخر يوسف في عمله ، فاتصلت عليه نهي لم يرد .
, نهي : بعصبيه ، تاني يايوسف الساعه ٢ بالليل وبرضو بتتاخر .
, ساورها الشك و الغيره تاكلها قررت نهي ان تراقب يوسف .
, — لا مبدهاش بقي الراجل ده لازم يتراقب لما اشوفه بيسرمح فين …
, وصل يوسف المنزل
, يوسف : نهي ايه مصحيكي لحد دلوقتي.
, نهي : بتصل عليك مبتردش عليا ليه .
, يوسف : كان عندي اجتماع .
, اقتربت منه نهي وحاولت استنشاق الرائحه التي تفوح من بدلته فابتعد يوسف .
, يوسف : بتعملي ايه .
, نهي : ايه الريحه دي يا يوسف .
, يوسف : ريحه ايه .
, نهي : دي ريحه برفان حريمي .
, يوسف : اه ما انا كنت في اجتماع في رجاله وستات .
, وبدا يخلع ملابسه .
, نهي : اجتماع ده ولا سهره ولا سرمحه مع الحريم .
, يوسف : بطلي جنان احنا كبرنا علي الكلام ده .
, نهي : كبرت كبرت ولا بتستهبل دا انت اللي يشوفك يقول عليك اصغر من فهد .
, يوسف : بضحك ، يعني هدوريلي علي عروسه .
, نهي : ده انا اقت٢ العلامة النجميةلها قبل ما تبصلها
, يوسف : مد يده ليحضنها ، بتغيري عليا يا نونه .
, نهي : بعدت ايده عنها ، ابعد عني عايز تتجوز عليا .
, يوسف : جذبها لاحضانه ، خدي يا هبله هو اللي يتجوز مره يفكر يكررها تاني .
, نهي : بشهقه ، ايه ليه كنت متجوز بعبع .
, يوسف : همس في اذنها بصوت رجولي ،مفيش حد يقدر يملي عيني بعدك .
, نهي : ضحكت بسعاده ، بجد يا جو .
, يوسف : حاوط يده حول خصرها برومانسيه ، انتي مش حاسه بانوثتك اللي مدخواني ولا ايه .
, نهي : بتنهيده ، يعني بتحبني .
, يوسف : قرب شفايفه من عنقها وبهمس ، بموت فيك يا بطل.
,
, نهي : مش هتتعشي يا سيد الناس .
, يوسف : جذبها بين احضانه اكثر فالتصق جسده بجسدها ، حد يسيب الحلو ويتعشا .
, نهي : بدلع ، بس الحلو في الاول بيسد النفس .
, يوسف : فشررر ، ده بيدني مناعه انتي مش فاهمه حاجه ، تعالي بس ما فهمك .
, فقام بحملها واتجه لغرفتهم ، لكن قاطعهم خروج فهد من غرفته بصوت ناعس .
, فهد : بابا .
, يوسف : باحراج ، احم .
, فهد : انت شايل ماما ليه هي مالها .
, نهي بكسوف بصت في الارض .
, يوسف : بثقه ، وقعت وهي بتفتحلي الباب رجليها اتعقصت .
, فهد : طيب اشيل معاك .
, نهي ضحكت .
, يوسف : روح شيل نفسك الاول وشوف رايح فين .
, فهد : باحراج اتجه الي التواليت .
, نهي : بهمس ليوسف ، انت ثبت الواد .
, يوسف : عيب ده انتي مع الكبير .
, ودخل غرفتهم واغلق الباب و وضعها علي السرير واقترب بهمس لساقيها ، هي دي بقي رجليكي اللي بتوجعك .
, نهي : بضحك ، هو انا وقعت بجد وانا مش واخده بالي.
, يوسف : ملس بيده علي قدمها ، انتي مش حاسه ولا ايه .
, نهي : ضحكت بدلع ، تؤ .
, يوسف : انقض عليها برجوليه ، طيب تعالي بقي لما احسسك .
, نهي : ضحكت بصوت عالي ، الواد صاحي .
, يوسف : بقبلات حاره علي شفايفها ، عايزين نخاويه بقي.
, ثم حرك يده علي جسدها وبطنها ، ونجبله نونو صغير .
, نهي : بضحك ، كان علي عيني يا حبيبي .
,
, يوسف : طيب تعالي نشوف كده .
, وبدا بمداعبتها بشفايفه علي جسدها .
, نهي : ضحكت بدلع ، كفايه شقاوه يا جو .
, يوسف بحراره قبلها علي سائر جسدها باشواق ملتهبه .
, نهي : بتنهيده ، جو ، تعبتني .
, يوسف : بعشق ، لف يده حول خصرها ومال بجذعه العلوي فوقها وبهمس ، هو انا لسه عملت حاجه .
, وبدا بصك ملكيته عليها ٢ نقطة
, ★★★★★
, في شركه الحديدي تحديدا في مكتب سيلا .
, سيلا : اووف هو انا هلاقيها منك ولا من اخوك .
, خالد : هو انتي مفيش منك فايده ابدا ، ثم يا سوسو ياقلبي انتي ناسيه اني غطيت عليكي امبارح لما غلطتي في في ترحيل اوراق مخزن العبور .
, سيلا : اه يعني انتي مساعدتنيش علشان اختك ،ساعدتني علشان خاطر ست منه .
, خالد : متقوليش كده يا سوسو انتي عارفه انك قلبي ولو فتحتي قلبي كده هتلاقي نفسك قاعده ومتربعه ومش في المكتب هنا تؤ تؤ لا ده في مكتب الباشا جاسر بيه الحديدي .
, سيلا : طيب بطل شغل الشحاته ده علشان انا مش هفيدك، اسمع مني اللي يفيدك في الموضوع ده هو بدر ، انا اصلا مليش علاقه بمنه غير صداقه ومعرفه عاديه هعزمها بقي بناءا علي ايه .
, خالد : وبدر حبيبي هيفدني ازاي بقي .
, سيلا : واطي بعتني في لحظه ازاي وحودت علي بدر .
, خالد : انجزي وقولي بقي .
, سيلا : بص بقي ، بدر علاقته حلوه بفهد من زمان ميغركش فرق السن هما صحاب من زمان ذائد في علاقه في الشغل سوا ٢ نقطة انت خش علي بيدو بدور العاشق الولهان فتصعب عليه فيساعدك علي طول .
, سيلا : لا ياخفه ما هو هيقولي اخطبها هي قالت مش عايزه تتخطب غير لما تخلص كليه .
, سيلا : حلو نبقي ندخل في دور عائلي كده وتكلم ست الحبايب ماما وتخليها تعزمهم واهو يبقي جو اسري حلو كده .
, خالد : بس انا كده مش هعرف اتكلم معاها لوحدنا .
, سيلا : ظبط انت مع دودو وانا هظبطلك الجو مع منه .
, خالد : بجد يا سوسو ياقلبي .
, سيلا : طبعا بس …
,
, خالد : ايه تاني .
, سيلا : اعطته بعض الاوراق ، اصل انا اتلخبط و وردت بضاعه للشركه بدل ما اكتبها مليون زودت صفر وخلاتهت عشره مليون .
, خالد : التقط منها الاوراق ، و**** ما حد هيودينا في داهيه غيرك .
, سيلا : الحفله لسه مبداتش ها لاحظ انك محتاجني .
, خالد : هو انا قلت حاجه يا سوسو لخبط براحتك ياقلبي .
, سيلا : ايوه كده اتعدل .
, خالد : بتمتمه ، و**** ماليكي مكان الا المطبخ .
, سيلا : سمعتك علي فكره .
, خالد : وقف واعطاها قبله هوائيه .
, سيلا : اشارت بسبابتها بغرور مصطنع ، علي مكتبك وصلح الورق اللي في ايدك .
, خالد : تمتم بغيظ ، ياجذمه .
, بعد انتهاء العمل ذهب خالد لوالدته في الفيلا فوجدها تجلس مع جدته امينه وقف بعيدا حائرا في ان يقاطعهم .
, دنيا : هيجنني يا ماما وعقله بقي صغير جدا دا لما دخل علينا انا وبدر الاوضه حسيت انه مسكني مع راجل غيره بقي غيور بطريقه مش طبيعيه .
, امينه : انتي عارفه انه بحبك يا دنيا كان مفروض تقدرى متسبهوش ينام زعلان .
, دنيا : وهو نام اصلا بس كان لازم اعمل كده علشان يقلل من غيرته دي شويا ده ابني .
, امينه : بضحك ، بس مش ملاحظه فعلا انك مهتمه ببدر شويتين .
, دنيا : حتي انتي يا ماما ، انا عمرى ما فرقت بين الولاد يعني ياسين لاعبي وبيحب الهزار رغم انه دكتور وناجح وبيحب السرمحه مع البنات بس تعبني ودايما بدارى عليه علشان جاسر ميبهدلوش وخالد جد وعارف بيعمل ايه في شغله اما سيلا وآدم مجنني لسه شباب وبتعلموا ومهما يغلطوا بقف معاهم اخرهم سيلا لما غلطت في الشغل في اوراق خاصه بمخزن العبور جاسر كان عايز يوقفها عن العمل ويحولها لدرجه اقل من درجتها لولا اني ادخلت من وراها هي واخواتها وكلمت جاسر انها لسه بتتعلم .
, امينه : طيب وبدر .
, دنيا : بحنيه ، بدر حساه حزين رغم انه بتكلم وبهزر وبضحك لكن حاسه ان في حاجه جواه قافل عليها معرفش هي ايه ، ده غير انه من وهو صغير في الثانويه كان بينزل الشركه مع جاسر ، حتي لما دخل الكليه ودخل الجيش مبيسبش الشركه انما اخواته مرحوش الشركه ولا اشتغلوا الا بعد كليتهم ،بحس دايما قلبي موجوع عليه معرفش ليه ده غير شغل الجيش اللي مخلي روحه علي ايده يبقي مش من حقي اخاف واقلق عليه ٢ نقطة
, امينه : فعلا بدر طول عمره عقله نضيف وشغله صعب بس هو اللي كان عايز ينزل الشركه من هو صغير .
, دنيا : وجاسر شجعه علي كده وانا مش معترضه بس حاسه انه معشش شبابه زي اخواته .
, قاطعهم دخول خالد .
, خالد : ايه ده كله مخلصتوش كلام .
, امينه : تعالا ياواد جمبي وحشتني .
, دنيا : بهزار ، انت واقف بتراقبنا يا لودي .
, خالد : ماما ست الحبايب اللي حنانها مغطينا من ساسنا لراسنا . .
, دنيا : اممم ماما وست الحبايب خير
, خالد : غمز لجدته فاشارت له براسها فبص لدنيا ، ايه رايك نعزم طنط نهي وابيه يوسف علي العشا .
, دنيا : بتعجب ، ليه .
, امينه : توطيد علاقات .
,
, خالد : رفع سبابته لجدته ، ماشيه معايا علي الخط يا تيته .
, دنيا : بعدم فهم ، هو في ايه .
, خالد : اصل مشفنهمش من فتره يا ماما .
, دنيا : وماله نعزمهم اقول لجاسر .
, خالد : بسعاده ، بعني هيجوا امتا .
, دنيا : لما باباك يقول بقي .
, خالد : بتذمر ، يعني امتا .
, امينه : ايه يا دنيا ما تصحصحي معانا بيقولك اعزمي نهي ويوسف وبنتهم منه منه يا دنيا .
, دنيا : اه ه ، منه بنت نهي ، طيب ما اكيد هعزمهم كلهم وكمان فهد .
, خالد : يووه .
, امينه : يا دنيا منه منه افهمي بقي .
, دنيا : بصت لخالد ، و**** انت عايزني اعزم منه بقي.
, خالد : بكسوف ، انا بقول كلهم يا ماما انتي فهمتيني صح ولا ايه .
, وتركهم وذهب .
, دنيا : تعالا رايح فين .
, امينه : بسعاده وهي تتذكر خالد الحديدي ، بيتكسف زي جده **** يرحمه .
, دنيا : بابا يااا **** يرحمه ، بس ايه موضوع منه ده ، ما هو خالد طول عمره سره معاكي .
, امينه : بسعاده ، اصله معجب بيها .
, دنيا : طيب ما نخطبها له .
, امينه : بقول عايزه تخلص دراستها الاول .
, دنيا : يبقي هكلم جاسر والمحله علي موضوع خالد ومنه .
, وصل جاسر الفيلا وبعد الغداء صعد الي غرفته وصعدت وراءه دنيا وهي تساعده في خلع ملابسه ٢ نقطة
, دنيا : عملت ايه ياحبيبي في الشركه النهارده .
, جاسر : عادي زي كل يوم .
, دنيا : يعني زي امبارح .
, جاسر : هيفرق ايه يعني امبارح من النهارده .
, دنيا : يفرق اني مرحتش الشركه النهارده .
, جاسر : وانتي بقي مجتيش ليه .
,
, دنيا : ما انت قلت ميفرقش .
, جاسر : مسكها من مرفقها بصوت رجولي، وانتي بقي مجتيش ليه ها ٢ نقطة
, دنيا : بدهشه ، اه ايدي .
, جاسر : انتي عايزه تجننيني مش كفايه نايم زعلان منك كمان متجيش الشركه النهارده .
, دنيا : تنهدت بدلع ، اي يا ايدي بتوجعني .
, جاسر : بصلها من اعلي ، مجتيش ليه ردي .
, دنيا : اقتربت منه بدلع ، علشان اشوف غلاوتي عندك .
, جاسر : و**** تزعليني وعايزه تعرفي غلاوتك .
, دنيا : اقتربت اكثر و وضعت راسها علي صدره ، ما هي الغلاوه بتظهر وقت الزعل .
, جاسر : حرك يده براحه من مرفقها الي ظهرها بحنيه ، وبالنسبه للي منمش ده و زعلان .
, دنيا : نظرت لعينيه وقربت شفايفها من شفايفه بهمس ، اصالحه .
, جاسر : حاوط يده حول وسطها وضمها له ، بس انا مش عايز اصالح .
, دنيا : حركت شفايفها علي شفايفه وبهمس ، احايله .
, جاسر : بحراره الهبت مشاعره قبلها بشوق قبله رومانسيه طويله ، جننتيني ٢ نقطة دلعك ده بيهوسني .
, دنيا : حاوطت يدها حول عنقه وهي تهمس لشفايفه ، لا انت لسه زعلان .
, جاسر : قبلها وعض شفايفها برقه ، مقدرش ازعل منك يا مجنناني .
, وحاوط خصرها بقوه وهو يضمها اليه باشواق ومشاعر ملتهبه وبدا بتقبيلها بحراره .
, دنيا : بعشق وضعت راسها بين ضلوعه ، بحبك يا ميجو متزعلش مني .
, جاسر : ضمها له وهو يملس علي شعرها بحب ، بعشقك وعمرى ما ازعل منك يادودو .
, ثم جذبها علي السرير حتي اوقعها وهو اعلي منها بجذعه العلوي يحرك اطراف انامله بين شعرها الذي يستنشقه بعشق ، ريحتك وحشتني قوي .
, ثم حرك يده علي وجهها ثم علي عنقها وبشوق حرك شفايفه بحراره علي عنقها وهو يستنشقه ويقبلها ، وحشتي انفاسي ٢ نقطة
,
, حضنته دنيا وهي تضمه اليها بشوق ، بحبك يا ميجو .
, جاسر طبع قبلاته الملتهبه عليها وقد تركت اثارا علي جسدها المثير فهمست بدلع براحه يا متوحش .
, جاسر : وهو مغرم في هواها ويدفن وجهه بين جسدها ، انتي ملكي بتاعتي انا ملك الجاسر وبس .
, وبدا بصك ملكيته عليها بحراره حتي اخذها بين احضانه بحب .
, جاسر : نفسي اسعدك واخليكي اسعد واحده في الدنيا كلها .
, دنيا : حبيبي طول ما انا في حضنك انا اسعد واحده في الدنيا.
, جاسر : ضمها له بحب ، عندي ليكي خبر مش عارف هيفرحك ولا لا .
, دنيا : ايه .
, جاسر : معتز كان عندي في المكتب وفاتحني ان شايف عروسه لبدر .
, دنيا : اوعي تقول لينا بنته .
, جاسر : لا بس مالها لينا .
, دنيا : ملهاش ، بس صغيره علي بدر .
, جاسر : تصدقي انا مفكرتش فيها ولا صغيره ولا حاجه دول كام سنه .
, دنيا : ما هي قدام بدر لو كان عايزها كان قال .ثم اني ملاحظه ان آدم معجب بيها .
, جاسر : آدم كمان ، لا مش هي دي بنت العميد حاتم البرادعي هي بتشتغل مع بدر .
, دنيا : بسعاده ، بجد وبدر بحبها .
, جاسر : مالك فرحانه انه بيحب ليه كده .
, دنيا : نفسي يحب ويتجوز عن حب وافرح بولاده .
, جاسر : غريبه دا انا كنت فاكرك مش عايزاه يتجوز ويفضل جمبك .
, دنيا : بعدشر ميتجوزش ويفرح ليه .
, جاسر : يعني انتي موافقه .
, دنيا : مش مهم انا المهم هو وطالما زميلته يبقي اكيد يعرفها ، انا بقي اللي عندي ليك خبر حلو خالد بيحب منه بنت يوسف صاحبك .
, جاسر : هي العيال دي كبرت امتا وكبرونا معاهم كده .
, دنيا : بضحك ، هتبقي جد يا ميجو .
, جاسر : وانتي هتبقي احلي تيته ستو في الدنيا .
, اتصل جاسر علي يوسف ليعزمه علي العشاء فاتي هو ونهي واولاده .
,
, في الحديقه يقف خالد مع بدر وسيلا .
, خالد : لبدر ، انت تسحب فهد وتاخد في اي حته وتبعده عننا ، وبص لسيلا وانتي تاخدي منه وتجبيها الجنينه هنا وانا لما اجي واتكلم معاها تسحبي نفسك وتتحججي باي حجه وتخلعي وتروحي تقعدي معاهم وانا بقي استفرد بمنه .
, بدر : وابوها يطلع يقتلك وسطينا لما يلاقيك انت وبنته مش موجودين في القعده انت عبيط يالا .
, سيلا : لبدر ، ما تسيبه ياخد فرصته بكره تتحوجله .
, بدر : اسكتي يا بت وبطلي لماضه ماما وبابا يقعدوا مع عمو يوسف وطنط نهي ، وانا وادم هنقعد مع فهد وانت تستاذن انك وراك مشوار وتطلع علي الجنينه والزفته دي واشار علي سيلا .
, سيلا : بتذمر ، بس متقلش زفته .
, بدر : والعبيطه دي تاخد منه يتمشوا علي البسين اللي ورا الفيلا علشان لو حد خرج مش يقفشوكوا تروح انت بصنعه لطافه تقول لسيلا موبايلك بيرن فسيلا تبعد عنكم شويا ٢ نقطة ها شويا وتعمل نفسها بتتكلم في التليفون علشان منه متتحرجش وتسيبك وتمشي .
, خالد : بس انا كده مش هعرف اخد راحتي معاها .
, بدر : غمز له بعبث ، هو انت ناوي تعمل ايه بالظبط .
, خالد : بضحك ، هتكلم بس هعمل ايه يعني .
, بدر : كده امان ليك في حاله حصل ظروف وحد طلع علي الجنينه يبقي سيلا معاكم وفي حاله محصلش حاجه والدنيا ماشيه تمام اهو انت واقف معاها وبتتكلموا ، وانجز علشان عمك يوسف مبسبش بنته لوحدها كتير .
, سيلا : لخالد ، اسمع كلام كبيرنا ده دماغ مخابرات .
, ، بقولك يا بيدو ياقلبي ما تكلم بابا يزود المرتب شويا .
, بدر : ليه هو المرتب مش مكفيكي .
, سيلا : دا انا بجيب غسول البشره لوحده بس ب الف ونص .
, بدر : بيده طمس علي وشها بسخريه ، ليه انتي بتغسلي بيه وشك ولا ذنوبك .
, خالد : بسخريه ، اصلها بعد ما تغسل بيه هتطلعلنا هيفاء وهبي ولا نانسي عجرم .
, سيلا : بغيظ ، لا هطلع منه يا خفيف ، ثم نظرت لبدر اوكي ليك يوم ٢ نقطة
, بدر : اتجري قدامي يا بت قال غسول بالف نص قال ٢ نقطة
, دخلا بدر وسيلا وخالد ٢ نقطةكان يجلس يوسف ونهي وبدر ومنه وفهد وجاسر دنيا وآدم . وبعد السلامات
, يوسف : وحشني و**** يا جاسر مقعدناش مع بعض من زمان.
, جاسر : انت اكتر يا حبيبي ماشاء **** منه وفهد بقوا عرايس كبرت يا جو .
, يوسف : العيال كبرتنا .
, جاسر : بضحك ، كبروك انت .
, نهي : بسم **** ماشاء**** اللي يشوفك انت ودنيا يقول عليكم لسه عرايس .
, دنيا : بضحك ، طول عمرك لسانك بنقط عسل يا نهي انتي اللي قمر ومنه عروستنا منوره .
, خالد : طيب استاذن انا جالي تليفون .
,
, واستاذن وتركهم ، دنيا بصت له بتعجب .
, يوسف : اومال ياسين فين .
, جاسر : في العياده ما انت عارف .
, يوسف : انا سامع انه مقطع السمكه وديلها .
, سيلا : لمنه ، بقولك ما تيجي نطلع في الجنينه بدل كلام الكبار ده ملناش فيه .
, منه بصت لوالدها ، يوسف اشار لها بابتسامه فخرجت منه مع سيلا .
, بدر : لفهد ، ايه ياسياده النقيب انت مكهربهم في الوحده ليه كده .
, فهد : شغلنا ياسياده الرائد ، بس انا سامع انك داخل علي ترقيه .
, بدر : اهو لسه كلام .
, يوسف : اسمك مسمع وشغلك عاجب القياده يا بدر .
, بدر : دي شهاده اعتز بيها يا عمي .
, جاسر : بدر دايما مشرفني…
, بالخارج تتمشي منه وسيلا .
, سيلا : الهوا هنا جميل جوه كتمه وكلام كبير احنا مش قده .
, منه : فعلا الهوا هنا جميل والورد والزهور مديين للمكان رونق حلو
, سيلا : بتمتمه ، اهو هيجي اللي يرونقق دلوقتي .
, دخل عليهم خالد .
, خالد : لسيلا وهو يعطيها هاتفها ، انتي هنا وموبايلك مبطلش اتصالات .
, سيلا : اخذن الهاتف وتصفحته ، دي مديره العلاقات العامه ، بصت لمنه دقيقه اكلمها بس وتركتهم وذهبت خطوات بعيد عنهم تتحدث في الهاتف .
, منه : ابتسمت لخالد .
, خالد : بتضحكي ليه .
, منه : اصل الحركه دي قديمه قوي ومهروسه في الافلام .
, خالد : قصدك اني جيت وسيلا راحت تعمل نفسها بتتكلم في الموب .
, منه : اه .
, خالد : و**** ما فكرتي دي فكره بدر .
, منه : ضحكت .
, خالد : تعرفي ان ضحكتك زي القمر .
,
, منه : وبعدين .
, خالد : انا معجب بيكي قوي يامنه ونفسي تقدرى مشاعرى .
, منه : بكسوف ،بس انا قلت لسيلا قبل كده اني مبفكرش في اي حاجه دلوقتي غير بعد الدراسه .
, خالد : طيب انتي موافقه عليا طيب معجبه بيا اقصد يعني معندكيش مانع اننا نرتبط .
, منه : بخجل ، وبعدين .
, خالد : بعد الدراسه يعني .
, منه : ابتسمت بكسوف وهزت راسها ، لا .
, خالد : يبقي معجبه بيا صح .
, منه : خالد .
, وقفت سيلا بسعاده تنظر لخالد ومنه وهي تتصنع انها تتحدث في الهاتف .
, قاطع فهد صوت هاتفه فرد عليه واستاذن وخرج اتجاه حديقه الفيلا ٢ نقطة
, بعث بدر مسج لسيلا يعلمها بخرج فهد ولكنها لم تلاحظ اشعار رساله الواتس لكثره الاشعارات لديها فاتجهت بعيدا قليلا عن خالد ومنه ، فتفاجأت بفهد .
, سيلا : شهقت بخضه ، فهد .
, فهد : بتعجب اغلق الهاتف ، مالك اتخضيتي ليه .
, سيلا : لا خالص انا بس اتفاجات انتوا مش كنتوا جوه .
, فهد : اه جالي تليفون اومال منه فين .
, سيلا : انا كمان جالي تليفون وسبتها علي البسين .
, فهد : تعالي نروحلها .
, سيلا : بتوتر ،لا استني كنت عايزه اقولك حاجه .
, فهد : حاجه ايه .
, سيلا : اه ه ، حاجه ايه حاجه ايه هو انت مرتبط .
, فهد : باحراج ، لا .
, سيلا : ومبتفكرش ترتبط يعني .
,
, فهد : يعني مش في حاجه في بالي .
, سيلا : ليه مفيش بنات حواليك .
, فهد : بضحك ، لا في .
, سيلا : وهي تحاول ان تاخره عن ذهابه اتجاه منه وخالد ، ياترى مين .
, فهد : بضحك ، انتي .
, سيلا : ايه .
, فهد : بهزار ، مش انتي اللي قدامي دلوقتي .
, سيلا : صفعته بالقلم علي وجهه ياحيوان بتعاكسني .
, فهد : بعصبيه ، انتي عملتي ايه انتي اتجننتي .
, خالد ومنه سمعوا صوتهم .
, منه : ده صوت فهد .
, خالد : ده صوت سيلا .
, وذهبوا اتجاههم .
, خالد : في ايه .
, فهد : بعصبيه بص لسيلا .
, سيلا : بتوتر ، ده فهد بعيب علي لبسي .
, خالد : لبسك .
, سيلا : بقول انه مش علي الموضه.
, منه : بعدم فهم ، وفهد هيعيب علي لبسك ليه .
, فهد تركهم بضيق ودخل لفيلا .
, سيلا : لخالد ومنه ، كان هيقفشكم وانا اتحججت وكلمته وفي وسط الكلام اتهورت وضربته علي وشه علشان تسمعوا وتاخدوا بالكم .
, منه : يخرب عقلك ضربتيه .
, سيلا : مش احسن ما كان يجيبك انتي من شعرك .
, خالد : خلاص خلاص ادخلوا وكان مفيش حاجه حصلت .
, سيلا : تفتكر زعل مني .
, خالد : انجري قدامي ياجلابه المصايب .
, سيلا : بتذمر ، الحق عليا ٢ نقطة
, دخلوا وبدا الامر طبيعي ولكن علامات الضيق ظهرت علي وجه فهد بينما علامات التوتر بدات علي سيلا .
, بعد العشاء جلس جاسر ويوسف في المكتب يتحدثان ونهي ودنيا ومنه وسيلا بينما خالد وفهد وادم سويا .
, فهد : انا هطلع الجنينه شويا اشرب سيجاره .
, بدر : تمام هطلع معاك .
, خالد : لا استني يا بدر انا عايزك .
, خرج فهد وظل بدر مع خالد .
, خالد : روي له ما حدث مع سيلا وفهد .
, بدر : غبيه ما انا بعتلها مسج انبها انه طالع الجنينه .
,
, فهد بضيق اشعل سيجارته بينما خرجت وراءه سيلا بعدما شعرت بالندم علي قله ذوقه فاتت من خلفه .
, سيلا : انا اسفه يافهد و**** ما كنتش اقصد .
, فهد : بحنق ، انتي عملتي كده علشان تغطي علي خالد ومنه .
, سيلا : بدهشه ، ايه .
, فهد : متكذبيش .
, سيلا : بتوتر ، لا خالد ومنه مالهم يعني ايه انت بتقول ايه .
, فهد : بصلها بمكر ، هااا.
, سيلا : بتوتر لم تجد مخرج من حديثه سواء ان تقلب الحديث ، اصل الصراحه انا معجبه بيك .
, فهد : بدهشه ، ايه .
, سيلا : ……
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل السادس


فهد : بصلها بمكر ، هااا.
, سيلا : بتوتر لم تجد مخرج من حديثه سواء ان تقلب الحديث ، اصل الصراحه انا معجبه بيك .
, فهد : بدهشه ، ايه .
, سيلا : اه انت ازاي مش واخد بالك ٢ نقطة هو انا اتسرعت اني اعترفتلك او يمكن بالك مشغول بحد تاني علي العموم كاني مقلتش حاجه عن اذنك .
, وتحركت خطوه بعيدا عنه فجذبها فهد بيده فنظرت له سيلا بتعجب فترك فهد يده .
, فهد : استني هنا انتي فاكره دخول الحمام زي خروجه ولا ايه .
, سيلا : يعني ايه .
, فهد : بحنق ، يعني ايه اللي خلاكي تعترفيلي باللي قلتيه دلوقتي وفي الوقت ده بالذات .
, سيلا : بتوتر اكبر تذكرت عندما كانت تقف مع منه من قبل وفهد اتصل علي منه ليسال علي نهي بنت خالته ، اصل كنت سمعت انك مشغول .
, فهد : مشغول مشغول بايه .
, سيلا : بنانا بنت خالتك .
, فهد : ابتسم بغرور ، ده انتي متبعاني بقي .
, سيلا : لا والنبي متخدش في نفسك قلم قوي كده .
, فهد : اييه .
, سيلا : برقه مصطنعه ، لا اقصد انت هتتغر عليا بقي وكده .
, فهد : ابتسم ،لا بس ازاي مكنتش واخد بالي منك كده .
, سيلا : ابتسمت بتصنع وتركه وذهبت وبتمتمه يا وقعتك السوده ياسيلا …
, ودخلت بسرعه .
, دنيا صادفتها وهي تخرج من المطبخ .
,
, دنيا : كنتي فين وسايبه منه والناس ٢ نقطة هو فهد كان بره .
, سيلا : بتوتر ، اه اصل انا عملت مصيبه .
, دنيا : يا بت انتي مصايبك مبتخلصش في ايه .
, سيلا: اصل خالد ومنه كانوا في الجنينه و…
, دنيا : قاطعتها ، عمك يوسف ومراته شكلهم هيمشوا تعالي نسلم عليهم وبعدين تحكيلي .
, ذهبوا اتجاههم وبعد السلامات ذهبت دنيا الي غرفه سيلا وجدتها تجلس وتسرح بفكرها .
, دنيا : خير يا مصيبه عملتي ايه .
, سيلا : بصي كده من الاول انا كنت بدارى علي ابنك اه مش ذنبي بقي اللي حصل .
, دنيا : في ايه يا بت انطقي ابني مين وايه اللي حصل .
, سيلا : روت لها ما حدث وتدبيرهم لخلق جو بين خالد ومنه وخروج فهد ومن ثم اعترافها لفهد انها معجبه به .
, دنيا : يخربيت عقلك انتي مصيبه يا بت ايه اللي قولتيه لفهد ده .
, سيلا : خفت يشك في خالد ومنه قلت اشغله باي حاجه تانيه فده اللي جه في دماغي .
, دنيا : ضحكت ، ليه وماله فهد ده واد حته سكره متعجبيش بيه ليه .
, سيلا : انتي ام انتي ٢ نقطة عايزاني انحرف واعجب بيه .
, دنيا : يا ختي انحرفي واعجبي بيه مش بدل ما انتي قاعده في وشي كده .
, سيلا : زهقتي مني طبعا علشان يخلالك الجو مع جو .
, دنيا : بضحك ، يا بت نفسي افرح بيكي ، وبعدين كل ما يجيلك عريس تطفشيه وطلعي فيه عيوب ، قوليلي بجد هو مفيش حاجه كده ولا كده .
, سيلا : ولا كده ولا كده قلتلك كذا مره كل الحكايه نفسي الاقي حد شبه بابا يحبني بنفس القوه اللي بابا بحبك بيها .
, دنيا : هيييح ، مش هتلاقي ، باباكي ده حاله فريده طيب تعرفي في اول جوازي من باباكي مكناش بنطيق بعض .
, سيلا : لا مستحيل .
, دنيا : وحياتك بس هو كان عاقل وراسي وبيحكم الامور بعقله لحد ٢ نقطة
, سيلا : قاطعتها لحد ما جننتيه بحبك .
, دنيا : خبطته بخفه علي يدها ، يا بت اتظبطي لا لحد ما حبينا بعض ، المهم فهد قالك ايه .
, سيلا : الواد اتصدم يا حبه عيني .
, دنيا : بضحك ، شكلها نهي داعيه عليه علشان كده وقع في ايدك .
, سيلا : هو يطول يحب بنت جاسرالحديدي .
, دنيا : لو كلمك تاني في اي حاجه اوعي تتجاوبي معاه ليفتكرك واقعه .
, سيلا : علي اساس اني بحبه يعني .
, دنيا : اكيد هو مفكر كده ما انتي مدب .
, سيلا : طيب لو كلمني اقوله ايه .
, دنيا : مشاعر اعجاب وانك اتسرعت لما اعترفتيله بكده لانك لسه مش متاكده من اعجابك بما انكم كنتم متربين سوا وابعدي ، ده لو ابوكي او اخواتك عرفوا هيشقلطوكي .
, سيلا : يشقلطوني ، انتي بتجيبي الكلام ده منين .
, دنيا : بضحك ، من داده زينب **** يرحمها .
,
, سيلا : **** يرحمها ، و بسخريه ده تعليم مجاني ولا ايه .
, دنيا : اتظبطي يا بت وميبقاش لسانك مسحوب انا لغات بس ده زينب كانت محو اميه .
, سيلا : بسخريه ، يفيد بايه االلغات وداده زينب مجاني
, ★★★★★
, فكر فهد في كلام سيلا الذي لم يدخل عقله لكنه اعجب باسلوبها وجراتها ففكر في ان يتصل عليها واتصل عليها .
, سيلا بعد تفكير ارد ولا مردش ، انا هرد واقوله زي ماما ما قالت .
, سيلا : فهد .
, فهد : صباح الخير .
, سيلا : صباح النور في حاجه .
, فهد : كنت بفكر في كلامك امبارح وقلت اتصل عليكي .
, سيلا : اه بص بقي يافهد انا مش واقعه ولا مرميه انا بس كنت مش عارفه بقول ايه او كان اعجاب وانا زودتها .
, فهد : سيلا ، تتجوزيني .
, سيلا : بصدمه ، ها .
, فهد : اصل انا مينفعش اكلمك ونتقابل انتي اخوكي صاحبي وعمو جاسر زي والدي واللي مرضهوش علي اختي مرضهوش لاي بنت تانيه ، يعني لو انتي بتحبيني او حتي معجبه بيا زي ما بتقولي احنا ممكن نعمل فتره خطوبه ونقرب لبعض قدام اهلنا ونعرف بعض اكتر … انا حاليا مفيش في دماغي حد وانتي بنت كويسه ومحترمه وجميله واي شاب يتمناكي ، سيلا انتي سمعاني معايا .
, سيلا : هاا اه انت بتتكلم بجد .
, فهد : اكيد هي الحاجات دي فيها هزار .
, سيلا بتمتمه يالهوي عليا انا وقعت روحي في مصيبه لو قلت لا هيقول كانت بتضحك عليا او يقول عليا لاعبيه وبتاعت شباب وكنت بسلي بيه طيب اتحجج واقول ايه .
, فهد : سيلا انتي بتروحي فين بتسكتي مره واحده كده .
, سيلا : لا انا معاك ، بس مينفعش لا .
, فهد : لا ليه .
, سيلا : لانك طلبت ترتبط بيا لما اعترفتلك اني معجبه بيك .
, فهد : بابتسامه ، وفيها ايه كده كده احنا هنتعرف علي بعض اكتر بس مش كاخوات زي ما متعودين ٢ نقطة و بدل ما يكون من ورا اهلنا هيبقي قدامهم ده لو انتي كنتي معجبه بيا اصلا زي ما بتقولي ولو حسيتي انك بداتي تحبيني وانا كمان يبقي تمام ، انما لو لا يبقي حصل خير وكله في حدود الادب والاحترام والاخوه ، انا حاسس انك مكسوفه ومحرجه علشان كده قلت اعرفك قبل ما افاتح حد في الموضوع .
, سيلا بتمتمة ، ياوقعتك السوده ياسيلا .
, فهد : لسه مكسوفه .
, سيلا : لا مكسوفه ولا متنيله انا بس متوتره .
, فهد : بضحك ، متنيله ٢ نقطة شكلها بشرى خير اتوكل علي **** انا بقي .
, وغلق السماعه .
, سيلا : بتوتر ، هو طفش ولا ايه ٢ نقطة
,
, فاتح فهد والده و والدته في موضوع خطوبته من سيلا ، اعترضت نهي في بدايه الامر لانها تريده لنانا بنت اختها ولكن منه اقنعتها ان نانا لا تحب فهد وطبعا يوسف وافق .
, يوسف : طيب روح انت لجاسر وفاتحه ولو في قبول يبقي حدد موعد الخطوبه .
, فهد : خلاص هعدي عليه النهارده في المكتب .
, نهي : ومالك مستعجل ليه كده .
, فهد : علشان تفرحي بيا ياست الكل ولا ايه .
, ذهب فهد لشركه الحديدي في مكتب جاسر تحديدا ، جلس فهد مع جاسر وقاطعهم دخول آدم وبعد السلامات .
, جاسر : تعالا يا آدم اختك جيالها عريس …. .
, آدم : قاطعه بسخريه ، ومين اللي امه داعيه عليه ده ، وبص لفهد بضحك لمؤاخذه يافهد .
, جاسر : ل آدم ، بقولك اختك جايلها عريس وهتتخطب.
, آدم : و**** هطفشه من اول اسبوع اسمع مني بس يا بابا اللي ربي خير من اللي اشترى ودي وشها في وشي ٢٤ ساعه ورغم انها اختي وبص لفهد و و**** ما مستحملها تخيل بقي العريس المغفل اللي هيستحملها .
, جاسر : بص لادم واشار بيده لفهد ، المغفل اهو اتبسط طيرت العريس .
, آدم : بتوتر اشار علي فهد ، المغفل ٢ نقطة اقصد العريس .
, فهد : انا بقول كفايه لحد كده وامشي بكرامتي احسن .
, جاسر : لا تروح فين ده انت خطوبتك النهارده علي سيلا .
, فهد : بصدمه ، ايه الخطوبه النهارده انا ادبست ولا ايه .
, آدم : بسخريه ، البس يا معلم .
, جاسر : بضحك ، لا متسمعش كلام العبيط ده واشار علي ادم ، ما انت عارف سيلا توأمه ومبطلوش نقار في بعض ، سياده العميد مجاش معاك ليه .
, فهد : بابا قالي اشوف رايك الاول ياعمي علشان يعني لو موافقتش .
, آدم : بسخريه ، ميوافقش ايه يا بني ده ما هيصدك اسمع مني.
, جاسر : لادم تصدق انك واد قضم ، طب انا مش موافق بقي.
, آدم : لا **** يخليك وافق ، ثم نظر لفهد انت عارف لو لفيت العالم ده كله مش هتلاقي زي سيلا خفه ددمم ايه وجمال ايه وعقل ايه ونباهه ايه ٢ نقطة
, فهد : قاطعه بضحك ونظر لجاسر ، انا منتظر راي حضرتك .
, جاسر : دي عايزه كلام يا فهد انت زيك زي آدم وياسين وخالد وبدر غلاوتك من غلاوتهم انا بس هاخد رايها وان شاء**** خير .
, فهد : تمام ، وانا هنتظر الرد .
, ★★★★★
, اتصلت سيلا علي منه لتخبرها اتصال فهد لها .
, منه : اه ما هو راح يطلب ايدك من آبيه جاسر النهارده .
, سيلا : نهار اخوكي اسود انتي بتقولي ايه .
, منه : فاتح بابا وماما وهما وافقوا .
, سيلا : منك لله انتي وخالد انتوا السبب .
,
, منه : طيب و**** فهد قمر واي بنت تتمناه .
, سيلا : بت انتي هتستهبلي .
, منه : طيب قوليلي بصراحه كده انتي في حد في حياتك .
, سيلا : لا بتسالي ليه .
, منه : حلو اتخطبي لفهد بقي .
, سيلا : بت بقولك ايه مش عايزه جنان انا عمرى ما فكرت فيه اساسا هو زي اخويا مش اكتر .
, منه : بسخريه ، خلاص فكرى .
, سيلا : لا طبعا مستحيل .
, منه : بحزن ، طيب ما انتي لو رفضتي كده فهد هيفتكر كده انك كنتي بتلعبي بيه علشان ميشوفنيش مع خالد ولو عرف….
, سيلا : بس بس ، ايه المصايب اللي بتتحدف عليا دي ادي اخره اللي يعمل خير في الزمن ده .
, منه : معلشي يا سيلا علشان خاطرى وافقي وبعد كده اتحججي انك مش مرتاحه مفيش توافق كده يعني .
, سيلا : سبيني افكر بقي .
, منه : علشان خاطر خالد وخاطرى .
, سيلا : يعني انتوا تحبوا بعض وانا اللي اقع فيها .
, منه : بس احنا لسه محبناش بعض ده اعجاب .
, سيلا : اقسم ب**** لو ما قلتيلي حالا دلوقتي انتي بتحبي خالد ولا لا ما انا موافقه علي الخطوبه من اخوكي .
, منه : بحبه بحبه .
, سيلا : ايوه كده اتظبطي قال اعجاب قال ….
, ★★★★★
, ذهب بدر الي الفندق ليطمئن علي حور وعند دخوله الاستقبال ليسال علي حور اتت هي من خلفه .
, حور : بدر .
, بدر : ازيك يارهف عامله ايه ٢ نقطة انا كنت جاي اطمن عليكي عامله ايه دلوقتي .
, حور : بتوتر ، الحمد**** ٢ نقطة انت سالتهم عليا .
, بدر : بابتسامه ، لا كنت لسه هسال ، انتي كنتي بره ولا ايه .
, حور : اه .
, بدر : في حاجه حصلت تعبتي او حد اتعرضلك تاني .
, حور : لا لا ، انا كنت بس بدور علي شغل .
, بدر : بدورى علي شغل شغل ايه .
, حور : انا دكتوره وكنت بقدم انترفيو في كذا مستشفي هنا.
, بدر : اه طيب ، انا مسكت العيال اللي حاولوا يضايقوكي جبناهم بكاميرا المراقبه وكنت محتاجك تيجي ومعاكي البطاقه علشان تعملي محضر .
, حور : بطاقه بطاقه ايه ٢ نقطة لا لا محضر ايه خلاص .
, بدر : ايه اللي خلاص يارهف لازم تعملي محضر .حور : انا عمرى ما دخلت قسم شرطه وبعدين مش عايزه اذي حد .
, بدر :انا معاكي ومش هسيبك وبعدين تاذي مين دول اللي كانوا هياذوكي .
, حور : ارجوك مش حابه اعمل محضر .
, بدر : اللي يريحك بس انا هربيهم اولاد الكااا٢ العلامة النجميةلب .
, حور : متجبش سيره حد وهو مش موجود .
, بدر : دول عيال جذم .
, حور : لو سمحت متشتمش حد .
, بدر : ابتسم بسعاده ، هو انتي فعلا كده .
, حور : كده ايه .
, بدر : انتي ملاك ولا جايه من السما .
, حور : بابتسامه ، لا جايه من الارض .
, بدر : بسعاده ، طيب محتاجه اساعدك في حاجه اي حاجه .
, حور : بسعاده ، لا شكرا .
, بدر : طيب ممكن نقعد نشرب حاجه .
, حور : بتوتر ، مينفعش .
, بدر : ليه .
, حور : يعني .
, بدر : مكسوفه مني .
, حور بصت علي الارض بخجل .
, بدر : نظر للاوراق التي بيدها ، ده ال cv بتاعك .
, حور هزت راسها ، اه .
, بدر : هاتيه والتقطه منها .
, حور : بتوتر ، لا هاته .
, بدر : خايفه من ايه انا هاخده واقدملك في الجيش محتاجين دكاتره وانا هذكيكي الشغل معانا مريح متقلقيش .
, حور : بتوتر وخوف نظرت لاوراقها التي بيده خوفا من ان يري اسمها ، لا انا حابه اقدم في مستشفي خاص .
, بدر : اعطاها الورق ، اتفضلي انا كنت حابب اساعدك مش اكتر .
, حور : التقطت الاوراق براحه ، شكرا عن اذنك .
, ذهبت وبتمتمه ، الحمد**** كان هيكشفني .
, وقف بدر وهو يتابع اثارها وهي تصعد للفندق وجرس هاتفه يرن
, بدر : ايوه … مشيت وراها زي ما قلتلك ٢ نقطة تمام تجيبلي ارقام المستشفيات اللي دخلتهم ومين افضل مستشفي ٢ نقطة سلام.
, فلاش باك
, ( بدر : وهو سرحان فيها ، حور .
, الممرضه : ايه .
, بدر : اسمها اسمها ايه ، بصوت حاد مش لما تفوق نبقي نعرف اسمها روحي دلوقتي هو ده وقته .
,
, ذهبت الممرضه بخوف فتش في جيوبه علي هاتفه الثاني والفيزا فلم يجده فذهب لسيارته وشاهد شنطه يد حور مفتوحه والبطاقه تظهر من فتحه الشنطه فلمح اسم
, Hoor Tariq Al-Ruwai’i
, بدون شعور سحب البطاقه اندهش بسعاده وهو يشاهد البطاقه ، مش معقول حور ٢ نقطة حور .
, ثم وضع البطاقه مكانها واغلق الشنطه واخذ الفيزا والهاتف ودخل المستشفي مره اخرى ليدفع الحساب ، ورجع الي غرفه حور وهو ينظر لها بسعاده تملاء قلبه .
, حور : بقلق وهي بتفوق ، انا فين ايه اللي حصل .
, بدر : ابتسم بسعاده ، انتي معايا .
, حور: ابتسمت بسعاده ، بدر .
, بدر : اندهش بتعجب مصطنع ، انتي عرفتي اسمي ازاي .
, حور : من من الموبايل
, بدر : وانتي اسمك ايه .
, حور : رهف .
, لم يعلم لماذا خبئت عليه اسمها الحقيقي ولكنه تركها تفعل ما يحلو لها فيكفي انه وجدها بعد اكثر من عشرين عاما ) .
, بعد معرفته بافضل مستشفي قدمت بها ال cv اتصل بمدير المستشفي وتوسط لها في المستشفى بالقبول دون علمها .
, واتصل علي المراقب .
, — عايزك زي ضلها اوعي تسيبها لحظه ومعاك واحد تاني علشان لو رحت هنا ولا هنا يبقي في بديل ليك … تمام .
, وغلق السماعه ٢ نقطة
, وتمتم ، ياترى خبيتي عليا اسمك ليه ياحور ومش عيزاني اعرف شخصيتك ليه مهما كان السبب عمرى ما هسيبك .
, قاطعه دخول تقي.
, تقي : بسعاده ،سياده الرائد .
, بدر : خير .
, تقي : جلست امامه بسعاده ، بابا كان عايز يقابلك النهارده .
, بدر : سياده العميد حاتم البرادعي.
, تقي : اه ومنتظرك في مكتبه في خبر حلو .
, ذهب بدر لمكتب العميد .
, حاتم : اقعد يا بدر .
, جلس بدر .
, حاتم : سيرتك ومجهودك ما شاء**** تشرف اي مكان .
, بدر : ده شرف ليا يافندم .
, حاتم : وقف من كرسيه وجلس امام بدر ، جاسر بيه عامل ايه .
, بدر : تمام الحمد**** .
, حاتم : انت زي ابني يا بدر عارف كده ولا ايه .
,
, بدر : ده شرف ليا يافندم .
, حاتم : تعرف ان الرسول صل **** عليه وسلم.
, بدر : عليه افضل الصلاه والسلام .
, حاتم : الصادق الامين كان الكل بحبه .
, بدر : بتعجب من حديثه خارج نطاق العمل ، اه طبعا .
, حاتم : لدرجه ان السيده خديجه طلبت يده للزواج مع مرسل وده طبعا مش عيب لاننا بنقتدي برسول **** .
, بدر : اه .
, حاتم : زوجوا من ترضون به دينا وخلقا .
, بدر : بحنق ، اذا جائكم من ترضون ٢ نقطة جأئكم ٢ نقطة
, حاتم : مش هتفرق جائكم او جئتوه .
, بدر : بحنق خبط ضهر يده اليمني علي بطن يده اليسري ، ياخبر .
, حاتم : خير في حاجه .
, بدر : لا لا مش مهم .
, حاتم : لا لا قول في حاجه احنا هنبقي اهل .
, بدر : اصل نسيت اجيب لحضرتك دعوه خطوبتي .
, حاتم : بصدمه ، ايه خطوبتك .
, بدر : مش مهم هجبهالك المره الجايه ، كمل ياسياده العميد كنت بتقول ايه .
, حاتم : بضيق ، لا لا ولا حاجه خلاص ، بس انت خطبت امتا .
, بدر : من دقيقه ٢ نقطة اقصد من اسبوعين كده ، بس حضرتك عارف بقي التجهيزات وكده بتاخد وقت .
, حاتم : بنت حد نعرفه .
, بدر : لا معتقدش ٢ نقطة
, حاتم : وقف وذهب لكرسي مكتبه وجلس ،علي العموم مبروك اتفضل انت .
, بدر : وقف ، تمام يافندم .
, وتركه وخرج وبتمتمه ، كان عايز يدبسني قي بنته هو انا ناقص لزقه
, ★★★★★
, ساره : ليه يا لينا وفيها ايه لما تتخطبي ولما تخلصي دراستك تتجوزوا .
, لينا : انا مش مستعجله ثم آدم شخص كويس بس بحسه مستهتر شويا وبحب الضحك .
, ساره : الواد دمه خفيف وانتوا كلكم متربين سوا و واخد علينا واحنا واخدين عليه ، ثم عايزاه جد زي جاسر اخوكي.
, لينا : ولا جد ولا خفيف يعني يبقي وسط .
, ساره : حاضر يا حببتي هنفصلهولك .
, لينا : يعني انا غلطانه اني بقولك .
, ساره : ما انتي كلامك يبقي عاقل شويه برضه ، الواد شيك و وسيم ودمه خفيف ومستقبله حلو يعني مفهوش عيب ولمحلك كذا مره انه معجب بيكي وسيلا قالتلك انه معجب وعايز يتقدملك ، يبقي ايه .
,
, لينا : مش وقته بقي يا ماما ، بس سيلا متخطبتش لحد دلوقتي ليه .
, ساره : بتدلع ليها حق تدلع كل ما يجيلها عريس ترفضه ، قلت لجاسر اخوكي عليها قالي لا بت خفيفه كده وبتحب الهزار واخوكي جد عايز واحده جد ، بس سمعت من ابوكي امبارح ان فهد ابن يوسف ونهي اتقدملها وشكله في قبول .
, لينا : **** يسعدها .
, انا هروح الكليه بقي علشان متاخرش .
, وذهبت الي الكليه فقابلها آدم .
, آدم : لينا اذيك .
, لينا : الحمد**** .
, آدم : عامله ايه وحشتيني .
, لينا : بتحذير ، آدم .
, آدم : عيون آدم ٢ نقطة قلب آدم ٢ نقطة عشق آدم .
, لينا : وبعدين بقي هسيبك وامشي
, آدم : وبعدين ايه ٢ نقطة قفوشه انتي كده علي طول هو احنا يا بنتي مش متربين سوا وتقريبا كنا عايشين سوا وانتوا عندنا واحنا عندكم مالك هوانا واحد غريب .
, لينا : لا بس انا ورايا محاضرات .
, آدم : انا بس كنت جايه اقولك ان سيلا هتتخطب واعزمك علي الخطوبه .
, لينا : مبروك عقبالك .
, آدم : قصدك عقبالنا سوا انا وانتي .
, لينا ضحكت .
, آدم : ايوه كده فكيها شويا بدل ما انتي رابطه دماغك كده .
, لينا : واد احترم نفسك بدل ما اضربك .
, آدم : ايوه كده يا وحشني ارجع لايام زمان .
, لينا : ايام ما كنت بضربك واحنا صغيرين .
, آدم : لا انا اللي كنت بخليكي تضربيني بمزاجي .
, لينا : و**** .
, آدم : اصلك مش فاهمه لمسه ايدك دي رقيقه زي البسكوته كده .
, لينا : لا ما هي تقلت تحت تشوف .
, آدم : نظر ليدها ، انا اموت واشوف .
, لينا : طيب امشي بدل ما اقول لبابا يوريك .
, آدم : عمي معتز ،ده حبيبي .
, لينا : نظرت خلف آدم ، بابا انت جيت امتا .
,
, آدم : بخضه التفت خلفه ، عمي .
, لينا : بسخريه ، ياعبيط ضحكت عليك .
, آدم : بضحك ، كل مره بتعمليها فيها وبردوا بتخض .
, لينا : عبط بعيد عني .
, آدم : ده خب يا هبله أصل كل مره بدوب في عنيكي .
, لينا : رفعت حاجبها بحنك ، يلا علي شغلك علشان ورايا محاضره، ما الحق خطوبه سيلا يوم ايه .
, آدم : لا هي لسه متحددش دي سيلا لسه موافقتش اساسا .
, لينا : نعم ، اومال انت جاي لايه .
, آدم : غمز لها بعبث ، عاملها حجه علشان اشوفك .
, لينا : ضحكت بكسوف وتركته وذهبت .
, آدم غني بصوت مرتفع فليلا ، ضحكت يعني قلبها مال …
, ★★★★★
, في الجامعه ذهبت چانيت لتصعد لسيارتها ففوجئت ب ياسين يفتح باب السياره بالاتجاه الاخر ويصعد معها .
, ياسين : صباح الورد.
, چانيت : صباح الزفت
, ياسين ببرود جلس في السياره .
, چانيت : ايه ده بقي .
, ياسين : بسخريه ، الزفت ٢ نقطة
, چانيت : جلست ، خير .
, ياسين : مش انا عربيتي عطلت بفضلك .
, چانيت : وبعدين .
, ياسين : الصيانه قالتلي قدامك اسبوع ٢ نقطةاسبوعين٢ نقطة يمكن شهر٢ نقطة يمكن سنه محددوش بالظبط ، لحد ما العربيه تتصلح فقولت في عقل بالي مين يا يا سين ٢ نقطة مين يا سونه٢ نقطة مين يا واد يا سونسن اللي يوصلك عيادتك بعد الجامعه فملقتش غيرك .
, چانيت : باعتراض ، نعم .
, ياسين : ما هو ياجوجو في مثل بقول من اتلف شيء فعليه اصلاحه وطالما انا اللي هصلحه يبقي انتي اللي اتلفتي ، المفروض حضرتك توصليني اظن دي اقل خدمه ممكن تقدمهالي مقابل اللي عملتيه في عربيتي .
, چانيت : ده استهبال بقي اوصلك بتاع ايه كنت السواق بتاعك.
, ياسين : انا برضو بقول كده ، علشان كده من رايي نروح لعميد الكليه سوا سوا نشوف رايه في الفديو بتاعك .
, چانيت : بعصبيه ادارت السياره وضغطت على البنزين بعصبيه وباعلى سرعه قادتها ، هااااا .
, ياسين : براحه يا مجنونه بتعملي ايه .
, چانيت : مش عايزني اوصلك هوصلك للجنه ان شاء **** .
, ياسين : ايه ده طيب انتي هتدخلي الجنه معايا ازاي .
, چانيت : لا ما انا هوصلك حدف عليها .
, ياسين : بسخريه وهي تقود السياره بأعلى سرعة ، اكيد لانك هتنطي على النار حدف .
, چانيت : ضغطت علي الفرامل واوقفت السياره بعصبيه ، لاحظ ان كلامك جارح يادكتور .
, ياسين : نظر لعنيها برومانسيه ، بس بينقط شهد .
, چانيت : بسخريه ، ليه بتكلم نحله .
, ياسين : تؤ علشان اللي قدامي احلي زهره شافتها عنيا ، عارفه نفسي ابوس شفايفه دلوقتي علشان ابقي اول واحد باس القمر .
, چانيت : يا **** ياربي عارف وانا كمان .
, ياسين : بسعاده ، وانتي ايه .
, چانيت : نفسي اتف في وشك علشان ابقي اول واحده تفت في وش البجم.ياسين : لاحظي اني الدكتور بتاعك ، بس هو ايه البجم ده . وبسخريه ماخدنهوش في الكلااس.
, چانيت : لا بجد ايه البرود ده انا مشفتش كده .
, ياسين : صدقيني ولا هتشوفي ، بس بجد انتي النهارده زي القمر تهبلي حتي وانتي عصبيه لذيذه قوي .
, چانيت : ابتسمت ، وقعت يادكتور .
, ياسين : هز راسه برومانسيه ، ومحدش سما عليا .
, چانيت : نظرت امامها ادارت السياره وقبل ان تقود .
, ياسين : مد يده علي ذقنها وادار وجهها له ، انتي بتهربي مني ليه.
, چانيت : بسخريه ، لا انا مبهربش انا بوقع بس مبقعش .
, ياسين : اقترب من شفايفها وقبلها عنوه حاولت ابعاده ولكنها لم تتمكن من مقاومته او قبلته الحاره المليئه بالاشواق جعلتها تستسلم له فقبلته بها حنيه ذوبت جليدها وذهبت بعقلها .
, ابتعد ياسين عنها قليلا وبهمس ، دوختي .
, چانيت نظرت لشفايفه بصمت فنظر ياسين لشفايفها الحمراء اثر قبلته وهجم علي شفايفها بحراره الهبت مشاعرها وللحظه صفعته بالقلم علي وجهه بقوه .
, ياسين : ابتعد عنها بذهول يا بنت المجنونه انتي عملتي ايه .
, چانيت : انزل من العربيه ٢ نقطة انزل حااالا .
, ياسين : انتي عبيطه يابت ما انتي كنتي حلوه من شويه ايه اللي قلبك .
, چانيت رفعت يدها مره اخرى لتصفعه ولكنه مسك يدها بتحكم ، متتجننيش بدل ما اقطعك قي قلب العربيه .
, چانيت : بضيق ، ابعد ايدك عني .
, ياسين : ترك يدها ، يلا اطلعي بسرعه .
, چانيت : نظرت لياسين بضيق وادارت السياره وتحركت دون ان تنظر للطريق وكذلك ياسين الذي نظر لها بعدم فهم لافعالها المتناقده .
, ياسين : حااسبي .
, ظهر شخص فجاه امام السياره فاصطدمت السياره به ٢ نقطة وكان الشخص ……
, #الكاتبهمروهعبدالجواد #عشقالجاسر #الجزءالثالث .
, ياترى مين اللي چانيت خبطته ٢ نقطة؟!
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل السابع


چانيت : نظرت لياسين بضيق وادارت السياره وتحركت دون ان تنظر للطريق وكذلك ياسين الذي نظر لها بعدم فهم لافعالها المتناقده .
, ياسين : حااسبي .
, ظهر شخص فجاه امام السياره فاصطدمت السياره به ٢ نقطة وكان الشخص دنيا ٢ نقطة
, ياسين : يخربيتك دي امي . ونزل بسرعه .
, دنيا : تجمدت بصدمه وخضه مكانها فبينها وبين السياره انش واحد .
, ياسين : بخوف ، ماما انتي كويسه في حاجه حصلتلك .
, چانيت بتعجب نزلت وبصت علي دنيا .
, دنيا : سندت علي السياره بيدها وهي تهز راسها ،كويسه .
, ياسين : اوصلك البيت حاسه بحاجه .
, دنيا : بصت لچانيت ،لا انا كويسه ، وبصت لياسين انتوا كنتم بتعملوا ايه في العربيه
, چانيت : تنحنحت بكسوف .
, ياسين : بتوتر، بنعمل ٢ نقطة بنعمل كنت بشرحلها المحاضره .
, دنيا : بضحك ، بتشرحلها .
, ومدت يدها لتسلم علي چانيت فمدت چانيت يدها لتصافحها .
, دنيا : شرحه حلو .
, ياسين : ماما بتقولي ايه ٢ نقطة
, دنيا : بصت لچانيت ، اسمك ايه .
, چانيت : چانيت .
, دنيا : اسمك حلو انا دنيا مامت الشحط ده .
, چانيت : بضحك ، فعلا شكله شحط قوي عليكي معقول انتي مامته .
, دنيا : بصت لياسين ، بقولوا .
, چانيت : مامتك دمها خفيف جدا .
,
, ياسين : بص لدنيا ، انتي كنتي فين ولا رايحه فين .
, دنيا : ميعادي مع دكتوره الاسنان .
, چانيت : بصت لياسين ، باب النجار مخلع ولا ايه .
, ياسين : بص لدنيا ، معقول تروحي لدكتور اسنان غيري .
, دنيا : بهزار ، يا حبيبي انت اه ابني بس معنديش فيك ثقه بجنيه انا لحد دلوقتي معرفش انت بقيت دكتور ازاي وكمان دكتور اسنان .
, چانيت : و**** عندك حق ياطنط لا وكمان بيتفزلك .
, دنيا : همست لياسين ، هي دي اللي هتجيب اجلك ، وبصوت مرتفع عزمتها علي خطوبه اختك .
, ياسين : بص لجانيت ، لا دي لا لا طبعا .
, چانيت : بصتله بضيق .
, دنيا : لچانيت ، هو هزاره غلس كده علي طول ، هنتظرك الاسبوع الجاي في خطوبه سيلا بنتي تبقي اخته .
, چانيت : باعتذارمش هقدر ….
, قاطعها ياسين : مش هتيجي يا ماما متنفعش .
, چانيت : منفعش٢ نقطة ايه منفعش دي ، وبعند لا هاجي
, دنيا : بضحك ، هنتظرك ، وبصت لياسين انا هطلع للدكتوره علشان متاخرش .
, ياسين : هطلع معاكي .
, دنيا : لا خليك مع جوجو ٢ نقطة
, وتركتهم وصعدت للطبيبه ، چانيت بسخريه لياسين .
, — رايحه للدكتور اسنان غيرك يادكتور .
, ياسين : بخجل مصطنع ، لا لا دي بتحب تهزر بس .
, وصعد للسياره ، يلا علشان توصليني .
, چانيت صعدت للسياره فنظر ياسين اعلي صدرها للبدي الذي يظهر ملامح انوثتها
, ياسين : لو فكرتي تيجي الخطوبه ابقي اقفليها شويه اه احنا بيت محترم .
, چانيت : رفعت التوب لاعلي وسخرت بضيق ، والبيت المحترم ده طلعت منه ازاي .
, ياسين : بخجل مصطنع انا اتقصف جبهتي ولا بتهيالي .
, چانيت نظرت للامام وضغطت علي البنزين وزادت سرعتها حتي وصلته الي الفيلا .
, ياسين : نزل من السياره .
, چانيت : بسخريه مفيش حتي ميرسي لا واضح الاحترام .
, ياسين لف بالاتجاه الاخر ناحيتها ومال بجذعه العلوي امامها وهو يتكا علي شباك السياره وينظر لصدرها والتوب الساقط ، ارفعهولك .
, چانيت رفعته بكسوف فتركها ياسين واتجه الي الفيلا .
, چانيت : بصوت منخفض قليلا ، قليل الذوق .
, ياسين : رفع صوته قبل ان يدخل من الباب الداخلي للفيلا ، سمعتك علي فكره .
, فادارت السياره وذهبت بعصبيه
, ★★★★★★
,
, يوسف : قبل نهي من خدها ، انا ماشي يا نونه مسافر بورسعيد لو اتاخرت هاجي الصبح .
, نهي : يعني مش كفايه رجوعك كل يوم وش الفجر كمان هتبات بره .
, يوسف : جذبها لاحضانه ، شغل يا حببتي .
, نهي : بتذمر ، ماشي.
, تركها يوسف وخرج وصعد لسيارته ، ونهي هبطت خلقه وصعدت سيارتها ومشيت وراءه .
, اتصل يوسف بالقياده وهو في السياره : انا رايح بورسعيد البضاعه المفروض هتوصل الساعه ٩ بالليل …٢ نقطة كنت متاكد يعني كشفتوا عليها وطلعت كميه قليله … يبقي زي ما كنت متوقع ده اختبار ليا …٢ نقطة خلاص هنسيلها تدخل … تمام ….
, وغلق السماعه وعدل مراه السياره الاماميه فتخيل بسياره نهي خلفه وبتمتمه ، مش دي نهي ايه اللي جابها ورايا .
, نهي : بحنق في سيارتها ، لما اشوف اخرتها معاك يا يوسف ياترى هتتقابلوا علي الحر ولا هتسحبها علي الفندق علي طول ما انا عارفاك مبضيعش وقت .
, يوسف : ادار السياره بعده شوارع ونهي خلفه وبتمتمه ، بتراقبيني تمام …
, فاتصل علي الفت ، فوفه انتي فين …. اوكي يابيبي هعدي عليكي نسافر سوا اجهزي ياحب .
, ووصل الي الفندق فوحد الفت تنظره ، وضع رجل الامن شنطه ملابس صغيره في سياره يوسف وصعدت الفت لسياره يوسف وقبلته وجلست .
, نهي : بشهقه وهي تراقبهم ،نهار ابوك اسود يا يوسف وكمان بتبوسها .
, ذهب يوسف بسيارته ونهي بسيارتها خلفه تتوعد له بنار تاكل قلبها .
, الفت : حركت راسها بين احضان يوسف وهو يقود السياره ،
, هنقضي النهارده سوا .
, يوسف : وهو يراقب نهي في السياره خلفه ، اه طبعا .
, الفت : باطراف اناملها داعبت صدره الذي يظهر من تحت القميص ، يعني حجزت غرفه ولا غرفتين في الفندق .
, يوسف : هاا … اتنين يا فوفه .
, الفت : جذبته لاحضانها ، ليه .
, يوسف : ملس علي شعرها ، علشان منثيرش الشبهات يافوفا.
, نهي : بسيارتها تراقبهم وهي خلفه ، نهارك اسود يا يوسف بتخوني في قلب العربيه وكمان وخدها في حضنك … لو ما فرجت عليك امه لا اله الا **** مبقاش انا يايوسف الواااطي ٢ نقطة
, بعد حوالي ساعتين في الطريق وصلوا الي الفندق وااخذ العمال الشنط لاعلي.
, الفت : انا هطلع اوضتي وانت .
, يوسف : بحنق ، هطلع طبعا .
, صعدوا سويا وامام غرفه الفت
, الفت : مش هتدخل معايا .
, يوسف : لما نخلص اللي جايين له الاول يلا ارتاحي ساعتين علشان نشوف اللي ورانا دا انا قابض مقدم ٢ نقطة
, الفت : بضحك ، اوك يا جو .
, وتركها ودخل غرفته .
,
, بغيره دخلت نهي الي الفندق وسالت علي رقم غرفته يوشف وعندما اعترض استقبال الفندق علي خروج اي معلومات خاصه بالعميل .
, نهي : بمكر اخرجت بطاقتها التي فيها اسم الزوج ،انا مرات العميد يوسف الشناوي اللي لسه طالع و وصلت متاخر الصراحه ده عيد جوازنل وعملاله مفاجأه .
, وافق الاستقبال واعطوها رقم غرفه يوسف فصعدت لاعلي وطرقت الباب عليه بشده .
, يوسف : بدهشه مصطنعه فتح لها ، نهي .
, نهي : هي فين عملتوا ايه قلعت ولا لسه ٢ نقطة
, ودخلت تفتش في المكان .
, يوسف : بتعجب ، هي مين دي اللي قلعت .
, نهي : لم تجد احد ، انا شيفاها بعيني وهي معاك في العربيه من القاهره لحد هنا وطالعين سوا وديتها فين .
, يوسف : هي مين دي انتي مجنونه انا جاي لوحدي .
, نهي : ناااعم لوحدك اومال البوس والاحضان طول الطريق ده كان مع مين امي .
, يوسف : ضحك يسخره ، لا مسمحلكش كله الا حماتي .
, نهي : انت وديتها فين انطق اتكلم ٢ نقطة
, يوسف : عايزه تعرفي وديتها فين .
, نهي : تغيرت ملامح وجهها بحزن ، اه .
, يوسف : مسك مرفقها وجذبها لاحضانه فالتصقت بصدره وهو ينظر لها من اعلي ، هنا في قلبي .
, نهي : خبيتها فين .
, يوسف : اقترب بشفايفه لشفايفها وهو يداعبها ، اهي .
, نهي : لا انت بتضحك عليا .
, يوسف : حاوط يده حول وسطها وضمها له ، بس بحبك .
, نهي : رفعت يدها علي اكتافه ، اومال راحت فين .
, يوسف : مين دي نهي حبيبيه قلب يوسف ٢ نقطة ولا نهي نور عين يوسف ٢ نقطةولا نهي عشيقه يوسف .
, نهي : بسعاده ، حببتك بجد .
, يوسف : باطراف شفايفه علي شفايفها همس ، روووح يوسف.
, واعطاها قبله حاره علي شفايفها الهبت مشاعرها لدرجه انها لم تتذكر لماذا اتت .
, براحه وضعها يوسف علي السرير وبهمس في عنقها ، يخربيت جمالك بتولعيني ٢ نقطة
, نهي : بتنهيده ، بتحبني ٢ نقطة
, يوسف : حرك يده علي جسدها بحراره ملتهبه ، بعشقك .
, ثم همس لجسدها بشفايفه كل حته فيا بتنادي عليكي وعيزاكي ٢ نقطة نهي نهي عايز نهي ٢ نقطة
, وقبلها بحراره واشواق وهي بسعاده فقدت السيطره على نفسها وعقلها حتي ذهب عقلها وتلامس شوقه بها فانهارت بين رجوليته وهو يصك ملكيته بها ٢ نقطة
,
, ثم تركها وهي نائمه واخذ شاور وارتدي ملابسه وخرج وذهب الي غرقه الفت ٢ نقطة
, فخرجت وهبطت معه لاسفل ٢ نقطة امام سسارتهة
, الفت : سمعت من الاستقبال ان عندك واحده .
, يوسف : اركبي العربيه ، انتي تراقبيني بقي.
, الفت : صعدت للسياره وتحركوا بطمن يا بيبي .
, يوسف : والاستقبال مقلكيش انها مراتي .
, الفت : هو ده اللي مش فهماه .
, يوسف : بحنق ، اصلها كانت بتراقبني شاكه ان في حد في حياتي فطبت عليا فجاه .
, الفت : بسعاده ، وايه اللي وصلها شعور الشك ده .
, يوسف : جذبها لاحضانه ، مش عارفه ولا بتدلعي .
, الفت : بسال بس .
, يوسف : جذبها لاحضانه ، انتي يا حب .
, وصلا الي الميناء وهبطوا وذهبوا باتجاه الكونتير وعند خروج الشحنه اتي بعض الظباط ليفتشوا ، فنظرت الفت الي يوسف وهي ترجع خطوات للخلف بخوف من ان ينكشف الامر .
, يوسف : للظباط انا العميد يوسف الشناوي .
, الظابط : بتعظيم ، منور يا فندم اتفضل .
, يوسف : قدم اوراق خروج الشحنه فمضى عليه الظباط فتقدمت الفت بسعاده بجانب يوسف .
, يوسف : بهمس ، متبقيش خوافه كده .
, الفت : بابتسامه ،هروح اكلم البوص .
, وبدات تتحرك الشاحنه لخارج المينا ، فاوما يوسف للظباط براسه فانصرفوا الظباط .
, الفت وهي تتحدث مع البوص ، كله تمام الشحنه بتخرج قدامي اهو …. تمام .
, وغلق السماعه وذهبت ليوسف .
, يوسف : كده تمام .
, الفت : بسعاده ، الشحنه الاصليه هتيجي كمان يومين .
, يوسف : بدهشه مصطنعه ، الشحنه الاصليه اومال دي كانت ايه .
, الفت : اختبار يا جو ونجخت فيه .
, يوسف : بزعل مصطنع ، ايه اختبار ليه مفيش ثقه لا طبعا انا مش مكمل ٢ نقطة
, الفت : انت زعلت ولا ايه احنا بنعمل كده دايما مع اي حد اومال نعرف انتمائك لينا ازاي .
, يوسف : بزعل ، لا احنا متفقناش علي كده .
, الفت : الجاي كتير وفلوسه اكتر .
, يوسف : بمكر ، بس انا خدت حساب الشحنه دي انما الجاي حسابه تاني .
, الفت : متبقاش طماع يا جو .
, يوسف : و**** انا عملت الليعليا العطل من عندك ياقلب جو ٢ نقطة
, الفت : اللي انت عايزه هيحصل طول ما انت معانا .
, يوسف : معاك ياحب ٢ نقطة
, رجع يوسف الي الفندق فوجد نهي مازالت نائمه .
, نهي : بصوت نائم ، انت كنت فين .
,
, يوسف : خلع ملابسه وصعد للسرير بجانيها واخذها لاحضانه ، كنت بوصيهم علي عشا فاخر للعروسه .
, نهي : عروسه مين .
, يوسف : ما انا قررت نقعد يومين هنا كمان نعمل عروسه وعريس …
, وقبلها باشتياق وحراره الهبت مشاعرها .
, نهي : بدلع ، احنا كبرنا علي كده .
, يوسف : كبرت مين يا واد يا اوزي يا صغنن انت ٢ نقطة
, وداعبها في عنقها بشفايفه وهو يصك ملكيته عليها بحراه …
, ★★★★★
, ذهب بدر الي المستشفي التي تعمل بها حور ويده مجروحه .
, فذهب الي الاستقبال ودخلت حور لتكشف عليه .
, حور : بخضه وهي تشاهد الد٣ العلامة النجميةم ينزل من كتفه ، ايه ده .
, وفتحت القميص بسرعه لتعقم الجرح .
, بدر : ايه ده رهف انتي بتشتغلي هنا .
, حور : وضعت القطن علي الجرح ، اه ٢ نقطة ايه اللي جرحك كده ٢ نقطة الفتحه فيها عميقه لازم تتخيط .
, بدر : وانا بنضف السلاح ضغط علي طلقه غلط .
, حور : بخوف مش تاخد بالك .
, بدر : بسعاده ، المره الجايه .
, حور : هي فيها مره جايه متبقاش تنضف السلاح ده تاني .
, بدر : بسعاده ، ليه خايفه عليا .
, حور : تناولت المخدر وخدرت يده ، حاسس بحاجه الابره وجعتك
, بدر : بص في عنيها ،عنيكي مخدر ٢ نقطة
, حور : بخجل تناولت الابره والخيط لتخيط الجرح بصتله وضعت الابره في جسده .
, حور : لو حاسس بالم قولي .
, بدر : انا لما شفتك الالم كله راح .
, حور : انت جاي تعاكس بقي .
, قاطعهم دخول الممرضه اغيرلك الادوات يادكتوره حور .
, حور : بخوف هزت راسها بالنفي .
, بدر : لف براسه يمينا ويسارا ، ايه ده هو في حد معانا في الاوضه اسمه حور .
, حور : بقلق ، لا دا اسم الدلع بتاعي .
, بدر : بسخريه ، الدلع ، ثم لنظر لعينيها ، بتخبي نفسك مني ليه .
, حور : بدهشه ، ايه .
, بدر : حور طارق الرويعي ، حبييه الطفوله .
, حور : تراجعت حور للخلف باحراج من كشف امرها فتقدم نحوها بدر عاري الصدر واقترب منها ، حور حبيبه بدر ٢ نقطة فاكره لما قولتيلي يلا نتجوز يا بيدو ٢ نقطة طيب فاكره لما وعدتيني انك مش هتسبيني مهما حصل ٢ نقطة سبتيني ليه يا حور.
, حور : بتوتر ، ايه ده انت بتقول ايه دي مش انا ٢ نقطة انا مش فاكره حاجه .
,
, بدر : فاكره كل حاجه بدليل لنك خبيتي اسمك الحقيقي عني .
, حور : ابتعدت عنه قليلا بتوتر ، انا مخبتش عنك حاجه انا بس ٢ نقطة
, بدر : وضع يده علي شفايفها ، بس مش عايز اعرف حاجه المهم اني لقيتك .
, حور ابعدت يده عنها فهمس لها مش هسيبك مهما حصل ….
, عايز اتكلم معاكي .
, حور هزت راسها بالموافقه ، بعد ما اخلص شغل
, بعد انتهاء عملها ذهبوا الي كافيه بجانب المستشفي .
, حور : ابتلعت ريقها بتوتر ، انا مخبتش عليك اسمي انا بس كنت ٢ نقطة
, بدر : هوووووس كفايه اللي راح المهم اللي جاي .
, حور : يعني ايه .
, بدر : يعني عدي اكتر من عشرين سنه هنضيعهم في اللي حصل ليه انا عمرى ما نسيتك لحظه …
, ثم اخرج من محفظته صوره طفله صغيره جميله واعطاها لها .
, حور: اندهشت بسعاده ، دي صورتي .
, يدر : مفارقتنيش لحظه من اخر مره شفتك فيها .
, حور : هو انت …
, بدر : بحبك وهحبك وهفضل احبك وعمرى ما نسيتك .
, حور : بسعاده انت بتتكلم جد .
, بدر : ولو مكنتيش انتي كمان بتحبيني مكنتيش خبيي اسمك عليا ٢ نقطة
, حور : انا …
, بدر : قاطعها مش مهم المهم انك معايا
, شعرت حور بسعاده بعد ان اوصلها القدر لمبتغاها .
, حور : كنت محتاجه مساعدتك .
, بدر : اؤمرى .
, حور : محتاجه اعرف بابا عايش ولا …
, بدر : وهو يعلم ما الذي حدث لوالدها في رحله البحث عن محبوبته عندما كبر ، للاسف ولا …
, حور : مش معقول انت متاكد طيب عرفت ازاي مين قالك طيب امتا .
, بدر : لم يقل لها انه مقت٢ العلامة النجمية ول ، لما اتخرجت من الكليه ودخلت الجيش وسعت البحث والتحريات عليكي كان الفضول هيقت٣ العلامة النجميةلني علشان اعرف انتي فين او ايه اللي حصلك وعرفت انك سافرتي بس للاسف معرفتش فين ومن ضمن البحث عرفت ان والدك توفي .
, حور : من زمان .
, بدر : هز راسه مؤكدا .
, حور : طيب ينفع ازور قبره .
, بدر : ربع ساعه وهعرف ادفن فين .
, واتصل علي شخص ليعلم قبر والدها ….
, ★★★★★
,
, دنيا : يعني انتي عايزاه ولا لا لا وعمك يوسف اللي كلم باباكي وقاله هيحددوا ميعاد الخطوبه لما يجي من سفريته .
, سيلا : بصي بقي يا دودو هو انا مبحبوش بس هديله فرصه رغم اني متاكده انها مش هتصيب .
, دنيا : ومتصبش ليه .
, سيلا : ما انتي عارفه اللي فيها يا ماما وانه اتقدملي لما انا اتنيلت وقلتله اني معجبه بيه .
, دنيا : يبقي شخص محترم وبفهم ولو مش حاسس ناحيتك باعجاب مكنش اتقدم .
, سيلا : لا اطمني هو قالي عايز نقرب من بعض قدامكم علشان شكله قدام بابا وبدر .
, دنيا : يبقي راجل ويعتمد عليه .
, سيلا : انتي مالك واخده صفه ليه كده هو انا مش بنتك .
, دنيا : اخدتها بين احضانها ،بنتي وحبيبه قلبي كمان وعلشان انا اكبر منك ومر عليا حاجات كتير فبقولك ادي لنفسك فرصه ومتتعلمليش مع الخطوبه انها مجرد خطوبه وهتتقسخ لا ٢ نقطة زي ما هو عايز يقرب انتي كمان قربي وحاولي ولو في نصيب كملي مفيش نصيب محدش هيغصبك علي حاجه ٢ نقطة انا كل اللي عايزه اوصلهولك ان فهد شخص كويس ومحترم ومتربي وسطنا عامليه كخطيبك مش مجرد اخ او صديق فهماني يعني اتعاملي معاه كاياتنين مخطوبين بينهم احساس ومشاعر ومشاركه فاهمه ولا بكلم في حيطه .
, سيلا : لا حيطه ايه وحياتك سد ٢ نقطة
, دنيا : يالهووي هتجننيني.
, قاطعهم دخول جاسر .
, جاسر : لسيلا ٢ نقطة العروسة عامله ايه دلوقتي .
, سيلا : حتي انت يا بابا .
, جاسر : انا ايه .
, دنيا : وكزت سيلا بمرفقها
, سيلا : بتوتر ، عايز تخلص مني مستعجل اني اكون عروسه . .
, جاسر : اخذها لحضه ، انتي قلبي يا بت واللي يتقدملك ده لو مكنش راجل ويملي العين ويسد عمرى ما اوافق عليه وفهد مش في غلاوه اخواتك وبس لا دا راجل بمعني الكلمه .
, سيلا : انتوا متفقين عليا بقي .
, جاسر : لدنيا ، هي مش موافقه علي الخطوبه ولا ايه .
, دنيا : لا طبعا بس هي اللي بتدلع.
, سيلا : بمكر مصطنع لجاسر ، **** بقي يا بابا متكسفنيش .
, جاسر : خطها بخفه علي راسها ، لا البت كبرت وبقت بتتكسف .
, سيلا : بضحك حضنته ، شكلك عايز تبقي جد يا ميجو ياقمر.
, جاسر : يضحك ، دا يبقي اسعد يوم في عمرى طيب لو عملتيها هكتبله فرع جروب ماكس باسمه .
, سيلا : بهزار ، انا بقول نكتب الكتاب علي طول بلا خطوبه بلا تضييع وقت .
, جاسر : قبلها علي جبينها ، **** يسعدك يا قلبي .
, ★★★★★
,
, بعدما قرات حور الفاتحه هي وبدر علي روح والدها وتحدثوا كثيرا في ذكريات الطفوله .
, حور : انت اتجننت بقي تضرب نفسك بالرص٣ العلامة النجمية,ااص علشان تجي المستشفي .
, بدر : بسعاده ، اسمها اجيلك المستشفى ، دا انا مصدقت لقيتك.
, حور : بس انا كده كنت عامله حسابي ادور علي بابا والاقيه واعيش معاه واستقر في القاهره لكن دلوقتي .
, بدر : مسك يدها بخوف ، ملكنش اوعي تقولي انك عايزه تسافرى تاني .
, حور : سحبت يدها بخجل ، مبقاش ليا حد هنا علشان اقعد في القاهره .
, بدر : اقترب منها ، انا انا اللي ليكي تتجوزيني .
, حور : بدهشه ٢ نقطة ايه .
, بدر : مستحيل ٢ نقطة مستحيل اسيبك تضيعي من ايدي تاني تحت اي ظروف .
, حور : ………
, ★★★★★
, في فرع شركه السياحه الخاصه بوسيم يقف امام ارسيليا وبيده ملف اوراق .
, وسيم : وضع الملفات امام ارسيليا .
, ارسيليا : تفحصتها ، ده عقد شركه السياحه فرع مصر اللي احنا فيه .
, وسيم : لف خلفها وحاوط يده حولها وقبلها في عنقها ، كل سنه وانتي طيبه ده هديه عيد ميلادك .
, ارسيليا : ابتسمت بسعاده و وقفت وقبلته ، سومي كل مره بتفاجاني بمفاجاه احلي من اللي قبلها .
, وسيم : عارفه وهفاجاك اكتر واكتر لو قررتي تخلفي .
, ارسيليا : بتوتر ، كل مره برد عليك بنفس الرد ….
, وسيم : قاطعه ، عندك مشاكل في الرحم وخلفتي قبل كده وبنتك ماتت ومش عايزه تعيدي التجربه وخايفه …. وكل مره هقولك انا معاكي ومش حب في اني اخلف وخلاص ده حب فيكي عايز نرتبط ببعض اكتر واكتر ٢ نقطة
, ارسيليا : يعني الطفل اللي هيخلينا نرتبط ببعض اكتر دا احنا بقالنا حوالي ١٥ سنه متجوزين .
, وسيم : مسك يدها وقبلها بحب، و**** نفسي اخلف منك قوي ارجوكي ٢ نقطة ارجوكي يا ارسيليا تحققيلي الامنيه دي ٢ نقطة
, ارسيليا : ارجوك انت متضغطش عليا .
, وسيم : ارسيليا انتي بتحبيني .
, ارسيليا : بحبك بس خايفه مش هقدر اعيد الوجع ده تاني او احس بيه .
, وسيم : بابتسامه ، وحياتك عندي ما هخليكي تتوجعي عندي بس حققيلي رغبتي ارجوكي ٢ نقطة
, ارسيليا : ………
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل الثامن


وسيم : مسك يدها وقبلها بحب، و**** نفسي اخلف منك قوي ارجوكي ٢ نقطة ارجوكي يا ارسيليا تحققيلي الامنيه دي ٢ نقطة
, ارسيليا : ارجوك انت متضغطش عليا .
, وسيم : ارسيليا انتي بتحبيني .
, ارسيليا : بحبك بس خايفه، مش هقدر اعيد الوجع ده تاني او احس بيه ثمم انا كبرت برضو .
, وسيم : بابتسامه ، وحياتك عندي ما هخليكي تتوجعي عندي بس حققيلي رغبتي ارجوكي وبعدين كبرتي فين دا انا لسه سامع المذيعه اللي اسمها ريهام سعيد مخلفه وعندها ٤٦ سنه ، انتي بس وافقي ونسيبها علي **** .
, ارسيليا : بابتسامه هزت راسها بالموافقه .
, وسيم : حملها بسعاده ولف بها ٢ نقطة
, ارسيليا : بضحك ، هتوقعني بس يامجنون .
, وسيم : نزلها ، بحبك ٢ نقطةهنروح للدكتور امتا بقي .
, ارسيليا : الوقت اللي تحبه .
, وسيم : جذبها من يدها باتجاه الباب ، يبقي حالا .
,
, ارسيليا : تناولت شنطه يدها بالكاد وهو يجذبها ، استني اجيب الشنطه .
, وسيم : بسعاده وهو يجذبها استني ايه تاني انا بقالي سنين مستني .
, وذهبوا الي الطبيب فورا وبعد الفحص
, الطبيب : الدنيا تمام انا بس هكتب علي شويه منشط٢ العلامة النجميةات للمدام علشان منتاخرش في الوقت وتساعد شويه وفي ايام هحددها فيها ايام التبويض وانتم طبعا فاهمين اللي هيحصل في الايام دي .
, وسيم : بسعاده هز راسه ، طبعا فاهم .
, ارسيليا : بابتسامه خجل لازم في الايام دي .
, الطبيب : اه طبعا انا كاتبها علي ضهر الروشته .
, وسيم : غمزلها بعبث ، هتلاقي محترف شغال معاكي .
, ارسيليا : بضحك ، طيب يلا يا محترف …
, وصلا الي منزلهم فحرك وسيم يده بسعاده حول وسطها ، تيجي ندرب ٢ نقطة
, ارسيليا : لا يا هداف انتي نسيت المواعيد .
, وسيم : اقترب من عنقها وهمس برومانسيه ،ده انا حافظها زي اسمي وهجهزلها من دلوقتي .
, ارسيليا : بتحذير مصطنع ،الدكتور قال ايه .
, وسيم : لامس شفايفه ب شفايفها ، قال اننا فاهمين وانا الصراحه مش فاهم .
, ارسيليا : بدلع ، يعني انا اللي فاهمه .
, وسيم : قبلها بحراره في عنقها ، يبقي ندخل نفهم بعض جوه .
, وجذبها لاحضانه ودخلا الي غرفتهم .
, وسيم : بمداعبه ، هخليكي اسعد واحده في الدنيا انتي مش فاهمه انا مبسوط قد ايه اخيرا هبقي اب .
, ارسيليا : بهزار ، علي اساس اني هولد بكره لسه محصلش حاجه .
, وسيم : لا ما انا مش هستني ما اهو لازم يحصل …
, وجذبها لاحضانه فالتصقت به وقبلها بحراره وهو يصلك ملكيته بها بسعاده …٢ نقطة
, ★★★★★
, ذهب بدر الي حور صباحا في الفندق .
, حور : وهي تهبط من الاسانسير وجدت بدر امامها ، بدر وبيده ورده ، انت بتعمل ايه هنا .
, بدر : اعطاها الورده ، مستنيكي .
, حور : اخذتها منه بابتسامه ونظرت لساعه يدها ، الساعه ٨ الصبح في ايه ايه اللي جابك دلوقتي .
, بدر : رفع حاجبه بحنك ، في انك قلتيلي انك هتردي عليا ومردتيش لسه لحد دلوقتي
, حور : ارد علي ايه … ثم تذكرت اه موضوع الخطوبه .
, بدر : لا يا هانم موضوع الجواز ٢ نقطة
, حور : بابتسامه ، انا ملحقتش افكر انا لسه سيباك من كام ساعه يادوب نمتهم .
, بدر : يبقي نروح نفطر سوا في اي مكان ونفكر سوا .
, حور : بس انا ورايا مستشفي .
, بدر : المستشفي ميعادها الساعه ٩ يعني لسه ساعه .
,
, حور : والطريق .
, بدر : جذبها من يدها اتجاه سيارته ، تعالي بقي ومضيعش الوقت … واخذها لاقرب كافيه و جلسوا وطلبوا الفطار وبدوا بالاكل .
, بدر : عارفه ، انا لو مني منك اوافق علي طول شاب طول بعرض بحلاوه وخفه ده ايه مقلكيش من الاخر فرصه وهضيع منك واللي بيضيع مبرجعش تاني .
, حور : بضحك ، و**** .
, بدر : بحب ، بس عشانك ارجع تاني وتالت ومليوون ٢ نقطة قوليلي بقي انتي مرتبطيش وانتي في فرنسا ٢ نقطة حبيتي اتخطبتي كده يعني .
, حور : هزت راسها بالرفض ، لا .
, بدر : بسخريه ، ليه محدش كان بتقدملك خالص يلا بختك ا مكتوبالك ابقي من حظك .
, حور : لا ياحلو كان بتقدملي ناس رجال اعمال ومهندسين ودكاتره واجانب ومصريين ….
, بدر : قاطعها بسخريه ، يععععع ايه العرسان اللي تقرف دي انتي مسجله خطر ولا ايه ٢ نقطة ثم غمز لها بمداعبه كنتي بتفكري فيا وهتموتي عليا صح اعترفي .
, حور : كذبت بتصنع ،ولا كنت فكراك اساسا .
, بدر : و**** ده عينك هينط منها الكدب .
, حور : و**** .
, بدر : اقترب منها برومانسيه وهو ينظر لعينها ، و**** انك قمر وعايزه تتاكلي يخربيت جمالك ورقتك .
, حور : بخجل نظرت للطعام .
, بدر : اتكسفتي ياقطه طيب ما تجيبي اطه ٢ نقطة
, حور : بتحذير ، احترم نفسك بدل ما بالشوكه اللي في ايدي واطيرلك دراعك المجروح .
, بدر : يالهوووي علي شراستك اموت فيك انت ياشرس يامتوحش .
, حور : بدر انت بتجيب الكلام ده منين .
, بدر : وهو ياكل ، من عنيك يا وحش الكون ٢ نقطة والنعمه كنت قبلك بجم ما بعرف اقول كلمتين علي بعض هو انا ايه اللي حصل لي ياناس انا اتسحرت انتي سحرتيني ٢ نقطة اكيد حطتيلي حاجه في عنيا علشان اشوفك ملكه قلبي وملكه الكون ٢ نقطة
, حور : بعد انتهاء طعامها ، انا اتاخرت لازم اروح المستشفي.
, بدر : وحياه امي ما في مرواح لاي مكان غير لما توافقي علي الجواز
, حور : اوافق يعني حتي مردش بالموافقه او الرفض .
, بدر : لا ياحببتي معنديش الاوبشن ده ٢ نقطة
, حور نظرت له بسعاده .
, بدر : برومانسيه ، وحشتيني .
, حور : هزت راسها بالتاكيد .
, بدر : بحنق ، وحشتك ولا وافقتي نتجوز .
, حور : القت عليه الورده بهزار ، الاتنين .
, بدر : واخيرا الدنيا ضحكتك يا بدر مكتوبالك يابيدو ٢ نقطة
, حور : بضحك ، طيب يلا يا بيدو هتاخرني …
, بعدما دفع الحساب وصعدا الي سيارته
, بدر : هاجي اتقدملك امتا بقي علشان نكتب الكتاب ونتجوز ونتلم بقي في بيت واحد .
, حور : ضحكت بحيره ، مش عارفه انا مقلتش لماما وانت عارف اني هنا في مصر لوحدي ٢ نقطة
, بدر : تحبي نسافرلها اتقدملك هناك .
, حور : سيبني ،اكلمها الاول ٢ نقطة
, بدر : تمام بس متتاخريش عليا ٢ نقطة
, وصلت حور الي المستشفي في سعاده وهي تتم عملها باتقان وعلي اكمل وجه وبعد انتهاء العمل …. اتي بدر ليوصلها الي الفندق مره اخرى خوفا عليها وتقربا منها اكثر٢ نقطة صعدت حور بسعاده الي غرفتها وهاتفت منار ان شخصا يريد الارتباط بها .
, منار : هو زميلك في المستشفي يعني ٢ نقطة دكتور .
,
, حور : بخوف ، لا ده شخص اتعرفت عليه هنا في مصر لو مش هتنزلي مصر ممكن انا وهو نجيلك فرنسا .
, منار : لا متجيش انا هنزل مصر واهو فرصه نتعرف عليه وعلي اهله .
, حور : انقبض قلبها لحديث والدتها وازدادت خوفا ٢ نقطة
, ★★★★★
, في بورسعيد يوم الصفقه اتصلت الفت علي يوسف صباحا٢ نقطة
, يوسف وهو نائم وفي حضنه نهي التقط هاتفه ورد بصوت ناعس .
, — اه راحت عليا نومه … تمام ربع ساعه واكون عندك يافوفا ٢ نقطة وغلق السماعه .
, نهي : شهقت بغيره وهي نائمه بين احضانه ، فوفا فوفا مين دي ٢ نقطة
, يوسف : بتوتر ، فوفا فوفا مين بقول فا فااادي ، انتي مش كنتي نايمه .
, نهي : لا انت قلت فوفه انا سمعاك بوداني .
, يوسف : يا بت اتهدي بقي انتي سمعك تقيل اساسا ٢ نقطة
, وفاق من السرير وتناول المنشفه واتجه للحمام .
, نهي : عدلت نفسها و وقفت امامه ،انت رايح فين انت رايحلها صح انا حاسه بكده ، قول مخبي ايه تاني عليا .
, بتجاهل لحديثها دخل يوسف التواليت وغلق الباب لياخذ شاور.
, نهي : بتمتمه ، وانا اقول الراجل ماله اليومين دول دلع وشخلعه ومرقعه معايا اتاريه مخبي التقيل وبيخوني ٢ نقطة ما هي الرجالة كده اول ما يتظبط حالها مع ستاتها يبقوا بيخونوا … بتمتمه وهي تحك يدها في راسها بس بقولوا بيجيبوا هدايا ويوسف مجبليش هديه ….
, قاطعها خروج يوسف من التواليت ،هتبرطمي كده كتير ٢ نقطة
, وذهب ليرتدي بدلته ٢ نقطة
, نهي : وكمان مستعجل ورايحلها جرى ، مش سيباك تخرج يا يوسف لو الدنيا اتهدت ٢ نقطة
, يوسف : بعدما ارتدي ملابسه مسك مرفقيها بيده وبرومانسيه، بحبك .
, نهي : كداب .
, يوسف : برومانسيه اكثر وضع يده علي وجهها وبحب ، حد يشوف الملاك اللي قدامه ده ويعرف يكذب قدام عنيه .
, نهي: تذمرت بدلع ، برضو كذاب .
, يوسف : قبلها برومانسيه قبله طويله ، وكده .
, نهي: بسعاده ، بتحبني .
, يوسف : بيده خلف ضهرها جذبها لصدره ، بموت في دباديبك يا ولااا.
, نهي : بضحك ، ربطت ياقه بدلته ، متتاخرش عليا ٢ نقطة
, يوسف : هو ده الشغل ولا بلاش ، هوا مسافه الطريق واكون بين اديكي يانونتي ٢ نقطة
, وقبلها برومانسيه في عنقها فتركت اثرا فيها .
, يوسف : اشار بعينه علي العلامه التي ظهرت علي عنقها ، تصبيره لحد ما اجيلك جهزي نفسك بالحته المووف اللي بتلعلع عليكي
, نهي : بسعاده ودلع ،هدخل اخد شاور الاول ٢ نقطة
,
, يوسف : وانا هروح اجيب السمك والجمبرى علشان الفسفور يشعشع في النفوخ .
, نهي: ضحكت بدلع ، متتاخرش .
, فلاش باك .
, ( بعدما اتي يوسف من الميناء اول مره ٢ نقطة هبط الي محل لانجريهات واختار ملابس نسائيه لنهي…
, نهي :بصوت ناعس وهي نائمه ، انت كنت فين .
, يوسف : هنا ياقلبي جمبك بجبلك دول …)
, باااااك .
, خرج يوسف من جناحه بالفندق واتصل بالقياده .
, — عايز تأمين كامل علي الجناح وعلي الفندق كله ٢ نقطة تمام انا لسه خارج وهعدي عليها حالا ونقبض علي اكبر مهربه في الشرق الاوسط ٢ نقطة
, وغلق الهاتف وذهب الي الفت لياخذها معه اثناء ذهابه الى الميناء٢ نقطة
, اكد الظباط ان الكونتير ملئء بالبضاعه الممنوعه و المهربه من ملايين الدولارات و المواد المخدره البيضاء كيلوهات من المخدرات البيضاء بملايين الجنيهات ٢ نقطة
, اشار الظابط الاخر ليوسف ان الشحنه وصلت .
, يوسف مسك يد الفت فنظرت له بسعاده وهي تشاهد البضاعه المخفيه في الكراتين بداخل الكونتير الذي يخرج من السفينه
, ٢ نقطة
, ولكن اقترب الظابط وفتح الكونتير وبثقه نظرت الفت للظابط.
, تجاهلها الظابط واكمل فتح الكونتير وبدا باخراج الكراتين .
, الفت بخوف ليوسف ، هو بيعمل ايه ده هيفتح الكراتين
, يوسف : اخرج من جيبه الاساور الحديديه والبسها لها ،وهيطلع الهرو٣ العلامة النجميةين والدولارات ياحب .
, الفت : بدهشه ، انت بتقول ايه انت اتجننت انت هتودي نفسك في داهيه انت واخد ملااايين انت ناسي ولا ايه
, اخرج الظباط البضاعه وبتعظيم ليوسف ، كله تمام يافندم .
, الفت : بصراخ لاااا مستحيل لااااا هو هو يوسف اللي دخلها انا مليش دعوه هو اللي خد الفلوس علشان يهرب البضاعه .
, اتوا الظباط والقوا القبض عليها .
, يوسف : بسخريه هتنورى القفص ياحب .
, الفت : انت قبضت الفلوس لااااا انا هفضحك انت شريكي .
, يوسف : الشيك مع القياده كل حاجه متسجله اعدام مبارك يافوفاااا .
, ★★★★★
, يوم خطوبه سيلا صباحا
, جهزت الفيلا بالزينه والانوار وتحضيرات الخطوبه .
, في غرفه سيلا بعدما تزينت بافضل مكياج من الميكب ارتيست وارتدت فستان الخطوبه فضي اللون سواريه رقيق يبرز معالم انوثتها ورقتها كانت معها في الغرفه لينا ومنه .
,
, لينا : زي القمر ياسوسو .
, سيلا : بسعاده نظرت للمراه ، تصدقوا وانا عروسه حلوه اهبل اجنن له حق اخوكي يا منه يتجنن عليا .
, منه : بسخريه ، اه فعلا .
, سيلا : بتضحكي علي ايه يا بت و**** افسخ الخطوبه قبل ما تبدا .
, منه : لا لا ابوس ايدك ٢ نقطة انتي زي القمر زي السكر زي الشهد مفيش في حلاوتك ولا طعامتك حد .
, سيلا : ايوه كده اتظبطي .
, لينا : انتي بتتلككي ولا ايه يا سولي.
, سيلا : اتلمي انتي كمان احسنلك كلها شهر شهرين بالكتير وافسخ ام الخطوبه ده .
, منه : ده فهد حلو و**** مش هتعوضيه .
, لينا : اه و**** ومحترم جدا فاكره لما كنا بنلعب سوا استغمايه وكان ميرضاش يمسكنا ويعمل نفسه مش شايفنا علشان منزعلش ٢ نقطة
, سيلا : لينا يا حببتي انتي ومنه متسلوش عليا احنا ننزل نغني ونرقص ونهيص وبس كانها بارتي وامرى الي **** ٢ نقطة
, قاطعهم صوت طرق الباب وكان جاسر …
, جاسر : اذيك يا منه اذيك يا لينا ٢ نقطة
, منه ولينا : الحمد**** ياعمو ٢ نقطة
, وبعد السلامات استاذنوا وتركوا جاسر مع سيلا .
, جاسر : بعيون لامعه تملاها السعاده بدموع .
, سيلا : طبعا جاي تباركلي .
, جاسر : لا ، و اخدها في أحضانه جايه اقولك لو مش عايزه الخطوبه مش مهم .
, سيلا : بتعجب رفعت راسها اتجاهه ، بابا انت بتقول ايه .
, جاسر : مسح الدمعه التي فرت من عينه ،مش مصدق انك كبرتي خلاص وهتتخطبي وتتجوزي وتبعدي عني .
, سيلا : حضنته ، مستحيل ابعد عنك يا بابا ، بس سنه الحياه بقي ٢ نقطة
, جاسر : خبطها بخفه علي كتفها ، عايزه تتجوزي ياجذمه .
, سيلا : بضحك داعبته بيدها في وسطه ، متكسفنيش بقي يا ميجو .
, جاسر : طيب يلا يا حلوه علي تحت مكتوبالك يافهد يا ابن المحظوظه تاخد الجوهره بتاعتي ٢ نقطة
, سيلا : نظرت بعين لامعه لوالدها ، بحبك يا بابا .
, جاسر : بدموع الفرحه ضمها ، بموت فيكي يا شقيه ٢ نقطة بكره لو اتاخرتي علي الشركه هخصملك اسبوع .
, سيلا : بدهشه ، ايه .
, جاسر : بضحك ، بهزر ٢ نقطة ويلا علشان متتاخريش علي ابن المحظوظه تحت …
, سيلا : رفعت يدها تداعب ذقن والدها ،يا ميجو يا قلبي٢ نقطة فهد ابن محظوظه فعلا علشان هيناسب جاسر احمد الحديدي مش علشاني ٢ نقطة وبمكر مصطنع قلتلي هتكتبلي فرع العبور امتا .
, جاسر : بضحك ، يلا يا نصابه ٢ نقطة
, تركها جاسر وهبط لاسفل داخل الفيلا وجد دنيا تقف في كورنر تمسك طبق ورق العنب وتاكل وتاركه الضيوف بالخارج في الحديقه ٢ نقطة
,
, جاسر : دنيا ، انتي مش لسه واكله؟
, دنيا : والاكل بفمها ، اه لسه واكله. وهاكل كمان ٢ نقطة وهو أنا باكل عشان مين مش عشان ابقى ملبن وعينك متبصش بره.
, جاسر : بضحك ، خطوبه بنتك النهارده انتي مش واخده بالك ياملبن .
, دنيا : بتذمر تركت الطبق ، مش بدوق الاكل اللي الطباخ عامله اشوفه مظبوط ولا ايه ثم انا مكلتش من الصبح .
, جاسر : اقترب منها وبهمس ، طيب ما تحطيلي طبق اصل انا كمان مكلتش من الصبح ٢ نقطة
, دنيا : بضحك ، اعطته طبق ورق العنب ، كل اليوم لسه طويل …
, وتركته دنيا وخرجت لترحب بالضيوف الذين وصلوا يوسف وفهد ونهي وعائلتها ، و معتز وشريف وجاسر اول الحضور … و وصل شريف وسمر ومعاذ .
, دنيا : سمر اذيك عقبال معاذ ٢ نقطة
, معاذ : مبروك يا طنط دنيا .
, دنيا : **** يبارك فيك ياحبيبي عقبالك .
, شريف : مبروك يا دنيا جاسر فين .
, دنيا : بيدوق ورق العنب ٢ نقطة اقصد جاي ٢ نقطة
, شريف بضحك انا هروح اسلم علي يوسف وذهب هو ومعاذ اتجاه يوسف وفهد ٢ نقطة
, سلمت سمر علي نهي وساره ، ورجعت وجلست علي احدي الترابيزات ومعها دنيا .
, سمر : ايه يادودو الحلاوه والشياكه دي اللي يشوفك يقول عليك العروسه .
, دنيا : بسعاده ، عقبال معاذ وانتي شكلك قمر والدريس تحفه .
, سمر : لوت فمها المهم القلب .
, دنيا : فيه تاني يا اوس النكد .
, سمر : انا نكد طيب و**** ما هقولك حاجه تاني .
, دنيا : هو شريف زعلك .
, سمر : لا طبعا .
, دنيا : اومال مالك قالبه وشك ليه .
, سمر : من اللي حاسه بيه.
, دنيا : اه شريف برضو ٢ نقطة طيب هو مبحبكيش مثلا .
, سمر : بحبني وبيعملي كل حاجه نفسي فيها بس لما انا بطلبها نفسي يفاجاني يكون في بينا إثاره ، غير طبعا الروتين اليومي الشركه والاكل والمصاريف ومعاذ .
, دنيا : بسخريه عايزاه يفاجاك هيفاجاك ياحببتي في تفاصيل الطلاق عايزه المفاجاه في المحكمه واشهار وكده ولا سكيتي.
, سمر : انتي علي طول كده كبتاني .
,
, دنيا : لا بفوقك من العصافير اللي في دماغك دي احنا في خطوبه بنتتي وانتي بدورى علي النكد ٢ نقطة
, سمر : ما انا معنديش حد اتكلم معاه ما بصدق اشوفك بابا وماما **** يرحمهم ونور اختي سافرت ايطاليا واخويا علي طول مسافر .
, قاطعهم دخول ساره عليهم .
, ساره : لدنيا ، ام العروسه اللي شكلها اصغر من العروسه مش تقوللنا علي الروتين بتاعك يا دودو .
, سمر : بضحك ، كنت لسه بقولها اهو .
, دنيا : انتوا جايين تقروا عليا بقي.
, ساره : جلست وبصت لسمر وبسخريه ، انا اخرى صابونه نابلسي اغسل بيها وشي .
, سمر : بضحك ، يا خايبه السر مش في الروتين السر في جاسر مش زي رجالتنا .
, دنيا : اوووبا ، شكله مش هينام النهارده في اوضتنا .
, سمر وساره بصوت واحد : انتوا بتناموا في اوضه واحده .
, دنيا : بصنلهم بتعجب ، مش ده الطبيعي بتاع اي واحده ولا انا فاهمه غلط .
, سمر : انا شريف علي طولى خناقات بسبب تاخيره وبينام علي الكنبه .
, ساره : ومعتز بيجي هلكان بيكسل يطلع فوق فبيستقرب اوضه الضيوف تحت وينام فيها .
, دنيا : مدت يدها ومسكت خشب الترابيزه ، وبخوف مصطنع ، **** اكبر **** اكبر ٢ نقطة انتوا ايه اللي جابكم …
, بالاتجاه الاخر تجلس نهي ومعها هانم ورشا ومرات حسن سعاد
, رشا : وياترى العروسه شكلها ايه حلوه كده زي امها .
, نهي : بسعاده زي القمر مش عروسه ابني .
, رشا : بتذمر ، مبروك .
, نهي : مالك يا بت بتقوليها من غير نفس ليه كده مش بنتك اللي قالت في واحد زميلها هيجي يتقدملها يعني فهد مش في دماغها .
, هانم : رشا اتلمي وباركي لاختك حلو .
, رشا : وانا قلت حاجه يا ماما .
, سعاد : لنهي ، سمعت انك قضيتي يومين في بورسعيد راجعه وشك منور .
, نهي : بسخريه علي اغنيه حسين الجاسمي، اصلي لقيت الطبطبه وانتي ملقتهاش يا سعاد.
, سعاد : : الطبطبه بس ، عقبال عندك لقيت المرمطه والبهدله ونكد خميس وجمعه .
, رشا : نكد خميس وجمعه دا انتي **** بحبك .
, نهي : بسخريه ، وانتي كنتي مستنيه ايه من واحد اسمه حسن.
, سعاد : ابدا يا اوختي كنت مستنيه الفسح والخروج لقيت الرنجه بتتسخن بالليل ، والفسيخ بيتاكل مع الرز …
, نهي : بسخريه رنجه بالليل وفسيخ مع الرز جربتوا العدس بالدمعه يا بت ولا لسه ٢ نقطة
, هانم بسخريه : يادي الشيله ويادي الحطه رحنا علي جمل وجينا علي بطه ، هو مفيش اكل ولا الهالومه دي كله والاغاني والفيلا ده كله علي الفاضي ٢ نقطة
,
, رشا : بسخريه ، احمدي **** ياماما غيرك ملاقيش كتكوت يجي عليه احنا نروح نسوي البطه اللي في التلاجه ونعمل جمبها حله ورق عنب ونتعشا في بيتنا بكرامتنا .
, نهي : في ايه يا ماما هي مش دنيا جت وقالت لنا نقوم نتعشا وانتم قلتم لا بعد الحفله ما تخلص .
, هانم : تجاهلتها ونظرت لسعاد ، وسميحه حماتك عامله ايه معاكي يا سعاد ، حلوه معاكي يابت ولا زي ماهي حاطه مناخيرها في كل حاجه .
, سعاد : لوت فمها بسخريه لو كانت الغله قد التبن لكانت الحما حبت مرات الابن .
, نهي : بضحك ، شكلك معبيه يا سعاد وساكته .
, سعاد : شاربه المر مرارر طااافح يا ختي خليني ساكته احسن.
, رشا : لسعاد ، انتي كده وسلكته ده انتي شردتي الراجل وامه ، وبصت لنهي مش كفايه حسن لا وامه كمان ، دا انتي **** نجدك….
, نهي : ياااختي متفكرنيش ٢ نقطة
, بالاتجاه الاخر يجلس جاسر مع معتز وشريف ويوسف وبالجهه المقابله يجلس فهد وبدر وياسين وخالد وآدم وجاسر ابن معتز ومعاذ جميعهم علي ترابيزه واحده .
, بدر : مبروك يا فهد منور يا ابو نسب .
, فهد : لبدر ، عقبالك .
, خالد : لا انا الاول .
, آدم : لا لا انا قبلكم …
, جاسر : لياسين ، وانت منفسكش تتكلم كمان .
, ياسين : لا انا زي العصفور اتنطط علي كل شجره شويا هو في احلي من الحريه .
, شريف : لياسين ، هيييح فكرتني بشبابي ياسونه انت واخد جيناتي يالا بس علي كده بتختار حلو ولا ذوقك عامل ازاي .
, خالد : غمز لشريف بعبث ، انت مش شايف الحفله كلها امامير ازاي .
, معتز : لياسين ، هي البنات دي تبعك .
, ياسين : وحياتك يا عمو معتز طيب وحياتك انت يا عمو شريف هيتجننوا عليا بس علي مين ولا معبرهم .
, جاسر الصغير ، وفي الاخر هتدخل القفص زي عمك شريف قدوتك .
, ياسين: انتوا بتحبطوني ليه .
, يوسف : وانت يا بدر مفيش حاجه كده ولا كده .
, بدر : فيه طبعا وجايه الحفله النهارده السواق راح يجبها .
, جاسر : دي اللي قلتلي عليها اخيرا هنشوفها اللي مطيره النوم من عنيك ومبقتش اشوفك في الشركه .
, بدر : بسعاده ، طيب و**** يا مجاميجو لو شفتها هتنبهر .
, جاسر : وانت يا معاذ مفيش حاجه انت كمان كلهم بتكلموا علي انجازاتهم وانت ايه .
, معاذ : بابتسامه ، لا انا مليش في كده .
,
, شريف : بكره يبقي ليك وتحب ونفرح بيك بص شايف الشباب دول انا هقولك حاجه واحده بس خد ياسين قدوه ليك .
, جاسر : انت بدل ابنك على الفساد .
, ياسين : بتذمر ، ماشي يا بابا انا فساد ٢ نقطة
, ثم لمح چانيت تدخل تردي فستان اسود مقفول من اعلي وقصير ميني جيب من اسفل، استاذن انا بقي علشان الصاروخ وصل.
, شريف : كاد ان يلمحها فقد اختفت وسط الحضور ، يخرب عقلك يا ياسين الواد بلاقي البنات دي فين ٢ نقطة
, لمحت دنيا چانيت فذهبت لتسلم عليها .
, دنيا : نورتي يا حببتي ، اهو ياسين جه .
, ياسين : ايه الجمال ده .
, چانيت : انا جايه بس علشان خاطرك يا طنط .
, دنيا : وانتي نورتيني ياقلبي.
, ياسين : لچانيت ، وانا ايه فرااغ .
, دنيا لمحت بنت جميله بدريس رقيق محجبه وبدر يتجه ناحيتها .
, دنيا : طيب استاذن انا .
, واتجهت ناحيه بدر وحور ٢ نقطة
, ياسين : يخربيتك مش انا يابت قايلك اقفليها من فوق تقومي فتحاها من تحت ٢ نقطة
, چانيت : وانت مالك البس اللي البسه انا مش جيالك اساسا .
, ياسين : خبطها بكتفه يابت يمكن حالك يتصلح وترتبطي بمعيد في الكليه .
, چانيت : ناقص تقول معيد في كليه طب الاسنان .
, ياسبن : يمكن .
, چانيت : مش استايلي ساسا .
, ياسين : ونبي يابت خساره فيكي انتي تطولي يابت تتجوزي معيد في الكليه ده يتحط على الجرح يطيب هو بس الزمن اللي جار علينا حبتين تلاته عشره كده وخلاني ابصلك ٢ نقطة
, چانيت : بضحك ، مستحيل .
, خالد : ما انتي اخرك ترتبطي بواحد بيسرح النمل علي قفاه.
, چانيت : يع ايه القرف ده .
, خالد : مثلي ياختي مثلي وانتي زي لهطه القشطه كده ٢ نقطة
, بالاتجاه الاخر
, بدر : قمر ، زي الملايكه .
, ومد يده وسلم عليها .
, حور : مدت يدها وسلمت عليه ، مبروك .
, دنيا : قاطعتهم ، ايه القمر و**** طلعت بتعرف تختار يا بيدو .
, بدر: بسعاده ، ايه رايك يا ماما مش زي القمر يوم اكتماله .
, حور : نظرت للارض بخجل .
,
, دنيا : مدت يدها وسلمت علي حور ، انا دنيا مامت بدر علي فكره بدر مبيبطلش كلام عنك .
, حور : بسعاده بدر بس ببالغ .
, دنيا : بعد ما شفتك له حق يتسحر بيكي .
, حور : شكرا يا طنط جدا .
, دنيا : لا طنط ايه انتي تقوليلي يا ماما علي طول …
, حور : بسعاده ، حاضر يا ماما ٢ نقطة
, هبطت سيلا الي الحديقه وابهرت الحضور بجمالها ورقتها
, في الكوشه
, فهد : هو انتي حلويتي ولا بتهيالي .
, سيلا : احنا هنبتديها معاكسه .
, فهد : انا خطيبك علي فكره .
, سيلا : وده يديك الجراه انك تعاكسني .
, فهد : انتي عبيطه يا بت .
, سيلا : اتلم ياض.
, فهد : ياض ٢ علامة التعجب هو آدم كان عنده حق ولا ايه ٢ نقطة
, سيلا : وهي تجلس بدات تغني وتردد الاغاني مع حسين الجاسمي الذي كان يحيي الخطوبه
, سيلا : حبيبي بالبُنط العريض ٢ نقطةغالي واقرب م الوريد
, حالتي تتشخص جُنون ٢ نقطة بيقولولي أنا بيك مريض
, فهد : بسعاده لسيلا ، هو انتي واقعه قوي كده .
, سيلا : لا دي اغنيه علي فكره .
, فهد : بضحك ما انا عارف .
, سيلا بدات تتحرك لتقف وترقص فمسك يدها فهد ، رايحه فين .
, سيلا : رايحه ارقص .
, فهد : ده عند امه .
, سيلا : يعني ايه هي دي مش خطوبتي
, فهد : لما تبقي قاعده جمب كيس جوافه .
, سيلا : بتذمر ، يعني مش هرقص .
,
, فهد : لا مسمحلكيش عايزه الناس يتفرجوا عليكي وانتي بتهزي ما اقوم اطبلك بالمره .
, سيلا : علي فكره مفيش حد غريب .
, فهد : ومعاذ ابن عمو شريف وجاسر ابن عمو معتز وعبد**** ابن خالتي دول ايه محرم .
, سيلا : عاااااا .
, بدر وهو سرحان في عيون حور غنيلها ، أتاري كُل ما أحب فيك ٢ نقطةبدمنك وبقيت مزاج٢ نقطة أتلحق بقى دي في إيديك
, ما أنت في لُقاك العلاج ٢ نقطة
, حور ابتسمت بخجل ٢ نقطة
, بدر : يخربيت جمال رقتك ، بحبك ٢ نقطة
, حسين الجاسمي : يغني مقطع آه لقيت الطبطبة ٢ نقطةوأقوى لو منتش بعيد٢ نقطة
, ياسين : نظر لدريس چانيت من اسفل وهو يبرز ساقيها واقترب منها بهمس، مش هنلاقي الطبطبه احنا كمان ولا ايه.
, چانيت : رفعت سبابتها امامه بتخحذير علشان تلاقي الكهرباء.
, ياسين : بعد عنها بخوف مصطنع ، لا وعلي ايه خلينا في السليم ٢ نقطة
, شريف وهو يقف بشرود وهو يشاهد چانيت تخيلها ارسيليا فاقترب منهم و وقف امامها وهو ينظر لها بشده .
, ياسين : عمو شريف ٢ نقطة عمو مالك .
, چانيت : بتعجب من نظرات شريف نظرت له ولمسها شعور حنيه لم تعلم مصدره .
, شريف : بحب همس، ارسيليا .
, ياسين : عمو دي چانيت عندي في الكليه .
, شريف : اه انا اسف اصل فيكي ملامح كبيره جدا من واحده اعرفها …
, چانيت : بابتسامه اومأت راسها ٢ نقطة
, دنيا هي الحفله مالها ساكته ليه كده واشارت لجاسر فاتي لها ومسك يدها .
, دنيا : اشارت لسمر وساره ونهي ومنه ولينا وحور ، يلا .
, فأتوا جميعا ليرقصوا حوالين فهد وسيلا
, وجاسر اشار لشريف ومعتز وجاسر وباقي الشباب .
, فاتوا جميعا وبداوا بالرقص .
, البنات جذبوا سيلا من جانب فهد .
, سيلا : بهزار اخرجت لسانها لفهد .
, فهد : بتوعد ، ماشي ياسيلا .
, فاقتربت منه سيلا وجذبته معها وبداوا بالرقص والغناء جميعا.
, — ضحكتك فيها كهربا ٢ نقطةببقى زي واحد جديد
, جاسر : لدنيا آه لقيت الطبطبة٢ نقطة وأقوى لو منتش بعيد
, بدر : لحور وهي تبتسم معهم وتمسك يدهو ، ضحكتك فيها كهربا ٢ نقطةببقى زي واحد جديد
, شريف : لسمر وهو يمسك يدها .حبيبي خدها ومني ليك ٢ نقطةمشتريك آه مشتريك
, فوق ما تتصور كمان ٢ نقطةوالوحيد ولا ليك شريك٢ نقطة
,
, سمر : كداب .
, شريف : بسخريه ، عايزه شريك .
, خالد : لمنه ، لو أنا هوصفك أوصف إيه؟ عُقد فُل أبيض وفيه
, آدم : ل لينا ، قلب بيدلدق حنان ٢ نقطةمِـلكي بقى وأنا أدرى بيه.
, ياسين : لجأنيت ، آه لقيت الطبطبة ٢ نقطةوأقوى لو منتش بعيد .
, جميعها بصوت واحد ، ضحكتك فيها كهربا … ببقى زي واحد جديد.
, #الكاتبهمروهعبدالجواد #عشقالجاسر #الجزءالثالث .
, متنسوش تعملوا لاااف للبارت وعلق بخمسين ملصق يصلق الجزء الجديد .
, هنتظر رفيوهاتكم وتوقعاتكم …
, احتمال كبير لو الجزء الثالث كمل وبقي روايه نكمله بعد رمضان لان في رمضان مش هنزل بارتات لانه شهر عباده.
, ف ايه رايكم ١- اكمله الجزء الثالث روايه ونكمل الشهر ده ونقطع في شهر رمضان ونرجع نكمل بعد العيد او ٢ نقطة
, ٢- اعمل الجزء الثالث نوفيلا ونخلصه كله قبل رمضان ٢ نقطة
, هنتظر رايكم وزي ما متوعدين هشوف رايكم واللي تقولوا عليه هنفذه
, .
,
, يتبع…
 
  • عجبني
التفاعلات: ابوروي
الفصل التاسع


في فرنسا في الشركه تحديدا ٢ نقطة
, منار : هتسافر معانا مصر يا زياد .
, زياد : انتي خلاص قررتي تنزلي مصر .
, منار : جاي عريس لاختك هنزل شويا واشوف موضوع العريس ده وبعدها ارجع فرنسا .
, زياد : بس حور لو اتجوزت في مصر كده هتستقر هناك ومش هترجع تاني هنا .
, منار : انا اصلا تعبت منها ومن طريقتها ومن حياتها ، تتجوز وتستقر بدل ما هي معترضه علي كل حاجه في حياتي زي ما تكون هي اللي مامتي مش انا اللي مامتها واهي في الاخر برضو هتتجوز واكون اطمنت عليها بس لما اشوف العريس الاول واشوف اهله .
, زياد : وبابا وائل هيسافر معاكي ولا هيفضل هنا .
, منار : لسه لما يشوف ظروفه .
, زياد : قصدك يصفي حساباته مع المافيا .
, منار : بخضه ، انت عرفت ازاي .
, زياد : بتوتر ، لا ابدا معرفش انا بس كنت تخيلت انه بتكلم في حاجه زي كده مش اكتر .
, منار : بغضب وقفت ومسكت زياد من قميصه ، لو عرفت ولا شكيت انك ليك علاقه بشغل وائل ولا دخلت في السكه دي هخلي يومك اسود سامع .
, زياد : بعد يدها عنه بضيق ، في ايه يا ماما هو انا صغير بطلي تعامليني بالطريقه دي انا كبير وراجل وبعرف اتصرف واخد قراراتي .
,
, منار : بخوف ، انا خايفه عليك السكه دي شمال انت مش فاهم حاجه ،الغلطه في السكه دي برقبتك وانا واختك ملناش غيرك ، وائل مش زي ما انت متخيل انه مثالي ومبيغلطش وائل لو حد وقف في سكته بيتحول لشيطان غوول ٢ نقطة
, زياد : ولما انتي عارفه كده اتجوزتيه .
, منار : ظروف ٢ نقطة ظروف وملقتش غيره قدامي لو كنت سبته في وقتها كنت ضعت انا وانت واختك مكنش قدامي غيره كان لازم الاقي حد يسندنا بعد ابوك ما سابني وخسر كل حاجه بسبب جاسر الحديدي اللي كان السبب الرئيسي في هجرتنا .
, زياد : من واحنا صغيرين وبتقولي جاسر الحديدي انا بكرهه الراجل ده ونفسي اكبر واكبر وامسحه من السوق كله .
, منار : جلست ، خلاص اللي فات مات ومبقاش فينا حيل اننا نحارب حد ،ثم نظرت له بحب ممزوج بخوف يمكن لو مكنتوش انت واختك في حياتي كنت وقفت وحاربت بس انل خايفه عليك ، ابوك بذات نفسه مقدرش عليه ولا انا ولا حتي وائل بعد ما دبسه مع المافيا وحرقله كل الدولارات في المخزن ومن وقتها واحنا مهاجرين .
, زياد : بابا وائل قالي انه هينتقم من جاسر الحديدي ومش هيسكتله .
, منار : ملناش دعوه احنا ملناش دعوه بحد افهم هما كبار مع بعض يدوسوا بعض يفرموا بعض ان شاء**** يولعوا في بعض انما انت لا ، انت ابني ولو دخلت في الحرب بينهم انت اللي هتتفرم افهم وميبقاش دماغك ناشفه زي ابوك .
, زياد : المهم انتي هتسافرى امتا .
, منار : زياد علشان خاطرى اوعي تعمل حاجه من غير ما تقولي .
, زياد : **** يسهل ، انا عندي ميتنج دلوقتي .
, وتركها وخرج ودخل وائل ٢ نقطة
, منار : بعصبيه ، انت شغلت زياد معاك يا وائل من غير ما تقولي .
, وائل : هو قالك كده ولا ايه .
, منار : يبقي شغلته معاك ٢ نقطة وبعصبيه ازاي تشغله انا قيلالك ولادي خط احمر انت عارف اللي بيدخل السكه دي مبخرجش منها وانا معنديش غير زياد اا…
, وائل : قاطعها ، اهدي ابنك هو اللي عايز يدخل وبعدين هو طموح وراجل مش صغير .
, منار : انت مجنون انت عايزني اخسر ابني زي ما انت خسران بناتك وبعيد عنهم ومعندكش ولد تخاف عليه …
, وائل : قاطعها بعصبيه منار الزمي حدودك متنسيش اني انا اللي مربي زياد واني بعامله زي ابني واكتر ثم انا ماجبرتوش علي حاجه ٢ نقطة
, منار : بشر ، زي ما دخلت ابني معاك في السكه دي تخرجه ياوائل انا بحذرك .
, وائل : و**** وصوتك علي وقويتي يامنار وبقيتي تهدديني ، علشان عارفه عني كل حاجه في الشغل وبره الشغل وكمان بعد ما عرفتي ان نزولك لمصر بقي سهل وان الحكم سقط.
, منار : بشر ، كله الا ابني ياوائل .
, وائل : بمكر ،ماشي يامنار اللي عايزاه هعملهولك بس اهدي كده شويا ومتنسيش انك شريكتي في شغل المافيا والاهم قضيه قتلك لابوه قتل طارق الرويعي وزي ما انتي ماسكه عليا حاجات وبتهدديني انا برضو مش نغه وهسمي عليكي .
, منار : بشر ، يوم ما شعره تلمس ابني بسوء مش هيهمني شغل ولا حتى يعرف اني قتلت ابوه .
, وائل : بحنق ، طيب اهدي علشان نعرف نتكلم ونشوف شغلنا وان كان علي زياد انا هعرف اتعامل معاه .
, منار : جلست ، وموضوع جاسر اللي قلته لزياد ده ايه .
, وائل : وانتي فاكره ان نسيت اللي جاسر عمله فيا وفيكي والسنين دي كلها وهروبنا عيزاني بعد ده كله اسيبه .
, منار : معني كده بقي انك نازل مصر علشان تنتقم مش علشان عايز تنزل معايا .
, وائل : عايز اعرف السوق والوضع ماشي ازاي لما سالت عرفت ان اسم الحديدي كبر وكبر قوي في المنطقه عايز ادور علي صغره انهي حياته بيها .
, منار : لكن انا مش معاك يا وائل .
, وائل : ايه ٢ علامة التعجب انتي حنيتي ولا ايه .
,
, منار : اللي حصل حصل واتخطيناه وكبرنا ومبقناش محتاجين حاجه منه انا خايفه علي اولادي .
, وائل : مش بمزاجك يامنار زي ما انتي شريكتي في كل حاجه هتبقي شريكتي في الانتقام من جاسر .
, منار : بحيره ، مش وقته انا هروح اخليهم يحجزوا تذكرتين لمصر واظبط شويه حاحات في الشركه قبل السفر وانت متنساش موضوع زياد ٢ نقطة
, وتركته وخرجت من المكتب فخرج وائل هو الاخر خلفها وذهب اتجاه مكتب زياد فوجده في ميتنج فدخل عليه المكتب .
, زياد : بدهشه ،بابا .
, وائل : اشار لرجل الاعمال الذي مع زياد بالخروج ، لو سمحت محتاج اتكلم مع زياد .
, رجل الاعمال : بس انا لسه متفقتش مع زياد بيه علي التفاصيل .
, وائل : بغضب لرجل الأعمال ،برررره .
, فخرج رجل الاعمال بسرعة وأغلق وائل باب المكتب بالمفتاح واتجه بغضب ناحية زياد .
, زياد : بتعجب ، في ايه يا بابا .
, وائل بغضب صفعه بقوة على وجهه .
, زياد : بدهشه والم وضع يده مكان الصفعه ، في ايه .
, وائل : الراجل اللي مفروض يكون راجل لما يوعد لازم يوفي وانت النهارده اثبتلي انك لسه عيل .
, زياد : انا عملت ايه .
, وائل : رايح تقول لمنار علي اللي بينا ليه ، مش نبهت عليك قبل كده اللي بينا ميخرجش لتالت بس خلاص انت من اللحظه دي بره حساباتي .
, زياد : انا مقلتلهاش حاجه هي اللي حاولت توقعني في الكلام ولما جت سيره جاسر انا اتنرفزت وقلت لازم انتقم منه .
, وائل : جاسر جاسر انا مش هخلص منه بقي ، وانت تبعد عن الشغل بتاعنا انا مبشغلش عيال معايا .
, زياد : ايه اللي بتقوله ده انا مش هغلط تاني بس خليني معاك.
, وائل : بمكر ، مبقاش ينفع بعد منار ماعرفت .
, زياد : بابا ارجوك خليني معاك وانا اوعدك مهما يحصل مش هقولها اي حاجه .
, وائل : بمكر ، وعد .
, زياد : اه وعد .
, وائل : بحنق ، لو سالتك هتقولها علي اللي حصل ده واني ضربتك يس علشان متكملش في السكه دي واعمل نفسك زعلان منها علشان انا ضربتك و زعقتلك .
, زياد : بسعاده ، ماشي .
, وائل : تمام ٢ نقطة
, ★★★★★
, في منزل يوسف علي الغداء تحضر نهي ومنه الطعام في المطبخ .
, نهي : اومال ايه النظرات اللي بينك وبين خالد دي ده الواد كانت عينه هتطلع عليكي .
, منه : توترت بسعاده ، عادي ياماما معرفش .
, نهي : عادي ومعرفش لا يبقي في ان ، ايه الحكايه يا بت هو الواد خالد كلمك في حاجه .
, منه : لا و**** يا ماما خالص دي سيلا اخته كانت لمحتلي قبل كده انه معجب وعايز يخطبني .
, نهي : يالف نهار ابيض بجد يا بت .
, منه : بس انا قلتلها لا لما اخلص دراستي .
, نهي : يا خيبتك و وقعتك السوده ليه .
, منه : ايه ده انتي عايزاني اتخطب لخالد عادي كده .
,
, نهي : ومتتخطبلهوش عادي ليه ناقصك ايد ولا ناقصك رجل.
, منه : انا كنت فكراكي مش هتوافقي اساسا علشان خالتو رشا قالتلك انها عايزه تخطبني لعبدالرحمن ابنها .
, نهي : يا وقعه مهببه و**** صح راحت عن بالي فين دي، وبضحك والنبي خالتك رشا لما تعرف انتي وفهد طيرتوا من اديها مش بعيد تطب فيها .
, منه : بسعاده ،يعني انتي موافقه يا ماما .
, نهي : مش مهم انا المهم انتي عايزه مين انتي اللي هتعيشي معاه مش انا .
, منه : بسعاده وكسوف ، لا انا مش عايزه حاجه .
, نهي : هو انتي ياخايبه بتتكلمي مع خالد كده .
, منه : كده ازاي يعني
, نهي : بكسوف و وشك يحمر لما يكلمك ، كده يا هبله الواد يطير منك ٢ نقطة انتي تخليكي عينك قويه متبقيش زي البسكوته اللي لما تندب في كبايه الشاي تدوب وتوه ٢ نقطة انتي تخليكي زي رغيف الفينو ينزل في كوبايه الشاي يشفطها ويطلع .
, منه : بضحك ، ازاي كده .
, نهي : تبقي جريئه وقويه وتردي كده ، الزمن ده مش عايز الكسوف بتاعتك واحده تدخل عليه تخطفه منك علي طول .
, منه : لا خالد مش بتاع الكلام ده .
, نهي : وقالك هيكلم ابوكي امتا .
, منه : كلها شهرين علي التخرج يا ماما مستعجله علي ايه .
, نهي : اهم يادوب امهد لخالتك رشا فيهم دي لسه مخرجتش من صدمه فهد .
, منه : بضحك ، طيب الحقي مهدي وفكرى لما اغرف الاكل واحطه …
, ★★★★★
, بعد الغداء ذهب فهد الي شركه الحديدي ، بعدما سلم علي جاسر وخالد وادم ذهب لمكتب سيلا .
, سيلا : بتعحب فهد .
, فهد : جاي اعمل عليكي كبسه .
, سيلا : لا خفيف .
, فهد : وحشتيني يا بت مالك قلت اجي اوصلك واهو ندردش شويا .
, سيلا : ايييييه يا عم وحشتك دي انت جرا في دماغك حاجه .
, فهد : عم ٢ علامة التعجب ده واحنا مش مخطوبين مكنتيش بتكلميني كده بالطريقه دي ، مالك .
, سيلا : اه صح سورى نسيت اننا مخطوبين ، اصلك برضو يعني داخل عليا بدور السهوكه وحشتيني وندردش وانا لسه مدخلتش في المود .
, فهد : بضحك ، هو انتي من الناس اللي بيتحضر لها ويتمهدلها .
, سيلا : ايووووه بالظبط كده براحه براحه بشويش بشويش هوووب ادخل في المود .
, فهد : بضحك ، هتموتيني كفايه ، طيب مساء الورد مساء الجمال مساء الرقه والدلال مساء الهنا والحب .
, سيلا : مساء الزفت يافهودتي .
, فهد : بصدمه الزفت وفهودتي ، طب ازاي .
, سيلا : بدلعك ، وبالنسبه للزفت دي من ضمن الدلع يعني ولا ايه .
, سيلا : بسخريه ، لا دي مناغشه .
,
, فهد : ليه كده يا حببتي هو في حد بيكلم حد كده .
, سيلا : اصل بصراحه كده انا مليش في شغل السهوكه والرومانسيه ده .
, فهد : فتزفتيها يا سيلا تزفتيها في وشي كده .
, سيلا : انت ورزقك بقي.
, فهد : اومال ايه بقي معجبه وبتحبيني والكلام ده .
, سيلا : بتوتر ، لا ما انا معجبه بيك علشان راجل كده هيبه وحش وكاسر كده مش عيل سيس اصل عيب عيب علي دمك بجد٢ نقطة
, فهد : عيب وسيس ما تقومي تضربيني احسن يابت .
, سيلا : لا لا لا مش لدرجادي متوصلش لكده .
, فهد : مسح يده علي ذقنه ، ايه الخطوبه اللي ما يعلم بيها الا **** دي ٢ نقطة ثم اخذ نفسا سيلا ٢ نقطةسولي ٢ نقطة سوسو …
, سيلا : انت بتكلمني .
, فهد : بص حواليه هو في حد معانا هنا في المكتب ولا انا مبشوفش ولا ايه النظام .
, سيلا : اصلك بتقولي سولي وسوسو ناقص تقولي صو صو صو .
, فهد : **** ما صبرك ياروح ٢ نقطة مش مخطوبين وبدلعك ٢ نقطة
, سيلا : اه بدلعني .
, فهد : انتي زعلانه من حاجه في حاجه مضيقاكي مثلا ولا في ايه .
, سيلا : لا بس المرتب خلص ولسة تلات اسابيع عالقبض.
,
, فهد : بصدمه ضرب يده علي راسه ، مرتب ايه وخلص ايه انتي هتجننيني يا بنتي .
, سيلا : لا ميغركش اني بنت جاسر الحديدي وكده انا باخد مرتب زي زي اي في الشركه وانت عارف بقي كل حاجه بتغلا وفي الزايد تخيل تخيل بطلب علبه فاونديشن الاقيها ١٨٥٠ جنيه ومن شهر كانت ١٤٥٠ زادت ٤٠٠ جنيه في شهر هلاحق انا علي كده .
, فهد : بقي هو ده اللي قالبك كده ومعكنن مزاجك قوليلي قوليلي من الصبح ياسيلا وانا اجبهالك . واخرج من جيبه الفيزا واعطاها لها خدي الفيزا بتاعتي هاتي اللي نفسك فيه .
, سيلا : لا هو انا بقولك كده علشان تديلي فيزتك .
, فهد : بابتسامه ، خدي خدي وكمريها بس معاكي قبل ما ارجع في كلامي .
, سيلا : بضحك ، و**** .
, فهد : بابتسامه ، بجد. هاتي كل اللي نفسك فيه .
, سيلا : بمكر مصطنع ، هي فيها كام بالظبط .
, فهد : بسخريه ،انتي ناويه تقلبيني ولا ايه .
, سيلا : بضحك ، دا انا اوزنك فلوس .
, فهد : بغضب وملامح حاده ، لا اوعي اسمعك تقولي كده تاني .
, سيلا : انت قلبت كده ليه .
, فهد : انا اهزر معاكي في كل حاجه الا انك تحاولي تتكبرى عليا ولو حتي بهزار .
, سيلا : انا مقصدش حاجه علي فكره انا بهزر .
, فهد : ولا حتي كلام بهزار يا سيلا .
, سيلا : طيب يلا انت مش جاي توصلني قوم خلينا نمشي .
, فهد : وقف ، خدي الفيزا والباص ورد رقمه ٦ العلامة النجمية.
, سيلا : لا انا كنت بهزر علي فكره مش محتاجه حاجه من حد.
, فهد : بحده ، خددددي .
, التقطتها سيلا بخوف علي الفور .
,
, فهد : خليها معاكي واي حاجه تحتاجيها تجبيها منها .
, سيلا : بس انا ٢ نقطة
, فهد : قاطعها ، سمعتي قلت ايه ، انا معايا غيرها خليها معاكي.
, وضعت سيلا الفيزا في شنطه يدها وذهب ليوصلها بسيارته .
, في السياره بعدما وصلوا .
, فهد : بما ان عربيتك في الشركه فانا هاجي اوصلك الصبح الشركه .
, سيلا : لا انا هخلي السواق يجيبها او اروح بكره مع آدم في عربيته .
, فهد : بصلها بابتسامه ، لا انا اللي هوصلك علشان اصبح عليكي ، وبتحذير من غير زفت .
, سيلا : بضحك ، انت ورزقك بقي ، انا هنزل .
, فهد : ايه ده مفيش اتفضل تعالا اشرب شاي ٢ نقطة كوبايه مايه ساقعه حتي .
, سيلا : بضحك ، انت طموحك عالي قوي وصل للسقف اتفضل وتشرب كمان ٢ نقطة
, فهد : بدهشه ،هو انا وقعت وامي مسمتش عليا ولا ايه ، بسخريه مالك يا سيلا هي فيزا واحده مش مكفياكي ولا ادخل ادفع تمن الشاي جوه ولا ايه بالظبط في ام اليوم ده .
, سيلا : بضحك ، نزلت من السياره وبصتله من شباك السياره هو انت بجد عايز تشرب من الشاي بتاعنا .
, فهد : هو في سم ولا ايه .
, سيلا : بضحك ، اصل انا لسه متغدتش .
, فهد : قشطا ندخل نتغدا سوا .
, ولسه بيفتح الباب وهينزل .
, سيلا : ايييييبييه يابا تدخل فين البيوت ليها حرمه .
, فهد : التفت لها ، هو في حرمه غيرك يا مجنونه هنا ، ثم اني يا ما دخلت البيت وياما كلت في البيت عندكم مالك يا بت .
, سيلا : بكسوف مصطنع ، اصل انا هتكسف اكل قدامك .
, فهد : بابتسامه ، ليه .
, سيلا : اصلي بحب اشمر دراعي واشرب الشوربه من الصلطانيه علي طول في بوق واحد وامزمز واعمل صوت وانا بشرب علشان استمتع .
,
, فهد : روحي منك لله يا بعيده وانا اللي طول الليل احلم بام اول مقابله تكون بيني وبينك لوحدنا .
, سيلا : ايه ده انت زعلت ، طيب تعالا اتغدي ومتزعلش .
, فهد : امشي يا بت من قدامي ٢ نقطة
, وادار السياره فاعطته سيلا ضهرها .
, سيلا : الحمد**** طفشته ٢ نقطة
, رجع فهد بضهر السياره ، هجيلك بكره الساعه تسعه الصبح.
, سيلا : شهقت بخضه ، انت لسه مطفشتش ٢ نقطة اقصد انت لسه هنا .
, فهد : غمز لها بعبث ، يارتني كنت مكان طبق الشوربه وتمزمزي فيا واعطاها قبله هوائيه .
, سيلا : ياسافل .
, تركها فهد بضحك وذهب .
, سيلا : تمتمت بضحك ، لا سافل يجي منه ، اهو ده اللي يستاهل الشقط بجد زي الكتالوج ما بقول انا كنت مش شيفاه ازاي ده ٢ نقطة
, بداخل الفيلا قبل بدر والدته وهي تجلس .
, دنيا : حبيبي ، عشر دقايق والغدا يكون جاهز .
, بدر : لا مش جعان انا خارج .
, دنيا : اممم مش جعان وخارج وده مش ميعاد شغلك ، شكلك هتتغدي بره يا نمس .
, بدر : دايما فهماني صح يا دودو ياقمر .
, دنيا : مع حور .
, بدر : بتنهيده ، هو في غيرها .
, دنيا : سلملي عليها ٢ نقطة
, — **** يسلمك
, خرج بدر ودخلت سيلا .
, دنيا : مش فهد اللي كان بره ده ، مدخلش يتغدا معانا ليه ومشي بسرعه كده .
, سيلا : القت شنطه يدها علي الاريكه وجلست ،يظهر وراه شغل .
, دنيا : مش تعزمي علي خطيبك يا سيلا .
, سيلا : انتي هتصدقي اللعبه دي يا ماما .
, دنيا : لعبه ايه يا مجنونه انتي ، انتي عقلك طاقق فهد خطيبك.
, سيلا : طيب طيب خليهم يحطوا الغدا انا جعانه قوي .
, دنيا : باباكي واخواتك زمانهم جايين اطلعي غيري لحد ما يجوا …٢ نقطة
, ★★★★★
, ذهب بدر الي المستشفى التي تعمل بعا حور وجدها تمسك يد رجل كهل نائم وتقيس له الضغط .
, بدر : بغيره ، سحب يدها انتي بتعملي ايه .
, حور : بدهشه بدر بقيس الضغط .
, بدر : مد يده وسحب الجوانتي من علي الترابيزه التي بجانب السرير واعطاه لها ، البسي جلافز .
, حور : بتعجب ، ليه .
, بدر : علشان ايدك يا هانم اللي عماله تفعص في الراجل
, المريض : دا انا قد ابوها يا بني .
, بدر : بحده ،اسكت انت يا عم الحج دلوقتي .
, المريض : بخوف ، حاضر .
,
, حور : اقتربت لبدر بهمس انت اتجننت احنا في مستشفي عايزهم يطردوني .
, بدر : اخرج ورقه من جيب بنطلونه الخلفي وفتح الورقه امامها وكانت عقد شراء المستشفي باسمه .
, حور : بيع ايه ده .
, بدر : انا مديرك يا هانم واسمعي الكلام وخلي بالك هتلاقيني ناططلك بمناسبه ومن غير مناسبه هنا .
, حور : بضحك ، تناولت الجلافز وارتدته لتقيس الضغط للمريض .
, بدر : جذبها من يدها على بعد خطوات .
, حو : بتعمل ايه تاني يا مجنون .
, المريض : اتتوا هتسبونى اموت ولا ايه ٢ نقطة
, بدر : اسكت انت يا حاج .
, المريض : حاضر يا بني .
, بدر : من اللحظه دي مكانك مش هنا .
, حور : ايه هتطردني من هنا ولا ايه .
, بدر : هطردك من هنا اطلع فوق .
, حور : فوق فين .
, بدر : مديره المستشفي ما انا مش هقدر اشوفك كل شويا تمسكي ايد حد .
, حور : انا دكتوره علي فكره ، وبهزار وفي ايدي جلافز .
, بدر : برومانسه ، اموت في الجلافز اعشق الجلافز ادوب في الجلافز .
, المريض : ما تدوني جلافز .
, بدر : انت باصصلي في جلافزي ياحج .
, وسحب حور وصعد لمكتب المدير.
, حور : بضحك ، اشارت للطبيب ان ياخذ مكانها .
, في المكتب
, بدر : بحبك .
, حور : بتحبني ولا بتشفق عليا .
, بدر : بسخريه ، ده لما اقولهالك وانتي في العنايه المركزه او وانتي نايمه معلقه جلوكوز ابقي وقتها هقولك بحبك ياحور وحيات المحلول اللي انتي معلقاه ده انا ما حبيت غيرك ، انتي عبيطه يا بت بقولك بحبك تقوليلي شفقه .
, حور : ضحكت بحزن ، اصل انا مليش حد لا حبيب ولا قريب ولا حتي غريب طول عمرى لوحدي ٢ نقطة
, بدر : كئييييبه كوئب السنين ياخراااابي ، بقولك بحبك وعايز اتجوزك ٢ نقطة
, عيني عليك يابدر بقالك سنين بتحلم باليوم ده وهي تقولي لا قريب ولا غريب .
, حور : قاطعته ، طيب عايز تجوزني ليه .
, بدر : علشان ابوس في الحلال ٢ نقطة
, حور : اييييييه .
,
, بدر : بسخريه ، اه ما انا ناقص شلل فاتتي جايه تشليني ياحور ٢ نقطة
, حور : ضحكت بكسوف .
, بدر : برومانسيه ، ما هو ده سؤال ميتسالش انتي عمرك ما رحتي عن بالي دقيقه ياحور ، صورتك دايما في بالي صورتك في جيبي مفارقتنيش لحظه ٢ نقطة الوقت اللي يكون فاضي فيه برسمك علشان ملامحك تفضل محفوره قدامي ٢ نقطةانتي وعدتينيى وعد واحنا صغيرين بس للاسف اتخليتي عني وابعدتي ، بس لما كبرنا انا اللي هنفذ الوعد ده فاكره وعدك .
, حور : بحب، مهما حصل مش هسيبك .
, بدر : بحب ، مهما حصل مش هسيبك ،بحبك وهفضل احبك ومهما حصل وممكن يحصل مش هسيبك تضيعي مني .
, حور : منقدرتش انفذ وعدي علشان كنت لسه صغيره .
, بدر : وهتفضلي صغيره في عيني وعمري ما هسيبك .
, حور : علي فكره ماما هتنزل مصر بكره ، وبتردد اه ٢ نقطة
, بدر : قولي خايفه من ايه .
, حور : بابا ٢ نقطة
, بدر : ماله **** يرحمه .
, حور : كان نفسي اعرف حاجات كتير ، حاجات حصلت زمان لما انت اتخطفت ويوم سافرنا لما لقيته واقع علي الارض ٢ نقطة هو بابا مات ازاي .
, بدر : بتوتر ، علي ما اعتقد سكته قلبيه ، اما بخصوص خطفي ده اظن كانت خلافات بين العيلتين وعدي عليها سنين كتير .
, حور : تفتكر .
, بدر : مسك يدها بحب ، اللي فاكره واللي عارفه دلوقتي هو انك جمبي ، انا هكلم بابا النهارده في موضوع جوازنا علشان منضيعش وقت اول ما والدتك تيجي .
, حور : سحبت يدها بخجل ، يارب تعدي علي خير .
, بدر : هتعدي هتعدي ياحور …
, بعدما تغدوا و وصلها الي الفندق ٢ نقطة
, ذهب بدر الفيلا وفي المكتب تجلس دنيا وجاسر .
, دنيا : ما تقولنا بقي يابيدو في ايه جامعنا كده انا وباباك ولا اللي قاعدين في ميتنج .
, جاسر : ضحك بحنق ، شكلك ناوتها ٢ نقطة
, بدر : بسعاده ، فعلا يا بابا وعايز اتجوز .
, دنيا : وقفت بسعاده وقبلته ، مبروك ياحبيي حور صح .
, بدر : اه يا ماما .
,
, دنيا : هنروح نخطبها امتا اهلها وصلوا من السفر .
, بدر : اه بكره هيكونوا في مصر .
, جاسر : تمام اديني اسم اهلها اسال عليهم وحدد ميعاد معاهم طالما مستعجل كده يا مان .
, بدر : ما هو ده اللي عايز اتكلم فيه ، حور اسمها حور طا……٢ نقطة
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل العاشر


تقف جانيت وهي تتكا بوسطها علي سيارتها ترتدي تيشرت اسود مفتوح الصدر وبنطلون اسود ويزينه حزام ذهبي وكوتشي اسود مزين باللون الذهبي .
, اتي ياسين من خلفها مقاطع شرودها .
, ياسين : بيقولوا الاسود علي الاسد بيمنع الحسد .
, چانيت التفتت له بدهشه : انت موركش غيري بقي .
, ياسين : انتي مالك مش هامك حد كده انتي مش حاسه انك في جامعه وليها وقارها واحترامها .
, چانيت : هو الكلام ده ليا .
, ياسين بسخريه : ما اكيد مش ليا .
, چانيت تطلعت على سيارته التي تقف خلف سيارتها ، هي عايزه تتخبط تاني شكلها كده .
, ياسين : ورحمه اهلك لو فكرتي تعمليها لعلقك في وسط الجامعه .
, چانيت عدلت وقفتها وبحده : تقدر .
, ياسين مال بجذعه عليها قليلا وبهمس : لا .
, چانيت تراجعت بابتسامه : بحسب .
, ياسين : تعرفي انك حلوه قوي .
, چانيت بثقه : عارفه وايه الجديد .
, ياسين : يخربيت الثقه اللي انتي فيها ، بس بجد جمال فيكي سحر خاص سحر يخطف اللي قدامه … حاجه بتشد وتجذب مش عارف ايه هي .
, چانيت : اتسحرت
, ياسين : بابتسامه ، انتي شايفه ايه .
,
, چانيت : شايفه ان ده الطبيعى بتاعك يادكتور لما بتشوف واحده وتعجبك .
, ياسين : قرتيني غلط ، مش انا اللي اقف الوقفه دي مع طالبه عندي ٢ نقطة انا لا عمرى عاكست او كلمت طالبه في الجامعه عندي وقدام الكليع كده .
, ثم اتكا علي سيارتها . ده المختلف فيكي عن اي واحده عرفتها قبل كده وعنك .
, چانيت بسعاده : يعني انا مختلفه .
, ياسين نظر لها باعجاب ما : تيحي المك ونتجوز .
, چانيت بدهشه : اييييه .
, ياسين : ايه .
, چانيت بتعجب : ازاي انا اتجوزك انت .
, ياسين وقف امامها وبسخريه ، اييه مش عاجبك ده انا حتي معيد قيما وسيمه ودكتور اسنان وما ادراكي بدكاتره الاسنان ده اللي يتجوز دكتور اسنان ده يهناها ويبختها ويا سعدها دول كلهم مميزات .
, چانيت بضحك ، وايه المميزات بقي .
, ياسين : راجل نزيه معاه فلوس ملهاش عدد ، راجل بيمشي ب ١٧ فيزا ائتمان في جيبه ، ضارب الدنيا ميه جذمه يعني هدياكي فسحك برفاناتك لبسك جذمك محنك كهنك كل حاجه هتكون تحت رجليكي .
, جانيت : بسخريه ، علي اساس اني معنديش ده كله .
, ياسين : لا ما انا مقلتلكيش علي اهم ميزه فيا .
, جانيت هزت راسها بعدم فهم .
, ياسين : اقتربب منها بجذعه العلوي هامسا ، سافل وهيعجبك.
, جانيت صفعته علي وجهه بعصبيه : حيوان .
, ياسين بصدمه وضع يده علي خده اثر صفعتها : يا جذمه .
, صعدت جانيت الى سيارتها بغضب وذهبت .
, ياسين ابتسم بتمتمه : البت طلعت مؤدبه ولا ايه .
, ثم شرد قليلا وذهب ٢ نقطة
, ★★★★★
, جاسر : تمام اديني اسم اهلها اسال عليهم وحدد ميعاد معاهم طالما مستعجل كده يا مان .
, بدر : ما هو ده اللي عايز اتكلم فيه ، حور اسمها حور طارق الرويعي .
, جاسر بصدمه : انت بتقول مين ٢ نقطة انت تقصد طارق الرو….
, بدر : قاطعه ، اه هو ٢ نقطة
, جاسر : انت تجننت انت متعرفش ده مين .
, دنيا بتعجب : هو ده اللي كان جوز منار ٢ نقطة
, بدر لجلسر : عارف عارف كل حاجه عارف مين طارق وعمل ايه ومات ازاي ٢ نقطة
, جاسر بعصبيه : مات ازاي ٢ نقطةقصدك اتقتل ازاي يا سياده الرائد ٢ نقطة
, بدر : حور متعرفش حاجه وملهاش دعوه بكل ده .
, جاسر : انت بتقول ايه انا مستحيل اوافق علي اللي بتقوله ده ٢ نقطة ده في احلامك .
, دنيا : انت عايز تجيب منار تاني لحياتنا انت مش عارف حاجه يا بدر ، وبغيره انت مش فاهم كان بينها وبين باباك ايه .
, جاسر لدنيا : بدهشه ، ايه اللي بينها وبيني .
,
, دنيا اكملت حديثها لبدر : ده كان هيتجوزها ،عايز تفكره بيها تاني ليه .
, جاسر بضحك مكتوم لدنيا : انتي بتقولي ايه احنا في ايه وانتي في ايه .
, بدر : يا ماما افهمي انا مليش دعوه بوالدتها ولا اهلها المهم هي .
, دنيا بتذمر : بنت منار لا .
, بدر لوالده : انا مش هتجوز غيرها .
, جاسر : ان شاء **** عنك ما اتجوزت مفيش جواز من بنت طارق انت مش فاهم دول عملوا فينا ايه .
, بدر : عارف …
, جاسر قاطعه : انت مش عارف حاجه انت لو عارف عمرك ما كنت فكرت في بنتهم ٢ نقطة
, بدر : لا عارف يا بابا وعارف الخلافات اللي كانت بينكم ومحاولتهم لتدميرك وتدمير الشركه ومنار اللي كانت عايزه تاخد مكان ماما ومحاربتهم ليك ، انا عرفت كله ده وانا بدور علي حور بس ٢ نقطة وبانكسار بس انا حبيتها وهي ملهاش ذنب في وسط كل ده .
, دنيا بتاثر نظرت لجاسر فاكمل بدر بانكسار .
, من اكترمن خمسه و عشرين سنه وانا بدورعليها علي اول حب دخل حياتي علي اول ضحكه واول فرحه واول دقه قلب حسيتها معاها ٢ نقطة قفلت علي قلبي و حبها ادفن جوايا … كل يوم وكل شهر وكل سنه كانوا بعدوا عليا عشقها كان بكبر جوايا بكبر وانا مش عارف ولا حاسس لحد ما قبلتها خطفت قلبي وخطفت روحي ٢ نقطة انا روحي ردت فيا يا بابا لما شفتها٢ نقطة
, جاسر بحكمه : مش كل حاجه بتتمناها لازم تتحقق يا بدر سيبك مني ومن دنيا ومن خلافتنا ، في حاجات اكبر من الحب ٢ نقطة في مستقبلك وشغلك وسمعتك وعيالك لما يكبروا ، تقدر تقولي هتقول لزمايلك وصحابك ايه ٢ نقطة بلاش زمايلك وصحابك اولادك هتقولهم ان تيتتهم قتلت جدهم ٢ نقطة في سابقه في جريمه مثبته في سجل صحيفتها يا سياده الرائد .
, بدر : كل حاجه تهون قدام حبي لحور .
, جاسر بعصبيه : لاااا انت اتجننت مفيش حد عاقل يقول كده صحصح فوق لنفسك ولو مفقتش انا افوقك مفيش جواز من بنت طارق ومنار و وريني هتتجوزها ازاي.
, بدر بانكسار : انا مقدرش اكسر كلامك يا بابا بس كده انت بتحكم عليا بالاعدام .
, دنيا : بعدشر عليك .
, بدر : الشر انكم تاخدوا روحي مني وتقولولي عيش .
, جاسر : دا اخر كلام عندي .
, بدر : وانا مش هكسركلمتك لكن لو كان الموضوع خاص بالشغل .
, جاسر : يعني ايه .
, بدر : طالما الموضوع خاص بحياتي مش من حق اي حد يدخل فيها .
, جاسر بصدمه : اي حد ٢ نقطةانت بتعصيني .
, بدر : لا بس بفكرك بوعد كنت وعدتهولي وانا صغير .
, فلاش باك من اكثر من ٢٥ سنه .
, ( في غرفه بدر واثناء حديثه مع والده .
, بدر : يبقي توعدني وعد .
, جاسر : وعد ايه .
, بدر : لما اجيلك واطلب منك حاجه او في حاجه مزعلاني تعملهالي .
, جاسر : طيب ما يمكن الحاجه دي غلط او متنسبكش .
, بدر : لا منسباني وبحبها وهي كمان بتحبني.
, جاسر : هي مين دي .
, بدر : اللعبه يا بابا انا بديك مثل
, جاسر: بضحك ، حاضر وعد يا بدر .)
, باك
, قاطعهم دخول ياسين بحماس عليهم المكتب .
, ياسين : بابا انا عايز اتجوز .
, جاسر نظر له بتعجب .
, ياسين نظر لبدر: بت تجنن مؤدبه ومحترمه وحلوه .
, دنيا : مش لما نشوف مصيبه اخوك الاول في عروسته .
, ياسين : ايه ده بدر عايز يتجوز، ايوه يا عم علشان نبقي في كوشه واحده ، ثم نظر لجاسر العروسه قمر وبنت مؤدبه انا اختبرتها .
,
, جاسر : ومين دي كمان ليها اصل وفصل ونسب ولا زي خيبه اخوك .
, بدر : لو سمحت يا بابا ٢ نقطة
, جاسر : بلا بابا بلا زفت .
, ياسين: اقترب بحماس من جاسر ، طبعا اصل ونسب وعيله وجدها صاحب شركات الغول البنت اسمها چانيت الغول .
, جاسر بصدمه اكبر : مين يا روح ابوك .
, ياسين بسعاده عدل ياقه قميصه : چانيت الغول جدها يبقي الغول ده اسمه مسمع في السوق .
, جاسر : اطلعوا برررررىره يا ولاااااااد ال٦ العلامة النجمية
, ياسين بدهشه في ايه .
, جاسر وضع يده علي راسها ونظر لدنيا : خدي عيالك وطلعيهم بره يا دنيا عيالك هيخلصوا عليا .
, دنيا : نظرت بشك لجاسر هو ده الغول اللي …٢ نقطة
, جاسر قاطعها : هو هو يا دنيا شوفتي عيالك واختياراتهم الزفت .
, ياسين بص لبدر بعدم فهم ، هو في ايه .
, دنيا : يخيبك يا دنيا واحد جايبلي ضرتي و واحد جايبلي الناس اللي كانت خطفاني .
, ياسين : ضرتك واللي خطفوكي ، بس افهم بس مين ضرتك فينا ومين اللي خطف .
, جاسر بعصبية : اطلعوا برررررررره ٢ نقطة
, خرج بدر وياسين بسرعه للخارج .
, ياسين : هو الحج ماله قالب علينا ليه هو مش نفسه يبقي جد ولا ايه ، وبعدين ايه حكايه ماما وهي بتقول ضرتها واتخطفت انت فاهم حاجه .
, بدر : من الاخر كده انا مش هتجوز غير حور .
, ياسين بمكر مصطنع ، تيجي اجي معاك وتروح تتقدملها وتيجي معايا نتقدم لجانيت من ورا بابا ٢ نقطة
, بدر خبطه علي راسه بخفه : علشان ابوك يوؤدنا انت عبيط انت عايز ابوك يحصله حاجه لا طبعا ، بقي بعد العمر ده كله وتربيه لينا نحرمه من فرحه اولاده وهما بيتجوزوا .
, ياسين : ما هو شكله مش هيوافق انا مش فاهم فين المشكله هو جد چانيت في بينه وبين بابا خلافات شغل اصل انا معرفش حاجه في شغل الشركات قوي .
, بدر : معتقدش بس لو الغول اللي اعرفه في السوق فاعرف ان شغله قذر واساليبه ملتويه في السوق .
, ياسين : **** يبشرك بالخير سدتها في وشي
, في المكتب .
,
, دنيا : هتعمل ايه مع الاولاد ياجاسر .
, جاسر : انا مش في الولاد دلوقتي انا في البنت اللي ياسين بقول عليها دي .
, دنيا : مالها .
, جاسر : جت منين وازاي جدها الغول وارسيليا سابت مصر ٢ نقطة يعني رجعت مصر ودي بنتها ولو رجعت ازاي معرفش وشريف عارف .
, دنيا بعدم اهتمام : هو اللي شاغلك شريف وارسيليا ولا ياسين نفسه .
, جاسر بشرود : ارسيليا بتعشق شريف وسابته في ظروف غامضه واختفت وفجاه تظهر چانيت طيب جت منين وبعدين سنها …
, نفس السن اللي اختفت فيه ارسيليا معقول ارسيليا اتجوزت علي طول بعد ما سابت شريف مصيبه لتكون جانيت دي …٢ نقطة
, دنيا قاطعته بعدم اهتمام : انا في بدر وياسين دلوقتي مش تحليلك لارسيليا وشريف .
, جاسر : بدر صدمني لما قالي انه عارف كل حاجه عن طارق ومنار وبكل بجاحه عايز يتجوز بنتهم .
, دنيا : انا مستحيل اوافق .
, جاسر : انا لازم اقابل البنت دي .
, دنيا : چانيت .
, جاسر : لا حور.
, دنيا : ليه .
, جاسر : ……
, ★★★★★
, جلست سيلا مع فهد في احد الكافيهات ، بدت سيلا وهي تتصفح هاتفها بتجاهل لفهد بعدما طلب مشروبها المفضل .
, فهد : احمم سيلا .
, سيلا بتجاهل تنظر لهاتفها وتتصفحه : نعم .
, فهد : ممكن اخد من وقت حضرتك شويه .
, سيلا : لا و**** جايبه علي قدي .
, فهد بعصبيه : سحب الهاتف من يدها ، هو ايه اللي جايبه علي قدك .
, سيلا : **** الوقت مش انت طلبت شويه وقت فانا بديهي رديت عليك .
, فهد : ولما انتي مش فاضيه جيتي معايا ليه .
, سيلا : مش خطيبي .
, فهد : بت متجننيش امي .
, سيلا : مالك بس يا فهودتي .
, فهد : مالي انا برضو انتي بحالات يا بت ولا مجنونه وهتجننيني معاكي .
, سيلا : مجنونه ليه بس انا بس لسه باخد وادي معاك انت قفوش ليه ، ما انا قلتلك قبل كده انا مودي بيمط خد وهات .
, فهد ضحك بسخريه : بيمط ليه استك .
, سيلا : ياااا لو نفضل مخطوبين كده ونقضيها خروج وفسح ومنتجوزش .
, فهد : ناااااعم ياااااختي ليه ماشي بنت الجيران .
, سيلا : اصلك مش فاهم الجواز مسؤليه وبيت واسره ، الجواز صعب جداااا
, فهد : بالعكس الجواز سهل جدا بتتجوزي بتطبخي بتغسلي المواعين بتحملي بترجعي بتتعبي بتعلقي محاليل بتولدي ضهرك بيوجع مدي الحياه وطبعا ومش هتنامي كويس الا لما تشوفي ابنك عريس… **** علي الجواز.
, سيلا بصدمه : انا هعمل كل ده لوحدي .
, فهد : تحبي اولد مكانك .
, سيلا : انت بتتمسخر عليا لا انا مش لاعبه
,
, فهد بضحك : مالك يا سولي في ايه بس .
, سيلا : بص بقي انا مش مرتاحه لاي حاجه لا شكلك ولا ريحتك ولا علبه الجاتوه اللي انت جايبها اساسا .
, فهد : بس انا مجبتش جاتوه .
, سيلا : بشهقه وكمان مجبتليش جاتوه يا ميله بختك يا سيلا ليه.
, فهد : بسخريه ،لا ما انا جايب تورته .
, سيلا : بص من الاخر كده انا مش مرتاحه معاك عارف انت لما الواحد بيدخل الحمام ويجيله امساك اهو انا حساك امساك يافهد .
, فهد : **** يقرفك يا بعيده بقي انا امساك طيب استنضفي ٢ نقطة اومال وافقتي علي الزفت الخطوبه ليه
, سيلا : بشهقه ، بتقول علي خطوبتنا زفت .
, فهد : ما انتي بتقولي عليا امساك .
, سيلا : كنت بختبرك بشوفك هتستحملني ولا خفيف .
, فهد : بس مش كده برضو انتي مكنتيش كده قبل الخطوبه ، اومال فين سيلا المؤدبه الرقيقه الكيوته اللي لسانها بينقط غسل لالا عسل ايه ده بينقط شهد حلويات وعايزه تتاكل .
, سيلا : ابتسمت بخجل ، اصل برضو موضوع الخطوبه ده طلع صعب قوي .
, فهد : نسهله ونحننه وندلعه ونروقه لحد ما انجوزه ٢ نقطة
, سيلا ضحكت بصوت مرتفع .
, فهد : ايوه كده خلي القمر يضحك ويعلي الضحكه كده ٢ نقطة
, سيلا خبطته علي يده بخفه ، بس بتكسف …
, فهد : حلاوتك في الكسووف يا ابيض يا عرسي انت ، ما تجيبي اطه .
, سيلا : وعهد **** كلمه تانيه وباللي في ايدي علي وشك .
, فهد : اهدي يا وحش بهزر .
, سيلا : لا يا حلو هزر علي قدك .
, فهد : غمز لها بعبث ، وانتي لسه شفتي قدي.
, سيلا بتحذير : هااا.
, فهد : بتجاهل لها اشار للجرسون ، الاكل بسرعه …
, سيلا : ايوه كده اتظبط .
, فهد : بس انتي كل يوم بتحلوي عن الاول ليه كده ، تعرفي ان ستايل شعرك يجنن عليكي كده .
, سيلا بابتسامه : بجد حلو .
, فهد : انتي اي حاجه عليكي تجنن علشان انتي اللي بتحليها وبتديها طعم وروح .
, سيلا بسعاده : وبعدين بقي في كلامك ده انا مش متعوده علي كده ٢ نقطة انا اصلا اول مره في حياتي ادي فرضه لحد انه يقولي كلام حلو كده .
, فهد : ليه هو كان في حد عايز يقولك كلام حلو .
, سيلا بضحك : ياااا كتير بس انا كنت بديهم علي قفاهم .
, فهد بسعاده: ياواد ياجامد ايوه كده عايزك راجل اللي يقولك كلمه باللي في رجلك في وشه وملكيش دعوه انتي في ضهرك الحكومه .
, سيلا : طيب لو الحكومه بقي اللي قالت .
, فهد : امممم في حد بقول للحكومه لا احنا هنستهبل بقي .
, سيلا بضحك : انا عندك اعتراض ولا متعرفش انا بنت مين .
, فهد : اووووبا ، تمام يا باشا تحت امر معاليكي ٢ نقطة
, استمر الحديث بينهم بين ضحك وهزار وسيلا تشعر بالسعاده وفهد يتقرب منها بطريقته التي بدات تجذبها للحديث معه .
, ★★★★★في شقه تيسير تنادي علي ابنتها الوحيده روفان التي تبلغ حوالي ٢٠ عاما ٢ نقطة
, تيسير : روفان روكا بتعملي ايه .
, خرجت روفان من غرفتها : كنت بجهز الشيت للدكتور في حاجه يا ماما .
, تيسير : اه انتي متغدتيش يا حببتي .
, روفان : قلتلك و**** اكلت مع صحابي في الكليه .
, تيسير : انا مليش دعوه انتي تاكلي قدامي هنا هي السندوتشات اللي بتاكليها دي اسمها اكل .
, روفان : حاضر ، بابا جه ولا لسه .
, تيسير : بتسالي علي ايه يا بنت علاء .
, روفان جلست بجوار وحضنتها : العربيه يا مامتي يا قلبي .
, تيسير ابعدت يدها : شوفتي المروحه اللي في السقف دي .
, روفان نظرت لها : مالها .
, تيسير : لما تتشعلقي فيها كده بردوا مش هخليه يجبلك العربيه.
, روفان بتذمر : ليه بقي .
, تيسير بخوف : علشان بنتي الوحيده وخايفه عليكي ، ثم اي مشوار بتعوزي تروحي باباكي بيوصلك او ببعت السواق يوصلك عايزه ايه تاني .
, روفان : لا عايزه يبقي ليا عربيه لوحدي زي صحابي .
, دخل عليهم علاء : اذيك ياتوتو اذيك يا روكا .
, روفان جريت عليه وحضنته : وحشتني قوووي يا بابي .
, علاء : الحضن ده ورا حاجه كبيره .
, تيسير بضحك : حتي باباكي فاهمك بتلف وتدور علشان العربيه .
, روفان لوت فمها بزعل .
, علاء اخرج من جيبه مفتاح سياره بميداليه و وضعها امام عين روفان : ياتري المفتاح ده مفتاح ايه .
, روفان بسعاده : مفتاح عربيتي ،لاااااا مش معقول انت جبتلي عربيه قول اه يا بابا قول اه .
, وحضنته بحب وسعاده .
, علاء : طبعا جبتلك العربيه بالموديل اللي نفسك فيها كمان هو انا عندي غير روكا واحده ، والعربيه واقفه تحت البيت .
, جريت روفان بسعاده علي الشرفه لتشاهدها .
, تيسير بزعل : ليه كده يا علاء انت عايز البنت يحصلها حاجه بالعربيه .
, علاء : انا وعدتها لما تنجح في الكليه هجبلها العربيه ونجحت في اول سنه ودخلت سنه تانيه ومجبتلهاش حاجه ثم انها مش اقل من صحابها .
, تيسير : بس انا خايفه عليها .
, علاء : متقلقيش بنتنا عاقله ثم متنسنيش بقي هديتك .
, واخرج من جيبه علبه قطيفه بها خاتم من الدهب ولبسه لتيسير .
, تيسير بسعاده : **** يخليك لينا بس بمناسبه ايه ، ايه نجحت في الامتحان انا كمان .
, تيسير : علشان جبتيلي احلي بنت في الدنيا .
, تيسير بحب : منحرمش منك يا حبيبي ، يلا بقي ادخل غير هدومك ل ما اجهز الغدا علشان نتغدا كلنا .
, دخل علاء غرفه ليبدل ملابسه فرن هاتفه .
,
, علاء : ايوه يا حببتي .
, — كده يا لؤه افضل مستنياك نتغدا سوا ومتجيش برضو .
, علاء : معلشي يا قلبي علشان مراتي متشكش فيا مش كل يوم.
, — طيب ما انا كمان مراتك طيب انا موحشتكش ابنك موحشكش .
, علاء : هجيلكم بالليل نتعشا سوا متزعليش ياقلبي …
, صوت تيسير من السفره : الغدا يا علاء جاهز يلا .
, علاء : سلام بقي اشوفك بالليل.
, خرج علاء وجلس علي السفره ، شكرته روفان علي السياره.
, علاء : هخلي السواق يعلمك علي العربيه .
, روفان : يعلم مين يا بابا ، انا متعلمه .
, تيسير : وتعلمتي السواقه فين .
, روفان : من صحابي ما انا بسوق عربياتهم .
, علاء : عفريته ، وانا اللي بقول عليكي عاقله ٢ نقطة
, ★★★★★
, في منزل حسن .
, سعاد : انت نازل الشغل يا حسن .
, حسن : اه عايزه حاجه .
, سعاد : اه سيب فلوس كورسات الولاد ومصاريفهم ومتنساش تدفع الكهربا اصل المحصل جه امبارح ومشيته و ابقي هتلنا بيض يا حسن علشان اعمل كيكه
, حسن : ياحسن ء مصاريف العيال يا حسن مصاريف الكورسات يا حسن فاتوره الكهربا والغاز والمايه هو حسن ده في ايده مصباح علاء الدين .
, سعاد : يوووه مش مصاريف البيت وانا بقولك هات حاجه ليا ده لعيالك وبيتك دي مبقتش عيشه .
, حسن : ما انتي اللي عاملالي زي الارنبه كل شويا تخلفي حسن مش ملاحق علي مصاريف خمس عيال وانتي فوقيهم ايه يا شيخه الرحمه حلوه .
, سعاد : دول عزوه ما الها العيال مش عاجبينك دلوقتي اومال انت بتشتغل ايه وفي الاخر اسمك مهندس بلا وكسه .
, حسن بعصبيه خرج وغلق الباب بشده خلفه .
, سعاد تمتمت : ده كله علشان ميجبش البيض للكيكه ، برضو هعمل الكيكه .
, ★★★★★
, ارسيليا : انا حجزت تذاكر الطيران لواشنطن كمان اسبوع بعد افتتاح الشركه علي طول هنسافر .
, وسيم : تمام ، و انا كلمت الشركه المسؤله لتنظيم الحفلات علشان نعمل افتتاح كبير ونعزم كل رجال الاعمال وشركات السياحه علشان نعرفهم بالشركه بتاعتنا وعروضها .
, ارسيليا زادت ضربات قلبها : وليه البارتي دي .
, وسيم : ده كلام يا ارسيليا مالك ، طبعا علشان الشركات تعرف بشركتنا في مصر ونظامها وعروضنا والشركه تشتغل علي طول توطيد علاقات .
, ارسيليا : بس احنا منعرفش حد هنا .
,
, وسيم : متقلقيش انا عينت مدير للفرع هنا وعلاقاته كويسه بباقي الشركات هيعمل قايمه برجال الاعمال ونعزمهم ونتعرف عليهم ويتعرفوا علينا وكلها علاقات عامه في الاخر.
, ارسيليا بتوتر : امتا بقي نسافر انا زهقت .
, وسيم : ارسيليا انتي خايفه من حاجه هنا ، انتي قلتيلي انك غيرتي اسمك لنانسي وهويتك علشان الراجل اللي كان مربيكي طلع مش والدك وانتي كنتي عايزه تهربي منه يسلحد دلوقتي معرفش انتي عايزه تهربي منه ليه .
, ارسيليا : ما انا قلتلك كان عايز يدخلني جزء من شغله المشبوه وانا موافقتش علشان كده هربت وغيرت اسمي .
, قاطعهم صوت هاتف وسيم : الو … ايه مش معقول …. بجد حصل … انا مش مصدق الحمد**** الحمد**** .
, ارسيليا : في ايه .
, وسيم غلق السماعه وحضنها : هبقي اب هبقي خلاص انتي حامل حااااامل .
, ارسيليا بسعاده غامره : بجد التحليل اللي عملته …
, وسيم قاطعها : موجب طلع موجب المعمل لسه قايلي .
, ارسيليا بدموع الفرحه : الحمد**** الحمد**** …
, ★★★★★
, في شركه الغول دخل عليه ايمن وبيده دعوه .
, ايمن : مش هتصدق الدعوه دي من مين .
, الغول : دعوه ايه ومن مين .
, ايمن : من وسيم جوز ارسيليا .
, الغول : هما هيسافروا امتا .
, ايمن : حجزوا التذاكر كمان اسبوع .
, الغول : انا مش عارف راجعه مصر لايه .
, ايمن : هتروح الحفله يا كبير .
, الغول : انت مجنون اروح فين لا طبعا انا لا عايزها تفتكرني ولا تقربلي تاني انت ناسي چانيت .
, ايمن : اومال انت بتراقب ارسيليا ليه لحد دلوقتي حتي وهي بره مصر .
, الغول : علشان اكون دايما سابقها بخطوه ومتجيش مره واحده بغباءها تهد كل اللي عملته مع بنتها .
, ايمن : وهي هتعرف منين ان چانيت بنتها .
, الغول : ما انا مش هستني لما هي تعرف علشان كده لازم افضل مراقبها ومش هطمن غير لما تسافر ٢ نقطة
, ايمن : في حاجه تانيه عرفتها ارسيليا حامل .
, الغول ضحك بسخريه : كويس علشان تلتهي بعيد عننا .
, ★★★★★في قاعه اوبن اير يزينها الاضاءه والديكورات والورود .
, وسيم نظر لارسيليا التي تطل بالفستان الاسود الذي يبرز مفاتنها وجاذبيتها وسط بعض الحضور من كبار رجال الاعمال وبعض المستثمرين وبعض الشركات ٢ نقطة
, وسيم : الفستان رهيب عليكي يا ارسي .
, ارسيليا : نانسي متنساش احنا وسط الناس .
, وسيم : بابتسامه ، حاضر يا نانسي .
, دخل من باب القاعه شريف وهو ينظر حوله واذا فجأه عينيه تقف عند ارسيليا غير مصدق عينيه ٢ نقطة تخشب مكانه وهو يشاهدها وهي تتحدث بضحك مع آخر .
, شريف بتمتمه : مستحيل مش ممكن ازاااي لالا دي مش شبها دي هي .
, اتي المدير وحدث وسيم بينما تقف ارسيليا وتتلفت بعينيها وجدت شريف علي بعض امتار منها وقفت بصدمه وهي تنظر له وقلبها يزداد خفوقا ٢ نقطة
, شريف بلهفه وسعاده لم توضف تقدم خطوات اتجاهها ….
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل الحادي عشر


دخل شريف من باب القاعه تاركا الحراسه بالخارج وهو ينظر حوله واذا فجأه عينيه تقف عند ارسيليا غير مصدق عينيه ٢ نقطة تخشب مكانه وهو يشاهدها وهي تتحدث بضحك مع آخر .
, شريف بتمتمه : مستحيل مش ممكن ازاااي لالا دي مش شبها دي هي .
, اتي المدير وحدث وسيم بينما تقف ارسيليا وتتلفت بعينيها وجدت شريف علي بعض امتار منها وقفت بصدمه وهي تنظر له وقلبها يزداد خفوقا ٢ نقطة
, شريف بلهفه وسعاده لم توصف تقدم خطوات اتجاهها ….
, ارسيليا ابتلعت ريقها بتوتر ومدت يدها بسرعه ومسكت يد وسيم الذي كان مشغول مع المدير فنظر لها وسيم بحب وقبلها من خدها.
, وقف شريف بصدمه وهو ينظر لهم ولكنه تجاهل فعلتها واقترب منها وهو ينظر لها بشوق فتوترت ارسيليا ، وسيم نظر له بتعجب فقاطعهم المدير.
, المدير : شريف بيه المصرى اتشرفنا بحضور حضرتك للحفله.
, ثم نظر لوسيم ، شريف بيه من اكبر رجال الاعمال في مصر والشرق الاوسط.
, وسيم نظر له ومد يده ليصافحه ولكن شريف تجاهلهم وهو ينظر لارسيليا.
, شريف بشوق : ارسيليا.
, ارسيليا بتوتر نظرت لوسيم.
, وسيم بخوف حضن ارسيليا : حضرتك غلطان دي نانسي مراتي.
, المدير : دي نانسي هانم مرات وسيم بيه صاحب شركه السياحه ودعوه الحفله.
, شريف تجاهلهم واستمرت نظراته لارسيليا بشوق وحب : ارسيليا وحشتيني.
, ارسيليا عينيها امتلات بالدموع فجذبها وسيم خلفه وبحده : حضرتك غلطان دي مراتي نانسي.
,
, شريف اقترب منها : انا شريف مش معقول نستيني ارسيليا ارسي.
, وسيم نظر له بعصبيه: بقولك مراتي.
, المدير : يظهر في سوء تفاهم ياشريف بيه دي نانسي هانم .
, وسيم جذب ارسيليا ليبعدها عن شريف.
, شريف مد يده بسرعه ومسك يد ارسيليا وهو ينظر لها بشوق: مستحيل اسيبك تضيعي من ايدي تاني.
, وسيم بعد يد شريف عن ارسيليا : انت اتجننت دي مراتي.
, واشار للامن فاتي الامن بسرعه ومسكوا شريف.
, شريف بصوت مرتفع وهو يحاول مقاومه اكثر من عشر رجال من الامن : مش هسيبك يا ارسيليا ٢ نقطة متبعديش ٢ نقطة بتهربي تاني ليه ٢ نقطة متبعديش بحباااااااااك ٢ نقطة ارسيلياااا
, وسيم بسرعه جذب ارسيليا التي انهمرت عيونها بالدموع وابتعدوا وتركوا الحفله بسرعه.
, حدث تشابك بين الامن ورجال حراسه شريف الذين اتوا فورا من خارج الحفل ، فابتعدا الامن عن شريف ، فاشار لحراسته بعدم الاشتباك ومسك المدير من ياقه بدلته بعصبيه ، لو مقلتليش حالا راحوا فين هدفنك حالا.
, المدير : بخوف علي الفندق علي الفندق.
, شريف بعصبيه : فين مكان الزفت.
, المدير : اعطا له العنوان ٦ العلامة النجمية
, فذهب شريف بسرعه الي سيارته وخلفه الحراسه بسيارتهم الي الفندق.
, وسيم وهو يقود السياره شاهد ارسيليا تبكي بحراره وبعصبيه: مين ده ويعرف اسمك منين وايه اللي بينكم.
, ارسيليا بصوت مخنوق: كنا متجوزين.
, وسيم بصدمه: كان جوزك ٢ نقطة ابو بنتك اللي ماتت.
, ارسيليا : اه.
, وسيم : لكن باين عليه لسه بحبك اومال سبتيه ليه.
, ارسيليا : خلافات ومشاكل مقدرتش اكمل معاه.
, وسيم تطلع عليها من اعلى الى اسفل بنظره حزن : انتي كنتي بتحبيه.
, ارسيليا ادارت وجهها باتجاه الشباك ففهم وسيم انها كانت وما زالت تحبه.
, وسيم طرد زفيرا مليء بالضيق ولف السياره باتجاه اخر : احنا مش هنروح الفندق.
, ارسيليا نظرت له بتعجب.
, اكمل وسيم حديثه : احنا هنروح اي فندق تاني لانه اكيد مش هيسيبك وهيجلنا علي الفندق ، ده مش هامه انك واقفه مع جوزك ولا هامه الناس والحفله ، وباعلي صوته قالها علي الملاء مش هيسيبك ، انا اقدر احميكي لكن هيحصل خناقات وممكن توصل لضرب نار وحد يتقتل وانا مش عايز شوشره هنروح اي مكان لحد ما نشوف اول طياره ونسافر.
, ارسيليا هزت راسها بالموافقه.
, ذهبوا الي احد الفنادق وحادث وسيم مدير الفندق في ان ياخذوا جناح كامل ولكن بدون اخذ بياناتهم وسوف يدفع ثمن الدور كامل وان شركته سوف تتعامل معهم فرحب مدير الفندق بعدما علم بشخصيه وسيم وانه صاحب اكبر شركات سياحه ٢ نقطة
, ★★★★★
,
, بعد انتهاء الغداء في منزل علاء الورداني
, علاء : توتو انا رايح الشغل وعندي ميتنج بالليل احتمال اتعشا بره واتاخر ابقي اتعشي انتي وروكا.
, تيسير : اوكي يا حبيبي خلي بالك من نفسك واتعشا كويس.
, روفان قاطعتهم : لا اتعشا فين انا هنزل اتعشا مع صحابي واوريهم العربيه الجديدة.
, علاء: بس تسوقي علي مهلك اوعي تسوقي بسرعة لحسن انتي عارفه.
, روفان : وإلا هتسحب مني العربيه عارفه ، حاضر يا بابا.
, تيسير : يعني انتوا الاتنين هتتعشوا بره طيب انا كمان هطلع اروح اقعد مع هدي شويا ولا وراها شغل هي كمان عندك.
, علاء : لا هدي بتخلص الساعه ٣ ما انتي عارفة.
, تيسير : تمام يبقي استني البس وخدني في طريقك اصل مكسله اسوق العربيه بتاعتي.
, علاء : تمام يا حبي .
, ذهبت روفان وخرجت، وارتدت تيسير ملابسها واخذها علاء في طريقه ووصلها الي منزل هدي فصعدت لتجلس معها.
, هدي : واووو ايه الخاتم اللي يجنن ده جديد صح.
, تيسير : هديه علاء ليا.
, هدي : بمناسبه ايه.
, تيسير : طبعا بمناسبه خيانته ليا دي محتاجه سؤال.
, هدي : يا برودك يا بنتي انا مش فاهمه انتي ازاي مستحمله تبقي عارفه ان جوزك متجوز عليكي ومخلف ولد بقاله ١٥ سنه وساكته.
, تيسير بحزن: ما انا لو عرفته اني عارفه وقتها هضطر اطلب اطلق علشان كرامتي وهبعد بنتي عن ابوها ، وقتها مراته التانيه بكل بجاحه هتاخد مكاني بيتي وجوزي وابنها هياخد مكان بنتي ، انما كده انا في بيتي وبنتي متحرمش من والدها وكل يوم بينام في حضني وانا مراته قدام الناس وكل ما اتمناه بيجبهولي علشان ميحسش بالذنب فوق ده كله خليته يكتب الشركه باسم بنتنا بما انها وحيدته وعلشان محدش يضايقها في الميراث وهو وافق لانه ميقدرش يقول لا لان مفيش عنده اسباب ما هي كده كده هتورثه.
, هدي : طيب والرسايل اللي مراته التانيه بتبعتهالك.
, تيسير بحنق : عايزاني اعمل معاه مشاكل واطلق علشان هي تيجي مكاني لكن ده بعينها ولا كاني شفت مسجات ولا اعرف حاجه ، هي فاكره هي اللي بتكدني بافعالها انما انا اللي بكيدها ببرودي.
, هدي : انتي مش سهله يا توتو بس برضو كتير علي اي ست تستحمل اللي انتي مستحملاه.
, تيسير : بعد ما خلفت روفان وربنا رزقني بيها وكبرت تلات سنين حبيت اخلف تاني زي ما انتي عارفه بس الدكاتره قالتلي اني مستحيل اخلف علشان المبيض اللي اتشال غلط في ولادتي لروفان ، يمكن هو ده اللي خلاني اسكت لما عرفت ان علاء اتجوز واني مش هخلف تاني وهو برضو من حقه يكون عنده ولد يشيل اسمه بس مش علي حسابي انا وبنتي.
, هدي : بس متنكريش انا يا ما حذرتك ان السكرتيره دي شكلها مش مظبوط ومدلعه ومايعه كده.
, تيسير : من غبائي اني مصدقتكيش وكنت مأمنه له انه بيحبني ومش هيفكر في واحده تانية.
, هدي : اهي سحبته وجرجرته لحد ما وقعته في الغلط بس انتي برضوا كان لسه في ايدك انك تبعديها عنه لما سمعتيه بكلمها.
,
, فلاش باك
, (من ١٥ عاما كان علاء يبدل ملابسه في غرفته ، اقتربت تيسير من الغرفه لتدخل ولكنها سمعته يتحدث بهمس في الهاتف.
, — انا قلتلك تنزلي اللي في بطنك انا مش هتجوزك ومعنتيش تتصلي بيا تاني …٢ نقطة ايه الدكتور قال انك حامل في ولد ، وبسعاده متأكده ولد ولد …. عارفه لو بتكذبي عليا طيب انا هاجي معاكي للدكتور اتاكد انه ولد ولا لا …. مش وقته ٢ نقطة اه لو ولد هتجوزك ٢ نقطة
, بدموع القهر والحزن نزلت دموع تيسير علي خدها وذهب للتواليت)
, باااااك.
, تيسير : لو كنتي سمعتي صوت الفرحه وهو بقولها لو ولد هنتجوز كان مستحيل يفضلني انا وبنتي عليها ، علشان كده مخدتش قراري علي طول وفكرت قبل ما اعمل اي حاجه ولقيتني هكسب كل حاجه لو فضلت ساكته ، وده اللي خلاني اسيبك في الشركه عنده تشتغلي علشان تبلغيني باي اخبار جديده اشتري حاجه باع حاجه مش هخليها تتهني علي جنيه تفكر تاخده من بنتي.
, هدي : بس ده حقها هي وابنها متنسيش انها مراته برضو.
, تيسير بعصبيه: دي خرابه بيوت وحربايه عايزه تستولي علي كل حاجه مفيش ست محترمه تلف علي راجل متجوز وتمشي معاه في الحرام علشان تخلف منه وتحطه قدام الامر الواقع علشان يتجوزها ، دي وخداه علشان فلوسه وانا مش هديها الفرصه دي.
, هدي : علشان كده اول ما اشترى فيلا الجونه قلتلك علي طول.
, تيسير : وانا بصنعه لطافه وشويه دلع خليته يكتبها لروفان هديه نجاحها في الثانويه.
, فلاش بااااك
, (من خمس سنوات في غرفه نوم تيسير يجلس علاء علي سريره دخلت عليه تيسير وهي ترتدي الروب واقتربت منه وجلست بجواره ومدت يدها تداعب شعر صدره وبدلع –وحشتني يا لؤه.
, علاء حضنها ووضع راسها علي صدره: عيون لؤه بموت فيكي.
,
, تيسير : الصيف السنادي حر جدا ، افف الجو حر قوى.
, وخلعت الروب و وضعت راسها علي صدره مره اخرى وحضنته ، بس حضنك بدفيني قوووي.
, علاء حياتي يا توتو وحضنها وهو يداعب خصلات شعرها: ان شاء **** نصيف السنادي في المكان اللي تشاورى عليه.
, تيسير رفعت راسها بسعادة : في الجونه.
, علاء : يبقي في الجونه.
, تيسير : يبقي هي دي هديه روفان اللي كنت وعدتها لما تنجح في الثانويه صح.
, علاء بعدم فهم : هديه ايه.
, تيسير : اصل كنت بتصل علي هدي علشان اشوفك مشغول ولا لا النهارده كنت عايزه اعدي عليك ، فقالتلي ان المحامي عندك ولما دخلت عليكم سمعته وهو بقولك ان خلص ورق فيلا الجونه.
, علاء بضيق : هي هدي ردار مبتبلش في بقها فوله.
, تيسير بضحك : بس طيبه وغلبانه ، متعرفش روفان هتفرح قد ايه لما تعرف هديتها دي مش بعيد تعزم كل صحابها يصيفوا هناك.
, علاء بتوتر : بس الفيلا دي انا شاريها استثمار.
, تيسير قاطعته : وماله انت تهاديها بيها ونقضي الصيف فيها السنادي ولما يجيلها بيعه حلوه تبقي تبيعها وتشترى حاجه احلي ، وبعدين انت بتعمل كل ده لمين مش لروفان هو انت عندك غيرها اهو في الاخر كله ليها مش وحيدتك ولا انت بقي ناوي عينك تزوغ علي ست غيري.
, علاء : لا لا طبعا.
, تيسير : يبقي تكتبها باسم روفان وانت اصلا كده كده الوصي عليها يعني في اي وقت تقدر تسحب الشركه او الفيلا او ارض السلام منها ده لو عايز تبيع حاجه يعني وربنا يخليك لينا ويفرحنا بروكا.
, ثم اقتربت منه بدلع وهي تقبل شفايفه وتحضنه بحب ٢ نقطة
, علاء بحب حضنها : حاضر هكتبها باسمها.)
, باااك.
, تيسير : واهو روفان بلغت السن القانوني دلوقتي وكل حاجه باسمها والتانية تشرب ابنها بقي.
, هدي : يخربيت عقلك ، قوليلي يا توتو مفكرتيش في مره كده وعقلك وداكي انك تطلقي وتاخدي كل حاجه من علاء وترجعي لحسن خصوصا انه حاول يقربلك اكتر من مره في نفس الوقت اللي عرفتي فيه ان علاء بخونك.
, تيسير : ولا مره تخيلي حسن ده كان عامل زي الادمان بالنسبالي كنت بحبه قوي ورغم اللي عمله فيا زمان كنت بسامحه لكن جه عليا وقت لا بقيت طيقاه ولا حتي عايزه اسمع عنه حاجه لا بخير ولا بشر بقي بالنسبالي هوااا ، اما بقي علاء فانا خدت منه كل حاجه عيزاها حبه وحياته وبيته واهتمامه ومشاعره حتي فلوسه ايه يعني شويا مشاعر بروح يدها لوحده تانيه كل فتره كانها نزوه بس في الحلال ، اه بزعل وبتوجع لما بعرف انه رايحلها او لما بيكلمها بس لما بفكر بلاقي انا اللي كسبت كل حاجة وهي ولا حاجة.
, ★★★★★
, في شركه الحديدي .
, جاسر : بدر جه الشركه ؟!
, معتز : اه في مكتبه انت لسه مبتكلموش.
, جاسر : واد غبي مبفهمش ولا عايز يفهم.
, معتز : انا بس عايز اعرف منار كانت مسافره هي واولادها بدر عرف بنتها فين ولا قابلها امتا وازاي.
, جاسر : ماهي دي البنت اللي كان بحبها وهو صغير اللي كنا خطفناها بنت طارق.
, معتز : ياااا دا من سنين هو لسه فاكرها اساسا.
, جاسر : طالع حبيب بسلامته.
,
, معتز : و هتعمل ايه معاه.
, جاسر : هروح اقابلها اشوف حكايتها ايه وامها زقاها علي بدر ولا ايه الحكايه ، فكرتني صحيح عرفت حاجه عن چانيت تقرب ايه للغول.
, معتز : اه دي بنت يتيمه الغول اتبناها من ٢٢ سنه من دار ايتام بالظبط في الوقت اللي ارسيليا سابته ايام الحادثه بتاعتها هو اتبني البنت دي وسجلها باسمه.
, جاسر بسخريه : وهو ده بيعمل حاجه لله كده.
, معتز : المشكلة مش في چانيت المشكلة ان ارسيليا رجعت مصر.
, جاسر بدهشه : ايه وشريف عرف انها رجعت مصر.
, جاسر : شريف اتجنن دا عمل مشكله كبيره قوي ٢ نقطة
, وحكي له ما حدث.
, جاسر : وانت عرفت منين ان مرات وسيم تبقي ارسيليا ما يمكن شبهها فعلا واسمها نانسي.
, معتز : انا شفت الفديو بتاع الحفله اللي صوره رجل الاعمال صاحبي ، بعتهولي واتس وفعلا طلعت ارسيليا وشريف باعلي صوته قالها مش هسيبك يا ارسيليا.
, جاسر : دا اتجنن رسمي وانا اللي بعاتب علي العيال بدر وياسين اتاريه الكبير اللي مفروض عاقل طلع اجن منهم.
, معتز : هنعمل ايه معاه.
, جاسر : علي كلامك وسيم ده مش سهل وشريف هيودي نفسه في مشاكل لازم نروحله نعقله ، وبعدين ارسيليا لو كانت عايزه شريف لسه مكنتش سبته زمان ولا دلوقتي ، انت اسبقني وروحله لحد ما اروح اشوف حور دي.
, ★★★★★
, انتظر ياسين في سيارته باحدي الشوارع القريبه من الجامعه في انتظار چانيت وعند ظهور سيارتها قادمه شغل محرك سيارته وكسر عليها الطريق بسيارته ، ثم هبط من سيارته واقتحم سيارتها وهو يفتح الباب الاخر وجلس بجوارها.
, چانيت : في ايه انت مجنون.
, اقترب منها وهجم عليها ، كتف يدها وبهمس ، تاني مره تقلي ادبك.
, چانيت حاولت مقاومته : انت مش طبيعي ابعد عني.
, ياسين نظر لشفايفها وبهمس : مش طبيعي علشان القلم اللي ادتهولي امبارح ، ثم قرب شفايفه من شفايفها وقبلها بحراره وهو يتلذذ بقبلتها وهي قاومه بشراسه ، حتي تحكم بها بقبله مليئه باللهيب الذي اذاب عنادها فاستسلمت له وبدات تقلل من مقاومتها له ، فابتعد ياسين قليلا وهو يشاهد حمره وجنتيها وشفايفها بخجل فهمس علي شفايفها ، ناار شفايفك نار.
, فعضت علي شفايفها بخجل زاد شفايفها حمره فاقبل عليها مره اخري فوضعت سبابتها بين شفايفه وشفتيفها وبهمس ، لا.
, ياسين بابتسامه همس : مش عجبتك.
, چانيت بخجل : بس.
, ياسين : يبقي عجبتك .
, ثم ابتعد قليلا وجلس ونظر لها بحب : علي فكره انا كلمت بابا عليكي وقلتله اني عايز اخطبك.
, جانيت بدهشه : ايه.
, ياسين هز راسه بسعادة : وعايز يشوفك تيجي نروحله.
, جانيت نظرت له بمكر مصطنع.
, ياسين : لا نروحله الشركه انتي عقلك راح فين فاكره اني هقولك اخدك الشقه وتشوفيه وجو الافلام الهابطه ده.
, جانيت رفعت أحد حاجبيها بحنق.
, ياسين : انتي لو ليكي مزاج تيجي اوريكي شقتنا الجديده معنديش مانع.
, چانيت : انزل من العربية.
,
, ياسين بضحك : طيب و**** بتكلم جد انا فعلا كلمته عليكي انتي مش عارفه عملتي فيا ايه.
, چانيت : عملت ايه.
, ياسين نظر لعينيها بحب ، بحبك.
, جانيت بسعاده : طيب ما انا كمان حبيتك.
, ياسين صفق بيده بصوت مرتفع : ايوه كده يا ياسين يا متمكن اخيرا وقعتها.
, چانيت بتذمر مصطنع : بجد.
, ياسين : وعهد **** حبيتك وكلمت الحج عليكي.
, چانيت : والحج قال ايه.
, ياسين : موافق طبعا هو يقدر يرفضلي طلب والحاجة كمان.
, چانيت بضحك : والحاجة قالت ايه.
, ياسين : بتقولي اول ما تشوفها يا واد يا سونه بوسهالي.
, وقرب عليها ليقبلها فابعدته هي.
, — هنستهبل بقي
, ياسين : هو في احسن من الاستهبال.
, چانيت : يبقي اقول لجدو بقي.
, ياسين : لا.
, جانيت : ليه.
, ياسين : لما اكد بس علي بابا ونشوف هنعمل ايه ٢ نقطة وقت بس مساله وقت.
, جانيت بسعاده : اوك .
, ياسين : هروح اركب عربيتي تمشي قدامي بعربيتك واياكي تسرعي.
, جانيت : مش هنتسابق بالعربيات.
, ياسين : لا يا حببتي انا عايز ادخل دنيا واتمتع انتي كده هدخليني الاخرة.
, ★★★★★
, اتصلت دنيا علي جاسر وهو في طريقه للمستشفي.
, دنيا : تفتكر هتوافق تبعد عنه.
, جاسر : لازم تبعد.
, دنيا : خايفه نكون بنظلمه.
, جاسر : انتي حنيتي ولا ايه.
, دنيا : لا بس انا بحب زي ما انت بتحب زي بدر ما حب.
, جاسر بحب : مفيش حب في الدنيا زي عشقي ليكي.
, دنيا بسعاده : لسه بتعشقني بعد ما كبرنا.
, جاسر : كل دقيقه ويوم وشهر وسنه بنكبره عشقي ليكي بزيد ، بعشقك ياعشق الجاسر .
, دنيا : وعشق الجاسر بتعشقك.
, جاسر : انا بقول نكنسل موضوع المستشفي واجي.
, دنيا : فهد هنا قاعد مع سيلا.
,
, جاسر : العيال دول هيتجوزا امتا بقي علشان الفيلا تفضي ونجرى براحتنا.
, دنيا : طيب خلي بالك من الطريق.
, جاسر : حاضر يا عشقي انا داخل علي المستشفي.
, ذهب جاسر الي حور في المستشفي في مكتبها تحديدا.
, حور بصدمه وقفت : جاسر بيه.
, جاسر دخل وجلس: مش المستشفي دي بتاعت بدر برضو.
, حور جلست : اه.
, جاسر : سمعت انك دكتوره شاطره لا وكمان عارفاني لكن عارفاني منين ياترى من السوق ولا من والدتك اكيد مش من السوق انتي دكتوره وملكيش في شغل الشركات والسوق.
, حور بتوتر: من السوق اكيد، صور حضرتك منوره كل المجلات والسوشيال ميديا.
, جاسر : ذكيه وكمان لبقه في الكلام ، تمام زي مامتك.
, حور نظرت له بعدم فهم.
, جاسر : طالما زكيه ولماحه يبقي نجيب من الاخر عايزه ايه من بدر ، ومتنسيش زي ما انتي زكيه فانا مش اقل منك.
, حور : العفو يا جاسر ، لكن انا مش عايزه حاجه من بدر ٢ نقطة انا عيزاه هو بدر لشخصيته وبس.
, جاسر : شخصيته وبس وانتي عرفتي شخصيته فين ولا عرفتيه فين اساسا انتي طول السنين دي مسافره انا معرفش انتي رجعتي ليه ولا علشان ايه وميهمنيش لكن بدر لا.
, حور : حضرتك ليه بتكلمني كاني جايه اخطفه منك انا بحبه زي اي اتنين بحبوا بعض.
, جاسر : مينفعش انتوا مش زي اي اتنين بصي يا بنتي لا انتي تنفعي بدر ولا هو ينفعك لا بيئته تناسبك ولا بيئتك تناسبنا ده طبعا غير المشاكل والخلافات اللي كانت بين العيلتين.
, حور قاطعته : ازاي حضرتك بتقولي يا بنتي واعتبرتني في مقام بنتك وفي نفس الوقت عايز تهد حبي انا وبدر بسبب خلافات بين حضرتك واهلي زمان ، حضرتك بتظلمني وبتاخدني بذنب مش ذنبي ولا ذنب بدر.
, جاسر : ببساطه لان الذنب ده هيفضل مربوط بيكم لاخر العمر ومش بيكم بس لا ده هيطول اولاد بدر لو استمريتي معاه اللي بحب مبياذيش ، ولا انتي زي امك بتاذي اللي بتحبيهم زي ما اذتني قبل كده كتير ومش انا بس لا دي فكرت تاذي عيلتي كتير لكن مقدرتش ولا انتي هتقدرى.
, حور : لكن جوازي من بدر عمره ما هيكون اذيه له.
,
, جاسر ضحك بسخريه : يعني مش هتاذيه في شغله بلاش شغله انا عندي شركاتي وبيشتغل فيها ، مش هتاذيه في اولاده اللي لو خلفهم منك في سمعتهم لما يعرفوا ان جدتهم قتلت جدهم.
, حور وقفت بصدمه : ماما قت٢ العلامة النجميةلت بابا حضرتك بتقول ايه انت زودتها قوي.
, جاسر : انتي متعرفيش يعني ان منار قت٤ العلامة النجمية لت طارق.
, حور بصدمه انهارت وامتلات عيونها بالدموع : مستحيل مستحيل اللي حضرتك بتقوله بابا مات طبيعي مستحيل ماما تق٢ العلامة النجميةتل ، لا بابا لاااا ، وبانهيار جلست تبكي معقول ماما حرمتني منه طول عمرى دا انا كان نفس ي طول السنين دي اشوف بابا احس بحنانه وحضنه ولمسه اديه كان نفسي اترمي في حضنه واشكيله من اللي انا فيه وعشته ليييييه لييييه ماما تحرمني منه ، انا مكنتش عايزه حاجه غير حضن ابويا ليه يا ماما ليييه.
, جاسر : انا اسف اني قلتلك الكلام ده مكنتش متوقع انك متعرفيش.
, حور مسحت دموعها وبصوت مبحوح : حقك يا جاسر بيه تخاف علي ابنك اذا كنت الاول مصره اني اتجوز بدر ، لكن بعد كلامك ده مستحيل اوافق علي جوازي منه ، انا نفسي قرفت منها بعد اللي عرفته عنها طول عمرى بكدب نفسي ناحيتها في حاجات كتير لكن بعد اللي حصل لا بقيت انفع بدر ولا حتي انفع اخلف ولاد يستعروا من اصلهم مني.
, جاسر وقف باستياء : **** يعينك لكن اتمني تكوني قد كلمتك.
, حور : اطمن يا بجاسر بيه انا قد كلمتي وعمرى ما هفكر اذي حد بحبه.
, قاطعهم دخول منار العادلي وهي ترتدي نظارتها بسعادة.
, منار : ايه رايك في السبرايز دي اخدت العنوان من رهف صحبتك علشان اعملهالك مفاجاة.
, ثم رفعت نظارتها وهي تشاهد حور تبكي.
, — مالك يا حور في ايه بتعيطي ليه.
, ثم التفتت فشاهدت جاسر.
, — جاسر مش معقول بعد السنين دي كلها.
, جاسر : منار العادلي.
, حور بدموع وهي تنظر لها بقرف : قت”*لتي بابا.
, منار بتوتر : انتي بتقولي ايه.
, ثم نظرت لجاسر انت قلتلها ايه ٢ نقطة كدب كدب هو قالك ايه.
, ثم اقتربت من حور ، هو هو اللي قت٢ العلامة النجميةله جاسر جاسر اللي قت٢ العلامة النجميةله ولبسني التهمه لما عرف اني مسافره ومش راجعه مصر هو يا حور اوعي تصدقي عني حاجة.
, حور بدموع انهارت : حرام عليكي ليه تحرميني منه ليييه طول عمرة بكدب نفسي واقول اللي شفته كدب بابا وهو نايم وسط الدم لما صحتيني انا ومعاذ وجريتي بينا في عز الليل واترميتي في حضن وائل كل ده وانا ساكته وبكذب نفسي علشان مخصركيش.
, منار بصدمه انتي بتقولي ايه انتي فاكره كل ده.
,
, حور : كل ده في قلبي مغبش عن عيني لحظه يا ماما ، مبقاش ينفع اقولك يا ماما دمرتيني ودمرتي حياتي …
, منار قاطعتها : علشان كده طول السنين دي كنتي متغيره معايا وعلي طول بعيده عني ٢ نقطة
, حور بحزن شديد وبكاء : **** يسامحك **** يسامحك لكن انا عمرى ما هسامحك.
, وذهبت وتركت المكتب.
, منار بضيق : انت السبب انت اللي دمرت حياتي وحياة بنتي حتي بعد ما نسيت كل حاجه وقلت خلاص انما لا يا جاسر وقت الانتقام جه من تاني.
, جاسر لوي فمه بسخريه وتركها وذهب.
, منار بعصبيه تناولت الاباجوره من المكتب والقتها علي الارض بغضب.
, ★★★★★
, في فيلا الحديدي يجلس فهد مع سيلا في الليفنج.
, فهد : سيلا سولي سلاسيلوا سلسوله سوسو.
, سيلا : اييييه ايييييييه ، ده كله في ايه.
, فهد : ما انا قلت انزل لمستواكي يا بيبي وابقي بمط زيك.
, سيلا بضحك : عايز ايه يا استاذ مطاط.
, فهد تناول شنطه مغلفه من جانبه ووضعها علي قدمه : شفتي جبتلك ايه في عيد الام.
, سيلا : ليه هو انا كنت امك.
, فهد : بنت عيب اسمها مامتك مامي.
, سيلا : المهم جبت ايه.
, فهد : حاجه بتحبيها ونقصاكي طول السنين اللي فاتت دي كلها.
, سيلا بتمتمه : بحبها ونقصاني ، ببلاهه مصطنعه قزازه برفان.
, فهد بصدمه : قزازه برفان وانا اقول ايه الريحه النتنه دي اللي هبت عليا ، هو انتي مبتتبرفنيش يا روحي.
, سيلا : لا.
, فهد بصدمه : طيب هي مش علبه برفان هي حاجه تانيه.
, سيلا بسعاده : لا متقلش هو ده كنت حاسه انك هتجبها.
, فهد : ها ايه.
, سيلا : شامبو.
, فهد : يخربيت النتانه ، هو انتي برضو مبتغسليش شعرك بشامبوا اومال بتغسليه بايه.
, سيلا : مبغسلوش هو المفروض يتغسل.
, فهد : يعني اصلا مبتغسلهوش ، بت انتي هتشليني.
, والقي عليها علبه ففتحتها سيلا واخرجت منها فستان احمر مرصع بتطريز فضي من ماركه مانجو الاسبانيه.
, سيلا : ايه ده فستان.
, فهد غمز لها بعبث ، هيبقي ولعه عليكي احمر علي ابيض يالهوووووي.
, سيلا بخجل القت الفستان عليه ، مش لبساه.
, فهد التقط الفستان وقبله ، بووو٢ العلامة النجميةسه مني ليكي هشوفك النهارده بالليل واحنا خارجين بيه ، باي.
, وتركها وذهب
, سيلا بسعاده التقتت الفستان وحضنته.
, ★★★★★
,
, في شركه المصرى .
, جاسر بعصبيه : انت اتجننت دي متجوزه عقلك فين طيب مش خايف علي نفسك خاف عليها لو اتعرف انها لسه عايشه وانت باعلي صوتك وبكل غباء بتقولها مش هسيبك ياارسيليا.
, شريف بعصبيه : مش هسيبها لو كانت مع مين مش هسيبها تاني.
, معتز : عمال افهمه من الصبح وهو علي الكلمه دي.
, شريف : مش هسيبها برضوا ٢ نقطة و وقفت بادي جارد عند شركتها وعند الفندق اللي نازلين فيه وعرفت اسمها المستعار ولو فكرت تسافر هتلاقيني في المطار مستنيها.
, جاسر بحنق : مش هتسيبها حتي بعد ما تعرف انها حامل من جوزها
, شريف : ……٢ نقطة
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل الثاني عشر


جاسر بعصبيه : انت اتجننت دي متجوزه عقلك فين طيب مش خايف علي نفسك خاف عليها لو اتعرف انها لسه عايشه وانت باعلي صوتك وبكل غباء بتقولها مش هسيبك يا ارسيليا.
, شريف بعصبيه : مش هسيبها لو كانت مع مين مش هسيبها تاني.
, معتز : عمال افهمه من الصبح وهو علي الكلمه دي.
, شريف : مش هسيبها برضوا ٢ نقطة و وقفت بادي جارد عند شركتها وعند الفندق اللي نازلين فيه وعرفت اسمها المستعار ولو فكرت تسافر هتلاقيني في المطار مستنيها.
, جاسر بحنق : مش هتسيبها حتي بعد ما تعرف انها حامل من جوزها.
, شريف بصدمه : مش هسيبها مهما حصل.
, وبعيون امتلات بالدموع انا بس عايز اعرف سابتني ليه زمان ٢ نقطة نسيتني ٢ علامة التعجب مبقتش تحبني ! احنا كنا كويسين ورايح اجيب الماذون وهنتجوز رسمي هربت ليه بعدت ليه ٢ علامة التعجب
,
, جاسر اقترب منه بحزن : فكر في حياتك اللي فات مات يا شريف.
, شريف بدموع حضن جاسر : مامتش مامتش ياجاسر بحبها بحبها يا جاسر ومها اقول هنسي مبنساش مبنساش ياجاسر.
, جاسر رتب علي كتفه بحنيه : اهدي اهدي ايه اللي حصلك.
, شريف ابتعد قليلا وهو يبكي بحرارة : كل ما احاول انساها بواحده تانيه مبقدرش حاولت ادور عليها في مليون ست ملقتهاش اول ما شفتها كنت زي المجنون كان نفسي اخطفها واهرب بيها لابعد مكان ، ارسيليا وحشتني يا جاسر وحشتني قوي.
, معتز : ومراتك وبيتك يا شريف.
, شريف نظر لمعتز بحزن : بحب سمر او اتعودت عليها لكن عشقي كله لارسيليا يا معتز.
, جاسر نظر لمعتز : اقلب الدنيا علي ارسيليا يا معتز.
, معتز بدهشه : انت بتقول ايه.
, شريف نظر الي جاسر بنظره امل : هتساعدني الاقيها.
, جاسر نظر لشريف بابتسامه : انا قسيت عليك زمان لما حاولت ابعدك عنها لكن بعد الحاله اللي انت فيها دي وبعد السنين دي كلها هجبهالك لكن توعدني يا شريف وعد.
, شريف : وعد ايه.
, جاسر : لو ارسيليا فضلت جوزها عليك تبعد عنها وتلتفت لمراتك وبيتك وتسيبك من الهرجله والستات.
, شريف : وانا موافق.
, جاسر : تمام.
, معتز : بس انا مش موافق ، انتوا نسيتوا سمر.
, جاسر : معتز يلا علشان متتأخرش علي اللي قلتلك عليه.
, شريف : بس انا عمرى ما هظلم سمر ولا هقصر معاها.
, معتز : وانت بخيانتك ليها كل يوم مع واحده مبتظلمهاش ولا بتقصر معاها.
, شريف : وحرماني اني اكون اب طول السنين دي علشانها مش ظلم ليا ٢ نقطة ان *** يشيل اسمي من بعدي مش ظلم.
, معتز : متنساش انك السبب في عدم خلفتها.
, شريف : انا مكنتش اعرف ده كله واللي ارسيليا عملته واول ما عرفت بعدت عن ارسيليا وسيبتها وكنت هنساها.
, معتز : ولما انت كنت ناوي تبعد عن ارسيليا عايز ترجعلها تاني ليه.
, شريف : علشان سمر رجعتهالي تاني ولما قربت اكتر من ارسي مقدرتش انساها تاني بسهوله ، يمكن اول مره كنت اقدر لكن بعد ما قربت مني مقدرتش حاولت حاولت و**** يا معتز مقدرتش.
, جاسر : خلاص اللي حصل حصل كفايه يا معتز جلد فيه ويلا علشان ورانا ميتنج.
,
, معتز بتذمر : بس انت كده هتساعده يا جاسر في ظلم سمر.
, جاسر بحنق : معتز قلت خلاص ، يلا.
, واخذ معتز وذهبوا … في السيارة
, جاسر : يا عبيط وانت فاكر اني هظلم سمر بعد السنين دي كلها واساسا انا اللي قربتها منه.
, معتز : اومال عايزني ادور علي ارسيليا ليه.
, جاسر : وانت فاكر لما ندور عليها ونلاقيها وهي اساسا مختفيه منه بمزاجها وانت بنفسك قايلي انها اتجوزت اللي اسمه وسيم ده في واشنطن وكمان حامل منه هترجع لشريف تاني.
, معتز : يعني ايه.
, جاسر : يعني ارسيليا اكيد مش هتتخلي عن حياتها وجوزها واللي في بطنها علشان شريف.
, معتز : وهو شريف هيسيبها.
, جاسر : اومال انا خدت عليه العهد ليه انها لو قالته يبعد يبقي يبعد وينساها مش علشان اقطع عليه اي سكه واخليه يلتفت لسمر ويسيبه من شغل السرمحه دي.
, معتز : ولو ارسيليا فكرت ترجع لشريف.
, جاسر : مكنتش بعدت السنين دي كلها وكمان جايه حامل حتي لو كانت بتحب شريف مكنتش هربت من الاول واتجوزت وعاشت حياتها.
, معتز : يعني ادور عليها بجد.
, جاسر : طبعا وهنلاقيها وهنجيبها علشان نقطع علي شريف اي امل بفكر فيه ناحيتها.
, ★★★★★
, عدي يوم واثنان واتي ميعاد طياره ارسيليا.
, في الفندق في الجناح تحديدا .
, وسيم يمسك شنطه السفر : يلا يا ارسي.
,
, ارسيليا امام المراه تعدل شعرها : يلا يا حبيبي.
, فتح وسيم الباب فوجد بعض الحراسه ويتوسطهم جاسر ومعتز.
, وسيم : مين.
, ارسيليا بدهشه : جاسر الحديدي.
, جاسر مد يده وصافح وسيم وارسيليا : انا جاسر الحديدي صاحب شركات الحديدي.
, وسيم نظر لارسيليا بتعجب.
, ارسيليا : جاسر بيه معروف في السوق.
, وسيم : عارفه ، لكن انت عايز ايه.
, جاسر : ممكن نقعد نتكلم شويا.
, وسيم : لكن احنا ورانا طيارة.
, جاسر : مش هاخد منكم كتير ، انا بس كنت عايز اتكلم مع ارسيليا شويه.
, وسيم : بخصوص ايه.
, جاسر : موضوع قديم ولازم يتقفل.
, ارسيليا نظرت لوسيم : جاسر بيه شخص محترم وانا اعرفه كويس.
, وسيم مسح يده علي وجه بضيق : ماشي.
, هبطوا جميعا لاسفل وجلس وسيم مع معتز ، وجلست ارسيليا مع جاسر بالاتجاه الاخر.
, جاسر : انا مش هقولك انتي رجعتي في ايه ولا مسافر ليه ولا عايز منك حاجه انا كل اللي عايزه انك زي ما انتي عايشه حياتك ومتجوزه وعلي ما اعتقد حامل تسيبي شريف يعيش حياته هو كمان.
, ارسيليا : انا مقربتش من شريف اساسا انا طول السنين دي كلها وانا بعيده محاولتش اقرب ولا مرة، لولا افتتاح فرع الشركة في القاهرة واصرار وسيم جوزي اننا نزل القاهرة مكنتش نزلت ولا فكرت انزل مصر.
, جاسر : تمام وانا مش عايز اكتر من الكلمتين دول تقوليهم لشريف انك عايزه تكملي حياتك مع جوزك واللي في بطنك.
, ارسيليا وضعت يدها علي بطنها بسعادة: ده الحاجة الوحيدة اللي هتعوضني عن حرماني من شريف وبنتي.
, جاسر بصدمة : بنتك مين انتي معاكي بنت اقصد عندك اولاد.
, ارسيليا : لا دي حكايه كده عليها سنين ، لكن حاضر هقول اللي انت عايزه لشريف بس وسيم جوزي…
, جاسر : استني بس افهم بنت مين وفين دي٢ نقطة
, ارسيليا: **** يرحمها بقت ذكرى زي ذكرى حبي لشريف ، لما سبت شريف كنت في بدايه حاملي ولما سافرت كملت حمل وولدت هناك لكن للاسف ماتت اول ما اتولدت.
,
, جاسر : متاكده انها ماتت.
, ارسيليا بدموع : ملحقتش اشوفها المستشفي دفنتها علي طول.
, جاسر : هي كام سنه دلوقتي.
, ارسيليا : ذكرى وافتها ال ٢١ كمان شهر.
, جاسر : يعني مش ٢٢.
, ارسيليا : لا ٢١ بس بتسأل ليه.
, جاسر : ها لا ولا حاجة وشريف كان يعرف انك حامل.
, ارسيليا : لا.
, جاسر : طيب لو طلبت تقعدي كمان اسبوع في القاهرة فيها حاجة.
, ارسيليا : لا انا اصلا كنت مستعجلة علي السفر علشان شريف ميشوفنيش وكمان الغول.
, جاسر : متقلقيش انا هامنك كويس وموضوع شريف ده متقلقيش منه.
, ارسيليا : هو حضرتك عايزني اقعد ليه في مصر .
, جاسر : هتاكد من حاجه الاول وبعد كده لو عايزه تسافرى براحتك.
, ارسيليا : وشريف.
, جاسر : هتقابليه وتقوليليه انك عايزه تعيشي حياتك مع جوزك والبيبي٢ نقطة لكن بصراحة انتي لسه بتحبي شريف.
, ارسيليا هزت راسها بالتاكيد : وعمرى ما نسيته لحظه لكن كان لازم اوفي بوعدي لسمر.
, جاسر : سمر.
, ارسيليا : يوم جوازي من شريف ، سمر طلبت مني ابعد عن شريف ٢ نقطة انا توبت يا جاسر بيه واول حاجة صح اعملها اني اكفر عن ذنوبي وانا اذنبت في حق سمر وكان لازم اعاقب نفسي ببعدي عن شريف زي ما سمر طلبت مني وربنا حب يخفف ذنوبي بموت بنتي وحرماني منها وانا راضيه واتاقلمت علي حياتي وجوزي ، وسيم عوضني عن كل حاجة وحشة شفتها في حياتي وعن كل حاجه مريت بيها ، ثم نظرت لوسيم بابتسامه وهو يبعد عنها ببضع مترات يمكن مكنش حبيته قد شريف بس هو عرف ازاي يحببني فيه بحبه ليا واهتمامه وخوفه عليا معرفش حب او تعودت بس وسيم عوضني عن حاجات كتير.
, جاسر : **** يسعدكم ، تمام انا همشي دلوقتي وهتصل عليكي نتقابل النهاردة علشان تقابلي شريف.
, ارسيليا : حاضر.
,
, ذهب جاسر ومعتز والحراسه.
, وسيم : في ايه وعايزين منك ايه.
, ارسيليا : حسابات حسابات ولازم تخلص علشان اسافر وانا مرتاحة.
, وسيم : طيب يلا علشان هنتاخر علي الطيارة.
, ارسيليا : لما اخلص الحسابات دي هناجل سافرنا اسبوع.
, وسيم بضيق : علشان شريف.
, ارسيليا : شريف كان في بيني وبينه خلافات زمان ولازم تصفي ويشوف حياته بعيد عني وجاسر بيه وعدني بكدة.
, وسيم : يعني عايزه تقابلي شريف.
, ارسيليا : انا قلتلك اني اطلقت من شريف بس الحقيقه انا هربت منه وده اللي كان مخوفني اني انزل مصر.
, وسيم : هربتي منه ليه.
, ارسيليا : قلتلك حسابات وكان لازم تتصفي ، جاسر بيه هيدخل ويحل المشكلة.
, وسيم : احنا ممكن نسافر دلوقتي ومنجيش القاهره تاني ومش تشوفيه تاني.
, ارسيليا : مش هيسيبني لو سافرت اخر الدنيا كفاية هروب علشان ارجع معاك وانا مطمنه واكمل حياتي بامان انا وانت وابننا.
, وسيم بخوف : هترجعي معايا يا ارسييليا.
, ارسيليا بحب مسكت يدها بيده : ومش هسيبك يا وسيم.
, ★★★★★
, ذهب جاسر للفيلا .
, انت يا زفت انت يا اللي اسمك ياسين.
, ياسين هبط بسرعه من اعلي الفيلا : بابا في ايه.
, جاسر : اقعد قدامي يا جلاب المصايب.
, ياسين جلس : خير في ايه.
, جاسر : هي البنت اللي عايز تخطبها دي ما تجيبها هنا اشوفها.
, ياسين : ايه يا ميجو انت عينك زاغت عليها ولا ايه.
, جاسر : اخرس يا حيون انا بس مش عايز احكم عليها من غير ما اشوفها واتكلم معاها.
, ياسين : **** النبي احسن كنت متاكد انك هتوافق عليها.
, جاسر : انا لسه موافقتش ومش موافق اساسا.
, ياسين : **** انت بميه راي ما انت من شويا كنت بتقول هاتها الفيلا.
, جاسر : ولا اقولك هاتها في اي مطعم اقعد معاها.
, ياسبن : شويا شويا تقولي هاتها الشقة.
, جاسر : اخرس يا حيوان شوف اي كافيه وظبط وقولي.
, ياسين : اظبط واقولك اوعي تكون عينك زاغت عليها دي الحته بتاعتي اه.
, جاسر تناول طفايه كريستال وخبطه بيها فتفاداها ياسين.
, ياسين بضحك : بهزر بهزر خلاص هظبط واقولك.
,
, اتصل ياسين علي چانيت.
, ياسين : اذيك يا حته ٢ نقطة اقصد يا مزه ٢ نقطة يووه اذيك يا حب.
, چانيت : تمام يا دكتره.
, ياسين : علي فكره يا بت امك دعيالك الحج عايز يشوفك هتيجي الفيلا ولا الشقة.
, چانيت : ايه.
, ياسين : يوووه دايما فهماني صح كده ،اقصد هنتقابل في اي كافيه علشان الحج عايز يتعرف علي مرات ابنه.
, چانيت : اوعي تكون ناوي تحطلي حاجه احمره.
, ياسبن : اقسم ب**** لو ينفع ما هتردد لحظه.
, چانيت : علشان اقت٣ العلامة النجمية لك.
, ياسين : اهون عليكي.
, چانيت بدلع : اه تهون قوي.
, ياسين : طيب ماتجيبي بو٢ العلامة النجميةسه.
, چانيت : لما اشوفك.
, ياسين بضحك : هتديني يعني.
, چانيت : اه طبعا باللي في ايدي في وشك.
, ياسين بهزار: بس مش في وشي عايز تحديدا في بوقي.
, چانيت : ايه ارجع في بوقك.
, ياسين : يععععع.
, چانيت بضحك : ما كان حلو دلوقتي.
, ياسين : اخلصي يا بت اشوفك بالليل انا وبابا في كافية ٥ العلامة النجمية
, ★★★★★
, تجلس منه مع سيلا .
,
, سيلا : اه ياختي تقضوها انتي وادم والبس انا ف فهد.
, منه : ده فهد حته سكره ثم انا شيفاه اليومين دول فرحان وسعيد ورايق وعلي طول بيسال عليكي.
, سيلا : بجد يا بت فرحان طيب ايه اللي مفرحه.
, منه : علشان وقع فيكي ياسولا وقع ومحدش سما عليه.
, سيلا : ايه وقع بتقولي ايه انا وربنا ما قربتله.
, منه : طيب بزمتك انتي كمان موقعتيش في حبه عادي ده خطيبك وبكره يبقي جوزك.
, سيلا : ايه انتي اتجننتي جوز مين لا طبعا مفيش جواز احنا اتفقنا علي خطوبه بس ، وبسعاده هو عادي يعني مش حب ولا اعجاب حاجه كده مش مفهومه يعني ببقى مبسوطه لما بكلمه عادي يعني.
, منه : عارفه عارفه ما هي بتبدا بكده.
, قاطعهم دخول آدم.
, ادم : هو ايه اللي ببدا بكده.
, سيلا : و**** انت جيت انتوا متفقين بقي وعاملني كوبرى.
, آدم : وايه الجديد يا سولي هو في احلي من كده كوبري.
, وسحب كرسيا وجلس بجوار منه.
, منه بكسوف : اذيك يا آدم.
, آدم : يالهوووي آدم زي الحصان. سيلا : طيب ياحصان هشوفك دلوقتي لما اتصل بفهد اخلي يجي يطب علي نفسكم وابقي وريني سرعتك.
, آدم : يخربيتك فهد مين اهدي يا سوسو عليا دا انا حتي جايبلك الشكولاته اللي بتحبيها.
, واخرج من جيبه شكولاته باونتي خد يا عسل.
, فالتقطتها سيلا : ايوه كده احترم اختك التوام.
, منه بضحك وانا مليش نصيب.
, آدم : يالهوي عليا وانا اقدر.
, واخرج من جيبه خمس شيكولاتات واعطاهم لمنه فاخذتهم بسعاده.
, سيلا : نهارك اسود انت جايبلي واحده وجيبالها خمسه.
, ثم نظرت خلفه ، فهد انت جيت.
, آدم التفت بخضه خلفه فلم يجد احد : يخربيتك قطعت الخلف ، اتهدي بقي هجبلك محل شيكولاتات.
, سيلا : انا هعديها المرادي بس وحيات منه لو مجبتليش لما نروح لاجبلك فهد يعصرك يطلع منك شيكولاته لما يعرف انك قاعد معانا.
, آدم بتمتمه : روحي منك لله.
, ★★★★★
,
, ذهب جاسر وياسين الي الكافيه بانتظار جانيت.
, ياسين : ما تقولي يا ابو حجيج انت ناوي علي ايه مع البت.
, جاسر : اقولك ايه يا متخلف انت ، قلتلك اني عايز اتكلم معاها.
, ياسين : **** يستر.
, دخلت جانيت عليهم وبعد السلام جلست.
, جاسر بتمتمه : كلها ارسيليا.
, چانيت : اذيك يا عمو.
, جاسر : الحمد**** اذيك چانيت ال٢ نقطة
, چانيت : جانيت الغول جدو يبقي الغول صاحب شركات الغول ٢ نقطة
, جاسر : هو جدك ابو والدك ولا والدتك.
, چانيت : ابو ماما **** يرحمها.
, جاسر : اه وباباكي مش عايش.
, چانيت : لا توفي قبل ماما اصل ماما ماتت وهي بتولدني وجدو هو اللي رباني.
, جاسر : اه اومال ايه حكايه جانيت الغول دي اومال اسم والدك ايه.
, جانيت : لا اصل جده معندوش ولاد غير مامي اللي يرحمها وملوش حد فكتبني باسمه علشان الميراث وكل حاجه تكون ليا ومحدش يشاركني.
, جاسر : و**** هو اللي قالك كده.
, اتي الجرسون وقدم العصير.
, جاسر : اشربي العصير.
, وبداوا بتناول المشروبات
, جانيت : اه اصل جده بيحبني قوي وكاتب كل حاجه باسمي بيع وشراء لكن انا عملاله توكيل علشان مبفهمش في شغله قوي.
, جاسر : اه ، تمام.
, قاطعه اتصال فرد ، اه ٢ نقطة تمام … تعالا هنتظرك.
, وغلق الهاتف ونظر لياسين ، عمك معتز جاي لو عايزين تقوموا انتوا تمام لو عايزين تقعدوا براحتكم.
, ياسين نظر لجانيت : هنقوم احنا.
, جاسر لجانيت : سعيد اني اتعرفت عليكي ان شاء **** نتقابل تاني.
, جانيت وقفت بابتسامه : انا اللي اتشرفت بحضرتك جدا.
,
, وذهب ياسين وجانيت واتي معتز وبيده كيس وضع فيه كوب جانيت الفارغ واغلق علي الكيس.
, جاسر : البنت دي مليون في الميه بنت شريف وارسيليا بس برضو ودي الكوبايه المعمل واعمل dna علي بصماتها.
, معتز : وشريف هناخد تحليله ازاي.
, جاسر .
, فلاش باك.
, (بعدما انتهي جاسر من مقابلته لارسيليا وشكوكه اتجاه جانيت ذهب الي شريف ليخبره بمقابلته لارسيليا.
, شريف : بجد خشوفها هقابلها.
, جاسر : لكن انا وعدتها اني مش هبوظلها حياتها كلمها زي ما انت عايز لكن لو طلبت تبعد وترجع لحياتها تنساها ولو حبت تكمل معاك هي حره.
, شريف بسعاده : هتكمل معايا وهربي ابنها ومش هسيبها.
, جاسر بتحذير : متنساش وعدك ليا.
, شريف بسعاده : متقلقش.
, جاسر لمح شعره علي كتف جاكيت شريف الذي يرتديه ، بحنق وضع يده الشمال علي كتفه ، اجمد للمقابله يا وحش.
, وسحب الشعره من علي كتفه ومسكها ووضع يده في جيبه.
, همشي انا واقابلك بالليل.
, وعند خروجه و ضع الشعره في منديلا)
, بااااك
, جاسر اخرج من جيبه منديلا به الشعره : دي من شريف خلي المعمل يطابق العينتين.
, معتز : وارسيليا.
, جاسر : ما لو جانيت طلعت بنت شريف هيبقي اكيد بنت ارسيليا كمان.
, معتز : اه فعلا.
, ★★★★★
, صعدت منارللسياره وحدثت وائل .
, — الحقني يا وائل ، جاسر قال لحور اني قت٢ العلامة النجمية لت طارق وحورصدقته تعالالي حالا … شغل ايه وزفت ايه سيب اللي في ايدك وتعالا ٢ نقطة
, وصلت منار الي الفندق وصعدت الي حور فوجدتها تضع ملابسها في شنطه السفر …
,
, منار بدموع : صدقتيه صدقتيه وكذبني مامتك اللي ربتك ، انتي بتلمي هدومك ورايحه فين ردي عليا ، اوعي تصدقيه صدقيني انا.
, حور قاطعتها بدموع : انا صدقت عنيا صدقت اللي شفته من ٢٥ سنه ويارتني ماشفته ، حرمتيني منه ليه حرام عليكي انا مكنتش عايزه الا ابويا عملتي كده ليه علشان بتحبي جاسر ولا علشان الفلوس رحتي رميتي نفسك في حضن راجل غريب ليه.
, منار صفعتها علي وجهها : علشانكم علشان جاسر وقعني في ابوكي زمان ودلوقتي بيوقعني فيكي غبيه غبيه زي ابوكي وهتفضلي غبيه في حد مبحبش الفلوس.
, حور بدموع الانكسار : انا مش عايزه حاجه انا كان نفسي في ام ٢ نقطةام تحبني وتحتويني ام تحس بيا وبوجعي ام ارتمي في حضنها لما احس ان الدنيا هتيجي عليا ، ام اطبطب وتداوي ام تريح مش توجع ، الزمن جه عليا وانتي جيتي عليا اوي يا منار يا عادلي.
, ومسحت دموعها واغلقت شنطتها.
, منار : استني رايحه فين هعوضك ماتسبنيش يا حور انا امك متبعديش عني يا حور رايحه فين.
, حور ابعدتها : مش عايزه اشوفك مش عايزه اشوفك ولو صدفه في حياتي هسافر وابد من جديد لوحدي زي ما طول عمرى كنت لوحدي انتي هدتيني وهديتي كل امل في حياتي.
, وتركتها وذهبت.
, منار بصوت مرتفع مليء بالدموع : متسبنيش ياحور استني تعالي يا بنتي تعالي ….
, ذهبت حور الي المطار بعدما كانت حجزت تذكره صباحا علي اول طايره مسافره الي دبي وجلست في الطياره والحزن يمليء عينيها.
,
, وبدات الطائره في غلق ابوابها والاقلاع ولكن اتي شخص من خلفها و وضع يده علي كتفها وبحده.
, — فاكره السفر بالساهل كده ….
, التفتت حور بخضه ودهشه …٢ نقطة
, #الكاتبه_ مروه عبدالجواد #عشقالجاسر #الجزء_الثالث.
, ياترى مين الشخص اللي وقف حور ؟؟ .
, وهل جاسر خلاص كده هيعرف ان جانيت بنت شريف ولا الغول له راي تااااااني ؟!
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل الثالث عشر



ذهبت حور الي المطار بعدما كانت حجزت تذكرة صباحا علي اول طايرة مسافرة الي دبي وجلست في الطيارة والحزن يمليء عينيها.
, وبدات الطائرة في غلق ابوابها والاقلاع ولكن اتي شخص من خلفها ووضع يده علي كتفها وبحده.
, — فاكره السفر بالساهل كده ….
, التفتت حور بخضه ودهشه ، بدر .
, بدر جلس بجوارها : طبعا بدر عايزه تهربي مني تاني بالساهل كده.
, صوت المضيفه : علي جميع الركاب ربط احزمتهم للاستعداد لاقلاع الطائره .
, حور : الطيارة هتطلع.
, بدر اتكا علي الكرسي بابتسامه : ما تطلع.
, حور : بطل هزار انزل بقي انا مسافرة وهاجي تاني.
, بدر ضحك بسخريه : بجد هتيجي تاني طيب كويس علشان نبقي نرجع سوا.
, صوت المضيفة : الطائرة تستعد للاقلاع.
, حور : انزل بقي الطيارة هتتطلع.
, بدر : لو عايزني انزل يبقي ننزل سوا.
,
, حور بحزن : مبقاش ينفع.
, بدر : وانا مش هسيبك.
, حور باستسلام طيب انزل وانا هنزل معاك.
, تركا الطائرة وهبطا سويا ثم ذهبوا ليجلسوا في كافيه المطار.
, بدر : ليه ياحور ، طيب كلميني واجهيني قوليلي اسبابك.
, حور : اسباب كتير مينفعش اقولها لكن ملخصها اني مناسبكش.
, بدر : ولو قلتلك عارفها وراضي بيها.
, حور بدهشه : عارف ايه.
, بدر : عارف كل حاجه وعارف بابا جالك المكتب وقالك ايه وايه اللي حصل.
, حور : هو اللي قالك.
, بدر : لا بس انا عارف قبل ما تنزلي مصر وقت ما كنت بدور عليكي.
, حور : عارف ان ماما قت ٢ العلامة النجمية لت بابا ومقلتليش ليه.
, بدر : لانه ميهمنيش كل اللي يهمني انتي.
, حور : بس اهلك مش موافقين ومش هيوافقي ، انت متعرفش باباك قال ايه بس فعلا معاه حق في كل كلمه قالها.
, بدر : عارف ومش مستعجل علي موافقته ،هيحبك زي ما انا حبيتك ومتاكد من كده.
, حور : عارف ايه باباك خايف عليك وعلي شغلك وعلي سمعه اولادنا قصدي اولادك بعدين.
, بدر بسعادة : ولادنا ٢ نقطة انا سمعت بابا وهو في المكتب عندك.
, حور : سمعته ازاي.
, بدر : انتي ناسيه ان المكتب في كاميرات والمستشفي كلها ، بس الصراحه انا مشغل كاميرا مكتبك انتي علي برنامج في موبايلي كل ما بتوحشيني بفتحه واشوفك.
, حور : بتراقبني.
, بدر : طبعا وفي حراسه وراكي كمان انا مش هسيبك لحظه تغيبي عن عيني ولا عايزه تهربي تاني مني.
, حور : بس انا مش مسجونه يا بدر علشان تراقبني.
, بدر بحب : انتي اتسجنتي خلاص في قلبي.
, ومسك يدها وقبلها وكلها شويه وقت واسجنك في بيتي للابد.
,
, حور سحبت يدها بسعادة : خايفة.
, بدر : اوعي اسمعك تقولي الكلمه دي تاني وانا معاكي ، شويه صعاب يا رورو و نتخطاه سوا اوعي تسيبي ايدي تاني من ايدك.
, حور : ووالدك واهلك.
, بدر : مفيش حلو بيجي بالساهل وانتي الحلو اللي في حياتي لازم احارب علشانك .
, حور بسعادة : وانا عمرى ما هسيبك تاني.
, بدر : يبقي تيجي معايا علي الشقة بتاعتنا.
, حور : شقة ايه انت بتقول ايه.
, بدر : متخافيش مالك ، انا مش عايزك تروحي الاوتيل تاني ولا عايز حد يعرف انك في مصر هاخدك تقعدي في شقه دوبلكس لحد ما الامور تتظبط.
, حور : والمستشفي.
, بدر : لا مفيش مستشفيات ولا اي حاجه الا لما الامور تهدا.
, وافقت حور بسعادة ، اخذها بدر وذهبوا الي شقه ملك لبدر وجلست بها.
, ★★★★★
, وائل : في ايه ، ايه اللي حصل .
, منار بانهيار : جاسر ٢ نقطة جاسر قال لحور علي كل حاجه ياوائل ، وحور خدت شنطه هدومها وسافرت.
, وائل : اهدي شويه بس ايه اللي ودا جاسر لحور .
, منار : اتصلت علي هدي صاحبه حور قالتلي ان العريس اللي حور قالتلي عليه يبقي ابن جاسر وظابط في الجيش ، انا
, لازم انتقم من جاسر لازم لازم.
, وائل : علشان كده ، متقلقيش انا بوضب فخ لجاسر.
, منار : زياد اوعي تخليه ينزل مصر انا خايفه ليعرف حاجه.
, وائل : متخفيش وراه شغل هناك.
, ★★★★★
, في مكتب الغول
, الغول : انت يا غبي نايم علي ودانك وسايب جاسر الحديدي يفتش ورانا.
, ايمن : ماله جاسر.
, الغول : الزفت اللي بيراقب چانيت قالي ان بعد جانيت ما قابلته جه واحد واخد الكوبايه اللي شربت فيها وراح المعمل ، اكيد جاسر كشف اللي مخبيه بقالي سنين.
, ايمن : يعني عرف ان جانيت بنت شريف.
, الغول : لسه يا غبي النتيجه لازم تتغير.
, ايمن : اوامرك.
, الغول : اديهم في المعمل اللي هما عايزينه بس يغيروا النتيحه.
, ايمن : متقلقش هاخد عنوان المعمل واروحلهم.
, ذهب ايمن الي المعمل واخذ النتيجه السليمه وبدل المعمل النتيجه الصحيحه بالخطا.
, ★★★★★
,
, ذهبت نهي لمنزل والدها .
, رشا : يانهار اسود الواد والبت طاروا من ايدي.
, نهي : طاروا فين كل واحد بياخد نصيبه.
, رشا : ومسمعناش يعني ان منه هتتخطب لابن الحديدي الا لما طلبتها دلوقتي لابني عبدالرحمن.
, نهي : ما هي قالت لما تخلص كليتها علشان ما تشغلش نفسها بخطوبه.
, هانم : بقيتي كهينه يا نهي بقي يوم ما تتعلمي الكهن تتعلميه فينا يا بنت بطني.
, نهي : ليه بس يا ماما.
, هانم : علشان اختك كانت منمره علي اولادك لعيالها.
, رشا : ايه منمره دي يا ماما انا بس كنت بقول نحط زيتنا في دقيقنا.
, نهي : الصراحه كده منه مايله لادم وانا مقدرش اقولها سيبي ده وخدي ابن خالتك ، وبعدين هي بنتك مش اتخطبت للي بتحبه وعايزاه ما يمكن عبدالرحمن بيحب حد تاني.
, رشا : هي اه بنتي خطوبتها تشرح القلب ومخطوبه لابن رجل اعمال بس برضو مفيش زي عيله يوسف الشناوي.
, نهي : كل واحد بياخد نصيبه وربنا يعوض عبدالرحمن.
, هانم : ياكهنو يا بتاع النصيب انتي.
, نهي بضحك : مالك يا ماما قالبه عليا ليه.
, هانم : يا ختي انا لا قالبه ولا شاربه انا عايزه **** يهدي سرك انتي وجوزك وعيالك.
, رشا : عيني عليك يا بني لسه هدورلك علي عروسه.
, نهي : وادورى ليه ما عندك بنات حسن ابن عمك.
, هانم : قطيعه ابعدي عنهم يا بت يا رشا.
,
, رشا : هما اصلا مش حلوين ومش عاجبين عبدالرحمن اصل البنات طالعين لابوهم انا عارفه سعاد مش عارفه تتوحم علي نفسها اهي فيها الرمق شويا عن حسن.
, نهي : طيب ايه رايك في بنت تيسير بنت خاله يوسف اهي بنت حلوه لامها ووحيده ومفيش غيرها.
, رشا بسعاده : اه حلوه دي ، تاهت عن بالي فين.
, هانم : هي وحيده تيسير ، هي البت تيسير مخلفتش غيرها.
, نهي : لا قفلت عليها.
, هانم : مكتوبالك يارشا دا انا اسمع ان ابوها غني قووي.
, رشا بسعاده : يبقي نتكلم عليها.
, نهي : وانا هكلم تيسير.
, ★★★★★
, في المنصوره .
, روفان : ايه رايك في عربيتي يا ميجو.
, جاسر معتز الخولي : انا مش قايل مفيش سواقه عربيات لوحدك.
, روفان : هو انا هلاقيها منك ولا من ماما.
, جاسر : يا حببتي انا خايف عليكي ، علي العموم كلها شهر تخلصي امتحاناتك واجي اتقدملك وانا اللي اسوقلك.
, روفان بسعادة : يارب ماما توافق اصلها بتخاف عليا قووي ، دا من كتر خوفها عليا حاسه انها مش هتوافق اني اتجوز وابعد عنها.
, جاسر : مش للدرجادي اي ام تفرح لجواز بنتها علشان تشوف عيالها ، انا هضر ارجع القاهره بقي علشان ورايا شغل.
, روفان : يبقي المره الجايه انا اللي اجيلك القاهرة.
, جاسر بحب : المرة اللي هتيجي فيها القاهرة مش هترجعي المنصوره تاني علشان وقتها هتكوني مراتي.
, روفان : انا مش عارفه لو مكنتش وافقت اديك رقمي في عيد ميلاد.منه كنت هتعيش من غيري ازاي.
, فلاش باك .
, ( كان يوسف يحتفل بعيد ميلاد ابنته منه كل عام ويعزم اصدقائه باولادهم وتيسير بنت خالته.
, في عيد الميلاد كان يشاهد جاسر الصغير روفان التي لفتت نظره لاول مره منذ خمس سنين مع تيسير وكان يتبادلان النظرات والابتسامات وبعض الحديث البسيط بينهم حتي تشجع من سنه تقريبا واخذ رقمها ، فبادلته الارقام فهي ايضا كانت معجبه به وبدا اللقاء بينهم .)
, جاسر : اكيد كنت هدور عليكي ، بحبك.
, روفان بسعاده : وانا بحبك.
, ★★★★★
,
, ذهبت ارسيليا لمقابله شريف الذي صافحها بعشق وهو يمسك يدها ، فحاولت سحب يدها ولكن قبضه شريف كانت متحكمه بها.
, ارسبليا : شريف.
, شريف ترك يدها : وحشتيني.
, ارسيليا جلست بتوتر : عامل ايه.
, شريف : ولا حاجة من غيرك يا ارسيليا وحشتيني وحشتيني قوي.
, ارسيليا بتوتر هربت من عيونه.
, شريف برومانسيه : بتهربي بعينك مني ليه مش قادره تواجهيني مش مهم المهم انك معايا دلوقتي وجيتي تاني.
, ارسيليا : انا مش جايه ادور علي اللي فات ياشريف.
, شريف بتعجب : اومال جايه ليه.
, ارسيليا : علشان اكمل في اللي انا فيه واللي انا مرتاحاله.
, شريف : تكملي تاني من غيري بالساهل كده بعتي زمان مره واتنين ودلوقتي بتبعيني تاني ، قولي انك محبتنيش من الاول.
, ارسيليا : انا مش هفتح في القديم لانه انتهي وكل واحد فينا بقي له حياته.
, شريف : بس انتي حياتي يا ارسيليا وانا مش قادر اعيش من غيرك ، تعالي نكمل سوا من غير خوف ولا قلق انا معاكي وهحميكي.
, ارسيليا : مينفعش انا بحب جوزي وحامل منه وليا حياتي.
, شريف امتلات بعينه الدموع : بتحبيه ٢ علامة التعجب بتحبيه ونستيني بالساهل كده وانا اللي منستكيش لحظه معقول ٢ نقطة معقول لحقتي تحبيه بالسرعه دي.
, ارسيليا : سرعه دول ٢٢ سنه ٢ نقطة السنين بتنسي يا شريف.
, شريف : بس انا معرفتش انسي يا ارسي.
, ارسيليا : انا مقدرش اهد حياتي وبيتي وابني اللي في بطني.
, شريف : هربيه ونكون سوا ونعيش حياتنا سوا ، ارسيليا انا بحبك انتي اكيد انتي محبتهوش ، انتي لسه بتحبيني انا شايف ده في عنيكي.
,
, ارسيليا وهي تحبس دموعها : وانا بحب وسيم.
, شريف بعصبيه : خاينه غداره ملكيش امان للاسف اتخدعت فيكي زمان وكنت معمي طول السنين دي كلها في غشك ليا ٢ نقطة
, ارسبليا وقفت : انا همشي و مدورش عليا.
, شريف : انا بندم علي كل لحظه اتخدعت فيها بحبك.
, قاطعهم دخول جاسر .
, ارسيليا : انا ماشيه.
, جاسر : استني.
, شريف بغضب : خليها تمشي مش عايز اشوف وشها.
, جاسر : اقعدي يا ارسيليا ، في موضوع مهم خاص بيكم انتم الاتنين لازم تعرفوه ….
, فلاش باك .
, (ذهب معتز الي المعمل.
, الطبيب : زي ما حضرتك نبهتنا يا معتز بيه في شخص جه وعرض رشوه علينا علشان نبدل التحليل وادناله التحليل المظبوط وقلناله ان التحليل الغلط حضرتك هتاخده.
, معتز : شك في حاجة.
, الطبيب : لا.
, معتز : والنتيجه.
, الطبيب : ايجابيه.
, معتز : تمام ، واخذ تقرير التحليل وذهب واتصل علي جاسر.
, ، زي ما انت توقعت بالظبط الغول بعت حد يبدل النتيجة.
, جاسر : والنتيجة طلعت ايه.
, معتز : ايجابيه چانيت بنت شريف وارسيليا .
, جاسر : كنت متاكد وحاسس ان الغول مراقب جانيت ، انا هروح لشريف)
, بااااك .
, ارسيليا : بدموع انت بتقول ايه بنتي عايشه مستحيل.
, شريف : يعني ارسيليا كانت حامل وانا عندي بنت متاكد يا جاسر.
, جاسر : واسمها جانيت اللي شفتها مع ياسين في خطوبه سيلا.
, شريف بصدمه : هي هي اللي شفتها مع ياسين لما افتكرتها ارسيليا اه هي انا فاكرها.
, ارسيليا بدموع السعادة : شبهي انا لازم اروحلها لازم اشوفها واخدها في حضني.
, جاسر : انا جمعت الرجاله وهنروح كلنا نجيبها.
, ذهبوا جميعا الي قصر الغول واتصلوا علي يوسف ليلحقهم.
, الغول بسخريه : طالما جايين بربطه المعلم يبقي عرفتوا الحقيقه.
, ارسيليا بدموع : حرام عليك تحرمني من بنتي السنين دي كلها ليييه انا عملتلك ايه دا انا سبتلك كل حاجة.
, الغول بسخريه : لسه فاكره تسالي عليا.
,
, شريف بغضب : فين بنتي.
, الغول : محدش له حاجه هنا ولو فاكرين هتتحاموا بشويه الحراسه دي فمحدش هيقدر ياخد بنتي مني.
, ثم نظر لايمن خلي الرجاله تستعد ولو عايزينها دم نخليها بحر دم.
, جاسر بحنق نظر الي ايمن : ليك راي تاني يا ايمن.
, فلاش باك .
, (تواصل جاسر مع ايمن الدراع الايمن للغول.
, ايمن : بس انا هستفيد ايه لما اسلمكم البت.
, جاسر : هتاخد مكان الغول بدل ما هو كاتم عليك كده ومخليك دايما رقم اتنين هتبقي التوب رقم واحد واظن كفايه كده غليه ، ده غير ان جانيت لو فضلت معاه هتبقي ايد الغول وانت هتفضل زي ما انت انما لو بقيت معايا كل ده هيكون ليك انت لوحدك والملعب يفضالك.
, ايمن : والغول هيسيبني ده مش بعيد يقت٢ العلامة النجميةلني.
, جاسر : سلمنا الاوراق اللي تدينه في شركاته انا عارف ان شغله كله مشبوه وهيتقبض عليه والملعب يفضالك.
, ايمن : كلام رجاله ولا.
, جاسر : انت عارفني كلمتي سيف.
, ايمن : معاك يا جاسر بيه لكن بشرط ، چانيت تتنازلي علي الشركه انت عارف انها واجهه للشغل التاني.
, جاسر : شريف هيديك اللي انت عايزه وكده كده الشركه شغلها مشبوه.
, ايمن : يبقي اتفقنا)
, باااك.
, ايمن رفع سلاحه في وجه الغول : كان علي عيني يا كبير.
, الغول : انت اتجننت يا ايمن.
, ايمن بمكر وهو يرفع سلاحه في وجه الغول : كفايه بقي عليك كده انت هتاخد زمنك وزمن غيرك.
, الغول : هنادي علي الحراسه تخلص عليك انت مش عارف انا ورايا ايه.
, ايمن بسخريه : الحراسه وكل الامن اللي في القصر بقوا تبعي اما المافيا فانا تواصلت معاهم وخلاص ادوني الامر بنهايتك.
, الغول : مستحيل ٢ نقطة مستحيل.
, ايمن : اصل انا قلتلهم انك دبرت حادثه ارسيليا وارسيليا عايشه وانك خدعتهم فادوني الاوك.
, الغول : انت بتقول ايه انت اكيد اتجننت.
, ايمن : اتشاهد علي روحك ٢ نقطة تتشاهد ايه انت اللي زيك حلال فيه القت٣ العلامة النجمية ل علي طول.
, جاسر نظر لايمن : احنا متفقناش علي الد٢ العلامة النجمية م.
, ايمن لمؤاخذه يا جاسر بيه احنا اتفقنا اني اسلمك البت والبت فوق خدها انما الغول لازم انهي عليه.
, چانيت هبطت من اعلي وهي تشاهد ايمن يرفع سلاحه في وجه الغول.
, والكل يقف.
, چانيت : جدو جدو.
, ارسيليا ذهبت اتجاهها لتحتضنها بشوق.
,
, چانيت بتعجب : انتي مين.
, الغول ضحك بسخريه : امك.
, چانيت : ماما.
, ارسيليا بدموع هزت راسها بالتاكيد ، بنتي وحضنتها.
, شريف اتي اليها وحضنها.
, جانيت : انت مين في ايه يا جدو.
, شريف : انا ابوكي.
, چانيت تركتهم وذهبت الي الغول لتحضنه ، جدو عموا ايمن رافع السلاح عليك ليه ومين اللي بقولوا انهم بابا وماما دول.
, الغول بحنق جذب چانيت وسحب سلاحه بسرعه من جيبه ووجهه باتجاه راس جانيت : اللي هيقربلي هقتلها.
, جانيت بخوف : جدو انت بتعمل ايه.
, ارسبليا بدموع وصراخ : لا سيبها سيبها وخد روحي انا
, جاسر وشريف نظروا لبعض بتوتر.
, شريف : سيبها سيبها وانا هديك اللي انت عايزه.
, ايمن مازال موحه سلاحه في راس الغول.
, الغول اشار لجاسر : قول لايمن يرمي سلاحه.
, ايمن : انا ميهمنيش البت ولا غيره انا روحك هخدها كده كده
, جاسر : اهدوا هنوصل لحل ، سيب جانيت يا غول.
, الغول بغضب : الغول هيفضل طول عمره غول ومحدش هيقدر عليه ولو كترتوا هقت٢ العلامة النجمية لها عليا وعلي اعدائي.
, جانيت : جدو انا خايفه انت بتعمل ليه كده.
, الغول : عايزه تروحي لامك وابوكي هتعملي زي امك ما عملت زمان وتسبيني يبقي اخد روحك معايا.
, چانيت بدموع : انا بحبك يا جدو.
, ورفعت ساقها براحه وسحبت خنجر صغير تخبئه تحت الجيب القصيرة. التي ترتديها وبسرعه ضربته في ساق الغول وابتعدت عنه ، وسط ذهول جاسر وشريف وارسيليا ، وايمن الذي كان يدربها علي حمايه نفسها من المخاطر دائما.
, ابتعد جانيت بسرعه فتالم الغول من الطعنه ومال قليلا الي اسفل فاطلق ايمن الطلقه علي راس الغول.
, جانيت بصراخ : لااااا جدوووو.
, احتضنتها ارسيليا بسرعه وخبات راس بنتها في حضنها واتي شريف واحتضنهم ….
, جاسر بتاسف نظر الي ايمن .
, ايمن بسعاده : اخيرا خلصت.
, يوسف اتي من خلف ايمن : اه خلصت يا روحمك.
, ووضع الكلبشات في يد ايمن.
, ايمن : جاسر بيه احنا متفقنلش علي كده.
, جاسر : وانا متفقتش معاك علي الق* تل.
, القي القبض علي ايمن واخذت ارسيليا جانيت وذهبت معها .
, جاسر : مبروك رجوع بنتك لحضنك.
,
, شريف : مش عارف اشكرك ازاي يا جاسر.
, جاسر : احنا اخوات بس ياريت متنساش وعدك وان في واحده مستنياك في بيتك.
, شريف : وبنتي.
, جاسر : بنتك في حضنك سواءارسيليا سافرت او فضلت .
, شريف بتاثر : جانيت هتعوضني كل حاجه انا خلاص مبقتش عايز حاجه غيرها هي وسمر .
, جاسر : يبقي روح ولم حبايبك حواليك سمر وجانيت ومعاذ.
, شريف بسعادة : معاذ دا ابني اللي مخلفتوش وجانيت روحي اللي رجعتلي ٢ نقطة انا راجع لسمر.
, اتي يوسف : تمام كده ايمن خدوه في البوكس والغول الاسعاف شالته.
, جاسر : تمام.
, ★★★★★
, ارسيليا تاخذ جانيت في حضنها وهما علي السرير.
, جانيت : **** حضنك حلو قوي يا ماما ، انا اول مره احس بالحنان والحب ده.
, ارسيليا : وانا عمرى ما هخليكي تسيبي حضني تاني.
, جانيت : هو عمو اللي بره ده جوزك.
, ارسيليا : اه.
, جانيت : وبابا.
, ارسيليا : موجود وهيفضل معاكي.
, جانيت : وانتي.
, ارسيليا : معاكي وهفضل معاكي انا كنت هسافر بس خلاص انا هقعد في مصر علشانك ولو عايزه تسافرى معايا ونسافر سوا وتكملي دراستك بره نسافر.
, جانيت : لا مش عايزه اسافر هو انتي وبابا مينفعش ترجعوا لبعض.
, ارسيليا : انا حامل.
, جانيت بسعادة : بجد هيبقي ليا اخ.
, ارسيليا : وسط الكلام سمعت انك مصاحبه ياسين ابن جاسر بيه.
, جانيت بسعادة : احنا مش صحاب احنا … وصمتت بكسوف
, ارسيليا : بتحبوا بعض.
, جانيت : اه ، بس انا عايزه اعرف جدو عمل كده ليه.
, ارسيليا ضمتها لاحضانها اكثر : مش المهم المهم انك في حضني دلوقتي٢ نقطة
, ★★★★★
,
, اتصل وائل علي زياد .
, وائل : عرفت هتعمل ايه اوعي تغلط البضاعه دي لازم تتسلم بالايد.
, زياد : متقلقش يا بابا انت هتتاخروا في مصر.
, وائل : لا ، خد معاك حراسه كفايه.
, زياد : حاضر.
, وغلقا الهاتف ودخلت عليه منار.
, منار : سالت في المطار حور سافرت ولا فين انا اتصلت علي هدي ومتعرفش عنها حاجة.
, وائل : حجزت الطياره بس مسافرتش هنا في مصر بس معرفش لسه فين.
, منار : تفتكر مع ابن جاسر.
, وائل : معرفش خلينا بس نركز في جاسر.
, منار : عايزه انتقم منه.
, وائل : بكره او بعده بالكتير وهتسمعي خبره.
, منار : ياريت
, ★★★★★
, ذهب بدر الي حور في الشقه فطرق الباب فارتدت الطرحه وذهبت لتفتح الباب.
, حور : بدر.
, بدر اعطاها بعض الاكل المغلف الذي كان في يده فاخذتهم منه و وضعتهم علي الطاوله الصغيره التي بجانب الباب : مش هتقوليلي اتفضل دا بيتك.
, حور بابتسامه : لا طبعا مفيش حد معايا.
, بدر : اومال انا ايه مش مالي عينك.
, حور : لا بس مينفعش تدخل واحنا ونبقي لوحدنا.
, بدر : طيب اروح اجيب المأذون علشان يبقي معانا.
, حور بضحك : يعمل ايه.
, بدر : يعملنا عريس وعروسه.
, حور بكسوف مش وقته .
, بدر : طيب انا علي لحم بطني من الصبح وجعان ادخل اكل سندوتش طاا .
, حور : فتحت الكيس فتزحزحت الطرحه قليلا وظهرت خصلات شعرها ، بسرعه مسك بدر طرحتها قبل وقعها من علي شعرها ، فنظرت له حور بدهشه ، فعدلها بدر بحب وبسعادة وهو يغطي خصلات شعرها ويعدل حجابها.
, حور بكسوف نظرت للارض.
, بدر رفع راسها لاعلي برومانسيه : ورحمه امي يوم كتب كتابنا لمقلعلك كل ده.
, حور بصدمه دخلت وغلقت الباب في وجه بسرعه.
, بدر : ما انا مبقتش صابر بقي ، وبسعاده يخربيت جمالك وانتي مكسوفه.
, حور من خلف الباب : يلا امشي واحترم نفسك.
, بدر بسعاده : هحترم ما انا لازم احترم نفسي بس ورحمة امي اول ما يتقفل علينا باب هتلاقي السفا٢ العلامة النجميةله كلها.
, حور : بدر وبعدين.
, بدر : انا ماشي ولو احتجتي اي حاجه هتلاقي في لحظه عندك ، كلي كويس الايام الجايه عايزه غذا
, حور بكسوف : احترم نفسك.
, بدر : انا بعمل لمصلحتك علشان تشتدي كده وتبقي قد الجواز اصلك سفيفه ومش هتاخدي في ايدي فوره.
, حور بكسوف : بدر امشي.
, بدر بسعاده : همشي بس هاجي تاني.
,
, وبتمتمه وربنا ماهسيبك من ايدي بس امسكك بس.
, حور :سمعتك علي فكره وانا اللي كنت فكراك مؤدب.
, بدر : ما انا مؤدب اهو هو انا لسه عملت حاجة.
, حور : امشي.
, بدر بسعاده : حاضر ماشي اهو ٢ نقطة
, ★★★★★
, دنيا : يا حببتي يا بنتي وشافت جدها وهو بتق٢ العلامة النجمية تل دا منظر صعب قوي.
, جاسر : اهم حاجه ان جانيت رجعت لشريف وارسيليا والاهم ان شريف عقل ورجع لسمر وهيبطل شغل السرمحه لو مش علشان سمر يبقي علي الاقل علشان بنته ومنظره قدامها.
, ياسين بسعاده : يعني جانيت بنت عمو شريف ، كده بقي يا بابا انت موافق علي جوازتي من بنت عمو شريف صح.
, جاسر : طبعا لا انت عايزني اجوزك البنت اللي مربيها الغول…
, ياسين بصدمه : بس دي بنت عمو شريف صاحبك.
, جاسر : بس تربيه الغول ٢ نقطة
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل الرابع عشر


دنيا : يا حبيبتي يا بنتي وشافت جدها وهو بتق٢ العلامة النجمية تل دا منظر صعب قوي.
, جاسر : اهم حاجه ان جانيت رجعت لشريف وارسيليا، والاهم ان شريف عقل ورجع لسمر وهيبطل شغل السرمحه لو مش علشان سمر يبقي علي الاقل علشان بنته ومنظره قدامها.
, ياسين بسعاده : يعني جانيت بنت عمو شريف ، كده بقي يا بابا انت موافق علي جوازتي من بنت عمو شريف صح.
, جاسر : طبعا لا انت عايزني اجوزك البنت اللي مربيها الغول…
, ياسين بصدمه : بس دي بنت عمو شريف صاحبك.
, جاسر : بس تربيه الغول ٢ نقطة
, ياسين : ماما قولي حاجة.
, دنيا : بس البنت ملهاش ذنب يا جاسر وعلي كلامك ان جدها علمها ورباها كويس.
, جاسر : لكن تربيته ٢ نقطة عامتا انا مش عايز كلام كتير في الموضوع ده.
, ياسين يتذمر تركهم وذهب ، اقتربت دنيا من جاسر.
, دنيا : ياسين شكله مضايق انت قلبك قاسي عليه ليه كده.
,
, جاسر : انا مش فاهم عيالك جرالهم ايه والزفت التاني كمان راح ورا بنت منار و واخدلها شقة واقعدها فيها العيال دول هيجننوني.
, دنيا بصدمه : خدها في الشقة هو بدر اتجوز.
, جاسر : لا قعدها بعيد عن امها قال يعني بسلامته حامي الحما ٢ نقطة بس شكل البنت متعرفش حاجة عن حوارات امها.
, دنيا : انت عرفت ازاي.
, جاسر : في واحد من رجالتي بيراقبها ، بعد ما حجزت وسافرت ابنك راح جابها قال يعني كده هيبعدها عن عنيا ومش هعرف حاجة.
, دنيا : يعني ايه بدر خلاص هيكسر كلامنا وملقاش الا بنت منار ٢ نقطة
, قاطعهم صوت بدر وهو يدخل عليهم.
, بدر: لا مهما ابعدها مش هعرف ابعدها عنك يا بابا انا بس ببعدها عن امها.
, جاسر بسخرية: فاكر نفسك هتحميها من منار.
, بدر: بابا حور ملهاش ذنب في كل اللي والدتها عملته ، هو كونك رحت وبهدلتها وهي انهارت وكانت هتسيبني وتسافر ده ميشفعلهاش انها خايفه عليا وعايزه تسيبني علشان كلامك ليها.
, جاسر : لو بتحبك بجد مكنش همها لا كلامي ولا موقفي منها وتسيبك بالساهل زي ما منار عملت معايا زمان.
, دنيا : ناااااعم انت لسه بتفكر في منار وانها سابتك زمان ياسي جاسر.
, جاسر بتوتر : انا بس بوضحله ان اللي بيحب بجد مبتخلاش عن اللي بيحبه بالساهل وانها من اول مشكله موقفتش جمبي زي دلوقتي بنتها ما بتعمل.
, دنيا بزعل : يعني لو كانت منار وقفت معاك ومسبتكش زمان كنت هتسيبني انا.
, جاسر : ياحبيبتي انتي عشقك ملا قلبي وكياني حتي لو كان فيه مليون منار.
, دنيا : لا انا زعلانة.
, جاسر بهمس : اصالحك.
, دنيا بدلع : تؤ متكلمنيش.
, بدر : احم احم ٢ نقطة
, جاسر غمز لدنيا بعبث فدنيا ضحكلتله.
, بدر : انت حيرتني يا بابا بجد يعني روحت وهددتها تسيبني وانها لو بتحبني هتخاف عليا وتبعد ودلوقتي بتقول لو بتحبني مكنتش بعدت ، انا مش مقتنع باللي بتقوله.
, جاسر : من الاخر بنت منار لا .
, دنيا : طيب ايه رايك بقي يا جاسر بنت منار اه.
, جاسر : دنيا انتي بتقولي ايه.
,
, دنيا : طالما بيحبها يتجوزها وياسين كمان يتجوز اللي بيحبها.
, قاطعهم صوت دخول يا سين الذي كان يستمع اليهم خفيه من وراء الباب : يا دودو يا جامد ايوه كده.
, دنيا : انت بتصنت علينا يا واد.
, جاسر : انتي بتتحديني يا دنيا.
, دنيا : انت عايز تحب وتعشق وتعيش مع اللي بتحبها واولادك لا فين المشاعر فين الاحساس …
, بدر : فين وعدك.
, ياسين : فين ابوتك.
, جاسر بعصبيه تناول الاقلام من علي المكتب والقاهم علي اولاده : بره يا ولاااااااد ال٥ العلامة النجمية
, دنيا بخوف خرجت هي وبدر وياسين.
, بدر : بخوف مصطنع لياسين : اجرى ياااض.
, ياسين : يالهوووي بركااااان.
, دنيا بضحك : **** يخربيتكم عصبتم باباكم.
, بدر : بس ايه الجراءه دي كنتي مخبياها فين يا دودو يا اصلي.
, ياسين : يا بخت اللي عنده دودو المهم هتجوز جانيت امتا بقي
, دنيا ضربت يا سين بخفه : مستعجل علي الجواز.
, بدر : اه والنبي يا ماما اقنعي بابا.
, دنيا : هي بجد حور متعرفش حاجة عن خلافات مامتها معانا.
, بدر : اه و**** يا ماما حتي متخانقه مع مامتها ومبتكلمهاش .
, حور : وانت يا صدر يا حنين رحت اخدتلها شقة.
, ياسين : اووووبا ، في شقة مره واحدة يا بدر دا انت طلعت صايع واحنا منعرفش يا ما تحت الساهي دواهي.
, بدر ضرب ياسين بخفه : اخرس حور محترمة انا بس ببعدها عن المشاكل.
, دنيا : ماشي يا حنين.
, ★★★★★
, في منزل الزوجة الثانيه لعلاء الورداني.
, عبير : انت بتقول ايه ، كاتب كل حاجه باسم بنتك وابنك هيورث ايه.
, علاء : ورث ايه وانا كنت موت انت عايزني تورثيني بالحياة.
, عبير : انا بقولك امن مستقبل ابنك بحته ارض او فلوس في البنك اكتبله اي حاجه ابنك صغير لسه ١٥ سنه ،وانت جاي تقولي كل حاجة باسم بنتك.
, علاء : ما انا الوصي عليها
, عبير: وصي ايه وزفت ايه بنتك هتتخرج كمان سنه يعني تمت ٢١سنه يعني مفيش وصيه بقت هي وصيه نفسها.
, علاء : انا بنتي لايمكن تعصيني ولا تخرج عن طوعي ٢ نقطة
, عبير : بس مراتك حطت ايدها علي كل حاجة كده.
, علاء : هو انتي همك تاخدي مني اي حاجة وخلاص ٢ نقطة
, عبير بمكر : لا يا حبيبي انا بس خايفه علي ابننا علشان لسه صغير ثم ده الولد اللي هيشيل اسمك واسم عيلة الورداني.
, علاء: حتي لو كلامك صح روفان عمرها ما هتظلم اخوها.
, عبير : يعني ايه مش هتكتبله اي حاجة زي ما كتبت لابنتك.
, علاء: انتي طمعانه فيا بقي عايزه تورثيني بالحياة.
, عبير: احسبها زي ما تحسبها بس ابني لازم ياخد حقه وزي ما كتبت لبنتك تكتب لابني.
, علاء بسخريه : حق ايه انا مش مخلي ابني محتاج حاجة احسن مدارس واحسن لبس ومصاريف واشتراك نادي وبتاخدي مصاريف بزياده كل شهر عايزه ايه تاني.
,
, عبير : تكتبله الشركة.
, علاء : دا لما تشوفي حلمه ودنك اظهرى علي حقيقتك طمعك ظهر.
, عبير : ده مش طمع ده حقي.
, علاء: ملكيش حاجة عندي ٢ نقطة
, عبير : يبقي تيسير والناس كلهم لازم يعرفوا اني مراتك.
, علاء : هيبقي يوم طلاقك.
, عبير بسخريه: ١٥ سنه متجوزة في السر وفي الاخر اطلع من المولد بلا حمص يبقي عليا وعلي اعدائي.
, علاء بتحذير : انتي كده بتخربي علي نفسك وهتخسري كتير.
, عبير بعدم اهتمام : مخروبة مخروبة.
, حاول علاء اقناعها بالرجوع عن قرارها ولكنها بعند رفضت ، تركها علاء وذهب للشركة فذهبت هي الي شقه تيسير وطرقت الباب.
, ذهبت تيسير وفتحت الباب.
, عبير : ازيك يا تيسير.
, تيسر نظرت لها من اعلي الي اسفل : تيسير تيسير عادي كده اومال فين مدام تيسير وتيسير هانم لما كنتي شغالة في الشركة عند جوزي وكنتي بتفزي تستقبليني.
, عبير : اه ده كان زمان من سنين من قبل ما اتجوز علاء جوزك قصدي جوزنا احنا الاتنين.
, تيسير بسخرية : جوزك قصدك جوزك في السر في الخفا في الدرا زي اللي بيغلط وبيخاف حد يعرف غلطه اوعي تفتكرى جوازك منه ده جواز ده غلطة وسبتها بمزاجي.
, عبير بصدمة : يعني كنتي عارفة ومتاكده اني متجوزه علاء وساكته.
, تيسير : علشان عبيطة وفاكرة لما تبعتيلي شويه مسجات تشككيني في جوزي هسبهولك ، ما انا قلتلك انتي غلطة في حياته.
, عبير بمكر : واهي الغلطة جابتله واد هيشيل اسمه و ورثه.
, تيسير بثقه : اسمه اه ٢ نقطة ورثه تؤ لان ببساطه لولو حبيبي معندش حاجة اساسا٢ نقطة كل حاجه باسم بنته روفان اللي هي برضه شايله اسمه.
, عبير بصدمه : يعني انتي كنتي عارفة انه متجوز ومخلف وساكتة علشان تكوشي علي كل حاجة.
, تيسير : اومال فكراني عبيطه وهبله زيك انا خدت كل حاجة حبه وحنانه ومراته قدام الناس وبيبات في حضني كل يوم حتي فلوسه خدتها انتي بقي خدتي ايه.
, عبير بصدمه نظرت لتيسير بغل فاكملت تيسير حديثها بثقة.
, — اقولك انا اتجوزك في السر وكان بجيلك تخاطيف علشان خايف علي مشاعرى واحساسي لو اتاخر عليا حتي الاحاسيس والمشاعر اللي كان بيدهالك كانت سرقه نص ساعة ساعة بالكتير وكان بيرجع جرى علي بيته لحضني وحضن بنته ٢ نقطة
, عبير بصدمه : يعني ايه يعني انتي خدتي كل حاجة لكن لا لا يا تيسير حق ابني مش هسيبه مش هسيبه ياتيسير.
, تيسير بسخريه : طيب معطلكيش انا والحق ادخل اعمل الباميه باللحمه للؤه حبيبي اصله بيحبها قوي.
, وغلقت الباب في وجهها.
, عبير بانهيار ضربت الباب وذهبت ٢ نقطة بعد
, عده ساعات اتي علاء وجد تيسير تجلس في غرفتها تبكي.
, علاء بقلق اقترب منها : توتو بتعيطي ليه مالك في اية.
, تيسير بدموع : عبير السكرتيره كانت هنا.
, علاء: كدابة قالتلك ايه اكيد جايه توقع بيني وبينك صح اوعي تصدقيها.
,
, تيسير بانهيار : ليه ليه يا علاء انا قصرت معاك في ايه انا اديتك كل حاجة حبي وحياتي وحناني كل حاجة كنت ليك الامان والحنان كنت ليك الدفا والحضن اللي بترمي عليه همومك كان نفسك في ولد ٢ نقطة مكنش بايدي قضاء **** كنت قولي قولي مش عايزك عايز اتجوز عايز اخلف ولد كنت قولي مبقتش احبك ولا عايزك …
, علاء حضنه مقاطعا : و**** بحبك لحظه ضعف غصب عني سامحيني سا محيني يا توتو.
, تيسير ابتعدت عنه قليلا : اسامح ٢ نقطة اسامحك كل يوم وكل ليله كنت بتكذب عليا علشان تروحلها وتنام في حضنها اسامحك اسامح كل كلمة كنت بتقولها فيها انك بتحبها وعايزه زي ما بتعوزني اسامح سنين عمرى اللي عدت وانت بتخوني وبتخدعني.
, علاء بانهيار : غصب عني و**** انا مش عارف كنت معمي مكنتش حاسس مش عارف حصل كده ازاي انا بحبك يا تيسير اوعي تبعدي عني ارجوكي سامحيني انا اسف.
, تيسير : طلقني يا علاء.
, علاء : لا مستحيل مستحيل ابعد عنك.
, تيسير بدموع : مبقاش ينفع خلاص كل اللي بينا انتهي
, علاء بدموع مسك يدها وقبلها : لا يا توتو انا حبيبك اوعي تسيبيني انا علاء لوؤه حبيبك ابوس ايدك ابوس رجلك متسبنيش.
, وقبل يدها بذل وانكسار وتيسير بانهيار تسحب يدها بعيد عنه ولكنه يمسك يدها بقوة ويقبلها.
, — لا يا تيسير اوعي تبعدي عني سامحيني انا اسف و**** بحبك غلطة غلطة وندمان عليها ارجوكي سامحيني ٢ نقطة
, تيسير :……
, ★★★★★
, في فيلا الحديدي تحديدا في الحديقه يجلسان تحت شجرة الصفصاف الكبيرة.
, منه : هو ادم هيجي.
, سيلا : ادم ايه وزفت ايه دلوقتي انا في مصيبة.
, منه بخضة: في ايه.
, سيلا : يظهر اني اتزفت وحبيت فهد.
, منه بضحك : يا شيخه خضتيني فين المشكلة ما هو خطيبك عادي يعني.
, دخل من الخلف فهد وبيده ورد شاهد سيلا ومنه يجلسان من ظهرهم فتسحب كي يفاجاهم ولكن استوقفه حديث سيلا.
, سيلا : بس انا حاسة اني خدعته لما قلتله اني معجبة بيه وانا اصلا مكنتش بحبه.
, فهد بصدمه تخشب مكانه.
, سيلا : بس فهد مكنش يستاهل مني كدة اني العب بمشاعره ٢ نقطة
, وقع بوكيه الورد من يد فهد فالتفتت كلا من سيلا ومنه خلفهم.
, سيلا بصدمة : فهد.
,
, منه بقلق نظرت الي فهد وسيلا.
, فهد تطلع لسيلا بحزن من اعلي الي اسفل وتركها وذهب.
, سيلا بدموع نظرت علي اثره وبصوت مبحوح : فهد.
, ثم القت بنفسها في حضن منه : سمعني عرف عرف الحقيقة يامنه.
, منه بحزن : اهدي يا سيلا اهدي.
, حاولت منه تهدئتها ثم ذهبت الي منزلها.
, نهي : ايه اللي اخرك كده يا منه.
, منه : هو فهد هنا يا ماما.
, نهي : اه جوه كان بيكلمني في الموبايل ولما عرف انك عند سيلا قالي انه هيعدي عليكي هناك ويجيبك معاه ودخل بنادي عليه مردش عليا هو في ايه.
, منه : انا هدخله.
, نهي : خدي يا بت هو اتخانق هو وسيلا.
, منه : يظهر كدة.
, نهي : هما لحقوا بلا وكسه ادخليله هديه شويا ده احنا لسه في اولها.
, دخلت منه الي غرفه فهد بعدما طرقت الباب.
, فهد : اخرجي بره يا منه لو سمحتي.
, منه : انت فهمت غلط سيلا مكنتش تقصد اللي انت سمعته سيلا كانت…
, فهد بعصبيه : كانت ايه كانت بتخدعني بتغشني بتقولي انها معجبه وهي بتلعب بيا ٢ نقطة
, منه : لا لا متظلمهاش سيلا بتحبك.
, فهد خلع دبله الخطوبه من يده : خلاص سيلا انتهت.
, منه : لا لا يا فهد سيلا مظلومه سيلا بتحبك.
, فهد : مدافعيش عنها دي كدابه وغشاشه.
, منه : لا سيلا متظلمهاش انا السبب في كل ده.
, روت له منه ماحدث
, فلاش باك
, (عندما وقفت منه مع ادم يتحدثوا واتي فهد فاعترفت سيلا لفهد باعجابها له خشية ان يفتضح امر منه وادم).
, باااك.
, فهد صفعها علي وجهها بقوة، انتي انتي يا منه بتخدعيني وبتخدعي ثقتي فيكي .
, منه بدموع: و**** كنا واقفين بنتكلم عادي انا بس خفت وسيلا خافت لما شافتك.
, فهد : البنت المحترمة متعملش حاجة من ورا اهلها حتي لو مجرد كلام زي ما بتقولي بكدبة بسيطة صغرتي من نفسك قدامي وقدام ادم وقدام سيلا ومشبس كده صغرتيني ولعبتي بيا انتي وسيلا.
, منه : انا اسفه.
,
, فهد : لو عرفت انك كلمتي ادم ولو صدفة حسابي معاكي هيكون له شكل تاني.
, ذهبت منه بانكسار ومر يوم قاسي الملامح علي فهد الذي تعلق بسيلا وايضا سيلا التي دقت مشاعرها اتجاه سيلا.
, ذهب فهد صباحا الي شركة الحديدي ، شاهدته سيلا بسعادة وهي تقف في احدي الطرقات املة ان ياتي اليها ولكنه تجاهلها واتجه الي مكتب ادم وفتح الباب عليه.
, ادم بابتسامه : ابو النسب اتفضل.
, دخل فهد عليه وقبض يده وصفعه بقوة.
, ادم بتالم : اه في اية.
, فهد بعصبيه : في انك لو راجل زيي كنت تدخل البيت من بابه مش تسحب زي الحرامية علشان تكلم اختي يا واطي.
, وقبض يده مره اخري ليضربه فتفادها آدم.
, ادم : اهدي بس انت فاهم غلط انا اتقدمتلها.
, فهد : انت بتقول اية.
, آدم : انا اتقدمت لمنه من سنة وعمو يوسف وافق وقالي استناها لما تخلص جامعة ومتكلمش مع حد في الموضوع ده غير لما تخلص كليتها ٢ نقطة وبتاسف انا لما كلمت منه علشان ارتبط بيها قالتلي لما تخلص كليتها فمحبتش اشغل بالها كنت اه بكلمها واطمن عليها بس عمري ما قليت ادبي ولا قليت من احترامي ليها ، انا اه خدت وعد من عمو يوسف ان بعد ما منه تخلص كليتها نتخطب بس لما كنت بكلم منه كان من بابا اني اطمن عليها مش اكتر.
, فهد : بس بابا مقلش انك اتقدمتلها.
, آدم : يمكن محبش يقول غير لما الموضوع يكون رسمي ومنه تخلص كليتها وانا احترمت رغبته ومقلتش لحد اني كلمت عمو يوسف غير بابا وماما وبس.
, تركه فهد بغضب وخرج من المكتب بينما سيلا كانت تقف تترقبهم من بعيد فتجاهلها فهد وخرج ودخلت سيلا المكتب ادم بسرعة.
, سيلا : فهد كان جاي ليه.
, ادم بتالم يضع يده علي خده : ايده مرزبة وروي لها ماحدث.
, سيلا : يا جزمة يعني اتقدمتلها ولبستني انا في الحيط.
, ادم : عمك يوسف هو اللي صمم اني مقلش لحد علشان مشغلش منه عن دراستها.
, سيلا بغضب : منك لله ياواطي.
, بغضب دخلت سيلا مكتبها فاتصلت بها منه تروي لها ما حدث.
, سيلا : وضرب ادم يستاهل ماكان يتنيل يقول انه اتقدملك.
, منه : بس بابا مقليش ، المهم هتعملي ايه مع فهد.
, سيلا : عملتله بلوك من الواتساب والفيسبوك وماسنجر وفايبر وموبايل ومن كل وسائل الاتصال وقاعده مستنيه يكلمني.
, منه : يعني انتي عملاه حظر من كل حاجة وعايزاه يكلمك يكلمك ازاي بقي.
, سيلا :يجيب خط جديد او يراسلني بالحمام الزاجل ، اقصد يتصرف يجي يعتذرلي يعني.
, منه : اه انتي عبيطة يا بت الواد مجروح.
, سيلا : اي كان هو اللي غلطان ولازم يعتذر.
, ★★★★★
,
, في بيت حسن
, سعاد : خد يا حسن ،اعطت سعاد ورقه لحسن فاخذها وفتحها.
, حسن : ايه ده.
, سعاد : طلبات رمضان الياميش ٢ نقطة البلح والمشمشيه والقراصيه والتين والتمر والسوبيا وال….
, حسن : ياشيخه حرام عليكي هو رمضان جاي للطلبات كله هات هات هات مفيش خد.
, سعاد : ما انت خدت الورقة علشان تجيب الطلبات.
, حسن القي الورقة بجانبه : انا ماشي رايح الشغل.
, وتركها واتجه الي الباب.
, سعاد بتذمر : روح يا خويا ياكش تقبض بالدولار ويبقي معانا فلوس في الاخر.
, حسن بضيق : يقطع الجواز وسنينه علي اللي عايزين يتجوزوا ٢ نقطة
, ثم ذهبت وصعد سيارته وهو يقودها شرد قليلا في تيسير وبتمتمه : ياتري ياتيسير لو كنتي معايا مراتي كانت حياتي هيبقي شكلها ايه ٢ نقطة اكيد مش زي ما انا عايشها مع المخفيه سعاد ، انا مش فاهم انا اصلا ازاي اتجوزت واحدة اسمها سعاد ٢ نقطة
, والتقط هاتفه وهو يبحث عن رقم تيسير ويشاهد اسمها والرقم بتفكير …
, ★★★★★
, وائل يتحدث في الهاتف : ايوه قناص محترف ٢ نقطة لا لا مش من هنا من بره ده جاي للغالي والغالي لازم يجيله غالي زيه …. تمام شوف وكلمني وسلام.
, منار : انت ناوي علي ايه.
, وائل : علي نهاية جاسر الحديدي الراجل ده مفيش حاجة بتحوق فيه لازم اجيب اجله.
, منار : وانت فاكر ان قت ٢ العلامة النجمية له بالساهل وسط الحراسه اللي هو فيها وكمان ابنه ظابط.
, وائل : لا حرق مخازن هيحوق فيه ولا خساره شركات هتكسره ، جاسر كبر واسمه كبر معاه وشركاته بدل الشركه في ١٠٠ ومش في مصر لا ده في الشرق الاوسط كله يعني اسمه مسمع في السوق وانا مش عايز ادخله من البورصة لان شركاته اسهمها عالية حتي لو انصاب بلاش يت٢ العلامة النجميةقتل مجرد خبر عن اصابته وانه بين الحياة والموت هيوقع اسهمه في البورصة في الوقت ده ادخل انا اقش والم واشترى.
, منار : بالساهل كده.
, وائل : انتي عارفة السوق اي خبر بياثر في البورصة لو حرقت له مخزن او خدت منه صفقه مش هياثر فيه.
, منار : اعمل اي حاجة اهم حاجة اني اتشفي منه في اخبار عن حور.
, وائل : سافرت دبي حجزت وسافرت.
, منار : سافرت لمين في دبي احنا منعرفش حد هناك.
, وائل : سبيها كده احسن علشان تبعد ولما نضرب ضربتنا هنسافر احنا كمان انتي عارفه لو فضلت هنا وجاسر حصله حاجه ممكن ينتقموا منها.
, منار :قصدك ابن جاسر ينتقم لابوه.
, وائل : طبعا ، وانا هعمل اتصالاتي واشوفها فين في دبي.
, منار : انا خايفه ما بلاش موضوع القناص ده.
, وائل : اجمدي خايفه من ايه.
,
, منار : مش خايفه علي نفسي خايفه علي اولادي لجاسر يفوق وبنتقم فيا في اولادي زياد وحور.
, وائل : وافقتي او اعترضي انا كده كده هنفذ اللي في دماغي وجاسر ونصيبه بقي ….
, ★★★★★
, تجرات منه وذهبت الي والدها وروت له ما حدث من بداية وقوفها مع آدم في حديقة الفيلا الي ما فعلته سيلا وخطوبتها لفهد ثم حب سيلا لفهد.
, ذهب يوسف الي فهد في غرفته.
, يوسف : مالك يا وحش معقول بنت جاسر مخلياك مش علي بعضك كده لا البت شكلها طلعت جامدة.
, فهد : انا عايز افسخ خطوبتي بيها.
, يوسف : ليه يا وحش مبتحبهاش ولا هي مبتحبكش.
, فهد : مش متفقين ومفيش توافق.
, يوسف : بسبب منه وادم صح.
, فهد : انت عرفت.
, يوسف : انت هتفضل قفال كده لحد امتا ، ادم متربي معاك ومع اختك ايه يعني وقف معاها ولا كلمها وايه يعني سيلا اتوترت لما شافتك وقالت اللي قالته علشان خافت علي مشاعرك ، ادم لو مش محترمني ومش محترمك مكنش جه وطلبها مني من سنة.
, فهد : ولما هو اتقدم لمنه مقلتش ليه.
, يوسف : علشان زي اي اب عايز بنتي تخلص تعليمها الاول. وبعدين نشوف موضوع الخطوبة والجواز ده ، مش عايز اشغلها بخطوبة وجواز وهي لسه بتدرس ثم ادم معانا هو هيروح فين يعني ما يستني سنه واتنين وتلاتة.
, فهد : اهم استغفلونا وبقابلها من ورانا.
, يوسف : مش بقولك عقلك ده قفل ، يقابلها فين دانا وانت وامك وهي كنا في بيتهم خرجت تتمشي شويا وهو شافها وكلمها ما هو متربي معاها زي ما انت لو شفت سيلا في اي مكان هتكلمها ولا هتتجاهلها.
, فهد : بس سيلا كانت زي اختي كنت هكلمها لو محتاجه حاجة.
, يوسف : وادم حب يطمن علي منه وسطنا مخدهاش من ورانا ولا اتقابلوا لوحدهم ، اختك لو مش محترمة مكنتش جت واعترفتلي باللي حصل وانها السبب في مشكلتك مع سبلا وادم لو مش شارى منه مكنش طلبها مني هو وابوه واحترموا رغبتي ان مفيش كلام في خطوبة الا بعد دراستها ، قوم قوم صالح خطيبتك.
, فهد : لا انا خدت قرار ومش راجع فيه سيلا مبتحبنيش سيلا خدعتني.
, يوسف : ياد متبقاش قضم كده الستات مبحبوش الراجل البقف ، الستات بيحبوا يدلعوا ويزعلوا ويشوفوا غلاوتهم حتي لو هما غلطانين برضوا انت اللي لازم تصالح وتدادي وادلع ، اسالني انا.
, فهد : ………
,
, ياترى تيسير هتعمل ايه هتسيب علاء طيب لو سابته هترجع لحسن …
, وخطه وائل هتمشي ازاي وجاسر هيحصله حاجة.
, وجاسر هيفضل رافض جواز حور من بدر وجانيت من ياسين … اما فهد هيتراجع عن قراره ويرجع لارسيليا ولا خلاص خلصت الحكاية.
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل الخامس عشر


فهد : لا انا خدت قرار ومش راجع فيه سيلا مبتحبنيش سيلا خدعتني .
, يوسف : ياد متبقاش قضم كده الستات مبحبوش الراجل البقف ، الستات بيحبوا يدلعوا ويزعلوا ويشوفوا غلاوتهم حتي لو هما غلطانين برضوا انت اللي لازم تصالح وتدادي وادلع ، اسالني انا .
, فهد : مش علي حساب كرامتي .
, يوسف بحنق : تمام ، هكلم عمك جاسر ونخلص الموضوع .
, فهد : ايه ده بسرعه كده .
, يوسف : بص يا بني انا مقدرش اغصبك على حاجه انت مش عايزها خصوصا الجواز ، وطالما انت صممت يبقي خلاص.
, وتركه وذهب خطوات فنادي عليه فهد ىتوتر : هو عمي جاسر مش هيزعل كده .
, التقت له يوسف بسخريه : مش مهم زعل جاسر المهم انت يا حبيبي .
, فهد باحراج : ناجل الموضوع شويا .
, يوسف بجديه : لا انا خلاص خدت قراري ومش هتراجع فيه المهم راحتك انا رايح لجاسر .
, وتركه وذهب ، فهد تمتم بضيق : يعني خلاص سيلا ضاعت من ايدي.
, بالخارج نهي كانت تستمع لحديثهم .
, نهي: انت بتتكلم جد ، هتكلم جاسر وتفسخ خطوبه الواد ياشماته رشا فيا بعد ما بنتها اتخطبت ٢ نقطة هتقعدلي الواد جمبي الواد هيبور .
,
, يوسف قاطعها : اتهدي انا هكلم جاسر فعلا بس في جوازهم .
, نهي بسعاده : لولولولولي .
, يوسف وضع يده علي فمها : اتكتمي هتفضحينا.
, نهي ابعدت يده : فضيحه ايه هو جواز ولا فضيحه .
, يوسف : علشان ابنك يتربي ويبطل تسرع في قرارته .
, نهي : مالك ياخويا حامي علي الواد كده ليه هو لحق ياخد قرار ، كله من مقصوفه الرقبه منه هي السبب .
, يوسف : انا بقول اروح اكلم جاسر ونحدد ميعاد لجوازهم هما لسه هيتعارفوا دول متربين سوا ، وبعدين الواد باين عليه بحبها .
, نهي بسخريه : حبيب امه طالع حبيبب زي ابوه ٢ نقطة
, يوسف ضمها لحضنه بشوق : ماله ابوه مش عاجبك .
, نهي وضعت يدها علي صدره بحب : مش هنروح نقضي يومين في بورسعيد زي اللي قضناهم من كام شهر .
, يوسف بضحك : الشوق وحشك ياحب ولا ايه .
, نهي : ما انت اللي علي طول مشغول وسايبني يادوب تدخل تتعشا وتنام وتصحي تروح شغلك .
, يوسف : ده الواد طلع حبيب لامه مش لابوه .
, وضمها له بشوق : وحشتيني يانونتي ٢ نقطة
, نهي : يبقي هنروح بورسعيد .
, يوسف : انا حجزت خلاص تذاكر للساحل هنجوز الواد والبت من هنا ونطير انا وانتي علي الساحل .
, نهي : هي منه جالها عريس .
, يوسف : اه ادم ابن جاسر وهنعمل فرح واحد ونلم العيال ، مش منه هتخلص امتحانات كمان شهر.
, نهي: اه .
, يوسف : يادوب تخلص ونعمل الفرح علي العيد ونجوز العيال وافضالك يا جو .
, نهي : هتتسحر ايه النهارده بالليل بكرهرمضان كل سنه وانت طيب .
, يوسف حملها بشوق وادخلها الغرفه : هتسحر عليكي .
, نهي بضحك : العيال بره .
, يوسف وضعها علي السرير براحه واغلق الباب : بلاش اروق علي ام العيال .
, وقبلها برومانسيه واشواق ورمضان كريم 😅😅
, ★★★★★
, حور : انا هفضل مستخبيه كده كتير انا مش متعوده علي كده.
, بدر : وانتي هتفضلي فاتحه باب الشقه كده كتير ، هو انا جاي اخطفك .
, حور : اصلا حرام نبقي انا وانت في مكان لوحدنا ومفيش محرم .
, بدر : محرم ، دا انا جوزك .
, حور : وربنا لسه .
, بدر : بس هيحصل .
, حور : لما يحصل بقي .
, دخل الماذون عليهم ومعه رجلان.
, الماذون : احم احم السلام عليكم .
, الرجل ؛ الماذون اهو يا بدر باشا زي ما امرت .
, حور بتعجب نظرت لبدر .
, بدر بصلها بسعاده : المحرم .
, ★★★★
,
, في فيلا الحديدي
, زينب : هو جاسر متعصب ليه .
, دنيا : معرفش يا ماما جاله تليفون فضل يزعق ودخل قفل علي نفسه في المكتب وقالي لما بدر يجي اخليه يدخله
, زينب : **** يستر ، اول مره اشوف جاسر متعصب بالطريقه دي من سنين .
, دنيا : معاكي حق ٢ نقطة
, دخل بدر عليهم
, دنيا : انت هببت ايه باباك عايزك في المكتب .
, بدر بحنق : هو لحق يعرف .
, امينه : عرف ايه .
, تركهم بدر ودخل المكتب علي جاسر.
, دنيا بصت لامينه : هو في ايه .
, امينه : و**** ما انا فاهمه حاجه
, جاسر : شرفت ياعريس ايه اقول مبروك .
, بدر : احم مبروك على ايه .
, جاسر بضيق : انت هتستعبط يا لا مش علي بابا .
, بدر بضحك مكتوم جلس : مالك بس يا بابا في ايه .
, جاسر : الماذون كان عندك انت وبنت منار بيعمل ايه .
, بدر : معملش معملش علشان انا اخترت صح .
, جاسر بصله بعدم فهم
, بدر :…
, فلاش باك .
, ( الرجل : الماذون اهو يا بدر باشا زي ما امرت .
, حور بتعجب نظرت لبدر .
, بدر بصلها بسعاده : المحرم .
, تحركت حور وذهبت باتجاه الليفنج روم ومعها بدر .
, حور : ايه ده ماذون لمين وليه .
, بدر : علشان نتجوز .
, حور : انت عايز تتجوزني بالطريقه دي من ورا الناس ومن ورا اهلك واهلي انت شايفني كده .
, بدر : انا شايف ان ده اسلم حل لوجودي معاكي في شقه واحده ودخولي وخروجي عليكي ، وكمان حمايه ليكي علشان لو حد من اهلك اتعرضلك اقدر احميكي ثم جوازنا هيكون مؤقت يعني علي الورق لحد ما نعلنه .
, حور : لا يا بدر انا مش موافقه انا مستحيل اتجوز في السر ولو حصل هيكون بشرط .
, بدر : شرط ايه انا موافق .
, حور : ان عمو جاسر يكون شاهد علي جوازي غير كده مستحيل .
, بدر : يبقي مش هنتجوز .
, حور : يبقي خلاص مشي الماذون ده .
,
, بدر : حور احنا موضوعنا كبير ومش سهل زي ما انتي فكراه ، وبعدين لما نتجوز اطمني مش هقربلك ولا هتم الجواز الا لما كل الدنيا يعرفوا انك مراتي .
, حور بتاسف : وانا مستحيل اتجوز قي السر الا بموافقه والدك٢ نقطة
, بدر : اللي يريحك .
, وتركها واتجه الي الماذون والرجلان : خلاص روحوا انتوا .
, الماذون : يعني مفيش جواز .
, بدر اخرج من جيبه بعض النقود واعطاهم للماذون وللرجال.
, واركوه وذهبوا .
, حور بسعاده اقتربت منه : انا مش هسيبك ولا عمرى هبعد عنك بس يوم ما نبقي لبعض لازم يكون قدام الدنيا كلها .
, بدر مسك يدها وقبلها بحب : اللي انتي عيزاه هيحصل باذن **** ).
, بااااك .
, جاسر : هي قالتلك كده .
, بدر : انا مش عيل ولا عبيط ، اي واحده مكانها كانت وافقت علي جوازنا لكن حور رفضت واصرت ان الجواز ميتمش الا بموافقتك .
, جاسر بسخريه : ولو كانت وافقت كان زمانك متجوز دلوقتي.
, بدر : عيب يا ميجو دا انا ابنك .
, جاسر : وكنت هتطلع منها ازاي بقي يافتك .
, بدر : هو انا مقلتلكش مش انا نسيت البطاقه بتاعتي هنا في اوضتي .
, جاسر بابتسامه : بتحبها .
, بدر : قوي يا بابا .
, جاسر : وامها .
, بدر : دي مستخبيه من امها عندي .
, جاسر : سيبني افكر .
, بدر بسعاده : كنت متاكد .
, جاسر : لا مش قوي كده وبعدين بطل مكر عليا انت عملت اللعبه دي كلها علشان اغير راي صح .
, بدر : لا ، علشان اثبتلك ان حور معدنها كويس غير اللي في بالك .
, قاطعهم دخول يوسف .
, يوسف : اهلا بابو العروسه .
, جاسر : منور ياجو اتاخرت ليه مستنيك من بدرى .
, بدر : اذيك ياسياده العميد .
, يوسف : اذيك يابدر ،.اديني جيت يا جاسر اخبار عرايسنا ايه.
, جاسر : الاخبار عندك .
, يوسف : فين الواد ادم .
, قاطعهم دخول ادم بسعاده وهو متجه ليوسف وسلم عليه باحضان وقبلات : عمي وحبيبي وسيد الناس.
, يوسف : ابو نسب خش في حضني .
, ادم : ايه ٢ علامة التعجب انت قلت ايه ابو نسب يااا اخيرا و**** ما مصدق.
, جاسر بص لادم : ما تبعد عنه شويه سيبه يستريح .
, ادم بسعاده نفض جاكيت يوسف ومسح الكرسي حتي يجلس عليه يوسف .
, جاسر لادم : يا واطي ، اللي ما عملتها لابوك يا ندل .
, ادم غمز لجاسر بعبث : بعدين بعدين ، وبص ليوسف ايه هنقرا الفاتحه .
, يوسف بضحك : لا هتتجوز علي طول .
, بدر : مبروك يا مان .
, ادم : يااا فرحتك يا سعادتك يا ادم .
, جاسر : طيب وفهد وسيلا .
,
, يوسف : معاهم بالمره اهو نوفر الفرحين يبقوا فرح .
, جاسر ليوسف : عايز تفضي يانمس .
, يوسف : مش كفايه علينا كده نشوف نفسنا بقي .
, جاسر : مبروك يا ادم و**** صبرت ونولتها .
, بدر : عقبالي .
, جاسر لبدر : بعينك .
, بدر ضحك .
, جاسر ليوسف : يبقي علي العيد الصغير الفرح .
, يوسف : وانا بقول كده ، طبعا زي كل سنه هنفطر معاكم بكره اول يوم رمضان .
, جاسر : كل سنه وانت طيب **** ما يقطعها عاده ان شاء **** هنستناك بس تيحي متاخر علي الفطارعلي طول اصل قعدتي معاك في الصيام بتفطرنا بكلامك .
, يوسف : مش بنعدي الوقت لحد ما المغرب ياذن .
, جاسر: هاكد علي شريف ومعتز ٢ نقطة
, ★★★★
, في الهاتف
, وائل : برافوا عليك يا زياد ، وحولت الفلوس علي حسابي.
, زياد : اه وانا بسلم فتحوا الحساب من علي اللاب وحولت الرصيد علي حسابك .
, وائل : تمام وانا هحول تاني قسط عليا للمافيا كده يبقي باقي قسطين واسدد اللي عليا خالص .
, زياد : العمليه الجايه امتا .
, وائل : لا اتقل كده مش كله ورا بعضه ، العمليه الجايه كمان اسبوعين عمليه علي تقيل البضاعه هتبقي الكوك الابيض في نص رمضان تروح تستلم وبعدها تبعتهالي علي مصر انا اتفقت مع التجار هنا علي داخله العيد علشان الكل يعيد .
, زياد : ونصيبي .
, وائل : اول ما اخلص الشغل اللي عندي في مصر هنا وتبعتلي المطلوب هديك نصيبك من الصفقتين مره واحده .
, زياد :هانت كلها تلات اسابيع ، لقيتوا حور او عرفتوا هي فين .
, وائل : هتظهر هتروح فين يعني اهي زعلانه مع امك شويا بسبب العريس٢ نقطة
, قاطعه دخول منار : ده زياد .
, وائل : اه معايا علي الفون كنت بطمن علي الشغل ماشي معاه ازاي ، ثم اكمل حديثه في الهاتف ، اهم حاجه تراجع علي الشغل علشان الموظفين ميلعبوش في حاجه.
, زياد : حاضر ، اديني ماما .
, منار : حبيبي عامل ايه .
, زياد : كويس واتتي .
, منار : شفت اختك مدوخاني معاها ازاي .
, زياد : مفيش اخبار عنها ، يمكن هربت مع الواد اللي متقدملها ده .
, منار بدموع : مش عارفه عماله ادور عليها بس وائل بقول انها في مصر .
, زياد : يمكن مع الواد اللي عايز بتجوزها ده هو مين ده ولا من عيله مين .
, منار بتوتر : من عيله هنا انت متعرفهاش.
, زياد : اومال سبب رفضك ايه .
, منار : مش مناسب ليها المهم انت عامل ايه .
,
, زياد : كويس لو في اخبار عن حور عرفيني .
, منار : حاضر مع السلامه ياحبيبي .
, وغلقت الهاتف والتفتت لوائل ، كويس انك مقلتلوش ان العريس يبقي ابن جاسر .
, وائل : انا لو قلتله كان ساب فرنسا ونزل مصر وانتي عايزه تبعديه عن المشاكل .
, منار : امتا بقي اخلص من جاسر اللي عامل زي العقده اللي مبتتفكش .
, ★★★★★
, في فيلا المصري .
, سمر: طالما رايح تشوف بنتك مش ضروري اكون معاك في اول مقابله خليها بينكم انت وهي وانا بعدين اشوفها واقابلها وتيجي تقعد معانا هنا الفيلا وتعيش معانا .
, شريف : ارسيليا هتبقي معاها وانا محتاجك جمبي .
, سمر : متاكد انك عايزني معاكم .
, شريف ضمها بحب : متاكد وعايزك جمبي طول العمر .
, سمر بسعاده : اول مره احس بالحب والامان في حضنك بالشكل ده .
, شريف : اسف ياحببتي اني قصرت معاكي.
, سمر حاوطت يدها حول وسطه بحب : المهم انك معايا انا بحبك قوي ياشريف وعايزاك تسامحني .
, شريف : انتي اللي تسامحيني مش انا .
, سمر ابتعدت قليلا وبدموع : انا حاسه اني السبب في بعد بنتك عنك السنين اللي فاتت دي .
, شريف : انتي ملكيش ذنب انا اللي غلطت زمان مع ارسيليا وخنتك وكتر خيرك انك سامحتيني .
, سمر بدموع : بس انا كنت عارفه .
, شريف : عارفه .
, سمر :
, فلاش بااااااك
, ( روت له سمر من اول مقابلتها لارسيليا وطلبها الزواج من شريف وتأخذ ابنها ثم تختفي من حياتهم لاخر مقابله بينهم بعدما شاهدت صور ارسيليا وشريف في غرفه النوم
, ارسيليا : ايوه فاكره وانا علي اتفاقي معاكي وخلاص جهزت ورقي واعلنت وفاه ارسيليا وهبدا من جديد ، وبحزن ولما اخلف هسبلك البيبي تربيه واسافر او اعيش في اي مكان باسم جديد .
, سمر : بس انا خلاص بحلك من اي اتفاق .
, ارسيليا : بذهول ، ايه .
, سمر : انا حاسه ان شريف بيحبني ومستحيل يتخلي عني ، خصوصا لما قلته انه مش مهم يتجوزك وهو وافق عادي مزعلش ولا عارضني ولا اي حاجه ٢ نقطة بسعاده بصي انا حاسه ان شريف نسيكي خلاص ٢ نقطة ومش مهم اجبله *** منك يفكره بيكي كل ما يشوفه ٢ نقطة
, ارسيليا : بحزن ، شريف وافق انه ميتجوزنيش)
,
, بااااك
, سمر بدموع : معرفش فكرت كده ازاي بس كان نفسي احرمها من امومتها زي ما حرمتني لكن لما عرفت انها رجعت مصر وان ليك بنت منها قلت **** انتقم مني ومحاربتي انها متخلفش منك حصل باراده **** ٢ نقطة سامحني ياشريف انا لو كنت اعرف انها حامل منك مكنتش خليتها تسافر وتبعد .
, شريف بذهول : انتي ياسمر يحصل منك كل ده .
, سمر بدموع وانهيار : حرماني من امومتي خلاني زي المجنونه معرفتش افكر ولا احس بحد واللي كمل عليا خيانتك ليا كنت عايزه انتقم بس مش عارفه بنتقم من مين ٢ نقطة
, شريف : اهو **** انتقملك وحرمنا انا وهي من بنتنا ومشفنهاش الا بعد ماكبرت وبقت عروسه اتحرمنا من اول ضحكه ليها ومن اول كلمه بابا وماما ، من اول خطوه بتمشيها …
, سمر : سامحني ياشريف .
, شريف جذبها لاحضانه : **** اللي بيسامح زي ما انتي اتحرمتي من امومتك غصب عنك انا كمان اتحرمت من احساس الابوه بس بمزاجي لاني غلطت ومشيت في الحرام وانا مش حاسس ، كل واحد خد جزاءه اللي يستحقه ، يلا علشان منتاخرش عليهم .
, ذهبوا الي احد النوادي لمقابله جانيت وارسيليا وبعد السلامات
, سمر بابتسامه : اذيك يا ارسيليا .
, ارسيليا : بابتسامه اذيك انتي يا سمر .
, شريف لجانيت بحب : انا اسعد في الكون سعادتي بيكي متتوصفش انا مش مصدق انك قاعده جمبي .
, جانيت بحب حضنت والدها : بابا حبيبي .
, ضمها له شريف بحب .
, سمر لجانيت : زي القمر طالعه لمامتك .
, جانيت : اممم اول مره اشوف واحده بتشكر في اللي كانت متجوزه جوزها .
, سمر بضحك : علشان دي الحقيقه انا مهما اقابل عمرى ما هقابل واحده زي مامتك في ذوقها وانسانيتها احترامها لوعدها .
, ارسيليا ضمت سمر بسعاده وبهمس : سامحتيني .
, سمر بهمس ، انا اسفه سامحيني انتي .
, ارسيليا رتبت علي كتف سمر بحب : مسمحاكي .
, ثم نظرت لجانيت وهي في حضن والدها ، حضن بنتي ليا كفيل اني اسامح الدنيا كلها علي سنين عذابي وحرماني منها .
, سمر : مبروك الحمل .
, ارسيليا بتاثر : الحمد**** .
, سمر : **** يسعدك .
, شريف : حبيبت بابا هتيجي تعيش معايا بعد ماما ما تسافر صح .
, جانيت : لا ما ماما مش هتسافر .
,
, شريف : يعني هتعيشي معاها .
, جانيت نظرت لوالدها بحزن ، اخذها شريف علي بعد خطوات .
, شريف : مالك في ايه حد ضايقك .
, جانيت :
, فلاش باك .
, ( جانيت : كده بقي باباك وبابا طلعوا صحاب يعني هنتخطب علي طول .
, ياسين بحزن : هنضر ناجل موضوع الخطوبه ده شويا .
, جانيت : ليه .
, ياسين : بعدين بعدين ، سلام ) .
, باااك
, شريف : بقي هو ده اللي مزعلك يعني لا عايزه تعيشي معايا ولا مع امك وعايزه تعيشي مع الواد الصايع ابن جاسر .
, جانيت بصحك هزت راسها مؤكده .
, شريف : ورحمه امي لاجبهولك حافي يتحايل عليكي علشان توافقي يجوزك ، بتحبيه .
, جانيت بكسوف : اه .
, شريف بهزار : لا وش كسوف زي امك .
, جانيت : انت لسه بتحبها ولا ايه .
, شريف بضحك نظر لارسيليا : **** يسعدها .
, جانيت : يعني هتجوزني ياسين .
, شريف : ياسين وابو ياسين لو حبيتي .
, جانيت بهزار : لا كفايه ياسين نبقي نشوف باباه بعدين .
, شريف جذبها لاحضانه بحب : علشان اد ٣ العلامة النجميةبحك هو واحد بس .
, بالاتجاه الاخر .
, ارسيليا : مرتاحه يا سمر مبسوطه .
, سمر : هتصدقي اني مرتحش غير لما انتي ظهرتي ، طول السنين دي وانا بحاول اتاقلم واتعامل عادي ، لما وعدتيني انك هتبعدي وبعدتي مرتحتش ولا لحظه يمكن اللي كان مصبرني اني اتبنيت معاذ ماشاء **** عليه كان عوض **** ليا ، وبابتسامه انما شريف كان مجنني ملففني حوالين نفسي واني اقفشه ابدا .
,
, ارسيليا بابتسامه : **** يسعدكم سيبك من التدوير ورا شريف وخليكي دايما قدامه اشغليه واشغلي تفكيره وعقله بيكي ، شريف بيحب هو اللي يدور يعني تبقي انتي دايما قدامه شغلاه مش وراه بدورى عليه .
, سمر بضحك : اه ما انا عرفت كده متاخر .
, ارسيليا : **** يسعدكم .
, واشارت بيدها لوسيم الذي ظهر علي بعد مترات وسيم وهو وسيم طويل وعريض المنكبين ذات ملامح جذابه ، وسيم جوزي .
, سمر صافحته : اهلا ، ماشاء **** ده طلع العوض حلو اهو .
, ارسيليا بضحك حضنت وسيم : احلي عوض .
, فقبلها وسيم من جبينها ، جانيت فين .
, ارسيليا : هنا مع باباها دي سمر مرات شريف .
, اتي شريف وجانيت وجلسوا جميعا يتسامروا ويضحكون في جو جميل هادي وسط جانيت التي لاول مرة تشعر بالدفء الاسرى والسعاده .
, ارسيليا : كل سنه وانتم طيبين ، ايه رايك ياسمر نفطر سوا اول يوم رمضان .
, سمر بسعاده : ياريت . ثم نظر لشريف .
, جانيت : اه يا بابا خلينا نفطر سوا .
, شريف : هو بس جاسر معودنا اول يوم رمضان نفطر ونتجمع عنده ودي عاده ، نخليها تاني يوم ، ثم ده حماكي لازم نحترمه .
, جانيت بسعاده : ماشي طالما عند عمو جاسر .
, شريف : اعملي حسابك هتيجي معايا .
, جانيت : بس محدش عزمني .
, شريف : انا اللي بعزمك دا بيت اخويا يعني بيتي ، وبمكر مصطنع وعامتا هخلي الواد ياسين يعزمك .
, جانيت بضحك : لو كده يبقي اوك.
, ارسيليا لجانيت : يا بياعه تبيعي امك علشان عزومه ياسين .
, جانيت : دا بابا اللي قال مش انا يا ماما وبعدين لازم اسمع كلام بابا صح يا بابا .
, ضحك الجميع بسعاده
, وسيم : خلاص يبقي احنا تاني يوم .
, شريف : واحنا تالت يوم الفطار عندنا كل سنه وانتم طيبين .
, ★★★★
, تجاهلت تيسير اتصالات حسن ولم تلتفت له كانه هواء متسخ تجاهلته بالهروب .
, علاء: هتفضلي زعلانه مني كده كتير .
, تيسير : سيبني لوحدي ياعلاء .
, علاء : لا ياتوتو مش هسيبك غير لما تسامحيني لو مش علشاني علشان خاطر بنتنا روفان .
, تيسير : انا اللي مصبرني عليك لحد دلوقتي هي روفان لولاها مكنتش قعدت معاك لحظه .
, علاء : معقول مش فكرالي اي حاجه خلوه .
, تيسير : خيانتك ليا غطت علي كل الحلو اللي ناحيتي جواك .
, علاء: اللي بيحب بيسامح .
, تيسير : واللي بيحب مبيخنش .
, علاء: كان غصب عني ايه انتي مبترحميش .
, تيسير : ولو انا اللي كنت غلطت كنت هتسامحني .
, علاء بضيق : هو انتي راجل .
,
, تيسير بسخريه : الخيانه مباحة للرجاله بس ، عامتا انا خدت قراري خلاص .
, علاء : قرار ايه .
, تيسير : انا هفضل معاك ٢ نقطة
, علاء قاطعها بسعاده : يعني سامحتيني خلاص .
, تيسير : لا انا هفضل معاك لحد امتحانات روفان ما تخلص وبعدها كل واحد يروح لحاله .
, علاء بصدمه : لا مش معقول .
, تيسير : هو ده اللي عندي .
, وتركته وذهبت ، اتصلت عليه زوجته الثانيه مرارا وتكرار ولكنه اغلق الهاتف بضيق …
, ★★★★★
, اول يوم رمضان في فيلا الحديدي علي سفره الطعام يجلس كلا من جاسر و دنيا و والدته واولاده وكذلك شريف ونهي واولاده ومعتز وساره وزوجته واولاده ، وايضا شريف وسمر وجانيت ومعاذ ، جميعهم يتناولون الطعام علي سفره واحده .
, امينه : كل سنه وانتم طيبين ودايما متجمعين وزايدين مش ناقصين .
, معتز : متجمعين بيكي يا ماما كل سنه وانتي طيبه.
, ساره ل لينا وكزتها بقدمها : صبي العصير لخالد يا لينا .
, خالد بابتسامه : تمر يا لولي.
, جاسر بحده : ايه رايك في الكلام اللي والدك بيقوله يا فهد .
, فهد : احم و**** يا عمو انا قلتله انك هتزعل وتضايق بس هو اللي صمم .
, جاسر : افهم من كده انك عايز تتجوز بسرعه زي يوسف ما بقول .
, فهد بصدمه : اتجوز .
, جاسر بضحك : ايه هترجع في كلامك .
, فهد : لا لا اه اتجوز .
, ضحك الجميع وردت سيلا بكسوف : بسرعه كده يا بابا .
, دنيا بهزار : اه يا روح ماما .
, نهي : مبروك يا ادم **** يتمملك بخير مع منه ، عمك يوسف حدد الخطوبه .
, ادم بسعاده : لا خطوبه ايه جواز علي طول ٢ نقطة
, ضحك الموجودين ورد جاسر بسعاده وهو يضرب بخفه يده علي كتف معتز : ايه يا ابونسب هنفرح بلينا وخالد علي العيد.
, ساره : لولولولي .
, معتز بسعاده : اللي تشوفه يا جاسر لينا بنتك وخالد ابني .
, شريف بسعاده : مبروك يا شباب.
, جانيا نظرت لياسين بصمت وابتسامات .
, بدر : احم ، اسيبكم بقي تقضوها مباركات واستاذنكم انا وراي شغل .
, جاسر بحنق : بس انت مفطرتش يا بدر .
, بدر : كلت يا بابا .
, دنيا : لا مكلتش الاكل قدامك زي ماهو .
, بدر وقف ولف باتحاه والدته وهمس وهو يقبل راسها : بعدين ها …
, دنيا بعدم فهم : بعدين ايه.
, جاسر اقترب من دنيا : هقولك انا بعدين .
, دنيا : طاااا .
, بعد انتهاء الطعام خرج الشباب الي الحديقه وجلست امينه ودنيا وسمر وساره وجانيت ونهي.
, نهي لدنيا : مبروك يا دودو بقينا نسايب خلي بالك من منه .
, دنيا بسعاده : منه دي بنتي كلهم ولادي **** يسعدهم .
, ساره : عقبالك يا جاسر يابني .
, نهي : لسه مشفتلوش عروسه .
, ساره : اه روفان بنت تيسير .
, نهي بصدمه : روفان ، وبتمتمه ياكبستك يارشا .
,
, سمر : الف مبروك ياساره **** يسعدهم ثم وقفت ونادت علي دنيا ، كنت عايزه اروح التواليت يا دودو .
, اخذتها دنيا وذهبوا علي بعض خطوات .
, دنيا : في ايه هو انتي غريبه ولا في حاجه حصلت .
, سمر : انا قصداكي في خدمه بحق صداقتنا يا دنيا .
, دنيا : خير يا سمر قلقتيني .
, سمر : روت لها ماحدث مع ارسيليا وجانيت …… وعرفت من شريف انه حاسس ان جاسر مش موافق علي جواز ياسين من جانيت .
, دنيا باحراج : لا مش كده .
, سمر بتوسل : علشان خاطرى ابوس ايدك…٢ نقطة
, دنيا : ايه اللي بتقوليه ده هو في الكلام ده بينا
, سمر : علشان خاطرى تخلي جاسر يوافق علي جواز ياسين من جانيت البنت دي اتظلمت كتير كفايه حرمانها من والدها و والدتها طول السنين دي، انا ظلمت ارسيليا وظلمتها البنت لما بعدتهم عن شريف نفسي اعوضها علي اللي حصلها بسببي .
, دنيا طبطبت علي يد سمر : مش انتي اللي اتظلمتي لوحدك ، علي العموم انا موافقه علي جواز ياسين من جانيت كفايه انك هتبقي حماه ابني واطمني جاسر عمره ما هيزعل شريف منه.
, سمر بسعاده : بجد يعني افرحها .
, دنيا : انا هكلم جاسر اطمني .
, ★★★★★
, ذهب بدر الي حور .
, حور : مرضتش افطر غير لما تيجي اتاخرت قوي .
, بدر : وانا محطتش لقمه في بوقي غير معاك ، اسف اني اتاخرت عليكي .
, حور : ايه رايك في الاكل اللي انا عملاه.
, بدر نظر للطعام لطاجن ورق العنب باللحمه وجلاش بالمفروم والملوخيه بالجمبري ، تناول صابع ورق عنب واكله نصفه بحب ، صباع ورق عنب ده ولا صوابع حور.
, حور بضحك : لا ورق عنب .
, بدر وضع في فمها النص الاخر لصباع ورق العنب ، ثم
, نظر لباب الشقه : الباب ده مش هيتقفل بقي .
, حور ناولته طبق طعام مغلف : خد الطبق ده اديه للحارس اللي بره.
, بدر : حارس حارس مين .
, حور بحنق : اللي انت سايبه يراقبني في اخر طرقه .
, بدر بضحك : انتي قفشتيني
, حور بابتسامه : يلا علشان جعانه .
, بدر : طيب ما تكليني مينفعش ، و**** انا احلى من ورق العنب .
, حور بضحك : طيب ما انا احلي من الملوخيه بالجمبرى .
, بدر : دا انت الجمبرى يامفسفر انت .
, حور خبطته بخفه علي كتفه : احترم نفسك ويلا علشان نفطر.
, ★★★★★
,
, في فيلا الحديدي بالاتجاه الاخر جاسر مع معتز وشريف ويوسف وخالد …
, شريف : مبروك يا زيزو مبروك ياجو
, جاسر بسعاده : العيال كبرونا .
, شريف : دا اللي يشوفك يقول عليك اصغر من العيال ٢ نقطة
, يوسف : عقبال فرحتك بجانيت .
, معتز : انا اللي فرحان بيها قوي **** يفرحك بيها وباولادها .
, معتز نظر لجاسر : ايه رايك في الكلام ده يا جاسر .
, جاسر : **** يسعدها .
, شريف : جاسر انت مش صاحبي انت اخويا اللي مجبتوش امي كنت دايما في ضهري والسبب ان جانيت ترجعلي ٢ نقطة
, جاسر : ملوش لازمه الكلام ده ياشريف احنا مش بينا الكلام ده .
, شريف : علشان احنا مش بينا كده انا بترجاك توافق علي جواز ياسين بجانيت ، جانيت ملهاش ذنب انها تربيه الغول جانيت بنتي انا ياجاسر .
, معتز نظر ليوسف باحراج .
, يوسف : طيب نقوم انا ومعتز .
, جاسر : لا استنوا ……….
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل السادس عشر


شريف: علشان احنا مش بينا كده انا بترجاك توافق علي جواز ياسين بجانيت ، جانيت ملهاش ذنب انها تربيه الغول جانيت بنتي انا ياجاسر.
, معتز نظر ليوسف باحراج.
, يوسف : طيب نقوم انا ومعتز .
, جاسر بحنق : لا استنوا ٢ نقطة انا مش فاهم انت ازاي تقول كده ياشريف ، انا فعلا مش موافق علي جواز جانيت من ياسين بس مش علشان انها تربية الغول زي ما بتقول ، انا رافض علشان ابني مدافعش عن حبه للبنت اللي بيحبها سواء جانيت او غيرها واستسلم لرايي لا قاوم ولا حارب ولا اعترض…٢ نقطة جانيت تشرف اي عيلة تدخلها كفاية انها شايلة اسمك جانيت شريف المصرى، وانا اتمناها لياسين لكن في اليوم اللي اتاكد فيه ان ياسين عايز جانيت بجد مش مجرد بنت عجبته ويقضي معاها يومين علشان مستعصيه عليه٢ نقطة انت عارف ياسين بتاع بنات ويوم ما بتستعصي عليه بنت بيرسم عليها الخطوبة بس جانيت موقعتش له بسهولة علشان كده طلب يخطبها وانا مش عايز اخسرك بسبب عيل.
, شريف : يعني انت موافق.
, جاسر : موافق لكن في اليوم اللي اتاكد فيه ان ابني يشرف ويستاهل جانيت وبيحبها بجد وهيقدر يحافظ عليها ٢ نقطة
, معتز : هو فعلا ياسين حلنجي وبتاع بنات. .
, جاسر قاطعه: انت عارفه ياشريف يمكن اكتر مني لانه تقريبا تربيتك وماشي علي نهجك٢ نقطة
, ثم اقترب منه ورتب علي كتفه بابتسامه، اليوم اللي اتاكد فيه ان ياسين بيحب جانيت ويقدر يحافظ عليها وعلي حبه ليها انا اللي هاجي بنفسي واطلبها منك٢ نقطة
,
, يوسف : انا رايي من راي جاسر الواد ياسين ده لاعبي واللي هيجيله بالساهل هيروح بالساهل.
, جاسر : انا مستحيل اخلي اي حاجة تفرقنا ياشريف وعمرى ما اخسرك بسبب عيل ، انا اقدر اوافق بسهولة علي خطوبته لجانيت لكن زي ماقال يوسف اللي هيجي بالساهل هيسيبه بالساهل لازم ياسين يتعب ويذلل علشان اوافق علي خطوبته من بنتك٢ نقطة
, قاطعهم صوت دنيا : اااااااابني الحقني ياجاااااااااسر الحقووووووووني ٢ نقطة
, ذهب الجميع الي اعلي وجدوا ياسين ملقي علي الارض وبجواره دنيا تصرخ.
, جاسر بلهفه : في ايه ياسين ماله.
, دنيا بدموع : دخلت عليه لقيته واقع علي الارض وشريط الحبوب الفاضي ده في ايده
, بصدمه ودهشه للجميع حمله يوسف وشريف ومعتز وباقي الشباب وذهبوا بسرعه الي اكبر مستشفيات القاهرة وبعد الكشف المبدئي دخل ياسين العمليات.
, الدكتور وبيده شريط الحبوب الفاضي : محاوله انتح”*ار.
, جاسر بصدمه : ايه انتح٢ العلامة النجميةار.
, الدكتور : الحمد**** لحقناه هنعمله غسيل معدة. وتركه وذهب.
, سمر وساره ونهي حاولوا تهدئته دنيا ، بعد نصف ساعه من التوتر والدموع وانهيار دنيا وباقي الشباب وحيره جاسرفي محاوله انتح٢ العلامة النجميةار ياسين ، خرج الطبيب وطمانهم علي حاله ياسين الذي دخل غرفه العناية ، دخلت خلفه مسرعه دنيا وجاسر والباقي ٢ نقطة
, دنيا بدموع : ياحبيبي يا ياسين انت كويس حاسس بايه طمني ياقلب امك.
, ياسين بتعب : بخير اطمني.
, جاسر بازدراء : انت كويس، ياسين هز راسه باحراج مؤكدا٢ نقطة
, معتز ويوسف وشريف : الف سلامه يا ياسين.
, سيلا لياسين : انت عبيط يالا في حد ينتحر اول يوم رمضان هتقول لربنا ايه لما تقابله٢ نقطة
, فهد بتعجب لسيلا : هتفرق يعني اول يوم رمضان من باقي ايام ربنا٢ نقطة
, سيلا : طبعا هتفرق.
, فهد : في ايه ان شاء ****.
,
, سيلا : اصل في رمضان الشياطين بتبقي محبوسه ، كده لما يقابل **** في اول يوم رمضان هيقول مين اللي وزه والشياطين محبوسه.
, دنيا قاطعتها : بعد شر دا بدل ماتقولي الف سلامة لاخوكي ٢ نقطة
, جانيت بدموع : الف سلامة عليك يا ياسين.
, ياسين نظر لجانيت ثم لجاسر بحزن.
, جاسر : الدكتور بيقول انك كنت عايز تنت٢ العلامة النجميةحر فعلا.
, باستياء القي ياسين نظرة حزن والم لجانيت.
, جاسر بحنق نظر لياسين ثم جانيت : انتح٢ العلامة النجميةرت ليه ٢ علامة التعجب
, قاطعهم دخول بدر : اكيد علشان عايز يتجوز جانيت.
, ياسين بالم نظر لجاسر : انا مقدرش اعارضك يا بابا علشان مربيني كويس و٢ نقطة
, جاسر قاطعه: انما تقدر تنتح٢ العلامة النجميةر عادي ومفكرتش في **** وعقابه ليك.
, دنيا بدموع : ماتسيبه يتجوز اللي بيحبها ياجاسر.
, جاسر : بس انا لحد دلوقتي مسمعتهاش منه.
, ياسين بابتسامه امل : اه انا عايز اتجوز جانيت.
, جاسر بابتسامه نظر لشريف : و**** القرار مش في ايدي ، عمك شريف اللي يقول.
, شريف بسعاده نظر لجانيت : ايه رايك موافقة ؟!.
, جانيت بكسوف نظرت للارض.
, شريف : انا بقول نسيبه يكمل انتح٢ العلامة النجميةار.
, جانيت : لا لا موافقة.
, نهي بسعاده : لولولولي .
, سمر بسعاده : مبروك ياجانيت.
, يوسف بسعاده نظر لادم : هو انتحر علشان يتجوز جانيت وانت عملت ايه ورحمة ابويا لو ما حافظت علي منه لمكدرك.
, بدر وضع يده علي كتف ادم : سيبلي انا الطلعه دي ياعمو.
, سيلا ضربت فهد علي كتفه : وانت ايه نظامك .
, فهد : اروح انت٢ العلامة النجميةحر يعني ولا ايه.
,
, لينا نظرت لخالد.
, خالد : لا مش لدرجادي انا مش اهبل انا عايز اخش دنيا مش اخرة.
, ضحك الجميع
, جاسر الصغير بهمس لوالده : يرضيك منظر ابنك كده كلهم اتخطبوا وهيتجوزوا.
, معتز بسعاده : بكره هنفطر في المنصورة.
, جاسر الصغير بسعاده : ايوه كده خلي الفرحه تكمل.
, ساره : لولولولولي ….
, دنيا بدموع خبطت علي ساق ياسين : كده تخضني عليك ٢ نقطة
, اقترب بدر من ياسين هامسا : انت بلعت كام حبايه مش انا قايلك اربعه بس.
, ياسين بهمس لبدر : منك لله دخلوني العمليات هما اربعه بس وحياتك٢ نقطة
, فلاش بااك .
, (ياسين : هنعمل ايه مع ابوك بقي ، اه ما انت خلعت وخططت لنفسك وانا اللي هلبس في الاخر.
, بدر : وانا اقدر هقولك علي فكرة تخلي بابا هو اللي يتحايل عليك تتجوز جانيت.
, ياسين : بجد فكرة ايه.
, بدر : اول يوم رمضان بعد الفطار والكل متجمع تخلي ماما او اي حد يطلعلك العرقسوس اللي بتشربه فوق في اوضتك ، ثم وضع يده علي انفه حد يشرب عرقسوس المهم تطلع تبلبع اربع حبايات وتعمل نفسك واقع علي الارض وتستموت.
, ياسين : وبعدين.
, بدر : لا بعدين ايه خلاص كدة.
, ياسين : تفتكر ممكن يجرالي حاجة.
, بدر : انت دكتور ولا عبيط دا اربع حبايات وباقي الشريط هتفضيه ، ابوك مش هيجي الا كده وماما عرق الحنيه هينقح عليها وتعيط (سامحيني ياماما بس هنعمل ايه في جوزك) تروح فرالها دمعتين ابوك يحن قصاد عمك شريف ويوسف ومعتز هوب يوافق علي الخطوبه علي طول).
, باااااك.
, بدر بضحك : يلا فدا جانيت.
, ★★★★★
,
, روفان بصدمة : يعني انتي وبابا هتسيبوا بعض خلاص.
, تيسير : انا استحملت السنين دي كلها علشانك انما مش هقدر اكمل معاه.
, روفان : بس انا مش موافقة.
, تيسير : انتي خلاص كبرتي وبقيتي فاهمه انا مكنتش عايزه ادخلك في الموضوع ده لكن طالما باباكي دخلك وقالك …
, روفان قاطعتها : بس بابا مقليش انا سمعته بيكلم واحده في الموبايل وعرفت انها كانت مراته ٢ نقطة
, فلاش باك منذ يوم.
, (يتحدث علاء في الهاتف : حتي لو تيسير عايزه تطلق وتسبيني انا برضو مش هرجعلك خلاص اللي كنت خايف منه حصل وتيسيرعرفت مفيش سبب يخليني اكمل جوازي معاكي بعد ماعرفت حقيقتك وطاقتك وخلصنا ……. ولا حتي ابني ابني مسؤل مني واي حاجة عايزها هجبهاله واوفرهاله انما انتي خلاص انتهيتي من حياتي ……. اه بحبها حتي بعد ما كرهتني بسببك ومعنتيش تتصلي تاني.
, وغلق الهاتف دخلت روفان عليه بعدما اسمعت لحديثه في الهاتف بصدمه.
, روفان : بابا انت متجوز ومخلف.
, علاء بصدمه : روفان …
, روفان : انا كنت جايه اناديك نتفرج علي المسلسل سوا وسمعتك غصب عني ٢ نقطة
, علاء : ممنوش مفر كده كده كنتي هتعرفي كل حاجه… وروي لها ماحدث منذ زواجه وغلطته مع زوجته الاولي وابنه حتي معرفه تيسير ….
, روفان بحزن : معقول ماما عايزه تطلق.
, علاء : انا بتمني تيسير تسامحني ٢ نقطة)
, بااااك
, تيسير بحنيه : باباكي قالها كده.
, روفان : اه و**** يا ماما ، بابا بيحبك ومش معنى انه غلط يبقي تعاقبيه لاخر عمره.
, تيسير : طيب يلا قومي اجهزى علشان عريسك واهله زمانهم علي وصول.
, روفان : هتسامحي بابا.
, تيسير : بعدين ، يلا.
,
, خرجت روفان وطرق علاء الباب علي تيسير قبل دخوله لغرفتها.
, تيسير : ادخل.
, دخل علاء : اذيك ياتيسير انا جبت الحلويات القطايف والكنافة والجاتوه وحطتهم في التلاجة.
, تيسير : كويس انا هروح ادفي الاكل علشان يبقي سخن علي جيتهم مش معقول يجوا من سفر وميفطروش معانا انا ماكده علي ساره لازم نضايفهم كويس.
, وذهبت خطوات جذبها علاء من يدها هامسا : وبعدين.
, تيسير ابتلعت ريقها بتوتر : ايه اعمل حاجة تاني غير الفطار والحلويات ٢ نقطة اه صح هروح احط المشروبات في التلاجة.
, علاء بحب : هتهربي مني كده كتير لسه مش عايزه تحني دا انا لوؤه حبيبك.
, تيسير : الضيوف زمانهم علي وصول.
, علاء اقترب هامسا : وانا مبقاش عندي صبر ، وحشتيني يا توتو.
, تيسير : احنا قلنا ايه.
, علاء حاوط وسطها برومانسيه : اني بحبك ومقدرش اعيش من غيرك وانك روحي وقلبي وعقلي٢ نقطة
, تيسير ابتسمت نص ابتسامه ونظرت للارض بخجل.
, علاء اقترب اكثر بحب : وحياه روكا مافي حد اغلي منك في حياتي انتي نصي التاني انتي كلي٢ نقطة
, تيسير بكذب مصطنع : كل شيء نصيب وخلاص نصيبنا انتهى….
, صوت اذان المغرب **** اكبر **** اكبر ٢ نقطة اشهد ان لا اله الا **** اشهد ان لا اله الا ****
, قبل ان تنهي كلامها قاطعتها علاء بقبله رومانسيه طويله وبهمس ، احلي فطار ده ولا ايه.
, تيسير عضت علي شفايفها وهي تهز راسها نافيه.
, علاء بهمس : بحبك.
, قاطعهم صوت روفان من الخارج : ياماما يا بابا جاسر جه تحت بعربيته …
, تيسير بعدت قليلا : كده ملحقتش احط المشاريب في التلاجة.
, علاء بضحك عض علي شفايفه : احطه انا.
, تيسير بضحك تركته وذهبت : يلا علشان تستقبل عريس بنتك.
,
, خرج علاء وفتح الباب لجاسر الصغير ومعتز وساره وبعد السلامات ٢ نقطة وضعوا الفطار وجلسوا جميعا علي المائده
, تيسير : نورتونا و**** دا شرف لينا جيتكم المنصورة.
, ساره : الشرف لينا يا تيسير ، ايه القمر ده يا روكا ماشاء**** كبرت وبقت زي العسل من اخر مره شفتها في عيد ميلاد منه.
, تيسير : دا انا بروح العيد ميلاد مخصوص علشان ببقي متجمع بيكم.
, بعد انتهاء الطعام احضرت تيسير وروفان الكنافه والقطايف والجاتوه.
, ساره : دا كتير لايه ده كله هو احنا لسه هضمنا.
, روفان : مش كتير عليكم يا طنط.
, ساره : طنط ايه ماما علي طول بقي.
, روفان نظرت لوالدتها فاشارت لها تيسير بالموافقة.
, روفان : حاضر ياماما ساره.
, معتز : احنا يشرفنا ويسعدنا نطلب ايد روفان لجاسر ابني.
, علاء بسعاده : جاسر زينة الشباب واي عيلة تتشرف بيه.
, ساره : يعني نقرا الفاتحة.
, علاء : بسم **** …
, قرا الموجودين الفاتحة.
, معتز : صدق **** العظيم ،واحنا جاهزين خطوبة معاكم ٢ نقطة فرح جاهزين واللي تؤمروا بيه وتشاور عليه العروسة والشبكة والعفش وكافة شيء تختاره العروسة هيكون تحت امرها.
, جاسر : خطوبة ايه يا بابا وايه لازمته التاخير.
, تيسير بضحك : انت مستعجل اوي كدة.
, ساره : اصل اخته فرحها علي خالد الحديدي هيكون في العيد الصغير ان شاء **** واولاد يوسف كمان فهد وسيلا ومنه لادم.
, تيسير بسعاده : ماشاء **** كلهم فرح واحد.
, ساره : اه كلهم مستعجلين حتي ياسين هيتجوز بنت شريف.
, تيسير : فرحت لشريف جدا لما ظهرله بنت **** يسعدهم كلهم.
, جاسر : طيب ايه ياطنط مش عايزه تفرحي لروفان معاهم .
, تيسير بسعاده نظرت لعلاء : قول لابوها.
, معتز لعلاء : لو عايز نعمل فرح ليهم لوحدهم بعد فرح الشباب احنا جاهزين.
, علاء نظر لتيسير.
, تيسير : ولايه التكلفه خلي العيال يفرحوا كلهم مع بعض.
, جاسر بسعاده نظر لروفان : طنط دي محصلتش.
, علاء :وانا انت نسيتني انا ابو العروسة.
, جاسر : انت الخير والبركة ياعمو.
, تيسير : علي بركة ****.
,
, معتز : يبقي ننزل نجيب الشبكة دلوقتي.
, تيسير : بسرعه كدة.
, ساره : خلي العيال يفرحوا ، يادوب علشان يلحقوا كمان يختاروا الفرش.
, معتز : شقة جاسر جاهزة يادوب ست البنات تختار الفرش وفي يوم كل حاجة هتكون جاهزة
, علاء : علي بركة ****.
, وذهبوا لشراء الشبكة ولبستها روفان بسعادة.
, وبعد سفر جاسر ومعتز وساره وفرحة روفان.
, في الليفنج
, علاء : و**** وكبرتي يا ام العروسة.
, تيسير : لا ياحبيبي انت اللي كبرت انا لسه في شبابي.
, علاء : طب و**** قمر.
, تيسير وقفت : انا هدخل انام ساعه واصحي علي السحور اليوم كان متعب جدا.
, علاء وقف ووضع يده حول وسطها : وانا كمان عايز اريحلي ساعة.
, تيسير : ايييه انت بتعمل ايه.
, علاء جذبها له : هندخل نريح سوا.
, تيسير بعدته عنها : ده بعينك.
, علاء : طيب خدي عيني واديني اللي انا عايزه.
, تيسير بضحك : لما تشوف حلمه ودنك.
, علاء : هحط مرايا في قفايا واشوفها عادي .
, تيسير بتحذير مصطنع : اتلم واتظبط انا لسه مغيرتش موقفي.
, علاء : هندخل جوه نغيره سوا .
, تيسير بحده : وبعدين انا قلت ايه.
, علاء : ما قلتلك تعبان سبيني انام ساعة ايه التلاكيك دي.
, وتركها وذهب.
,
, تيسير بتمتمه : ايه ده هو انا اللي كنت ماسكه فيه.
, دخلت تيسير غرفتها والقت بجسدها علي السرير واغمضت عينيها ، فشعرت بحركات في قدمها وبخضه صرخت : ااااااه فاااااار.
, علاء خرج من تحت السرير: فار ايه دا انا انا.
, تيسير وقفت بتوتر : انت انت ايه فاار كان في رجلي.
, علاء بضحك اقترب منها وحضنها : انا كنت بزغزغك.
, تيسير ضربته علي صدره : حرام عليك خضتني٢ نقطة
, علاء : انا قلت امسي عليكي هيبقي لا ترييح ولا تمسيه.
, تيسير : برره بررره.
, علاء : حاضر حاضر بس برضو بحبك.
, وخرج وغلق الباب خلفه بينما ضحكت تيسير بسعاده علي مداعبته لها ، القت بنظرها علي الكومدينوا فوجدت علبه قطيفه مغلفة وتحتها ظرف صغير التقطهما وفتحت الظرف وجدت فيه مسج
, (ارجوكي سامحيني حبيبك لوؤه)
, فتحت العلبه القطيفه وجدت فيها انسيال رقيق به فص ازرق ، فابتسمت.
, اتي صوت من خلفها : الفص الازرق ده علشان الحسد ، اصل شكلنا محسودين يابيبي.
, تيسير التفتت خلفها : انت بتطلع منين.
, انقض عليها ووقعها علي السرير هامسا في اذنها : من اي مكان يقربني منك.
, تيسير : بره.
, علاء : تؤ جوه.
, تيسير بتوتر : عيب كده البنت منمتش وشكلك هيبقي وحش ٢ نقطة احنا متفقناش علي كده.
, علاء اقترب اكثر : يعني احنا اتفقنا.
, تيسير ابتلعت ريقها بتوتر : اه اتفقنا.
, علاء اقترب اكثر لشفايفها بقبله رومانسيه.
, تيسير بهمس : ايه ده.
, علاء : الاتفاق انتي نسيتي وحاوط وسطها.
, تيسير بهمس : لا ، وابعدته قليلا.
, علاء : حاضر بس تسامحيني.
, ثم نظر لقلبها ، من قلبك.
, تيسير هزت راسها بالتاكيد ، فابتعد علاء قليلا ، هسيبك بس النهاردة بس بحبك.…
, ★★★★★
,
, دنيا : الواد ياسين واجعني عليه قوي ، بقولك ايه انت توافق علي جواز بدر من حور انا مش ناقصه قلبي يوجعني علي حد فيهم.
, جاسر : ولادك بيلعبوا عليا واحد يجيب ماذون والتاني ينتح٢ العلامة النجميةر.
, دنيا : بس غريبة انك وافقت علي جواز ياسين بالساهل كان لازم ينت٢ العلامة النجميةحر يعني.
, جاسر باستياء : اصلك مشفتيش نظره شريف وهو بيترجاني علشان اوافق علي جواز ابني من بنته اول مرة اشوفه مكسور كده ، نظرته وتوسله كانوا هيشلوني مكنتش عارف افكر وملقتش حل غير الكلمتين اللي قلتهمله ، انا موافقتش علشان ياسين ، انا وافقت علشان اكبر شريف وبنته قدام كل الموجودين لو جانيت كانت واحدة تانية غير بنت شريف كان مستحيل اوافق.
, دنيا : وحور.
, جاسر : بتحب بدر ومش واخده من طبع امها حاجة بس الجوازه تقيله علي قلبي اوي وفي نفس الوقت بدر راجل وعاقل وراسي وبيحب مش سهل واحده تضحك عليه.
, دنيا براحة وسعادة : يااا دا هيبقي اسعد يوم في عمرى لما اشوف ولادي كلهم بيتجوزوا ، انا كدة حاسة ان رسالتي انتهت
, جاسر جذبها لاحضانه : رسالتك لسه هتبتدي معايا.
, دنيا بسعادة : بس كان ليا امنيه.
, جاسر : ملس علي شعرها بحب : اتمني واوؤمرى ياحبيبتي.
, دنيا : بدل البرج اللي هيسكنوا فيه كانوا يجيوا يعيشوا هنا في الفيلا ، الفيلا كبيرة وهتفضي علينا.
, جاسر : ناااااعم ياختي يعيشوا فين ، وفيلا ايه اللي هتفضي دا انا هجرى وراكي فيها لحد لما الففك فيها شبر شبر.
, دنيا بضحك : انت لسه فيك حيل تجرى.
, جاسر : بقي كده تعالي ماوريكي بقي.
, وحاول جذبها له ففلتت دنيا منه عن قصد من جاسر ، فذهب وجريت بعيدا عنه وجرى وراها جاسر بهزار.
, جاسر : همسكك مش هسيبك.
, دنيا : بعينك مش هتقدر ٢ نقطة هدوخك.
, جاسر جرى خلفها بهزار حتي مسكها ، قفشتك.
, دنيا بدلع : كده تضحك عليا وتمسكني.
, جاسر حملها بحب هامسا : هو الفجر فاضل عليه وقت اد ايه. دنيا : امم ساعتين.
, جاسر اتجه الي السرير : يادوب ٢ نقطة
, دنيا ضحكت وبهزار : انت كبرت ياراجل.
,
, جاسر : مالك يابت انا مش مالي عينك ولا ايه.
, ووضعها علي السرير.
, دنيا : انا بس عاملة عليك ياجدو انا.
, جاسر جلس بجوارها علي السرير : لا جدو ده كمان سنة ان شاء **** انا دلوقتي لسه ميجو.
, دنيا بدلع : بس هتبقي جدو كيوت.
, جاسر : والنعمه انتي اللي هتبقي تيته عسل فلقة قمر.
, واقترب منها قليلا برومانسيه : العيال هيتجوزوا خلاص.
, دنيا برقه : ما يتجوزوا.
, جاسر : طب واحنا ملناش نفس.
, دنيا بضحك : انت مبتشبعش انت كل يوم عريس.
, جاسر : بس امبارح مكنتش عريس الواد ياسين الزفت قطع عليا حبكت ينتحر امبارح ٢ نقطة
, دنيا ضربته بخفه علي كتفه.
, جاسر اقترب اكثر : يالهوووي علي دي ضربه تاااني.
, دنيا ضربته بدلع علي كتفه
, جاسر : اي قلبي.
, دنبا : مالك.
, جاسر : بيوجعني بيقطعني بيدوبني ٢ نقطة
, دنيا بدلع : ايه ده.
, جاسر عض علي شفايفه : قلبي…
, دنيا ضحكت بدلع : سلامه قلبك ياروح قلبي.
, جاسر: يالهوووي علي دي ضحكه بتقت٢ العلامة النجميةلني …
, فاقترب منها برومانسيه وهو يقبلها بحرارة ….
, ★★★★★
, منار بصراااااخ القت الهاتف من يدها : لااااااااا ابنااااااااي مستحيل زياااااااااده لااااااااا ابنااااااااي ماااااااات لااااااا
, وائل : ازاي حصل كده زياد مستحيل انا لازم اسافر.
, فلاش باااك
,
, (بعد مرور اسبوعين علي رمضان.
, علي الهاتف وائل : خد معاك رجاله كفايه ومتسلمش البضاعه الا لما تاخد الفلوس.
, زياد : انت اول مره تتعامل مع الناس دي ولا ايه ، دي تالت مره تحذرني منهم.
, وائل : مايكل ده الوحيد اللي له سكه مع المافيا لكن ايده وس٢ العلامة النجميةخه.
, زياد : طيب ما نشوف حد غيره.
, وائل : مفيش وقت وبعدين دي اول مره ننزل بالبضاعه مصر ومايكل هو اللي هيقدر يساعدنا في الموضوع ده.
, زياد : حاضر هخلي بالي).
, بااااااك
, منار بشر : خايف علي البضاعه والفلوس اللي اتاخدوا منك وابناااي اللي راح في الرجلين من تحت راسك.
, ومسكت ياقه وائل بشر وهي تضربه علي صدره : انت السبب انت اللي دخلته في الشغل المشبوه ده وديت ابني في الرجلين ياما قلتلك كله الا زياد ، زياد مش قد اللعب معاك ٢ نقطة
, وائل : اهدي انا معملتش حاجه مين قالك كده.
, منار : ابني لقوه مرمي في قلب الصحرا بتنهشه الكلاااااب وجمبه جثث ياكااافر عملت في ابني كده ليه.
, وائل : مش انا انا معرفش حاجه اهدي بقي.
, منار بانهيار : الشرطه قالت لمدير الشركه انه تشابك مع المافيا وهو بيسلمهم البضاعه ولقوا اثار الهرو٢ العلامة النجميةين مرميه حواليهم ٢ نقطة
, وائل : اكيد في لبس في الموضوع انا هروح احجز تذاكر الطيران.
, وابعدها عنه واعطاها ضهره واتجه ناحيه الباب ، بسرعه جذبت منار السلاح الذي كان في بنطلونه من الخلف وسحبت الزناد ورفعته عليه.
, منار بدموع وشر : لازم تموت ياوائل ددمم ابني مش هيروح هدر.
, وائل التفت لها : انتي اتجننتي بترفعي السلاح عليا.
, واقترب منه بخطوة.
,
, منار بحده وعيون مليئه بالشر : اقف مكانك متتحركش.
, وائل : منار بطلي جنان انا وائل جوزك وقفت ياما في ضهرك
, منار هزت راسها بانهيار : قلتلك مش عايزه حاجه من الدنيا الا زياد سبهولي بس انت استكترته عليا واهو راح راح وسابني خلاص.
, وائل بمكر يقترب خطوات بطيئه منها : زياد ابني انا اللي مربيه ٢ نقطة
, منار : لااااا.
, واغمضت عينيها بانهيار زياد ابني وابن طارق.
, في لمح البصر مسك وائل المسدس ومنار تتحكم فيه ايضا…
, وائل بشر : عايزه تقتل٢ العلامة النجميةيني زي ماقتل٢ العلامة النجميةتي طارق.
, منار وهي تتحكم بقوه في المسدس وبشر : هتق٢ العلامة النجميةلك هقت٤ العلامة النجميةلك ياوائل.
, واخرجت طلقه في بطن وائل وهو يمسك بالمسدس فابتعدت منار عنه وضحكت بهلوسه : قت٢ العلامة النجميةلتلك زي ما قت٢ العلامة النجميةلت ابني.
, وائل بانفاس متقطعه وجه المسدس ناحيه منار : هتمو٢ العلامة النجميةتي مش هسيبك.
, منار بدموع وانهيار واستسلام : مبقاش ليا حد بعد زيااااد يازياااااااااااااااد يازياااااااااااااد ابنااااااي.
, خرجت الطلقه من المسدس اتجاه قلب منار فسقطت علي الارض …٢ نقطة
, اتي امن الفندق وفتحوا الباب علي صوت الرصاص وجدوا وائل بالكاد يلتقط الانفاس ومنار قطعت النفس.
, مدير الفندق : اتصلوا بالشرطه حالا.
, العامل : نتصل بالمستسفي الاول في واحد شكله لسه عايش.
, مدير الفندق : انت عايز الفندق يتحمل المسؤلية ، الشرطه لازم تيجي الاول ومحدش يدخل الجناح هنا.
, وخرج وغلق الباب.
, وائل بانفاس متقطعه : مامايه.
, بعد نص ساعه اتت الشرطه ودخلت وجدت وائل ومنار قد قطعوا الانفاس.
, الظابط للعسكري : اتصل بالاسعاف.
, مدير الفندق : متهيالي الاتنين ماات٢ العلامة النجميةوا.
, الظابط : ضرب النار حصل من زمان.
, المدير من وقت ما اتصلت عليكم دخلت انا وباقي الطقم لقيناهم قاطعين النفس علشان كده اتصلت بالشرطه الاول ومطلبتش الاسعاف …
, ★★★★
, في المستشفي حور بانهيار ودموع : ماما لاااااا ماما يابدر خلاص مش هشوفها تاني.
, بدر : **** يرحمها.
,
, حور بدموع : وزياد الاتنين ياااارب الاتنين ، رهف اتصلت عليا وقالتي الخبر الصبر من عندك يااارب.
, بدر : استهدي ب**** وادعيلهم بالرحمه.
, وقف بدر بجوار حور من بدايه الغسل الي الدفن.
, حور بحزن : المحامي بيقولي اني اسافر علشان اتابع ورق دفن زياد والشركه ٢ نقطة بس انا مش هفهم حاجه في ورق الشركه ، بدر انا مش عايزه الفلوس دي انا عايزه اتبرع بيها.
, بدر : هحجزلك ونسافر سوا وكل اللى عايزاه هنعمله ٢ نقطة
, ذهب بدر للفيلا وروي لوالده ماحدث.
, جاسر : **** يرحمهم.
, بدر : بعد اللي عملوا معاك بتترحم عليهم.
, جاسر : خليك جمب حور يابدر البنت مبقاش ليها حد لا اب ولا ام ولا اخ.
, بدر : عايزه تسافر علشان اجراءات دفن اخوها.
, جاسر : متسبهاش روح معاها.
, بدر : غريب موقفك ده هي صعبت عليك.
, جاسر : ومتصعبش عليا انت شايف قلبي حجر البنت بتحبك وانا حسيت بكده لما كنت عندها في المستشفي وشفت علاقتها بمنار ، وبعدين منار ماتت ميجوزش عليها الا الرحمه.
, ★★★★★
, سافر بدر مع حور ومضت علي اجراءات دفن زياد وتم شحنه الي مصر ودفنه بتربه بجوار والدته …
, في مصر امام المقابر.
, حور بدموع بعدما قرات الفاتحه لهم : صدق **** العظيم.
, بدر : صدق **** العظيم ، ارتحتي كده.
, حور : ارتحت اكتر لما خليت المحامي يبيع الشركه والاصول وسيلتهم الفلوس دي كلها هتبرع بيهم للجمعيات الخبرية رحمه علي ماما وزياد ، اما ابيه وائل فبناته خده ورثهم ٢ نقطة
, بدر : وانا معاكي في اي حاجه
, ★★★★★
, رشا : يعني البت اللي قلت **** هيراضي عبدالرحمن ابني فيها طيرتيها يانهي.
, نهي : وانا مالي يارشا يظهر البت كانت بتحب جاسر ابن معتز .
, هانم : ما تنهدي يارشا بقي هي اختك هتعملك ايه.
, رشا : هيبقي لا الواد ولا البت يا ماما.
, هانم : ما هو **** رضاكي في جوازه بنتك ، عندك بنات حسن خمسه اختاري واحده ومتزهقناش.
, رشا : لا مش عايزه حد من بنات حسن.
, نهي بسخريه : اصل بنتك بتدور علي اللي يريحها مال ونسب وجمال.
, رشا : ومدورش ليه يا نهي هو بودي ابني اقل من حد دا قيما وسيما ومنظر.
,
, هانم : خلاص ياحلوه خليه قاعد جمبك يخلل اقولك حطه عليه شويه مايه و ملح وخلليه.
, نهي : طب و**** البنت بنت حسن الوسطانيه حلوه ودمها خفيف طالعه لامها اخطبيها لعبد الرحمن …
, دخلت سعاد من باب الشقه الذي كان مفتوحا : لولولولولوي ، وحضنت رشا حمات بنتي.
, رشا بصتلها بصدمه
, سعاد : والنبي ما هلاقي لبنتي احلي من سي عبدالرحمن ابن رشا حبيبيتي.
, نهي بضحك بصت لهانم التي بادلتها الضحك.
, هانم بسخريه لرشا : يلا مبروكه عليكي.
, سعاد علت صوت زغاريدها : لولولولولوي .
, نزل البنات من اعلي علي صوت زغرده والدتهم.
, في ايه يا ماما.
, سعاد بسعاده : ماما رشا خطبتك ياشيماء لابنها الباشمهندس عبدالرحمن.
, باركت البنات لاختهم شيماء بسعاده.
, شيماء حضنت رشا بسعاده : حببتي يا ماما رشا
, رشا بصدمه وذهول استسلمت للواقع وحضنت شيماء : مبروك ياحبيبتي.
, نهي بضحك لسعاد : مبروك ياسعاد خلي بالك من عبدالرحمن٢ نقطة
, سعاد بسعاده : دا ابني سي عبدالرحمن.
, ★★★★★
, اول ايام العيد في قاعة اوبن اير كبيرة طلت سيلا بفستانها البراق اللامع الذي يعكس جمالها وشقاوتها وبجوارها فهد بالبدلة الرصاصي.
, فهد : يالهووي عليا دا السهرة هتبقي صباحي ياشقاوة الابيض علي الابيض.
, سيلا : بالابيض وهيطرقع علي خدك دلوقتي.
, فهد يبقي الليله هنفتح ١ ٢ نقطة ٢ ٢ نقطة ٣ مصارعه ٢ نقطة
, يجلس ياسين ببدلته الكحلي وجانيت بفستانها القصير اللامع.
, ياسين بسخريه : هو الفستان مكنش ينفع يقصر اكتر من كده
, جانيت : اه بس علشان فرح وكده قلت كفايه يكون قبل الركبه بحاجه بسيط.
, ياسين : ليه هو الخياط مكنش عنده قماش.
, جانيت : هو مش عاجبك اطلع اقلعه.
,
, ياسين : لا انا لما اطلع هقلعهولك بنفسي.
, جانيت : احترم نفسك انا اللي هقلعه بنفسي.
, ياسين بصوت مرتفع قليلا : انتي عبيطه طب ورحمه جدي ما حد مقلعهولك غيري.
, جانيت بضحك : يخربيتك فضحتنا ٢ نقطة
, باجانبهم ادم بالبدلة الكافية ومنه بفستانها الابيض المنفوش المرصع بالورد.
, منه بسخرية : انت لابس شاي بلبن دا ولا ايه.
, ادم : لا دا نسكافيه ياجاهلة اقصد لون الكافيه مش احسن من زلعه الورد اللي انتي لبساها دي.
, منه : انا لابسه زلعه طب و**** لاشتكي لبابا ، يابابا.
, ادم مسك يدها وقبلها بسرعه : لا ابوس ايدك لابوكي يكدرني والليله مفترجه ٢ نقطة
, يجلس خالد ببدلته الزرقاء ولينا بفستانها الابيض البراق.
, خالد : اموت انا واعيد السنة اخيرا دخلتي عش الزوجية
, لينا : انت جاي تموت يوم فرحنا.
, خالد : لو قبل الفرح عادي يعني.
, لينا بهزار : لا بعد الفرح انا لسه مرقصتش.
, خالد : لا ما احنا هنرقص في بيتنا.
, لينا : ايه ده علي طول كده.
, خالد : اه يا سافله لو نفسك في حاجه تانيه نعملها عادي.
, لينا : انا لا لا ٢ نقطة
, خالد : وانا اللي كنت فاكرك مؤدبه.
, يجلس جاسر الصغير ببدلته الطحيني وروفان بفستانها الابيض اللامع.
, روفان : فقره الرقص هتبدا امتا
, جاسر : في البيت ياحلوه.
, دخل بدر وسط الزفة ببدلته السودا انيقه وجذابه تبرز رجوليته وبيده حور ترتدي الفستان الابيض بحجابها الذي يبرز رقتها وجمالها البرىء ، في وسط ذهول الجميع.
, ياسين بسعاده : ايه ده انت عملتها.
, خالد : ياقادر كده تفاجا اخواتك.
, سيلا : ايوووه بقي ٢ نقطة
, فلاش باك
, (دنيا : حبيبي ينفع اطلب منك طلب
, جاسر بتعجب : تطلبي دا انتي تؤمرى.
,
, دنيا : حور صعبانه عليا اوي خصوصا بعد مبقاش ليها حد وبدر وبيحبها و….
, جاسر قاطعها : بتفكرى في اللي بفكر فيه انا موافق علي جواز بدر من حور .
, دنيا بسعاده: بجد.
, وحضنته بحب ، جاسر ملس علي شعرها بعشق : بعشقك.
, دنيا بحب : انا اللي بحبك قوي وبدعي **** دايما يكون يومي قبل يومك.
, جاسر : بعد الشر عليكي **** يجعل يومي قبل يومك.
, وقبلها بحب ، ثم ذهبوا الي حور في شقه بدر.
, حور وهي ترتدي الاسود بحزن : عمو جاسر.
, دخلت دنيا وقبلتها : البقاء لله.
, جاسر : البقيه في حياتك.
, حور بانهيار ارتمت في حضن دنيا وبكت بحراره ، دنيا ضمتها لها بحب.
, دنيا : انا جمبك ياحبيبتي ومش هسيبك كلنا جمبك ومش هنسيبك.
, حور بحزن : مبقاش ليا حد كلهم راحوا .
, جاسر : احنا سندك وجمبك ومش هنسيبك.
, حور بعدما هدات قليلا : انا مبسوطة قوي انكم هنا معايا.
, دنيا بابتسامه : وهتتبسطي اكتر لما تبقي معانا بجد.
, حور : يعني ايه.
, جاسر : انا عارف انه مش وقته بس مبقاش ينفع تقعدي لوحدك والواد الصايع بدر داخل طالع عليكي.
, حور : لا و**** الباب بيبقي مفتوح.
, جاسر بابتسامه : انا بهزر انا جاي اطلب ايدك لبدر.
, حور بدموع الفرحه نظرت لدنيا ، فدنيا هزت راسها مؤكده .
, حور بسعاده حضنت دنيا)
, بااااااك .
, علي اغنيه اكرم حسني.
,
, بدر التفت لحور بسعاده وهو يمسك يدها ويراقصها : اايه يا ستيوانا ستوانا انا ستو انا قلبي برتقال بسره ملكك وانتي حره
, تعصريه عصير.
, حور بسعاده رقصت معه بيدها وهي تغني : قلبي كمترايه ناشفه بس فيها بذره بتحب بضمير.
, جانيت وقفت واشارت لياسين بيدها وهي تغني : قلبك بطيخه صيفي قرعه بختي وكيفي قرعه والبطيخ كتير٢ نقطة
, وقف ياسين وهو يرقص بوسطه ويغني : **** قلبي اناناس شرائح دايخ ٢ نقطة جاي رايح من كثر التفكير٢ نقطة
, سيلا خبطت فهد بكتفها التفت لها فهد وغني معهم : فاتح شباك فاتح شيشي٢ نقطة الوقت في بعدك ما مشيش
, سيلا هزت كتفها وهي ترقص وبتقولي هتجيء ما… بتجيش مايدق شيء النوم ٢ نقطة
, خالد وقف وسحب يد لينا وهو يرقص ويغني : اه يا نسمه صيف جايبه طراوه قلبي
, لينا غنت : اتعور منك واوا
, همس لها خالد : هتموتي ياسوسو.
, فخبطته لينا بخفه.
, ادم : محتاج اتعالج يتداوي بالميكروكروم ٢ نقطة
, منه : قلبي حرنكش …في مزازه وانت في اللازازة٢ نقطة
, جاسر : ما بتهزر يش قلبك ….
, روفان وهي ترقص بسعاده : كوكونت ثمره انت حلوه قمره ما بتتكرريش٢ نقطة
, صفق الجميع بسعاده والعراس والعرسان يرقصوا ويغنوا بفرحه ، وامينه براحه وسعاده صفقت لهم هي وباقي المعازيم٢ نقطة
, سحب جاسر يد دنيا وبدا يراقصها وكذلك يوسف ونهي ومعتز وساره وشريف وسمر وارسيليا ووسيم وتيسير وعلاء ورقص الجميع بسعاده وهما يغنوا ٢ نقطة
, – قلبك مش مش هاسيبه وهجري وراء اجيبه لو
, كان في العريش….
, بعد انتهاء الفرح ذهب العرايس في عربياتهم وخلفهم في سيارات اهاليهم ذهب ادم وياسين وخالد وادم وسيلا وجاسر وفهد الي البرج ملك جاسر فهدي كل عريس شقه دوبلكس مفروشه كامله هديه زواجهم ، صعد الجميع للاعلي بينما باقي سيارات الاهل بالاسفل
, دنيا تبكي بدموع الفرح خرجت سيلا من برانده شقتها.
, سيلا : متعيطيش يا ماما اعتبريني بايته مع منه ولينا النهاردة.
, فهد ضربها بخفه علي قفاها : منه ولينا مين يامتخلفه فضحتيني صحابي واقفين تحت ٢ نقطة
, ضحك الجميع بالاسفل واخذوا سياراتهم وذهبوا٢ نقطة
, في السياره جاسر يحضن دنيا بعشق : ياااا الحمد**** انا انهارده اسعد يوم في حياتي حاسس اني خلاص ارتحت.
, دنيا : الفرح كان يجنن وفرحه العيال وسعادتهم عندي مخلياني مش عايزه حاجه من الدنيا.
, جاسر جذبها لأحضانه : وانا.
, دنيا بحب انت الحاجه الوحيده اللي مقدرش استغني عنها ٢ نقطة
, وصلا الفيلا وهبط جاسر من السياره اذ فجاه دوي صوت رصاصه في صدر جاسر من اعلي برج بجوار الفيلا.
, فوقع جاسر علي الارض.
,
, دنيا بصدمه : جاااااااااسر
, تم استدعاء عربيه الاسعاف علي الفور من قبل الامن وتوجهت نحو المستشفي ٢ نقطة
, فلاش بااااك من تلات اسابيع قبل وفاه وائل .
, (وائل : انا حولت الفلوس خلاص علي ميعادنا …٢ نقطة تمام يجي يخلص ويسافر علي طول …. )
, بااااك
, ★★★★★
, في المستشفي خرج الطبيب من العمليات وسط صمت رهيب من الجميع : البقاء لله
, اهتز ارجاء المستشفي وزلزلت قلوبهم برعشه.
, دنيا بانهيار : لاااااااااااااااااا حبيببببببببببي جاااااااااسر
, معتز مسك ياقه قميص الطبيب : لا انت بتقول ايه انت اتجننت جاسر مين اللي مات دا انا اروح فيكم في داهية
, يوسف بدموع : مش معقول جاسر لا جاسر مستحيل يمو٣ العلامة النجميةت لااااا
, شريف بدموع : صاااااحب عمرى انت بتقول ايه جاسر عايش ٢ نقطة
, دنيا بتوهان وانهيار : جااا جااااااسر اشوفه ادخله لااااا جاسر عمره ماسبني مش هيسيبني لااااا معاااه
, وسقطت علي الارض .
, بدر بانهيار ودموع هو وسيلا : مامااااا
, دخلت دنيا العنايه المركزه فورا بعدما تدهورت صحتها بسرعه ودخلت تحت الاجهزه ، والجميع بالخارج في انهيار ودموع تامم .
, معتز بانهيار : ياصاحب عمرى سايبني لمين ٢ نقطة طول عمرنا بنكبر سوا كتفنا في كتف بعض غدرت بيا ليه وسبتني لوحدي ياجاسر
, يوسف بانهيار : ياحبيبي ياجاسر غدروا بيك الكللابب حتي بعد ما ماتوا ، ملحقتش تفرح بعيالك
, شريف بدموع وانهيار تام : ياصاحب عمرى سبتنا لمين ياجاسر سبتنا لمين …
, سمر بدموع : ياحبيبتي يادنيا ملحقتيش تفرحي باولادك .
, نهي بدموع : انا خايفه يجرالها حاجه دي كانت روحها في جاسر.
, ساره بدموع : **** يقومها بالسلامه دي صدمه للكل.
, يوسف بدموع وانهيار : انا هروح اخلص اجرات دفنه.
, معتز بانهيار : لاااااا جاسر ممتش انت اتجننت يا يوسف جاسر عايش متقولش كده اكيد هو بيهزر معانا . ٢ نقطة
, حضنه شريف بانهيار : اهدي قضاء **** نفذ.
,
, معتز بانهيار : انا لو اعرف انه هيسيبني كنت رحت معاه انا مش هسيبه زي ما عشنا سوا نموت سوا جاسر لا انت مش عارف ياشريف جاسر بالنسبالي ايه.
, قاطعهم صوت صراخ سيلا من داخل غرفه العمليات : مامااااااااااااااااااااا ، لاااااااااااااااااااااااااا
, انصدم الجميع وبدر يخرج بانهيار من الغرفه والجميع ينظر له.
, ادم وياسين وخالد بذهول : في ايه.
, بدر بانهيار : امي ماتت ٢ نقطة
, تعالا صرخات الجميع بانهيار وصارت ملحمه من الالام واصوات الصراخ بانهيار للجميع …
, في مشهد مؤلم يهتز له الجميع وهم يدخلون المقابر يحمل يوسف ومعتز وشريف جثمان جاسر ، وبجواره بدر وخالد وياسين وادم يحملان جثمان دنيا وسط الم يعتصر له القلوب ويدوي في مسامعهم تم دفن جاسر الحديدي وبجواره تم دفن دنيا الحديدي …
, وفي مشهد خيالي ٢ نقطة
, (دنيا بابتسامه : كده كنت عايز تسيبني ٢ نقطة انا جيتلك مش قلتلك مش هسيبك ياجاسر.
, جاسر بابتسامه : وانا مش هسيبك ياعشق الجاسر)
, تمت بحمدلله
, #الخاتمه ٢ نقطة
, في فيلا الحديدي بعد ثلاث سنوات
, بدر يجرى خلف ابنه في الفيلا بهزار : هجيبك يا جاسر مش هسيبك.
, دنيا بنت ياسين تجرى هي الاخرى وتمسك يد جاسر : تعالا يلا اجرى مش هسيبه يمسكك.
, اتت حور وجانيت وسيلا ومنه ولينا من داخل الفيلا يحملان اطباق الفطار.
, حور : يلا يا اولاد الفطار جاهز.
, هبط ياسين وادم وخالد وفهد من اعلي الفيلا وجلسوا جميعهم علي الترابيزه في حديقه الفيلا ٢ نقطة
, فهد لسيلا : الواد تيمور فين.
, سيلا : بيلعب مع اياد وخلود ولاد خالد وادم ٢ نقطة
, جانيت : هروح انادي عليهم.
, ياسين : سيبهم يلعبوا ٢ نقطة
, بدر : النهارده السنويه التالته لبابا وماما ٢ نقطة
,
, خالد : بعد ما نفطر هنروح نزورهم وناخد الولاد معانا ٢ نقطة
, حور : انا مبسوطه جدا اننا عيشنا مع بعض اجمل تلات سنين وعملنا بامنيه ماما دنيا **** يرحمها.
, بدر : طلبتها مني قبل الفرح بيوم والحمدلله اننا كلنا اتجمعنا وعيشنا مع بعض زي ما كان نفسها …
, عاش الاولاد في الفيلا كما تمنت دنيا وصاروا اخوه مترابطين بينما لم يتعايش معتز ولم يعد مثل الاول في المقابر معتز يجلس امام قبر جاسر.
, معتز : مبقتش زي الاول ياصاحبي من غيرك لا الدنيا ليها طعم ولا روح من بعدك ، ثم ابتسم بدموع اول مره تغدر بيا وتسيبني لوحدي تعبت من غيرك ونفسي اجيلك حتي ماما امينه مستحملتش وماتت بعد منك بتلات شهور سبوتني لوحدي ياجاسر ليه … اليوم بقي عادي مبقتش اقدر اروح الشركه وانت مش فيها **** يخلي بدر وخالد وادم ماسكين الشركه من حديد وبدر ساب شغله واتفرغ للشركه شايلها علي كتافه ، جاسر الصغير مسك الشركه بتاعتي وانا معظم الوقت قاعد في البيت حتي لما بروح شركتي بقعد في المكتب وبمشي تاني لا بقيت قادر اشتغل ولا ليا روح لاي حاجه ، بدر بيكلمني كل يوم يطمن عليا وساره مبتسبنيش بس انا مش عايز كل دول انا عايزك انت ياصاحب عمرى ياضهرى وسندي …
,
, دخل عليه المقابر يوسف وشريف.
, يوسف : ادعيله بالرحمه.
, شريف : **** يصبرنا علي فراقه …
, ثم قراءوا الفاتحه علي روح المغفور له جاسر وزوجته دنيا الحديدي
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل السابع عشر


في سنويه جاسر الحديدي ودنيا ، صيفا في العيد الصغير تحديدا وبعد مرور بعد ثلاث سنوات تقريبا ….
, علي شواطيء جزر المالديف حيث الهدوء والطبيعه الساحره تجرى دنيا بضحك وسعاده .
, دنيا : كل يوم اجريك ورايا ومتمسكنيش .
, جاسر بضحك وهو يجرى خلفها : وكل يوم تقولي كده وبرضو امسكك ٢ نقطة
, دنيا وهي تجرى بضحك : لا المرادي مش هتمسكني .
, جاسر جرى بسرعه ومسكها من وسطها بعشق : هتروحي مني فين انتي في جنتي وحضني.
, دنيا بدلع : هتفضل حابسني هنا كتير .
, جاسر جذبها اكثر لاحضانه وبرومانسيه مليئه بالعشق والغرام : لو حضني سجن فانا مسجونك من زمان ٢ نقطة
, دنيا برقه : كفايه ياجاسر .
, جاسر بهمس : هو انا لسه عملت حاجه علشان تقولي كفايه .
, دنيا بضحك : انت فهمت ايه لا مقصدش اللي في بالك .
,
, جاسر ضحك جذبها اكثر : يعني اكمل …
, دنيا : بجد كفايه نفسي اشوف الولاد وحشوني
, جاسر : وانا .
, دنيا بحزن : تلات سنين محرومه من الاولاد انت قلبك محنش ليهم .
, جاسر بعشق : قلبي بيحن لواحده بس هي دنيتي يادنيا قلبي وعشقي وغرامي .
, دنيا : لا انا مبقتش قادره اكمل في اللعبه دي .
, جاسر بزعل مصطنع : براحتك بس ابقي وريني بقي هترجعي ازاي .
, دنيا : جاسر انا بتكلم جد مش معقول كل ما اكلمك تتقمص كده .
, جاسر حضنها بحب : ياحبيبي مش احنا قلنا اننا قضينا رسالتنا والولاد اتجوزوا وعايشين حياتهم وبخير ما تسبينا احنا كمان نعيش بقي حياتنا ، ثم انتي مطمنه عليهم خصوصا بعد ما عاشوا كلهم في الفيلا سوا زي ما انتي عايزه وحققولك امنيتك عايزه ايه تاني ولا انتي زهقتي مني .
, دنيا : بس دول ولادي عايزه اشوفهم احضنهم اطمن عليهم المسهم احسهم .
, جاسر اقترب اكثر : اطمني عليا انا .
, دنيا : لا بجد .
, جاسر: ما انتي بتشوفيهم وبتشوفي اولادهم في الفديو اللي السواق ببعته لينا وبنعرف كل اخبارهم ٢ نقطة
, دنيا : هما الاولاد موحشوكش وبعدين مش حرام نبقي عايشين واولادنا محرومين مننا واحنا محرومين منهم بدر وسيلا وخالد وياسين وادم وماما امينه **** يرحمها .
, جاسر بحزن ابتعد قليلا عنها : انا صعبان عليا ماما اللي اتوفت ومقدرتش احضر عزاها رغم اني قايلها ان ده كله فيلم انا عامله وكنت سايبها صحتها كويسه لكن موتها جه فجاه ، ومعتز ….
, دنيا قاطعته : يبقي نرجع مصر .
, فلاش باك .
, ( يوم فرح الاولاد صباحا في غرفه نوم جاسر٢ نقطة
, جاسر : انا جهزت كل حاجه زي ما اتفقنا .
, دنيا : ايه ده بسرعه كده طيب نستني صبحيه الاولاد .
, جاسر : كده كده هيصطبحوا المهم احنا بقي عايزين نعيد الامجاد ونحيي ذكريات الهاني مول .
, دنيا بضحك : وانت مبطل هاني مول ، بس انت مستعجل اوي نستني شويا بعد فرحهم بشهر او اسبوع حتي .
, جاسر : ولا يوم وحياتك العمليه دي لازم تتم يوم فرحهم وهما مش مركزين ومشغولين في الفرح ، انا لو استنيت شهر ولا اسبوع اولادك تركيزهم هيبقي عالي معانا بالذات بدر ويوسف هيكتشفوا اللي انا هعمله بسهوله انما لو العمليه تمت النهارده كلهم هيبقوا مذهولين ومش مركزين معانا خصوصا بعد كلام يوسف .
, دنيا : يعني ايه .
,
, جاسر : يوسف لما قالي ان وائل بيعمل اتصالاته مع المافيا علشان يقت٢ العلامة النجميةلني انا قلتله سيبه وانا هتعامل وبالفعل اتصلت بالمافيا عن طريق حد اعرفه وعرفت القناص ولغيت معاه اوردر وائل وبعتله الحساب وهو وافق طالما وائل اتق٢ العلامة النجميةتل ومحدش هيسال القناص ليه منفذش ،ومقلتش ليوسف علي اللي انا عملته علشان لما انفذ خطتي يوسف يتاكد ان القناص قت٢ العلامة النجميةلني ما هو يوسف مش سهل برضو .
, دنيا : طيب وهتنفذ ازاي انا خايفه اضحك وانت بتموت او يبان عليا ٢ نقطة
, جاسر : انا بموت وانتي تضحكي ، طيب هاتي بوسه ٢ نقطة
, وخطف قبله سريعه منها فابتعدت دنيا .
, دنيا بضحك : الميكب هيبوظ .
, جاسر : يخربيتك وانتي قمر بالفستان السواريه والميكب وجمالك اللي يودي في داهيه ده هو انتي بتصغرى علي طول كده .
, دنيا بسعاده : انا علي طول صغيره .
, جاسر : طيب المهم ركزي بعد الفرح واول ما نوصل الفيلا هفجر كيس الدم اللي هكون حاطه في صدرى والسواق عم محمد هياخدنا علي المستشفي اللي انا متفق مع الدكاتره واوعي تتصلي بحد من الولاد غير لما نروح المستشفي عم محمد هو اللي هيتصل ب بدر اكون انا في العمليات وانتي تعيطي وتمثلي انه يغمى عليكي هيدخلوكي غرفه العنايه والدكتور هيديكي منوم ويقول البقاء لله ٢ نقطة
, دنيا ضربته علي كتفه بخفه : بعدشر عليا .
, جاسر بضحك : انا هخدك للجنه ياعشق الجاسر.
, دنيا : مش عارفه بس مش هقدر ابعد عن الولاد ٢ نقطة
, جاسر : انتي رحتي لبدر اوضته الصبح قبل ما ينزل .
, دنيا : اه وقلتله اني نفسي انهم كلهم يتجمعوا في الفيلا هنا ويعيشوا فيها وقالي حاضر ياماما ، بس حاضر بعد ايه بقي بعد ما اموت .
, جاسر جذبها لاحضانه : يا عشق الجاسر وحشتيني .
, دنيا : بس بص هي سنه واحده بلاش عشره هو احنا بقالنا كام عشر سنين نعيشهم .
, جاسر : احنا هنحمرق من دلوقتي **** يسهل .
, دنيا بتحذير : جاسر .
, جاسر همس بشفايفه لشفايفها : عشق جاسر .
, دنيا بضحك : و**** ما حد هيودنيا ورا الشمس غيرك ) .
, بااااك
, جاسر : بس دا مش اتفقنا .
, دنيا : رجعت فيه وكفايه اوي تلات سنين .
, جاسر ملس علي وجهها بحب : هشوف .
, دنيا بتذمر : لا كل مره بتضحك عليا .
,
, جاسر همس في عنقها : طب ما انتي بتضحكي علي قلبي وعقلي وروحي و٣ العلامة النجمية”””
, دنيا ضربته علي صدره بدلع : سافل .
, جاسر جذبها لاحضانه فالتصقت بصدره فوقعت خصلات شعرها علي وجهه بإثاره ،اقترب بجسده العريض الذي لصق بمعالم انوثتها برومانسيه وهو يقبلها بحراره وشوق كانه يقبلها لاول مره فاشتعلت الانثي المترنجه بداخلها وهي تقاوم سطوه رجوليته عليها حتي اوقعها و وقع فوقها علي رمال الشاطيء .
, دنيا همست بدلع : كده وقعتني .
, جاسر بهمس رجولي : انا اللي وقعت من زمان ودايب فيكي.
, دنيا عضت علي شفايفها : هتنزلني مصر .
, جاسر : هنزلك في بحر قلبي واغرق بشوق حبي وارويكي بمايه حناني ….
, ثم قبلها برومانسيه الهبت مشاعرها الرقيقه وهي تذوب كالثليج بين احضان هواه وعشقه
, وانتوا افضلوا احزنوا كده واقلبوا الجروب حزن وزعلوا الكاتبه وفي الاخر جاسر و دنيا في هاني مول علي جزر المالديف.
, ★★★★★
, في شركه الحديدي اتصل بدر كعادته بمعتز.
, بدر : اذيك ياعمو معتز عامل ايه النهارده .
, معتز : الحمد**** زي كل يوم ، انت عامل ايه وابنك ومراتك والشغل .
, بدر : الحمد**** بس الشركه وحشه من غيرك ياعمو انا قلت بعد ما سبت شغلي في الجيش وكرست وقتي كله هنا في الشركه هلاقيك جمبي ومتسبنيش .
, معتز بنصف ابتسامه : وانت كل يوم تحرجر فيا علشان اجيلك الشركه .
, بدر بحنق : انا بس محتاج وقفتك جمبي ياعمو انت في مقام بابا وعارف غلاوتك عندي .
, معتز : وانت قد المسؤليه يابني وقلتلك لو في حاجه وقفت معاك هتلاقيني في ضهرك لكن بسم **** ماشاء **** طلعت الشركه كما لو جاسر عايش واكتر … وبحزن مش قادر ادخل الشركه وابوك مش فيها حتي شركتي جاسر ابني اللي بيدرها مبقاش فيا نفس ولا روح يابدر ٢ نقطة
, بدر : **** يديك الصحه ياعمو غدانا عندك ياعمو يوم الجمعه متنساش زي كل اسبوع .
, معتز بسعاده : جيتكم عندي بتهون عليا كتير بتحسسني بوجود ابوكم كانه معايا ، ويوسف وشريف يااا بتهونوا عليا اللي مش قادر اتعايش معاه
,
, بدر : **** يخليك لينا ياعمو ٢ نقطة
, وغلق السماعه فاتصلت حور عليه .
, بدر : حبيبي كنت لسه هتصل عليكي حالا .
, حور : متهربش كنت كنت مشغول مع مين بقالك ربع ساعه .
, بدر بضحك : مع مين هتكون احلي منك يعني .
, حور : دا انا اقطعك .
, بدر : اموت في التقطيع اعشق التقطيع هااا اجي علشان اتقطع .
, حور بكسوف : انا في الطريق للمستشفي عم محمد بيوصلني.
, بدر : عم محمد سواق بابا وماما **** يرحمهم مبثقش فى حد الا هو بعد ما يوصلك خليه يجي الشركه علي طول .
, حور : حاضر خلي بالك من نفسك .
, ★★★★★
, في فيلا الحديدي .
, ياسين بعصبيه : لا ياجانيت وقلت ميه مره لا، انا مش فاهم انتي متغيره بقالك فتره ليه كده من وقت ما مسكتي شركه جدك وانا حاسس انك واحده تانيه مالك في ايه .
, چانيت : الشغل الشغل كتير هيكون في ايه انا بحاول الم وافهم ومش عارفه مش عارفه .
, ياسين اقترب بحنيه من جانيت وحضنها : ياحببتي كنا مرتاحين ومجلس الاداره كان متابع الشركه وانتي كنتي جمبي ومعايا ومع بنتنا ايه فكرك تاني بالشركه والشغل ٢ نقطة وبعدين انتي خريجه طب اسنان مفيش اي توافق خالص بين اختصاصك والشغل .
, جانيت ابتعدت بتوتر : زهقت زهقت من البيت والقعده ٢ نقطة
, ياسين : تعالي اشتغلي معايا في العياده ، العياده كبيره وهفتحلك غرفه كشف احسن ميه مره من بتاعتي .
, جانيت : لا انا عايزه اكمل في الشركه .
, ياسين : اوووف ٢ نقطة
, وتركها وذهب ٢ نقطة
, بالاتجاه الاخر في احدي ادوار الفيلا .
, سيلا : وهتقعد قد ايه في الماموريه .
, فهد : يعني حوالي اسبوع او عشر ايام بالكتير .
, سيلا : انا خايفه عليك هو لازم تروح .
, فهد : يعني انا اول مره اطلع ماموريه .
, سيلا : لا بس اول مره تطلع ماموريه علي حدود سوريا بره مصر .
, فهد : شغل وبعدين حبيبيك اترقي فلازم ابقي قد الترقيه دي .
, سيلا : مش عارفه قلقانه .
,
, فهد ضمها لاحضانه ، متقلقيش ياحبيبتي ادعيلي بس ، انا بعد الشغل هعدي علي ماما اقعد معاها شويا تحبي تيجي معايا .
, سيلا : هنزل الشركه انا كمان وبعد ما تخلص عدي عليا نروح سوا طنط نهي وحشتني هي وعمو يوسف .
, ★★★★★
, ذهب بدر الي القياده العسكريه مكتب اللواء يوسف الشناوي .
, بدر : ازاي ياعمو دا كله ومش عارفين تمسكوا اللي قتل بابا مستحيل انا بفكر ارجع الشعل وادور انا .
, يوسف : ياحبيبي انا انت متخيل اني ممكن اقصر في اللي كان سبب فيموت اعز اصحابي المشكله ان القناص ده انا قلت لوالدك عليه قبل ما يموت وجاسر قالي سيبني انا هتصرف وعلي الاساس ده قلت انه هيتصرف ،وبعدين انا دورت في المطارات والمواني علي اسم القناص مدخلش مصر لا من قريب ولا من بعيد في الوقت اللي والدك اتق٢ العلامة النجميةتل فيها .
, بدر : يمكن دخل باسم مستعار او جه قناص غيره .
, يوسف : حاجه تجنن دورت بصوره القناص وقلت زيك يمكن دخل باسم مستعار بحثنا بصورته بادق التقنيات علشان لو كان مغير صورته مفيش، حتي بعت وراه في كاليفورنيا وبحثت في الانتربول وجايوه وحققوا معاه قال ان الاورد اتلغي من جاسر الحديدي يبقي اللي حصل حصل ازاي ، مشطنا المكان الليحوالين الفيلا مفيش اثر وطبعا مينفعش كنا نشرح جث٢ العلامة النجميةه جاسر علشان نشوف الطلقه سمكها في جسمه قد ايه ….
, بدر قاطعه : لا تشريح ابويا لا
, يوسف : للاسف كل الحلول متقفله لكن هحاول تاني يمكن وائل قبل ما يتق٢ العلامة النجميةتل كلم قناص تاني هحقق ومش هسكت اوعدك يابدر ٢ نقطة
, بدر : طيب ما نحاول نجيب اتصالات تليفون وائل قبل ما يتق٢ العلامة النجميةتل ونشوف كلم مين ارقام مين علي موبايله
, يوسف : اكيد انا عملت كل ده .
, بدر : يمكن في تلفون تاني غير اللي معاه كان مثلا بيعمل اتصالات تانيه منه .
, يوسف : ممكن المموضوع صعب لكن هنحاول .
, بدر : تمام اشوفك الجمعه الجايه عند عمو معتز .
, يوسف: باذن **** .
, ★★★★★
,
, تيسير بغيره : يعني انت رايحلها .
, علاء : انا رايح لابني ، اتصلت عليا بتقولي الواد تعبان وجبتله دكتور لازم اروح اطمن عليه ، تعالي معايا .
, تيسير : لا خلاص روح انت وابقي طمني .
, علاء بهزار : اطمنك عليا ولا علي الواد .
, تيسير بضحك : عليكم انتم الاتنين .
, علاء : تيسير انا بحبك ومقدرش استغني عنك .
, تيسير : ماانت كنت بتحبني من الاول ورحت اتجوزت وخلفت .
, علاء : خلاص بقي غلطه وندمان عليها وبقولك اهو علي كل حاجه .
, تيسير : لما اشوف ٢ نقطة
, تركها علاء وذهب الي شقه طليقته ليطمئن علي ابنه ، فتحت له عبير الباب وهي ترتدي كاش مايوه طويل عارى الكتفين وتغطي اكتافها بطرحه شفافه وبدموع مصطنعه .
, عبير : علاء الحمد**** انك جيت ادخل شوف ابنك .
, علاء : انتي طالعه كده ازاي وبتفتحي الباب ازاي كده .
, عبير بمكر : انت بتغير عليا .
, علاء : لا طبعا لكن الناس تقول ايه لما يشوفوكي طالعه كده والدكتور اللي كان هنا .
, عبير : بس انا كنت لابسه عبايه ولسه قلعاها وفتحت كده لما عرفت انك جاي ، الجو حر وانا في بيتي وانت مش غريب انت ابو ابني وكنا مكشوفين علي بعض يعني مش غرباء ولا نسيت .
, علاء : انا داخل لفادي .
, عبير بمكر دخلت خلفه ، اطمئن علاء علي ابنه حتي نام فاادي من الارهاق ، وذهبت تيسير لتحضر العصير ودخلت عليهم الغرفه فوجدت علاء بجوار ابنه فاقتربت بمكر بعدما زحزحت الطرحه من علي اكتافها لتغريه وهي تقدم صينيه العصير وتميل لاسفل بجذعها العلوي امامه فتظهر مفاتن جسدها العلويه لاغراءه .
, علاء وهو ينظر لها بعدم اهتمام : لا مش عايز .
, عبير بدلع : دا العصير اللي بتحبه ولا نسيته زي ما نسيتني.
, علاء حاول ابعاد الصينيه من امامه ليقف ، وبحركه مقصوده من عبيراوقعت كوب العصير علي ملابس علاء .
, علاء : ايه ده العصير كله وقع عليا .
, عبير: اقتربت اكثر بمفاتن انوثتها ، اقلعهم ما اغسلهملك
, علاء ابتعد عنها : لا انا ماشي .
, عبير اعترضت طريقه والصقت صدرها به باغراء : انت مش غريب اقلع .
, علاء ابعدها عنه وتركها وذهب .
,
, عبير ضحكت باستهزاء وهي تتمتم ، بكره تيجي زي ماجيت قبل كده.
, ذهب علاء وركب سيارته ومن ثم اتجه لمنزله .
, تيسير: علاء غريبه متاخرتش يعني .
, ثم نظرت لملابسه ، ايه اللي علي هدومك ده .
, علاء : ده عصير يظهر وقع عليا وانا مش واخد بالي .
, تيسير بحنق : عصير ، ابنك عامل ايه .
, علاء : تعبان دور برد ، سبته نايم علشان كده جيت علي طول .
, تيسير : اه .
, دخل علاء ليبدل ملابسه بينما فكرت تيسير في امر الملابس المتسخه وهي تتمتم ، هتلعبيها تاني ياعبير.
, ★★★★★
, يوسف في منزله مع نهي .
, نهي : انت كل يوم في نفس السنه تقفل الباب علي نفسك كده وتكتئب .
, يوسف : كل يوم بلوم نفسي اني سمعت كلام جاسر وبقول ياريتني ماسمعت كلامه .
, نهي : لكل اجل كتاب وده نصيبه يا يوسف .
, يوسف : لا لا انا كنت عارف ان في اتصالات سريه بين وائل والمافيا بحكم شغلي وقلت لجاسر قالي سيبه انا عامل حسابي ، قلت يبقي جاسر واخد احتياطاته لكن للاسف جاسر كان مشغول في جوازات عياله واتاخد علي خوانه وانا السبب انا اللي معرفتش احميه .
, نهي : ومقبضتوش علي اللي عمل كده .
, يوسف : مفيش اي اثر لقناص علي انه دخل مصر او خرج منها لا عن طريق مطار ولا مواني ومقدرش احقق معاهم لانه في بلد دولي ولااقدر حتي احقق عن طريق الانتربول ، الانتربول حقق تحقيق روتيني عادي وانا مفيش في ايدي اي دليل حاجه تجنن بدر نفسه لما خد الرصاصه من الدكتور معرفناش دخلت من علي بعد قد ايه .
, نهي : ليه هو مبظهرش .
, يوسف : بيظهر من اختراق الجسم لكن مستحيل كنا نشرح جثه جاسر ، ده جاسر مينفعش نبهدله .
, نهي : **** يصبرك ويصبر ولاده .
, يوسف: الولاد عاملين ايه فهد ومنه مرتاحين في الفيلا .
, نهي : اه مبسوطين اهم ملمومين حوالين بعض كلهم كل واحد عايش في دور وبتجمعوا علي الاكل سواء زي ما دنيا كانت موصيه بدر .
, يوسف ابتسم بسعاده وهو يتذكر جاسر : وحشتني وحشتني ياصاحبي.
, ★★★★★
, في المقابر يجلس شريف امام قبر جاسر بحزن ، وحشتني وحشتني ياصاحب عمرى ، دايما في ضهرى وساندني ومعايا عمرك ماقصرت فيا بعد ما قلت اني خلاص مبقتش وحيد ومعايا بنتي وابني ومراتي اتيتمت بعدك ياحجاسر ياما كنت بتنصحني وبتردني عن سكتي الغلط مكنتش صاحب كنت اخ واب وكل حاجه ٢ نقطة
, رتبت علي كتفه سمر بدموع : **** يرحمك يادنيا الحمد**** انهم مع بعض دنيا واخره ٢ نقطة
, شريف نظر لها بحزن : عقبالنا يا روحي .
,
, سمر خبطته علي كتفه : بعدالشر عليا .
, شريف ابتسم بدموع: خايفه علي نفسك ولا مش عايزه تبقي معايا .
, سمر : وانت مستعجل علي ايه احنا طالعين رحله .
, شريف وقف : اه نبقي زي جاسر ودنيا انتي مش علي طول بتقوليلي عايزه قصه حبنا تتخلد .
, سمر : بالمو٢ العلامة النجميةت ياشريف روح منك لله بوظت لحظات حزني علي صحبتي.
, شريف : طيب يلا ياختي الدنيا هتليل والعفار٢ العلامة النجميةيت هتطلع .
, سمر جريت بسرعه وخوف : يالهووي عفا٢ العلامة النجميةريت .
, شريف جرى خلفها : خدي يا هبله هتسبيني لوحدي .
, سمر : روح اتخلد مع العفا٢ العلامة النجميةريت.
, شريف جرى وراها بخوف مصطنع : مش هسيبك تعالي معايا .
, سمر بخوف جريت : يالهووي روح لوحدك .
, شريف : تعالي يابت نتخلد مع العفاريت .
, سمر بتجرى اتجاه السياره : يالهوووي عفااااريت ….
, ★★★★★
, ذهب بدر الي المستشفي في مكتب حور .
, حور : اكيد عمو يوسف مش هيقصر يابدر ولو في حاجه ممكن تساعد وتكشف اللي قت٢ العلامة النجميةل بابا جاسر **** يرحمه مش هيتاخر
, بدر : بفكر ارجع الشغل انا مش مرتاح ومش مبسوط وابويا في تربته واللي قت٢ العلامة النجميةله عايش ومتهني وانا ساكت زي الحيط ومتلجم مش عارف اعمل حاجه ٢ نقطة
, حور : وهو ده حل .
, بدر : ابواب كتير هتتفتح قدامي لما ارجع القياده وهيبقي ليا سلطه انا يمكن عندي نفوذ وانا رجل اعمال لكن معنديش السلطه اللي اقدر احقق بيها ، المهم هياتي المستشفي انها هتكون بالمجان .
, حور : كل الناس الكلاس اللي كانوا حاجزين لشهرين وتلاته قدام مستائين جدا بعد ما لغينا حجزهم .
, بدر : مش مهم يقدروا يحجزوا في مستشفي تانيه خاص انا عايز المستشفي تكون بالكامل علي اكمل وجه في استقبال الحالات الغير قادره والمحتاجين بس ، باذن **** المستشفي دي هتكون صدقه جاريه علي روح بابا وماما .
, حور بابتسامه : يابختهم بيك **** يرحمهم ويرحم بابا وماما وزياد اخويا …
, ★★★★★
, في جناح ادم الحديدي وهو يرتدي البيجامه امام منه علي اغنيه ياسمين عبدالعزيز
, آدم يطقطق بيده وهو يرقص : مش هو هو هو هو هو .
, منه تغني امامه : مش هي هي هي هي هي هي .
, ادم : لا هي هي هي هي هي .
, منه : ده عيدنا هو هو هو هو هو .
, ادم جذبها له : دي عيدي هي هي هي هي هي .
, منه بضحك: تحسه كده مش هو .
,
, ادم مش هي هي هي هي هي .
, وجذبها لاحضانه : هو هو .
, منه بضحك : لا هي هي .
, ادم : طيب تعالي بقي .
, وقبلها برومانسيه .
, ★★★★★
, خالد وهو يرقص مع لينا علي اغنيه ستو انا : ايه ياستو انا
, إيه يا ستو أنا، ستو أنا، أنا
, إيه يا ستو أنا (****) ستو أنا، أنا
, قلبي برتقان بصرة ملكك وإنت حرة تعصريه عصير
, لينا وهي تهز اكتافها بدلع : **** …
, خالد : قلبي كمتراية ناشفة بس فيها بذرة بتحب بضمير٢ نقطة
, لينا وهي ترقص بخفه امامه وتغني : قلبك بطيخة صيفي قرعة بختي وجاي في قرعة والبطيخ كثير
, **** ٢ نقطة
, خالد مال بجذعه عليها بدلع : وحياتك كمترايه … قلبي أناناس شرايح دايخ جاي رايح من كثر التفكير…
, لينا خبطته بدلع بكتفها علي صدره وبشقاوه : محتاج يتعالج يتداوا بالمكركروم
, خالد : يالهووووي يا بااا .
, وجذبها لاحضانه و وقعوا علي السرير ….
, ★★★★★
, ذهب معاذ الي جانيت في شركه الغول .
, جانيت : اذيك يامعاذ عامل ايه ياترى مقابله شغل ولا ايه .
, معاذ : كنت اتمني انها تكون زياره اخ لاخته وبس .
, جانيت : يعني ايه .
,
, معاذ : يعني ايه اللي انتي بتعمليه ده .
, جانيت : عملت ايه .
, معاذ : عملتي اللي عمري ما اتخيله خصوصا بعد ما رجعتي لبابا شريف وطنط ارسيليا وبعد ما اتجوزتي ياسين الحديدي٢ نقطة ليه ليه يا جانيت .
, جانيت بعدم فهم : في ايه .
, معاذ : ايه علاقتك بوسيم جوز مامتك يا جانيت .
, جانيت بصدمه : انت عرفت ايه …٢ نقطة
,
, يتبع…
 
الفصل الثامن عشر


ذهب معاذ الي جانيت في شركه الغول .
, جانيت : اذيك يامعاذ عامل ايه ياترى مقابله شغل ولا ايه .
, معاذ : كنت اتمني انها تكون زياره اخ لاخته وبس .
, جانيت : يعني ايه .
, معاذ : يعني ايه اللي انتي بتعمليه ده .
, جانيت : عملت ايه .
, معاذ : عملتي اللي عمري ما اتخيله خصوصا بعد ما رجعتي لبابا شريف وطنط ارسيليا وبعد ما اتجوزتي ياسين الحديدي٢ نقطة ليه ليه يا جانيت .
, جانيت بعدم فهم : في ايه .
, معاذ : ايه علاقتك بوسيم جوز مامتك يا جانيت .
, جانيت بصدمه : انت عرفت ايه.
, معاذ نظر لها من اعلي الي اسفل بقليل من عدم الاحترام : انا كنت في الشيراتون بتعشا انا وفوج معايا وشفتك انتي و وسيم قاعدين مع بعض وهو ماسك ايدك بطريقه مش لطيفه .
, فلاش باك .
,
, ( دخل معاذ المطعم هو وبعض رجال الاعمال وجلسوا وعند طلب الطعام لمح جانيت تجلس مع وسيم في كورنر بالمطعم وامامها العصير و وسيم يمسك يدها بابتسامه …. لم يصدق عينيه وقبل ان ينهض وقفت جانيت ومعها وسيم وذهبوا )
, باك .
, جانيت بابتسامه توتر: لا لا انت فاهم غلط ده شغل ….
, معاذ قاطعها : شغل يخليه يمسك ايدك بالطريقه دي ٢ نقطة وبتحذير اوعي ياجانيت يحصل اللي بفكر فيه بابا شريف وطنط ارسيليا ميستهلوش منك كده وياسين اوعي تنسيه وتنسي بنتك حطي كل دول قدامك قبل ماتفكرى تغلطي ٢ نقطة جانيت انا يمكن مش اخوكي شقيقك لكن صدقيني انا جمبك ولو في حاجه صارحيني هتلاقيني معاكي بس اوعي تخيبي امل ياسين وبنتك فيكي .
, جانيت : معاذ متكبرش الموضوع قلتلك انت فاهم غلط .
, معاذ وقف : اتمني اكون فاهم غلط وبردوا لو احتجتيني هتلاقيني .
, تركها معاذ وهو غير مقتنع بحديثها وخرج ، تناولت جانيت اجنده من علي مكتبها بغضب والقتها علي الارض بتمتمه ، هو انا كنت ناقصه …
, قاطعها صوت رن الهاتف وكان المتصل وسيم ففتحت الهاتف وبضيق .
, – معاذ شافنا مع بعض وشافك وانت ماسك ايدي في المطعم ، لسه نازل من عندي احنا مينفعش نتقابل بره تاني انا قلقانه ليقول لحد.
, وسيم : متخافيش مش هيقدر يعمل حاجه ولا يقول لحد .
, جانيت : مالك مطمن قوي كده .
, وسيم : علشان معاذ طيب و هيخاف يقول لشريف ويعمل مشاكل خصوصا محدش هيصدقه وكمان لو فكر يعمل كده وقتها تقولي انه بيعمل كده علشان يستولي علي شركه باباكي وفلوسه خصوصا انك العقبه اللي بينه وبين شريف ما انتي الوريثه الشرعيه لشريف .
, جانيت : انت مصيبه .
, وسيم : بعض من عندكم ياحبي .
, ★★★★★
, في كاليفورنيا في شركه first ip magx احدي الشركات التابعه للمافيا ٢ نقطة
, مايكل بعصبيه : مش كفايه نيك احنا لازم نشوف مداخل لعيله الحديدي .
, نيك : اصبر مايكل .
,
, مايكل بعصبيه : اصبر ايه بقالنا ثلاث سنوات ننتظر ولكن الشركه بتكبر وتعلا وأسهمها بيعلا حتي بعد تصفيه جاسر الحديدي .
, نيك : عرفت مين اللي قت٢ العلامة النجميةله .
, مايكل : ليس مهم، المهم انه اتقتل جاسر خربلنا شغلنا من وقت ما قرر يصفي الغول ومن بعده ايمن وارسيليلا قبلهم ، ثلاث سنوات شغلنا في مصر متاخر بسببه.
, نيك : وارسيليا انت ليه مصفتهاش .
, مايكل : ليس منها خوف خاصتا انها تحت يدنا وكمان ممكن نحتاجها ارسيليا ليست سهله وتربيه الغول مش وقتها المهم الان لازم نضع يدنا علي شركه الحديدي حتي نعوض خسارتنا ، من تسبب في خراب شيء فعليه اصلاحه وشركات الحديدي تعويضنا للبيزنس الجديد .
, ★★★★★
, بدر في الشركه يجلس مع معتز .
, بدر : مش عارف ياعمو الخمسين مليار دول راحوا فين تلات سنين بدور ومش عارف اوصل لاي حاجه .
, معتز : جاسر مش سهل لدرجه انه يحول مبلغ زي ده من غير اوراق وتحويلات ومستندات .
, بدر : مشيت ورا كل ورقه تحويل للمبلغ من شركه لبنك لعملاء وكل مره بلف في نفس الدايره ، طيب بابا كان بيستثمرهم في حاجه او حتي كان طالب شحنه وموصلتش .
, معتز : جردت المخازن .
, بدر : ودي تفوتني طبعا كل سنه بنعمل جرد وبعد وفاه بابا عملت جرد استثنائي ، وانا براجع علي الملفات والتحويلات لقيت المبلغ ده ملوش اي اثر اختفي من حساب الشركه مره واحده، ورق وشيكات وتحويلات وموصلتش لاي حاجه حتي المخازن مدخلهاش اي شحنات يبقي الفلوس دي راحت فين وياترى ليها علاقه بقت٢ العلامة النجميةل بابا .
, معتز : انا كنت مع جاسر خطوه بخطوه بس معرفش اي حاجه عن الفلوس دي ولا راحت فين ولا اتحولت لحد .
, بدر : انا حاسس اني لو وصلت وعرفت الفلوس دي راحت فين هوصل لاول خيط في اللي عمل كده في بابا.
, معتز : تفتكر عصام الصياد ممكن يكون له يد في الموضوع ده ، دا له عند ابوك طار كبير خصوصا ان جاسر كان سبب افلاس عصام وطارق وكمان كبر مره واحده وبقي من اكبر رجال الاعمال من شركات ومصانع وبقي حاجه تانيه ومظهرش ده كله الا بعد وفاه جاسر.
, بدر : كل حاجه متوقعه ياعمو خصوصا ان فارس الصياد دخل كام عمليه قصادنا وكسبها باساليب قذره .
, معتز : فعلا ، جاسر ابني قالي كده بس ازاي كسب المناقصات دي .
, بدر : انا حاسس ان ورقي مكشوف ليهم ومش عارف من مين رغم اني واخد احتياطاتي .
, معتز : لو محتاج حاجه انا معاك .
, بدر : انا فعلا محتاجك ياعمو والمرادي بجد ، انا حاسس اني بتحارب باساليب قذره رغم اني اتعودت علي كده لكن في حاجه غلط في الموضوع ، كل صفقه بدخلها بحط فيها اقل سعر وببقي متاكد اني مقدم اقل سعر وبتفاجا ان الصياد داخل باقل مني بحاجات بسيطه جدا لا تذكر ازاي معرفش اكيد انا ورقي مكشوف ليهم بس من مين هتجنن.
, معتز هز راسه بالتاكيد : وانا معاك يابدر اعتبرني من دلوقتي في الشركه .
, بدر بسعاده وقف وقبله : كنت متاكد انك مش هتتخلي عني .
, معتز رتب على كتفه بحب : انت ابني يابدر.
, ★★★★★
,
, في منزل يوسف الشناوي يجلس يوسف وفهد في المكتب .
, يوسف : خد بالك من نفسك انت داخل حرب دول مش اعداء دول كفره لا بيهمهم دين ولا انسانيه ولا رحمه اهم حاجه مصلحتهم وبس .
, فهد : اطمن يا بابا هو انا اول مره اطلع ماموريه ولا علشان في سوريا.
, يوسف بتهكم : سوريا ، خلي بالك من نفسك .
, فهد بحنق : هو انا مش رايح سوريا .
, يوسف :هتعرف كل حاجه لما توصل يابطل .
, فهد بنصف ابتسامه : ماشي ياسياده العميد بس انا ابنك برضو لو في حاجه قولي.
, يوسف : بطل لماضه دي اسرار شغل واطلع لامك تفضحني.
, فهد : لا معها سيلا وتيمور مسلينها
, قاطعهم دحول نهي .
, نهي: اسرار شغل ما تغشش ابنك يايوسف دا ابنك .
, فهد بضحك : اه ب**** عليك غششني دا انا ابنك .
, يوسف : اغشش ايه يامجنونه هو احنا في امتحان .
, نهي : مش انت عميد وظابط كبيروابني حبيي رايح مهمه وانت ابوه اغششه ينوبك ثواب علشان يطلع الاول علي زمايله في المهمه .
, فهد بضحك : اه والنبي يا بابا عايز اطلع الاول ٢ نقطة
, يوسف : بس يابن المجنونه انت هتعوم علي عومها .
, نهي حضنت فهد : وميعومش علي هومي ليه دا ابني بكريه٢ نقطة
, يوسف لفهد : طيب يلا يابكريه علشان هتتاخر علي القياده .
, نهي : لا يروح فين لما يتعشا الاول انت عايزه يطلع علي لحم بطنه .
, فهد : اه يا ماما انا جعان قوي هتعشيني ايه .
, يوسف : و**** ما انت نافع طول ما ماشي ورا امك ٢ نقطة اما اروح اشوف تيمو حبيب جده .
, نهي بصوت مرتفع : ومينفعش ليه دا رضا الام من رضا الاب يا حبيبي ، ثم جذبت فهد تعالا ياقلب امك انت مالك خاسس كده ليه هي البت سيلا مبتاكلكش .
, فهد : لا بتاكلني وبتخلي بالها مني ٢ نقطة
, نهي بغيره : وكمان بدافع عنها قدامي اهدي ياحبيبي مالك مدلوق قوي عليها كده ، انجر قدامي ٢ نقطة
, وضعت سيلا الطعام علي السفره .
, نهي : البت لينا مجتش معاكم ليه هيعامله ايه .
, سيلا : طول النهار قاعده هي ولينا مع الولاد مببطلوش رغي ٢ نقطة
, يوسف يحمل تيمور ويطعمه : قلب جده هتبات معايا النهارده.
, تيمور : لا هروح مع مامي .
,
, نهي : هي امك محفظاك ياض ولا ايه .
, سيلا بضحك : خلاص ياتيمو طالما بابا مسافر هنبات النهارده مع جده وتيته .
, نهي ضمت سيلا بحب : طول عمرى بقول عليكي العاقله الراسيه الهاديه الناديه …
, فهد قاطعهم بسخريه : اه وانا شاهد ٢ نقطة
, نهي : مالك ياروح امك دي سيلا دي بنتي واكتر ثم نظرت لسيلا قلتيلي بقي هتقضي معانا انتي وتيمو الاسبوع ده هنا .
, يوسف بضحك : ماتسيبهم براحتهم
, نهي بزعل : ما انت طول النهار سايبني ميشفش وشك الا بالليل وفهد ومنه اتجوزوا ومبشفهمش وطول اليوم قاعده لوحدي ٢ نقطة
, سيلا : وماله ياماما نقعد معاكي الاسبوع ده واهو تيمو يسليكي وانا في الشغل .
, نهي بسعاده : والنعمه كنت لسه بشكر لفهد ابني عليكي من شويا صح ياواد .
, فهد ضحك بسخريه : اه اه طبعا
, انهي فهد طعامه وجرس هاتفه يرن : سواق الوحده تحت انا لازم اتحرك ،ثم نظر لسيلا هاخد شنطه الهدوم من العربيه تحت واسيبك العربيه علشان عربيتك في الفيلا ٢ نقطة
, سيلا حضنته بحب : تروح وتيجي بالسلامه ياحبيبي ٢ نقطة
, ثم حضنته نهي بدموع : خلي بالك من نفسك ٢ نقطة
, ثم نظرت ليوسف برضو مش هتغشش الواد
, فهد بضحك قبل يد وجبين والده .
, يوسف : خلي بالك من نفسك يابطل انت قدها .
, فهد : **** معانا . ثم حمل تيمور وقبله …
, وتركهم وذهب .
, ★★★★★
, في تحركات لمجموعات إرهابية مدمجه من بعض المتطرفين الليبين والمصريين جنوب شرقي ليبيا، في مدينة درنة معقلِ الجماعات المتطرفة الواقعة شرقي البلاد، في حدود مصر من مساعد شمالا وحتى واحة جغبوب جنوبا ب ليبيا .
, استوطنت بعض الجماعات في مخيمات وبيوت ومعسكرات ارهابيه يتراسها الشيخ انس ابوحمدان ( الذي كان الدراع الايمن لخليل الغرباوي ، فاثناء مداهمه يوسف الشناوي لهم من اكثر من عشرين عاما في سيناء هرب اثناء العمليه بعد تصفيه ابومصعب وحمزه ) توغل علي الحدود مع بعض المجوعات الارهابيه حتي صار قائدهم هو وابنه حمدان.
, حمدان : تم تجنيد بعض الاخوه حوالي مائه رجل وتدريبهم علي الجهاد ، جاهزين بفضل **** للقتال .
, انس : بارك **** فيك اللهم اعز الاسلام بالاخوه المجاهدين امثالك ، جهزهم للجهاد في سبيل **** ودخولهم للعمليات القتاليه وجهز خطه الهجوم علي النقطه الامنيه الموجوده علي اطراف الحدود .
, حمدان : بفضل **** في نهايه الاسبوع وبعد مراقبه النقطه صباحا ومساء ومواعيد تبديل النبطشيات هتكون خطه الهجوم جاهزه .
,
, ★★★★★
, في تنسيق مكثف بين الجانبين المصري والليبي و وضع خطه محكمه للفتك بالمجوعه التكفيريه ارسل الجيش المصري مجموعه من اكفأ الظباط في سريه تامه للقضاء علي العناصر الارهابيه علي الحدود .
, في سيارات الجيش يجلس الظباط ومن بينهم فهد .
, فهد : انت متاكد اننا رايحين سوريا .
, سليم : المفروض لو مفيش جديد انت عارف ممكن كل حاجه تتغير في لحظه ، انت شاكك في حاجه .
, فهد : لا لا انا افتكرت عندك معلومات .
, سليم : ياخبر النهاردخ بفلوس بكره لما نوصل يبقي ببلاش .
, فهد : بيعجبني فيك برودك يا شيخ .
, سليم بضحك : ياعم محدش واخد منها حاجه لكل اجل كتاب انا بس امنيتي اني بعد الحملات اللي بطلعها دي اني
, اموت شهيد .
, فهد : **** يخليك لبنتك وتفرح بيها .
, بعد وصلوهم ليلا علي الحدود.
, القائد : وصلنا بالسلامه .
, نظر الظباط لبعضهم بتعجب فهما مازالوا علي حدود مصر وليبيا خاصتا ان طريق سوريا علي حدود البحر المتوسط.
, القائد بابتسامه : بصوا يااسود مش كل حاجه لازم تتقال وتتعرف احيانا السريه مطلوبه مش علشان احنا شاكين في حد في فيكم لا طبعا ، ولكن كتر الكلام ممكن يتنقل للعدو اللي احنا رايحنله واهم نقطه في اي هجوم هو عنصر المفاجاه خصوصا لو عدوك ذكي ٢ نقطة
, فهد بعزم : واحنا جاهزين .
, القائد : في استراحه هنا هتنزلوا تستريحوا وبكره تطمنوا اهاليكم وتعرفوهم ان المكان اللي انتوا فيه مفهوش شبكه لان هتسلموا موبايلاتكم قبل ما نكشف ورق العمليه والخطه ٢ نقطة
, سليم وباقي الظباط : تمام يافندم …
, سليم بتمتمه لفهد : يعني ابوك عميد ومش عارف احنا رايحين فين .
, فهد بضحك : وحياتك ما قالي دا يوسف الشناوي ٢ نقطة
, ★★★★★
,
, في فيلا وسيم وارسيليا بالقاهره ٢ نقطة
, ارسيليا : حبيبي انا بفكر انزل الشغل واهو اساعدك شويا .
, وسيم : لا وتسيبي ابننا نادر لمين .
, ارسيليا : الصراحه انا زهقت يا وسيم من قعده البيت مش متعوده علي كده ، انا هراعيه وساعت الصبح هروح الشغل والداده هتكون معاه ٢ نقطة
, وسيم قبلها من خدها بحب : انا مش عايز اتعبك ثم انتي مستعجله علي الشغل ليه .
, ارسيليا : الصراحه عايزه اطمن علي جانيت واشوفها عامله ايه في السوق والدنيا ماشيه معاها ازاي وقدرت تتاقلم علي الوضع والسوق ولا لا ٢ نقطة
, وسيم : اطمني ياقلبي انا سامع انها ماشيه كويس دي حتي عملت ديل مع شركتنا ٢ نقطة الفوج اللي جايلها من الصين نزل علي شركتنا ٢ نقطة
, ارسيليا : بجد يعني حاسس انها ماشيه في الشغل كويس .
, وسيم : تفتكرى لو مكنتش ماشيه كويس كانت عملت تعاقدات مع اكبر شركات في الصين .
, ارسيليا : كل ما اعرض عليها المساعده في الشغل تقولي انا مش صغيره ياماما .
, وسيم : سبيها تعتمد علي نفسها .
, ارسيليا : انا هروحلها النهارده بالليل اقعد معاها واطمن عليها بقالي اسبوع مشفتهاش .
, وسيم : اوكي بس متتاخريش علشان بتوحشيني .
, ذهبت ارسيليا الي منزل جانيت وبعد السلامات .
, ارسيليا : هو ياسين لسه في الشغل .
, جانيت : اه ، ليل نهار في الشغل مبشفوش غير الصبح وانا نازله الشغل .
, ارسيليا : انتوا زعلانين مع بعض ولا ايه .
, جانيت : لا .
, ارسيليا : بس انا حاسه ان في حاجه طريقتك مش مريحاني .
, جانيت : مش عايزني انزل الشركه واشتغل وانا من حقي اشتغل ويبقي ليا الكاريير بتاعي .
, ارسيليا بابتسامه : يبقي متقصريش معاه هو حس بكده لما لقي تقصير من ناحيتك اتجاهه ، انما لو كنتي وفقتي بين شغلك وجوزك وبيتك عمره ما هيزعل منك بالعكس هيساعدك .
, جانيت : مش عارفه بس الشغل مبقاش له مواعيد محدده حسابات وايملات وقرارات واحيانا اجتماعات في اي وقت .
, ارسيليا : طبيعي كل ده لانك لسه بتبداي انتي مكملتيش سنتين في المجال فالضغط كتير عليكي ، وسيم بقولي انك عامله dell في الصين لو احتجتي اي حاجه انا علاقاتي كويسه اقدر اساعدك .
, جانيت : اكيد .
, قاطعهم دخول شريف المصرى .
, ارسيليا بدهشه : شريف .
, جانيت : و**** جيت لما قلتلك ماما جايه النهارده تزورني .
, شريف بسعاده : بس يابت انا جاي اطمن علي حفيدتي .
, ونظر لارسيليا وصافحها وهو يقبل يدها ومازال يمسك يدها ،وجده حفيدتي .
, ارسيليا بابتسامه : كل مره بتبقي زي ما انت مبتتغيرش ٢ نقطة
, شريف لجانيت : هو انا مكنتش عندك في الشركه امبارح يانصابه .
, جانيت : بس مجتش تبص ع حفيدتك بقالك اسبوع .
,
, شريف نظر لارسيليا : وانا جيت اهو .
, ارسيليا بضحك : حفيدتك فوق مش هنا .
, شريف : اومال انا شايفها قدامي ازاي.
, ارسيليا سحبت يدها براحه وشريف ماسك يدها بهيام : سمر عامله ايه .
, شريف بهزار : بتسلم عليكي وبتقولي اول ما تشوف ارسيليا بوسهالي ٢ نقطة
, وقرب عليها فابعدته ارسيليا بتحذير ، وبعدين .
, شريف بهزار : مش انتي اللي سالتي ٢ نقطة
, جانيت : علي اساس اني واقفه بينكم فازه مثلا .
, شريف : فين دودو مش شيفها ليه اطلعي ناديها .
, جانيت : بتلعب هي ونادر فوق ٢ نقطة
, شريف : طيب اطلعي هاتيهم انا جايبلهم شكولت كتير ومنستش بتاعتك طبعا .
, واعطي شوكلت لجانيت .
, جانيت بسعاده تناولتها : لو كده هطلع جري .
, وذهبت لاعلي
, شريف : وحشتيني بقالي شهر مشفتكيش .
, ارسيليا : وبعدين .
, شريف اخرج نوع معين من الشوكلت تحبها ارسيليا : جايبها مخصوص من فرنسا وعينهالك علشان عارف انك بتحبي النوع ده .
, ارسيليا تناولتها منه : وانا هاخدها مش علشان منك تؤ علشان بحبها ٢ نقطة
, وفتحتها واكلت منها .
, شريف : يابختها وهي علي شفايفك وبتقطميها كده ، والنعمه يارتني كنت انا .
, ارسيلليا بضحك : انت عجزت خلاص جايب الكلام والصحه دي منين .
, شريف : لما بشوفك بحس اني بصغر عايز اجرى والعب واتنطط تيجي اجرى وراكي ولو مسكتك اعاقبك ببوسه .
, ارسيليا : تيجي انا اجرى وراك ولو مسكتك اعاقبك انا بقلم يطرقع علي وشك .
, شريف : **** يلا اموت في التوحش ٢ نقطة
,
, ارسيليا : بطل جنان ياشريف احنا كبرنا علي العمايل دي ٢ نقطة
, شريف : اعمل ايه كل ما بشوفك مببقاش علي بعضي وبحس بحاجات كتير معملتهاش ونفسي اعملها معاكي اجرى واهزر واضحك…. بجد انا نفسي جانيت تتربي في وسطنا وسط ابوها وامها في بيت واحد ٢ نقطة
, ارسيليا بضحك : تتربي في وسطنا ٢ علامة التعجب بنتك متجوزه ومخلفه .
, شريف : نطلقها من الواد ياسين وتعيش مع ابوها وامها علشان تحس بالحنان .
, ارسيليا : بمناسبه ياسين علاقه جانيت بياسين حاسه انها متوتره كلمه هو قريب منك وخلي يصبر عليها هي لسه شباب واكيد عندها طموحات وعايزه تحققها وانا هفهمها تهتم ببيتها اكتر ٢ نقطة
, شريف : وانا مين يهتم بيا ٢ نقطة
, ارسيليا اخرجت هاتفها وبسخريه : اتصل علي سمرتهتم بيك.
, شريف : لا لا خلاص الاهتمام مبطلبش
, هبطت جانيت ومعها الاولاد ٢ نقطة
, جانيت : انا مبسوطه قوي لما بلاقيكم متجمعين معايا كده بحس اني مش لوحدي ٢ نقطة
, شريف نظر لارسيليا : شفتي كنت بقولك ايه من شويا علشان تعرفي ان عندي بعد نظر .
, ارسيليا : ياحببتي انا معاكي في اي وقت هتلاقيني جمبك ٢ نقطةسنه الحياه يبقي ليكي بيتك وجوزك حافظي عليهم هما دول دنيتك وحياتك وانا وباباكي جمبك وسندينك في اي وقت هتلاقينا معاكي .
, جانيت : بجد ياماما مهما حصل .
, ارسيليا : مفيش ام ولا اب بتخلوا عن اولادهم خصوصا لو كانت زيك حته من قلب امها .
, شريف حضن جانيت بحب : متخفيش ولا تقلقي من حاجه ابوكي في ضهرك ولو الواد ياسين ده زعلك انا هملصله ودانه .
, جانيت بسعاده حضنت والدها .
, شريف لارسيليا : مش عايزه تشاركي في الحضن الاسري ده …
, ★★★★★
, في اكبر شركات الاستيراد والتصدير شركه الصواف ٢ نقطة
, فارس بسعاده : وكسبنا تالت صفقه من تحت ايد شركه الحديدي ٢ نقطة يااا اخيرا رجعنا لمكانتنا تاني واطلعنا فوق ٢ نقطة
, عصام : البركه في ابوك اللي خطط وتكتك ونفذ ٢ نقطة
, فلاش باك
, ( فتح عصام شركه صغيره بعد خسارته كان ينتهز اي فرصه حتي يكبر شركته ولكن كل فرصه تاتي بالفشل الذريع حتي علم بما فعله جاسر مع الغول و وقوع وائل ومنار فتقريبا معظم رجال الاعمال للمافيا وقعت علي يد الحديدي، فانتهزها فرصه وحاول التقرب من احد عناصر المافيا التي كان علي صداقه بيه قديما ليوصل حلقتهم وعلاقتهم بعض تصفيه رجالهم وياخذ هو احد الاماكن …
,
, جون : ليس لدي مانع ياعصام ولكن انتظر قليلا لترتيب امورنا اولا .
, عصام : وانا منتظر كده كده انا ليا طار قديم مع جاسر .
, جون : تمام .
, بعد مق٢ العلامة النجميةتل جاسر ساعدت المافيا عصام في تكبير شركته عن طريق غسيل الاموال في بعض الصفقات حتي صار من اكبر رجال الاعمال هو وابنه فارس
, باااااك
, فارس بشر : كان نفسي انتقم بنفسي واشفي غليلي من جاسر.
, عصام : كده احلي جاسر لو كام موجود مكناش بقينا في المكان ده .
, فارس : وبدر واخواته ، انا سمعت ان معتز رج شركه الحديدي .
, عصام : بدر ايه طول ما احنا معانا الحصان اللي بيقش محدش هيقدر علينا .
, فارس : انا بس عايز اعرف جون بيعرف اسعار مناقصات الحديدي منين
, عصام : مش شغلنا احنا شغلنتنا اننا نكبر ونعلا ونستفاد واحط اي علي شركات الحديدي هي دي الفرصه اللي مستنيها من زمان ، كل مره طارق كان بيضيعنا بتسرعه وغباءه دلوقتي انا اللي بلعب والاجوان نازله ترفرف في الملعب ٢ نقطة
, فارس بابتسامه : كان نفسي دنيا تبقي عايشه وتشوفني وانا بكسر عيلتها واحد واحد ٢ نقطة
, عصام : انت مش ناوي تتجوز ٢ نقطة
, فارس : والبومه اللي معايا دي اوديها فين .
, عصام : يابني نفسي اشوفلك عيال ومراتك مبتخلفش اتجوز عليها ومش ضروري هي تعرف .
, فارس : انت ناسي ابوها مكانته في الوزاره بقت ايه ، مش وقته خالص انا بس اول ما احط ايدي علي شركات الحديدي واخد مكانه هرميها رميه الكللابب واتجوز واعمل فرح ويبقي الفرح فرحين.
, ★★★★★
, في فيلا الحديدي تجلس منه ولينا في الحديقه وامامهم الاولاد يلعبوا
, منه : يظهر في مشكله كبيره طالما باباها ومامتها جم ٢ نقطة
, لينا : امبارح وانا نازله سمعت صوت ياسين بزعقلها وفتح الباب وخرج ورزعه وراه .
, منه : دا حتي وقت الغدا بيقعدوا معاما مبكلموش بعض ، معرفتيش زعلانين ليه .
, لينا : اكيد علشان الشغل ما اهي طول النهار بره وسيباه واصلا ياسين روش انا ٢ نقطة
, منه : في ايه .
, لينا : كنت سمعاه وهو رايح يركب العربيه بيكلم واحده وبقولها انا رايح الشقه قابليني هناك .
, منه بصدمه : مش معقول .
, لينا : انا ولا كاني سمعت حاجه اه مش عايزه مشاكل .
,
, منه : انا مش عارفه البت دي شايفه نفسها علي ايه ، كانت كويسه اول الجواز مش فاهمه ايه اللي حصلها لا بقت تتكلم معانا ولا تتقبل مننا اي كلام .
, لينا : انتي ناسيه اخر مره جينا نتكلم معاها قالتلنا بكل تكبر ، ياريت كل واحد يخليه في حاله ….
, منه بضحك : لا هي في حالها واحنا في حالها برضو اومال احنا قاعدين لايه .
, منه : شفتي البت سيلا قعدت مع ماما وشكلها هتاكل بعقلها حلاوه ، ماما بتتصل تزعقلي اني مرحتلهاش ٢ نقطة
, لينا بهزار : ونسيب الاخبار هنا لمين …
, ★★★★★
, علي جزر المالديف علي الشاطيء دنيا تغفو وجاسر يتحدث علي الهاتف بصدمه : متاكد … مستحيل انت بتقول ايه … تمام اي جديد عرفني .
, وغلق السماعه وذهب ليداعب جاس خصلات شعر دنيا بعدما احتضنها علي صدره .
, دنيا بصوت ناعس : هننزل مصر .
, جاسر بابتسامه ضمها لحضنه : اه هنزلك اهو .
, دنيا تقلبت في احضانه: بسرعه علشان منتاخرش .
, جاسر : حاضر .
, دنيا : لا بتضحك عليا .
, جاسر : انتي مش كنتي نايمه .
, دنيا اتعدلت ورفعت راسها لاعلي : عايزه اشوف الولاد وحشوني .
, جاسر : يعني انتي فاكره يادنيا ان ولادي واحفادي مش وحشوني انا كمان .
, دنيا : لا موحشكش لو كانوا وحشوك كنت خلتنا ننزل .
, جاسر : انتي مش فاهمه حاجه .
, دنيا : فاهمه انك عايز تفضل في العسل هنا وبس.
, جاسر : متستعجليش يادنيا شكلها قربت .
, دنيا : ايه دي اللي قربت
, جاسر : …….
,
, يتبع…
 
الفصل التاسع عشر


وصل فهد هو وباقي الظباط علي حدود ليبيا السادسه صباحا ، ذهب سليم ليحدث زوجته وبنته في احد الزوايا خارج المبني وخرج فهد هو الاخر ليحدث سيلا …
, رن هاتف سيلا وهي نائمه بجانب تيمور فخرجت بهدوء لتحدث فهد خارجا حتي لا يفيق ابنهم .
, سيلا : حبيبي حمدلله علي السلامه وصلت .
, فهد : اه لسه واصل من شويا قلت اطمنك قبل ما انام ، السفر كان طويل .
, سيلا : بس انا قلت هتوصل بكره العصر من مصر لسوريا وكمان طريق بري وبحرى مش اقل من يوم كامل .
, فهد بكذب مصطنع : لا ما احنا رحنا سوريا بالطياره مش عن طريق البحر .
, سيلا : كويس برضو ، وحشتني .
, فاقت نهي وخرجت من غرفتها لتشرب شاهدت سيلا تتحدث في الهاتف .
, نهي : بتكلمي مين الصبح كده
, سيلا التفتت لها : ماما ده فهد .
, نهي التقطت الهاتف منها بسعاده : حبيبي انت عامل ايه كويس وصلت ٢ نقطة
, فهد : اه وصلت لسه واصل حالا .
, نهي: انت كويس يعني .
, فهد : اه كويس يا ماما وقلت اكلمكم قبل ما انام .
, نهي : بقي يا ابن الموبوءة بتتصل بمراتك ومتتصلش بامك اللي شالتك جوه بطنها تسع شهور وبره ٢٥ سنه اكل وشرب وتربيه وعلي **** طمر…
, سيلا ضحكت بصوت مكتوم
, فهد بضحك : مكنتش عايز اقلق .
, نهي بسخريه : لا اقلق ياحبيبي ما انت طول عمرك قالقني زي القرع تمد لبره ، ثم اعطت الهاتف لسيلا بتذمر خدي ياختي اشبعوا ببعض …
, سيلا التقطتت الهاتف : معاك ياحبيبي .
, فهد : مش انا قلتلك روحي بيتك جبتيلنا الكلام .
, سيلا بضحك : ما هي معاها حق بصراحه بعد التربيه دي كلها تتصل بمراتك ومطمنش مامتك يعني انا افضل اربي تيمور ولما يسافر افضل قلقانه عليه وفي الاخر يتصل بمراته مش بيا دا انا اول٢ العلامة النجمية ع فيه هو ومراته ٢ نقطة
, فهد : ياواد ياجامد انت وهيهونوا عليكي .
, قاطعها خروج نهي من المطبخ بابتسامه بعدما سمعت حديثها مع فهد وطبطبت على كتفها : مرات ابني الغاليه ٢ نقطة
, سيلا بكسوف مصطنع : ماما حببتي …
, تركتهم نهي بسعاده ودخلت غرفتها ٢ نقطة
, فهد بدهشه : هي دي ماما ٢ نقطة
, سيلا : اه كنت بثبتها بكلمتين اصل امك كانت بتصنط علينا ٢ نقطة
, فهد بضحك : يامجرمه وانا بقول ايه العقل اللي نزل عليكي فجأه ده ٢ نقطة
, سيلا : لا بس برضو كنت كنت هسيب تيمو ومراته ياخدوا راحتهم شويا مع بعض مش اطبق علي زماره رقبتهم زي امك ما بتعمل معانا …
, فهد بسخريه : امك ايوه كده ارجعي لاصلك ، ومعاك واحد تسجيل مكالمات يوصل للست نهي علي الواتس حالا ٢ نقطة
, سيلا : يالهووووي هتفضحني دي امك هتشقلطني ٢ نقطة
, فهد : علشان تحترمي الست اللي ربت جوزك ومدياكي واد زي الورد
, سيلا : بحبك
, فهد : بموت فيكي .
, سيلا بدلع : مش ناسي حاجه .
, فهد : محرومه منها علشان نمتي من غير ما تستني مكالمتي٢ نقطة
, سيلا فتحت الكاميرا لتشاهده و بدلع : واهون عليك ٢ نقطة
, فهد فتح الكاميرا : عايزاها فين .
, سيلا : انت واحساسك بقي ٢ نقطة
, فهد : يبقي هترشق في شفايفك ٢ نقطة
, سيلا بضحك
, فهد : اموووواااه ، وحشتيني .
, سيلا عضت علي شفايفها بكسوف ورومانسيه، وانت كمان كل مره بتغيب عني شوقي ليك بيزيد اكتر ٢ نقطة
, فهد : انا اللي بولع لما بنام وانتي بعيد عني ….
, سليم بصوت عالي من اعلي المبني : ايييه ياعم بقالك ساعه بتتكلم ، دا انت لسه سيباهم من كام ساعه …
, فهد نظر لسليم : بس ياض .
, سليم بصوت دلع : طيب يلا علشان مش عارف انام من غيرك٢ نقطة
, فهد اشار له بيده بحركه قبيحه : ياواطي ٢ نقطة
, سيلا بضيق : مين ده اللي مش عارف ينام من غيرك ان شاء **** ٢ نقطة
, قاطعه سليم يصوت مرتفع بسخريه : يلا يافهودتي بقي الدنيا برد يلا علشان تدفيني٢ نقطة
, سيلا : ايه مين دا اللي هتدفيه يافهد .
, فهد لسيلا بضحك : دا سليم صاخبي بيرخم عليا تلاقي مراته عكننت عليه فجاي يعكنن علينا …
, سيلا : علشان تعرف مراتك مروقه عليك ازاي ٢ نقطة
, فهد : خلي بالك من نفسك بحبك .
, سيلا : لا اله الا **** …
, صعد فهد المبني وتناول المخده وخبطها علي راس سليم وهو علي سريره ٢ نقطة
, سليم بسخريه : ده كله حب يلا عايزين ننام .
, فهد القي يجسده علي سريره : ما تنام ولا مستني اديك الرضعه ٢ نقطة
, سليم بسخريه : اصل صدرك حنين اوي يابيبي ٢ نقطة
, فهد القاه بمخده اخرى وبسخريه : وحيات امك ٢ نقطة
, ذهبت سيلا لتبدل ملابسها وجهزت نهي الفطار ٢ نقطة
, نهي : الواد فهد قالك ايه .
, سيلا : ابدا دا قفل علي طول وطمني انه وصل .
, نهي بسخريه : قفل علي طول دا انا سمعاكي بقالك ساعه عمالين تتودودوا في التليفون
, سيلا : دا بطمن علي تيمو ٢ نقطة
, نهي : اقطع دراعي لو كان سال علي تيمور اصلا ٢ نقطة
, سيلا بسخريه : ايه ده انتي كنتي بتسمعينا ٢ نقطة
, نهي : افطرى افطرى ياختي ٢ نقطة
, سيلا وهي تاكل : و**** كان هيكلمك ياماما بس محبش يقلقك انتي وبابا علشان نايمين .
, نهي : اه ما انا عارفه ربي ياخيبه للغايبه .
, سيلا بابتسامه : طيب انا خلصت اكل هنزل وخلي بالك من تيمو .
, نهي : كلتي فين دا انتي محطتيش لقمتين علي بعض في بوقك ولا عايزه فهد لما يرجع يقول اننا كنا مجوعينك .
, سيلا : لا و**** كلت كويس ٢ نقطة
, نهي: لسه بدرى يابنتي واللبن على النار استني اصبلك كوبايه لبن ترومي بيها عضمك يدل ما انتي ناشفه كده حتي الواد فهد يلاقي فيكي حته لحمه يعرف يمسكها .
, سيلا بضحك : لا هو بحب الناشف …
, نهي : ماشي ياختي تندعقوا ببعض.
, سيلا : انا هعدي علي المقابر ازور بابا وماما وبعدين اروح الشركه هخلص واجي علي العصر ٢ نقطة
, نهي : **** يرحمهم ويبشبش الطوبه اللي تحت راسهم ، ما تخلي الزياره دي بعد الغدا علشان اجي معاكي واقرالهم الفاتحه ٢ نقطة
, سيلا قبلت نهي من راسها : حاضر .
, نهي نزلت دمعه من خدها : وحضنت سيلا **** يحفظك يابنتي ياارب …
, تركتها سيلا بسعاده وذهبت للشركه
, ★★★★★
, علي جذر المالديف يتحدث جاسر في هاتفه بعيدا عن دنيا
, جاسر بعصبيه : اومال انت واخد عشره مليار ليه انا عايز معلومات مش توقعات ٢ نقطة
, براد احد افراد المافيا : كل اللي اعرفه قلتهولك ياجاسر٢ نقطة
, جاسر : انا ميهمنيش كل اللي قلته حاجه واحده بس عايزه اعرفها جانيت علي علاقه بوسيم اه ولا لا ٢ نقطة
, براد : كل اللي اعرفه ان وسيم مجند جانيت لحسابه ٢ نقطة
, جاسر : براد انتا مره تقولي انهم علي علاقه ومره تقولي مجندها ، مليار هتلاقيه داخل حسابك لو اكدتلي المعلومه دي بالدليل اظن فاهم قصدي ٢ نقطة
, براد بسعاده : هكذا الكلام الصحيح٢ نقطة
, جاسر بحنق : معني كده ان جانيت هي اللي وقعت بدر في المناقصات اللي الشركه خسرتها بس ازاي دي مبتدخلش الشركه وياسين نادر لما بيروح الشركه ٢ نقطة
, براد : ليس دي اي معلومات اخرى ٢ نقطة
, جاسر : هنتتظر الجديد ٢ نقطة
, وغلق الهاتف اقتربت منه دنيا ٢ نقطة
, دنيا : في حاجه جديده الولاد بخير.
, جاسر ضمها لحضنه : بخير اطمني .
, دنيا رفعت راسها لاعلي : اومال ايه حكايه التليفونات الكتير دي٢ نقطة
, جاسر : حبيبي شاغل نفسه ليه مش انا قلت كذا مره تشغلي نفسك بيا وليا وبس
, دنيا بابتسامه : هو انا ورايا غيرك ولا قدامي غيرك اساسا ٢ نقطة
, جاسر : هو ده الكلام ٢ نقطة
, وحملها ودخل باتجاه خلوتهم المزينه بالالوان والرسومان الهادئه وبعض الديكورات الخلابه ٢ نقطة
, دنيا بضحك : لا .
, جاسر : لا ايه هو انا لسه عملت حاجه ٢ نقطة
, دنيا ضحكت بصوت مرتفع : قولي بس كنت بتكلم مين .
, جاسر : اقولك في شفايفك ولا علي … ونظر اسفل عنقها .
, دنيا رفعت سبابتها علي ذقنه بتحذير مصطنع : قولي في عنيا ها ٢ نقطة
, جاسر : يبقي علي رقبتك وقبلها برومانسيه ….
, ★★★★★
, في شقه فخمه في احد المباني
, يجلس ياسين عاري الصدر علي السرير وبيده سيجاره ، تاتي فتاه بملابسها الخفيفه التي تظهر معالم انوثتها وتسحب من فمه السيجاره وتضعها بفمها ثم تزفر هواءا مليئا بالدخان وبصوت عابس
, لما انت ملكش مزاج جبتني ليه .
, ياسين : مزاجي كده ، ثم اشار بعينه عندك الفلوس علي الكومدينو خودي اللي عايزاه وامشي ٢ نقطة
, – وضعت يدها برقه علي صدره وهي تداعب شعر صدره برقه ، انا بهزر معاك قفوش ليه وبعدين دي مقابله تقابلهالي بعد تلات سنين فين اللاف بتاع زمان ٢ نقطة
, ياسين ابعد يدها عنه : قومي البسي وامشي ٢ نقطة
, – بتذمر ،ايده بقي احنا فينا من كده .
, ياسين بصوت عابس مرتفع : اخلصي امشي مش عايز اشوف حد ٢ نقطة
, بسرعه التقطت ملابسها وارتدتهم بالليفنج وبضيق ، بكره تجيلي حافي …
, وفتحت الباب وجدت رجل امامها فتركت الباب وخرجت دخل شريف … حتي وصل الي غرفه نوم ياسين و وجده يجلس بملابسه التحتيه فقط ٢ نقطة
, شريف : كنت متاكد اني هلاقيك هنا ٢ نقطة
, ياسين بدهشه : عمو شريف .
, شريف : استر نفسك وهستناك بره ٢ نقطة
, ارتدي ياسين ملابسه بسرعه وخرج وجد شريف ينتظره بالخارج ٢ نقطة
, ياسين باحراج : عمو ٢ نقطة
, شريف : مش هستني منك تبرير لاني اوسخ منك ، بس حسيت بكسره جامده لما الخيانه تكون لبنتي ٢ نقطة
, ياسين : انت فاهم غلط ياعمو ٢ نقطة
, شريف قاطعه : مش مهم اكون فاهم غلط ولا صح الفرق ، لو كنت بصيت في يوم ليا ولا حتي اعتبرتني قدوتك زي ما بتقول دايما فا في فرق كبير قوي بيني وبينك يا ياسين… انت خدت اللي بتحبها وبتتمناها انما انا لا… انت عندك بنتك الدنيا كلها تتمناه ضافرها انما انا اتحرمت من بنتي …
, ثم نظر له باحساس بالذنب انا لو كنت بخون سمر يمكن دا احساس بالنقص جوايا لكن عمرى ما حسستها اني بخونها مش شطاره مني بس سمر متستهلش اني اجرحها او اقصر معاها .
, لكن انك تعذب بنتي وتطعنها وتخونها عمرى ماهسماحلك بكده ابداا٢ نقطة
, ياسين بتاثر : انا اسف ياعمو بس انا تعبان تعبان ٢ نقطة
, وجلس و وضع يده علي راسه بحزن .
, اقترب شريف منه : كلمها ناقشها متسبهاش وتسيب نفسك كل واحد في طريق ٢ نقطة قرب منها ٢ نقطة
, ياسين نظر بعيون مليئه بالدموع : انا بحب جانيت قوي لكن…
, شريف بعدم فهم : لكن ايه ٢ نقطة
, ياسين هز راسه وهو يتهرب من الحديث : حاضر ياعمو هحاول معاها تاني ٢ نقطة
, شريف : ياسين دي بنتي واتحرمت مني طول عمرها وانا عمرى ما هتخلي عنها ٢ نقطة
, ياسين : فاهم …
, اخذه شريف وذهبوا الي الفيلا وجدوا جانيت .
, شريف بابتسامه : مش قلتلك هملصلك ودانه ٢ نقطة
, اقترب ياسين من جانيت وقبلها من خدها : انا اسف .
, جانيت بابتسامه هزت راسها ٢ نقطة
, شريف : يلا بقي عشي جوزك وشوفيه لو محتاج حاجه ٢ نقطة
, ياسين : استني اتعشا معانا ياعمو ٢ نقطة
, جانيت : اه يا بابا خليك معانا .
, شريف : يابت بقي عايزاني استني معاكم وحيات امك .
, وبابتسامه يلا ياحببتي خدي جوزك واطلعوا فوق وساعديه يغير هدومه ٢ نقطة
, تركهم شريف وخرج ، صعد ياسين وجانيت لاعلي وساعدته في خلع الجاكيت فالتفت لها ياسين بابتسامه ، وحشتيني .
, جانيت : هنزل احضرلك العشا .
, ياسين جذبها لاحضانه : وحشتيني قوي ٢ نقطة
, جانيت بتوتر ابتعدت عنه : بعدين .
, ياسين : في ايه ياجانيت كل ما اقرب منك بتبعدي ليه ٢ نقطة
, جانيت : انا بس هنزل اشوفهم جهزوا العشا ٢ نقطة
, ياسين : عشا ايه احنا بقالنا اكتر من ست شهور مقربتش منك في ايه مالك ٢ نقطة
, جانيت : مفيش قلتلك شغل ٢ نقطة
, ياسين حاول ان يمسك اعصابه : يعني الشغل مبخلصش ولا انتي اللي مبقتيش عيزاني .
, جانيت حاولت الهروب بحديثها : ده صوت دنيا هروح اشوفها ٢ نقطة والتفتت لتذهب
, ياسين جذبها من مرفقها بقوه : مش هتمشي من هنا غير لما افهم في ايه ٢ نقطة
, جانيت : ابعد ايدك قلتلك البنت بتعيط ٢ نقطة
, ياسين تركها بضيق فذهبت جانيت للغرفه الاخرى بسرعه ٢ نقطة
, ★★★★★
, في مدينه درنه شرقي البلاد
, حمدان : في اخبار بوجود بعض رجال الجيش المصرى في معسكر بالقرب منا وتنسيق بين الظباط الليبين والمصريين بالهجوم علينا الاخبار لسه واصله حالا.
, انس بدهشه : متاكد .
, حمدان : الظابط وهدان الليبي اللي مجندينه اتصل عليا وقالي الاخبار دي ويوم ولا اتنين وهيحصل هجوم علينا .
, انس : تمام ، اعرف ميعاد الهجوم امتا وبلغ الرجاله بتجهيز الاسلحه والدافع والرشاشات ومتنساش يعدوا الكمائن علي حدود البلد٢ نقطة
, حمدان : وهدان قالي انهم هيقطعوا عنهم الاتصال لكن هو هيحاول يخلي معاه تلفون علشان نتواصل معاه لو عرف يكلمنا وطلب ٢ نقطة
, انس : طلب ايه ٢ نقطة
, حمدان : طلب عشره مليون ٢ نقطة
, انس : مش مهم المهم ان الاخبار وكل التحركات توصلنا اديله اللي عايزه بس يعرفنا بميعاد الهجوم .
, حمدان : لو معرفش يكلمنا هيبعتلنا رساله بوقت الهجوم ومراكز ونقط تمركزهم ٢ نقطة
, انس : خلي الشباب تجهز ويجهزوا اسلحتهم ٢ نقطة وبصوت منخفض لحمدان ومتنساش تامن طريق هروبنا اذا حدث ما لم نتوقعه ٢ نقطة
, حمدان : مفهوم …
, ★★★★★
, في اتصال فهد بسيلا .
, فهد : حببتي احنا داخلين منطقه مفهاش شبكه علشان لو اتصلتي عليا متقلقيش واحتمال نقعد اسبوع ٢ نقطة
, سيلا بخضه : اسبوع مسمعش صوتك ولا اطمن عليك ٢ نقطة
, فهد : متقلقيش لو عرفت اكلمك هكلمك خلي بالك من ماما وتيمو ٢ نقطة
, سيلا : خلي بالك انت من نفسك .
, فهد : لا اله الا **** .
, سيلا : محمد رسول **** .
, انهي فهد حديثه ورمق سليم يهاتف زوجته فاتي فهد براحه من خلف سليم وفجاه خبطه علي كتفه .
, سليم بخضه التفت له : يخرب عقلك خضتني ٢ نقطة
, فهد بغلاسه : اتخضيتي يابيضا اومال لما ندخل في التقيل هتعمل ايه .
, سليم بسخريه رفع يده علي وجه فهد بغلاسه : هجيبك تتخض مكاني … واكمل حديثه مع زوجته هقفل بقي واكلمك بعدين سلام .
, ثم التفت لفهد ،مكملتش نحنحه في الموبايل ليه خلصت بدرى٢ نقطة
, فهد بسخريه : لا ما انا قلت اهيئلك الجو وتنحنح انت مكاني المرادي … يلا علشان اتاخرنا علي القائد ٢ نقطة
, ذهبوا لغرفه القياده وجدوا باقي الظباط والقائد يتراسهم ٢ نقطة
, القائد : كل واحد يطلع تليفونه ويفصله ويحطه قدام منه علي الترابيزه علشان نبدا ٢ نقطة
, سليم بهمس لفهد : دا انا لسه مكملتش المكالمه ٢ نقطة
, فهد بهمس لسليم : اقول للقائد انت مكملتش نحنحه ٢ نقطة
, خبطه سليم بقدمه فابتسم فهد وهو يخرج هاتفه وبصوت مرتفع لسليم : مطلعتش تليفونك ليه ياسليم …
, القائد نظر لهم : تليفوناتكم …
, بعد وضع الجميع هواتفهم علي الترابيزه اتي احد الظباط واخذهم ٢ نقطة
, القائد : ده طبعا اجراء روتيني وكلكم عارفينه وبنعمله في المهمات الكبيره … ثم فرد لوحه كبيره علي الترابيزه بيها بعض الرسومات لنقط وتجمع ومراكز الارهابين وبدا بالشرح التوضيحي لبعض النقط ٢ نقطة
, وطبعا في اجتماع بكره مع بعض قيادات الجيش الليبي والظباط علشان كل فرقه تعرف نقط تمركزها والتوضيح يكون اكتر وكل مجموعه منكم هيكون معاها ظابط ليبي لانهم عارفين الاماكن ودارسينها اكتر مننا ودي ارضهم واي سؤال او استفسار هتسالوا بكره هنجاوب عليه ٢ نقطة و وقت الهجوم هيكون قريب خلال يومين بالكتير اي استفسار ٢ نقطة
, الظباط : تمام يافندم ٢ نقطة
, القائد : تمام.
, في صباح اليوم التالي تم اللقاء بين الجيش المصري والليبي وصار الاجتماع بوجود الظباط وتحددت كل فرقه وكان نصيب فهد وسليم مع الظابط وهدان ٢ نقطة
, القائد : جاهزين يااسود
, الظباط : جاهزين يافندم .
, القائد : يبقي نبدا التحرك ٢ نقطة
, وهدان بدهشه : معقول الهجوم دلوقتي ٢ نقطة
, القائد الليبي : عندك اعتراض .
, وهدان : لا لكن باقي الظباط والجنود والسيارات والاسلحه ٢ نقطة
, القائد الليبي : كل دول خمس دقايق وهتلاقيهم موجودين ٢ نقطة
, فهد لسليم : هو دا اللي هيبقي معانا .
, سليم : اه في فرقتنا .
, فهد : احيه بالكركديه دا شكله مش عارف حاجه ٢ نقطة
, القائد المصرى : يلا يااسود اطلعوا علي عربياتكم ٢ نقطة
, ذهب الظباط وذهب فهد وسليم و وهدان للخروج ٢ نقطة
, وهدان وقف فالتفت له فهد وسليم ٢ نقطة
, فهد : في حاجه ٢ نقطة
, وهدان : لا بس محتاج ادخل الحمام ٢ نقطة
, سليم خبطه علي كتفه بسخريه : وماله ادخل فك زنقتك ياخويا الطريق طويل ٢ نقطة
, ذهب وهدان وضحك فهد وسليم ٢ نقطة
, دخل وهدان التواليت وبعث رساله الي حمدان انهم بدوا بالتحرك اتجاههم …
, حمدان : بسرعه كده ٢ نقطة
, انس : جهز الرجال والكمائن والخنادق بسرعه ….
, طرق فهد باب التواليت علي وهدان : انت هتنام جوه العربيات اتحركت .
, سليم بسخريه : يمكن البي بي مش عايز ينزل .
, فهد : **** يقرفك ٢ نقطة
, خرج وهدان وهو يصطنع انه يربط بنطاله : جاهز ٢ نقطة
, سليم رمقه بنظره سخريه : نزلت٢ نقطة
, ★★★★★
, في شركه الحديدي
, معتز : احنا ياما صادفنا لعب قذر كده متقلقش نعوضها في الصفقه الجديده ٢ نقطة
, بدر : خساير لحد دلوقتي بتلاتين مليار ياعمو ، والمصيبه ان شركه الصياد لما بتكسب المناقصه بتنزله في السوق اقل من نص تمنها انا هتجنن احنا حتي مش عارفين نبيع بالسعر العادي بتاعنا لولا اني كنت متفق مع بعص الشركات من الاول و واخد شيكات عليهم علشان يشتروا بضاعتنا كانوا لغوا الاوردرات … هما بنزلوها باقل من نص تمنها لان مخططهم مش عايزين يكسبوا لانهم بغسلوا اموال ومن ضمن خططهم انهم يستولوا علي شركه الحديدي وده اللي مش هسمح بيه ابدا… هو اكيد في خاين بينا بس مين دا اللي لازم نعرفه …
, معتز : شاكك في حد معين .
, بدر : انا كنت بسيب الفايل في الشركه ولما خسرت الصفقه اول مره وراجعنا الكاميرات لقينا النور قطع في وقت معين وبالتالي موصلناش لحاجه يبقي في خاين في الشركه … ولما دخلنا اخر صفقتين خدت الفايل معايا البيت وبسيبه في المكتب معقول حد من الشغالين ٢ نقطة انا بعد كده هاخد الفايل انيمه في حضني ولا ايه…
, معتز : يظهر كده علي العموم ، لو حبيت تخليه معايا وانا اللي اروح اسلمه بايدي بعد ماتجهزه زي ما كنت بعمل قبل كده مع والدك تمام ٢ نقطة
, بدر : لا انا هخده معايا ٢ نقطة
, معتز : احنا ياما مرينا بكده وابوك كان بثق فيا خلي الفايل معايا وانا بنفسي اللي هسلمه يومه تسليم المظاريف ٢ نقطة
, بدر بتردد : انا هجهزه واخليه معايا واسلمه بنفسي لما اشوف اخرتها ايه ٢ نقطة
, معتز : اللي يريحك وانا معاك برضو ٢ نقطة
, جهز بدر الفايل للصفقه الجديده بعدما وضع اقل اسعار للخامات زائد هامش ربح بسيط لا يذكر واخذه وذهب به الي الفيلا…. في غرفتهم نومه .
, حور : حبيبي اتاخرت ليه علي العشاء كلهم اتعشوا …
, بدر وضع الملف علي الكومدينوا وخلع الجاكيت : اتعشيتي انتي والولاد .
, حور تناولت منه الجاكيت و وضعته علي الكرسي وتناولت البيجامه من غرفه الدريسج روم ، الولاد اتعشوا وانا استنيتك نتعشا سوا ٢ نقطة ثم نظرت للملف بتعجب هو ايه دا ٢ نقطة
, بدر : دا ملف الصفقه الجديده جبته معايا علشان اسلمه بكره بعد الضهر ٢ نقطة هاخد شاور لحد ما تجهزي العشا ٢ نقطة ياسين وجانيت عاملين ايه لسه مبكلموش بعض ٢ نقطة
, حور : جانيت نزلت اتعشت معانا بس ياسين لا يظهر لسه زعلانين مع بعض ٢ نقطة
, بدر : انا هكلمه تاني اشوف في ايه …
, حور بابتسامه حب : الحمام جاهز ٢ نقطة
, بدر جذبها لاحضانه فالتصقت بصدره و بشوق : جاهز ٢ نقطة
, حور بدلع : العشا اه ٢ نقطة
, بدر : لا الحلو .
, حور داعبت ذقنه باطراف اناملها وبدلع : الحلو بعد العشا٢ نقطة
, بدر جذبها له اكثر : هندخل ناخد شاور ٢ نقطة
, حور دفعته اتجاه التواليت : ادخل وبطل دلع ٢ نقطة
, بدر دخل التواليت فغلقت حور الباب : متتاخرش…
, بعد انتهاء بدر من الشاور اخذ الملف و وضعه في درج الكومدينو واغلق عليه بالمفتاح واخذ المفتاح في جيب البيجامه وذهب ليتناول العشاء ومن ثم ذهب للنوم ، صباحا ذهب للشركه ومن بعدها الي اللجنه المختصه ليسلم المظاريف بيده …٢ نقطة
, في شركه الحديدي
, بدر بعصبيه : لاااا مستحيل مستحيل انا اقل سعر في الطلبات ازاي يحصل كده انا متاكد مفيش اي شركه تقدر تقدم الاسعار اللي شركتي مقدماها انا تقريبا مش مطلع اي مكاسب للشركه يبقي ازاي شركه الصواف تاخد الصفقه .
, معتز : اهدي يابدر ما انت قلت فبل كده شركه الصواف مش عايزه تكسب وبتغسل اموال يعني ممكن يكونوا فعلا مقدمين اقل سعر ٢ نقطة
, بدر : لا مستحيل مستحيل ياعمو لو نزلوا اقل مني اللجنه هتشك انهم ممكن يجيبوا خامات اقل ومستحيل يقبلوا عرضهم… ثم نظر لمعتز بحنق الخاين عندي في قلب بيتي ومش من الخدم …
, معتز: شاكك في مين .
, ★★★★★
, في اتصال هاتفي
, وسيم : بقولك ايه بطلي دلع هتيجي النهارده الفيلا ومفيش اعذار النهارده لازم نحتفل بانتصارنا علي الحديدي.
, جانيت : انا خايفه قوي خايفه ياسين يشك فيا…
, وسيم : هستناكي الساعه ٨ ياجانيت ٢ نقطة
, وغلق الهاتف والتفت لمايكل الذي رفع كاسه النصر مع عصام الصياد وفارس ونيك …
, مايكل : مجرد ضربات قليله وسوف نصل للنهائي …
, فارس بسعاده : ومش اي نهائي دا بطوله النهائي الدولي لشركه الحديدي.
, عصام : تفتكر بدر هيسكت ٢ نقطة
, وسيم : لو كان قادر يعمل حاجه كان عملها من زمان ٢ نقطة
, مايكل : بدر ذكي ولكن ليس بعقليه والده ، جاسر كان عقبتنا الوحيده وحاليا مفيش عقبات مجرد وقت فقط ٢ نقطة
, فارس بحنق : ولما نحط ايدنا علي شركه الحديدي مين هيمسكها ٢ نقطة
, نظر عصام لفارس و وسيم ٢ نقطة
, مايكل بذكاء : الافضل فقط
, نظروا لبعضهم بتعجب ٢ نقطة
, ★★★★★
, وقفت حور بسيارتها وهبطت منها في مكان نائي ويخلو من الناس ، فكان بانتظارها شخص طويل عريض المنكبين يقف امام سيارته ٢ نقطة
, الشخص بحب وضع يده علي خدها : اتاخرتي ليه ياحببتي قلقتيني عليكي ٢ نقطة
, حور : اسفه الطريق كان زحمه ، انا بعتلك اوراق المناقصه الجديده لشركه الحديدي امبارح علي الواتس…٢ نقطة
,
, يتبع…
 
الفصل العشرون


وقفت حور بسيارتها وهبطت منها في مكان نائي ويخلو من الناس ، فكان بانتظارها شخص طويل عريض المنكبين يقف امام سيارته ٢ نقطة
, الشخص بحب وضع يده علي خدها : اتاخرتي ليه ياحببتي قلقتيني عليكي ٢ نقطة
, حور بتوتر : اسفه الطريق كان زحمه ، انا بعتلك اوراق المناقصه الجديده لشركه الحديدي امبارح علي الواتس يا بابا٢ نقطة
, طارق : وصل ياحبيبه بابا ، مالك حاسس انك متغيره شويا في حاجه بدر شك في حاجه .
, حور هزت راسها بدموع : لا .
, طارق : انا عارف وحاسس باللي بتعمليه علشاني بس ده مش علشاني بس ده علشانك وعلشان بدر وعلشان جاسر الصغير الناس دي مبتهزرش ياحور ٢ نقطة دول حرموني منك ومن اخوكي خمسه وعشرين سنه تفتكري اذيتهم ليكي او لابنك هيكون صعب عليهم .
, حور بدموع : لحد امتا لحد امتا يا بابا .
, طارق بحزن : يارتني اقدر اجاوبك او حتي يكون عندي اجابه لسؤالك .
, حور : الملف كان في البيت ومحدش يعرف اللي فيه يعني خلاص بدر شكوكه كلها هتكون في البيت واللي فيه ويمكن انا بالذات.
, طارق : عمره ما هيشك فيكي انتي مراته وحبيبته .
, حور بحزن : اول مره احزن علي حاجه كنت بتمناها، طول عمرى كان نفسي اشوفك واترمي في حضنك مكنتش فاكره ان يوم ما اقابلك هتكون نهايه حياتي مع بدر.
,
, طارق : انا خلاص هستقر في مصر وهمسك كل الشغل اللي في مصر و …
, حور قاطعته بحزن : وشركات الحديدي ٢ نقطة
, طارق : كل حاجه هتكون ملكنا وملك ابنك جاسر .
, حور : وانا مش عايزه حاجه مش عايزه غير بدر وابني وبس ٢ نقطة
, طارق بمكر : علشان تحمي ابنك يبقي لازم تسمعي الكلام .
, حور بعيون تمتلاء بالدموع : ابني …وتذكرت ماحدث لها في اليوم الملعون منذ عده اشهر يوم معرفتها بوالدها
, فلاش باك
, و( ذهبت حور واخذت جاسر من الحضانه واثناء قيادتها السياره اتصل بها رقم غريب .
, حور : الو
, المتصل : سيارتك فيها قنبله .
, حور بتعجب : ايه انت مجنون.
, المتصل : تحت الكرسي اللي قاعد عليه ابنك هتلاقيها .
, نظرت حور تحت الكرسي الذي بجانبها وجدت قنبله فعلا فصرخت .
, المتصل قطع صراخها وبصوت مرتفع : اهدي مش هتنفجر دلوقتي اسمعي الكلام وخليكي معايا علي الخط واوعي تقفلي الموبايل والا بضغطه واحده مش هتلاقي نفسك ولا ابنك .
, حور بخوف ودموع : ابني لا لا انت مين وعايز ايه ٢ نقطة
, المتصل : هتروحي علي المكان دا٤ العلامة النجمية
, واعطاها العنوان في مكان ليس ببعيد وذهب للمكان بخوف وعقلها يكاد يشل ثم هبطت من سيارتها بسرعه وخوف وهي تجذب ابنها ليخرجوا من السياره بسرعه ، وجدت رجل يعطيها ظهره ثم التفت لها ، نظرت له حور بتعجب ودهشه وحيره.
, حور بدهشه وتمتمه : مستحيل نفس الشبه والملامح مش ممكن مستحيل انت ٢ نقطة
, طارق بدموع الفرح اقترب منها : حور بنتي .
, حور حضنت جاسر ابنها بخوف وهي تتراجع خطوات للخلف .
, طارق : متخفيش انا ابوكي …وبدا يروي لها ما حدث…
, ٢ قوس أيسر شاهد طارق الفديوهات المخل٢ العلامة النجميةه التي بين طارق وزوجته منار فتهجم عليها وضربها ولكن بحركه ذكيه ضربته منار بركبتها اسفل بطنه فابتعد طارق عنها ، منار بسرعه مثل المجنونه وقفت ونظرت لتتناول اي شيء تبعد به طارق عن طريقها قبل ان يلتفت لها ، نظرت حولها فوجدت تمثال صغير مصنوع من النحاس بجانب الاريكه علي الطاوله فسحبته بسرعه وضربت طارق علي راسه وهو منحني فوقع علي الارض وسالت دماه .
, نظرت منار حولها بتوتر وقلب يخفق بالخوف الشديد وعقلها يشت وبصدمه ، مات ماااات لاااا لاااا، ولادي ٢ نقطة اه ولااادي.
, ثم بسرعه صعدت واخذت الاولاد وذهبت في هذه الاثناء ابلغ المراقب جاسر بما حدث فامره بالاتصال بالاسعاف ….
,
, وفي هذه الاثناء ايضا كانت تتم مراقبه منار من قبل المافيا لان الاموال المدعومه من وائل لمنار كانت من اموال المافيا في الاساس٢ نقطة فارسل مايكل مراقب ليراقب منار حفاظا علي اموال المافيا من ان تغدر بوائل وتهرب بالاموال ٢ نقطة
, فاتصل المراقبين الاخرين بمايكل فامرهم بان يذهب شخص منهم خلف منار ويظل الاخر يراقب طارق…
, اتت الاسعاف واخذت طارق ومراقب مايكل يتبعهم ، دخل المراقب الي الطبيب ليطمئن علي حاله طارق .
, الطبيب : ارتجاج في الدماغ اثر الاصابه بجسم صلب واصابات في الانسجه الخارجيه للجمجمه علشان كده فقد الوعي ٢ نقطة
, المراقب باوامر من مايكل رفع السلاح اعلي راس الطبيب٢ نقطة
, الطبيب بخوف : انا معملتش حاجه .
, المراقب بعيون تمتلاء بشر : هتعلن وفاه طارق وتجهز كل الاوراق واللادله انه اتقتل و…
, الطبيب قاطعه بخوف : والطب الشرعي والجثه .
, المراقب بتهديد : هتنفذ اللي قلتلك عليه ولا اخليك مكانه ٢ نقطة
, الطبيب بخوف : حاضر حاضر ، والمصاب
, المراقب : عربيه الاسعاف هتنقله علي المكان اللي هنقولها عليه ، اما الجثه شوفلك اي جثه من المشرحه .
, الطبيب بخوف وتوتر : حاضر حاضر .
, المراقب عدل اسطوانه كاتم الصوت وهو يرفع الزناد علي راس الطبيب وبتهديد حرك المسدس قليلا اتجاه اليسار واطلق رصاصه علي جسم تمثال معدن بالغرفه وبتهديد : احنا معندناش هزار الرصاصه دي في اقل من ثانيه هتكون في دماغك لو فكرت تغدر بينا .
, الطبيب بخوف انا بقالي كام شهر واطلع معاش عايز اعيش اللي بقيلي في هدوء .
, المراقب بنصف ابتسامه : تمام كلم الاسعاف ينقل طارق قبل ما حد يجي …
, الطبيب بخوف : مينفعش لازم نستني لما الشرطه تيجي علشان تعاين جثته وتشوفه ٢ نقطة
, المراقب بشر نظر له ٢ نقطة
, الطبيب قاطعه : هروح ادي طارق حقنه تفقده التنفس مؤقت ولما الشرطه تعاينه هديله الحقنه المضادة علشان يتنفس طبيعي وبعدها تاخده وهطلع جثه مكانه ….
, المراقب بابتسامه : تمام .
, اتت الشرطه وعاينت جثه طارق ومن ثم اعطي الطبيب الترياق له و تم نقل طارق و وضع جثه اخرى مكانه من ثلاجه الموتي
, …٢ نقطة
,
, بعد افاقه طارق علي كرسي يجلس وهو مربوط الراس مكان الاصابات وملابسه مغرقه بالد٣ العلامة النجميةماء في مكان يشبه القصر .
, مايكل باستياء مصطنع : خساره واحد زكي زيك يموت في غمضه عين وايه علي ايد واحده ست
, طارق بتالم ودهشه : انت مين وايه اللي جابني هنا .
, مايكل : روحك دلوقتي في ادينا وحياتك بقت ملكنا لو هتكمل معانا هتكسب كتير جدا ولو رفضت الموت مستنيك بره باب القصر بطلقه واحده ٢ نقطة
, تذكر طارق ما فعلته منار و بغضب وعصبيه : منار منار لازم تتربي هي فين واولادي فين.
, مايكل : منار هتاخد جزاءها بالحكم اللي هيقع عليها بالاعدام٢ نقطة
, طارق : واولادي .
, مايكل : مع والدتهم ٢ نقطة
, طارق : انتم مين و عايزين مني ايه .
, مايكل : الصراحه احنا حاليا مش محتاجينك لكن ممكن بعدين نحتاجك ، وائل سقط من حسابتنا ومستحيل يرجع فاكيد محتاجين حد مكانه لكن مش طارق الرويعي٢ نقطة راكان الشيمي وده هيكون اسمك الجديد هتسافر بره باسمك الجديد وتبدا مشاريعك ولما وقتك يجي هتنزل مصر تاني …٢ قوس أيمن
, حور قاطعت حديثه في اليوم الملعون : انا لازم امشي .
, طارق بخوف وتهديد مصطنع : الناس دي مبتهزرش لو فكرتي تقولي لبدر مش هتلاقي ابنك ولا جوزك ٢ نقطة غصب عني يابنتي .
, حور بدموع : يارتني ما اتمنيت اني اشوفك ولا اقابلك …
, ثم نظرت لسيارتها بخوف.
, طارق : الرجاله شالت القنبله لو عايزه تروحي روحي بس فكرى كويس قبل ما تاخدي اي قرار برصاصه واحده منهم يقدروا ينهوا حياه اي حد وانتي شوفتي بعينك ٢ نقطة
, ذهبت حور بحزن داخلي وهي تحاول ان تمسح دموع خوفها وحزنها …
, جاسر : مامي بتعيطي ليه ومين عمو ده.
, حور : دي عفاره دخلت في عيني … لا ياحبيبي دي مسرحيه عايزين يعملوها في الحضانه علشان تشترك فيها…
, بس متقولش لبابي علشان تبقي مفاجاه)
, باااك
, حور : واحتجوك دلوقتي .
, طارق : مكنش بايدي حاجه ٢ نقطة لتنفذي اللي عايزينه او زي ما انتي شفتي ٢ نقطة
, حور بابتسامه سخريه : وانت في قلبهم مقدرتش تنقذ زياد هتنقذني انا .
, وتركته وذهبت
, ★★★★★
,
, ذهب طارق الي قصره فقابله ابنه زياد في الحديقه .
, زياد : بابا قابلت حور عامله ايه ، قلتلها اني عايش .
, طارق نظر له بسخريه : اقولها انك عايش علشان تفتكر اني انقذتك… ومش بعيد تجازف وتقول لبدر ومتنفذش اللي المافيا عايزاه منها وتخاطر بحياتها .
, زياد بدهشه : وانت مانقذتنيش .
, طارق التفت براسه له : مايكل كان عايز ينتقم من وائل لانه خدعه ولما عرف مكانه بعتله وسيط علشان يعفي عنه مقابل ان وائل يرجعله الفلوس بالفوايد وقبل دفع القسط الاخير لوائل في العمليه اللي انت كنت فيها المافيا قررت تنتقم منه وكانت حادثتك مدبره لان المقصود منها هي تصفيه وائل علي ايد منار ويكون بسببك ٢ نقطة
, زياد بحزن : قصدك تصفيه وائل وامي ، انت كتت تعرف ان ماما هتموت٢ نقطة
, طارق : صدقني انا معرفش ان منار كانت هتت٢ العلامة النجميةقتل علي ايد وائل المهم عندي كان انت وبس .
, زياد : يعني انت انقذتني يعني تقدر تنقذ حور .
, طارق : انت اللي انقذت نفسك لانك بقيت جزء منهم وهتاخد مكان وائل في فرنسا علشان كده انت مت علي الورق وبس لان كان مصلحتهم انك تختفي وحور تكون لوحدها وتمضي علي اوراق دفنك خاصتا بعد جوازها من بدر وهو ده اللي المافيا عيزاه .
, زياد : يعني حياتنا انا وانا متوقفه علي حياه حور وعيلتها بالبساطه دي .
, طارق : الناس دي مبتحسبهاش كده الناس دي بتحسبها انت خدت منها ايه وهتديهم ايه في حسابتهم واحد زائد واحد مش اتنين ، واحد زائد واحد يساوي مائه يعني لازم يكسبوا من ورانا مائه مره علشان تفضل في حمايتهم وتوصل للي انت اوصلته …
, زياد : علي حساب اختي حور صعبانه عليا .
, طارق : حياتك وحياتي متوقفه عليها يازياد وعلي اللي بتعمله.
, زياد : تفتكر حور هتقدر تكمل .
, طارق : لازم تكمل مش بمزاجها علشان خاطر ابنها.
, ★★★★★
, اتصل علاء من شركته علي تيسير ٢ نقطة
, علاء: حياتي هتاخر شويا .
, تيسير: لسه وراك شغل .
, علاء : لا بس هعدي علي ابني اشوفه ،كلمته وصوته لسه تعبان نصايه كده واجي علشان نتغدا سوا ولا تغديتي.
, تيسير بحنق : لا ياحبيبي مستنياك ، اه بقولك طيب ايه رايك تيجي تتغدا وننزل سوا نروح نطمن علي فادي وبالمره اشوفه واتعرف عليه .
, علاء بدهشه : دا بجد .
, تيسير : طبعا ياحبيبي دا ابنك واخو روفان ٢ نقطة
, علاء بسعاده : بحبك .
, تيسير : بموت فيك .
,
, اتي علاء الي المنزل وبعد الغدا ذهب الي منزل عبير وطرق الباب ، فتحت عبير الباب بابتسامه عريضه وهي تشاهد علاء وفجاه تظهر تيسير من خلف علاء بابتسامه مكر فتتغير ملامح عبير من الابتسامه الي الضيق .
, عبير بعصبيه : انتي ايه اللي جابك هنا .
, تيسير تقدمت خطوه وقبلت عبير وحضنتها بتصنع : الف سلامه علي فوفا .
, عبير نظرت لها بضيق .
, علاء : احم توتو كانت جايه تطمن علي فادي .
, عبير : اطمني كويس وصحته بمب ٢ نقطة
, تيسير : مش هتقوللنا نتفضل ولا انتي بخيله يابيرو .
, عبير جزت علي اسنانها بغيظ : اتفضلو .
, دخلوا الي غرفه فادي وبعد الاطمئنان عليه .
, تيسير قدمت له هديه : عرفت من بابا انك بتحب البلاي ستيشن علشان كده جبتلك واحد .
, فادي بسعاده : شكرا ياطنط شكلك طيبه قوي .
, عبير نظرت لعلاء وهي متجهه لخارج الغرفه: عيزاك .
, علاء بتعجب : في حاجه .
, وقفت عبير علي باب الغرفه : اه .
, علاء : قولي اللي عايزاه هنا .
, عبير : لا مينفعش هنا .
, علاء: معتقدش في بينا اسرار .
, تيسير بابتسامه مكر: روح يالوؤه يمكن هي مش عايزه تقول قدامي .
, علاء نظر لتيسير : اروح فين .
, تيسير هزت راسها مؤكده : كله لمصلحه فادي روح ياحبيبي.
, ذهب علاء خلف عبير الي الريسبشن .
, علاء: في ايه مش هتبطلي حركاتك دي .
, عبير : وكمان جيبهالي لحد هنا .
, علاء : بقولك ايه قولي اللي عايزاه واخلصي .
, عبير : عايزه فلوس .
, علاء : فلوس ايه انتي مش لسه واخده فلوس الشهر من اسبوع لحقت تخلص .
, عبير: الواد تعب وجبتله دكتور وادويه وانا هجيب منين يعني ثم انت بتعمل ده كله لمين مش لابنك .
, علاء اخرج من جيبه بضعه نقود واعطاهم لها : حاجه تانيه .
, عبير وضعت يدها علي ياقه قميصه وبدلع اقتربت منه: انا عن نفسي لا انت منفسكش في حاجه٢ نقطة
, علاء ابعد يدها عنه : لا .
, عبير اقتربت منه بدلع : وحشتني كل حاجه فيك وحشتني الوحده هتجنني ياعلاء .
, علاء: ما تجنني بعيد عني انا مالي .
, عبير وضعت يدها علي صدره : احنا ممكن نرجع لبعض ان شاء **** بورقه عرفي علشان فادي فادي نفسيته تعبانه واديك شفت تعب ازاي .
,
, علاء ابعد يدها ونظر لها من اعلي الي اسفل بحقاره واعطاها ظهره ذاهبا لغرفه ابنه ، عبير بمكر بسرعه مسحت الروج بسبابتها ووضعت يدها علي قميص علاء من الخلف لتثير الشكوك بداخل تيسير عندما تري قميص علاء من الخلف وهو عليه طبعه احمر شفاها ، وحركت حماله الكاش مايوه الذي ترتديه من اعلي كتفها لاسفل يدها
, دخل علاء وخلفه عبير وهي تعدل حماله الكاش مايو الطويل الذي ترتديه لاعلي لاثاره الفتن والشكوك بين علاء وتيسير .
, عبير بمكر : اووف الجو حرر مره واحده والواحد سخن فجاه معرفش ليه صح يالوؤه قصدي ياعلاء .
, علاء بتعجب : نعم ٢ علامة التعجب
, تيسير نظرت علي قميص علاء وهو يجلس بجوارها ان به طبعه روج عبير فبابتسامه حنق نظرت لعبير التي نظرت لها بانتصار ، ثم نظرت تيسير بحنق لاسفل لموضع يدها وسبابتها تحديدا : نسيتي تمسحي ايدك مكان الروج
, وغمزت لها بعبث .
, عبير بدهشه وهي تفتح فمها كأن قالب مياه بارده سكب عليها ٢ نقطة
, فلاش باك
, (عندما خرج علاء وعبير نظرت تيسير لفادي بابتسامه : حبيبي هروح اشرب .
, وذهبت بخطوات غير مسموعه خلف باب الطرقه المؤديه للريسبشن تلصصت النظر لترى ما تفعله عبير مع زوجها وتكتم شكوكها وشاهدت حديثهم ومحاولات اقتراب عبير من علاء وصد علاء لها وفي نهايه حديثهم اعطاها ظهرها وبخبث مسحت بسبابتها الروج وطبعته علي قميص علاء من الخلف
, فابتسمت تيسير بذكاء ودخلت بسرعه للغرفه )
, باك
, تيسير نظرت لعلاء : يلا حبيبي .
, ثم وقفت و نظرت لفادي : الف سلامه عليك هشوفك كتير .
, وتقدمت خطوات اتجاه عبير و وضعت يدها علي كتفها وبسخريه : واكيد هشوفك اكتر ٢ نقطة
, عبير بضيق ابعدت يد تيسير عنها .
, …….………
, ذهبت القيادات والفرق المصريه مع بعض الظباط الليبين وفهد وسليم و وهدان في احد السيارات ٢ نقطة
, وهدان : فرقتنا هتدخل من الاتجاه الغربي للقريه قربنا .
, فهد : تمام .
, وكلم باقي الوحدات خلفه بالاستعداد …
, تفرقت القوات كلا الي مدخلها للهجوم الكامل علي القريه ومحاوطتها من جميع الجهات ودخلت السياره التي بها فهد وخلفهم بعض السيارات المجهزه بالاسلحه والظباط علي استعداد تام
, علي الاتجاه الاخر يراقب الوضع ويستعد حمدان وبعض رجاله في النيل من الجيش و وقوعهم في الفخ المنصوب بالقنابل المدويه والمسيله للدموع
, بدات سيارات الجيش بالدخول من اتجاهها المدروس وباحد الاتجاهات السياره التي بها فهد وخلفهم حوالي خمس سيارات اخرى مجهزه بالاسلحه والقناصين والظباط والعساكر واذ بكم هائل من الانفجارات والضرب بالرشاشات بمجرد دخولهم من هذا الاتجاه والضرب يحاوطهم من جميع الاتجاهات.
,
, سليم : لازم ننزل من العربيه حالا احنا وقعنا في كمين .
, فهد رفع سلاحه وبدا بالضرب اتجاه الجماعه التي حاوطتهم بالضرب من كل اتجاه ، مينفعش ننزل دلوقتي المكان متلغم .
, وهداان بمكر : لازم ننزل العربيه ممكن تنفجر بينا في اي لحظه .
, باقي السيارات خلفهم منهم سيارات انفجرت وسيارات يتحامي بها الظباط والعساكر وهم يحاولون ضرب الجماعه ولكن قد مات منهم الكثير فوابل الرصاصات تدشن نحوهم وتنهال عليهم من جميع الاتجاهات وكان احد ابلغهم بعددهم واسلحتهم واماكنهم فصاروا مكشوفين للجماعه …
, بدا فهد بالخروج من السياره وهو يشير لسليم علي مكان قريب منهم ليذهبوا له ويتحاموا خلف سوره، غطيني انت .
, تحرك فهد وهو يضرب باتجاه وخلفه سليم يضرب بالاتجاه الاخر و وهدان يطلق اعيره في الهواء بعيدا عن الجماعه ٢ نقطة حتي اصابت طلقه قدم سليم من رصاصات الجماعه
, وصلوا للسور وهما يضربان ولا يستسلما رغم جثث زملائهم التي حاوطتهم في كل مكان .
, سليم بتالم : رجلي مش قادر .
, فهد : رجاله كتير اتصفت لازم نطلب دعم ٢ نقطة، نظر لوهدان فين اللاسلكي اللي معاك .
, وهدان : نسيته في العربيه .
, فهد بعصبيه : نسيت ايه هو دا بتنسي هنكلم القياده ازاي احنا متحاوطين ٢ نقطة
, فهد مازال يطلق الاعيره الناريه هو ووهدان فنظر للسياره : لازم ارجع العربيه تاني اجيب الجهاز والا هنتصفي .
, سليم بتالم : لا الضرب في كل مكان هتنصاب .
, وهدان : مستحيل توصل للعربيه وسط الضرب ده .
, لكن فهد اصر وحاول التحرك بعدما امرهم بتغطيته وهو ضرب العدو لتشتيته اثناء تحرك فهد ، وصل الي السياره واخذ اللاسلكي ورجع بسرعه .
, فهد بصدمه : سللللللليم سليييييييم .
, وهدان بحزن مصطنع : شهيد باذن **** .
, فهد بدموع وانهيار : سليم قوووم انا كلمتهم والدعم جاي .
, انتهز وهدان لحظه حزن سليم وضربه بالطبنجه بقوه من خلف راسه حتي اغمي عليه واشار لرجاله وهدان بان ياتوا وياخذوهم …
, في الاتجاه الاخر فشلت القيادتين في السيطره علي القريه بعدما وقعت في الفخ المنصوب لهم وانسحب ماتبقي منهم …
, بعد انسحاب القيادات حمدان بسعاده يجلس مع والده : منصورين باذن **** ، لكن ليه الظباط اللي اسرناهم مخلتناش نقتلهم ونتخلص منهم .
, انس بمكر : علشان نطلع اخواتنا المجاهدين في السجون دا لو عايزين ظباطهم احياء ، اجمع اوراقهم او بطايقهم علشان لما نتواصل مع حد من القيادات نساومهم عليهم ، وقيموا الولائم اليوم يوم النصر العظيم ومتنساش تبلغ جون بالانتصار .
, حمدان : واقوله يبعتلنا فلوس الحرب مع الكفره ي صرف كتير واللي لهفه وهدان .
, انس : تمام ومتنساش تساله عمليه الدولارات الجديدة والاسلحه امتا ٢ نقطة
, حمدان : لكن هو جون لازم يدخل في كل امر يخص الجماعه ليه دا كافر ومشرك وعايش في بلاد الخواجات.
, انس : مسمعكش تقول الكلام ده تاني لولا تمويل الخارج اللي بيجلنا من جون مكناش وصلنا للي احنا فيه احنا ماشين بتوجهاتهم ولولا الاسلحه والدولارات وعمليات التهريب ديه مكناش بقينا في المكانه اللي احنا فيها احنا من غيرهم ولا حاجه، ي لازم نطيعهم علشان التمويل ميتقطعش وكمان دي شبكه كبيره احنا بنساعدهم في دخول عملياتهم والاسلحه
,
, والدولارات والمخدرات وهما بيساعدونا تبادل مصالح يعني وتدخلهم في امرنا للمعرفه علشان التمويل اللي ببعتوه لينا يعني بيساعدونا انما محدش يقدر يدخل في دينا هو تدخلهم خارجي لكن الدين والشريعه لا ، وبعدين الرسول عليه افضل الصلاه والسلام قال لكم ***** ولي ديني، انما الكفره الفج٢ العلامة النجميةره التانين دول بيحاربونا وبيحاربو الاس٢ شَرْطَة سُفْلِيَّةلام شفت الفرق ٢ نقطة
, حمدان : معاك حق ياوالدي ٢ نقطة هروح اتصل علي جون وابلغه.٠
, ★★★★★
, جاسر بصدمه : انت متاكد .
, براد : ايوه الاخبار لسه واصله لجون واسم فهد يوسف الشناوي مع الاسري .
, جاسر : براد انا عايز اتواصل مع حد من الجماعه لكن يكون ثقه زيك بالظبط .
, براد بعد قليل من التفكير: ابوعلي الايد الايمن لحمدان وهيتجنن وياخد مكانه حمدان.
, جاسر : تمام جهز طريقه التواصل بسرعه وانا خلال يوم هكون في مصر .
, براد بتعجب : انت هتظهر .
, جاسر : مبقاش ينفع استني اكتر من كده .
, براد : لكن حياتك هتكون اكثر خطوره .
, جاسر : مش اكتر من الخطر اللي محاوط ولادي .
, وغلق السماعه واخبر دنيا باقتراب نزولهم القاهره لم تصدق دنيا ان ميعاد نزولهم لمصر قد حان.
, دنيا بسعاده يصحبها توتر: بجد هننزل يعني خلاص ٢ نقطةطيب هنقول للولاد ايه لالا طيب هما هيقبلونا ازاي، انا مش عارفه لا انا خايفه مش عايزه انزل مصر ولا اقولك ننزل نشوفهم من بعيد ونرجع تاني ولا ننزل نشوفهم واللي يحصل يحصل انا بقول نخلينا هنا او لا ننزل ولا نخلينا طيب نخلينا ولا ننزل.
, جاسر ضمها لحضنه بعشق وحنان : متقلقيش انا مرتب كل حاجه .
, دنيا نظرت لاعلي له بحب ومزيج من الخوف من المواجهه مع اولادها : انا خايفه قوي .
, جاسر وضع يده علي ذقنها بحب : اوعي تخافي وانتي في حضني .
, وضعت دنيا راسها علي صدره ببعض الراحه : الولاد هيقولوا علينا ايه تفتكر هيسامحونا.
, جاسر : الولاد كبار واكيد هيفهموا السبب الحقيقي ورا اللي حصل .
, دنيا نظرت له : هيسامحونا .
, جاسر همس بشفايفه علي شفايفها : لازم يسامحونا علشان عشقك جنن ابوهم .
, دنيا داعبته بشفايفها : وقت هزار وبعدين ابوهم هو اللي شقي.
,
, جاسر قبلها بحرارة وهو يحتضنها بين ضلوعه : دلعك بيجنني ٢ نقطة
, دنيا بدلع : طيب ايه مش هنجهز علشان ننزل مصر .
, جاسر ضمها اكثر لاحضانه : تعالي بس لما اقولك حاجه ده لسه الطيار هيجي ويركب الطياره وياخد وقت في الطريق احنا لسه قدامنا وقت٢ نقطة
, دنيا بضحك : وقت لايه .
, جاسر حملها بحب : يعني يرضيكي الطيار يركب الطياره وانا مركبش ….
, دنيا ضربته علي صدره بشقاوه : تركب ايه .
, جاسر بمشاكسه : الطياره ٢ نقطة
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%